Het forum van Ouders.nl is een online community waar iedereen respectvol met elkaar omgaat. Het forum is er voor ouders met vragen over opvoeding, ouderschap, ontwikkeling, gezondheid, school en alle andere dingen die je als ouder tegenkomt in het leven.
06-04-2018 om 12:58
Na het hele lotingcircus voor de middelbare school, zoals dat in Amsterdam is geregeld, kwam gister eindelijk de uitslag. Kind is geplaatst op de school van haar tweede keus. Waar ze aan het begin van het jaar ook al een soort toelatingstest voor had moeten doen en toelaatbaar was bevonden.
Gistermiddag kwam er direct een mail van de nieuwe school waarin staat dat ze zich aanstaande maandagochtend moet komen melden om in 2.5 uur een drempeltoets te maken. De school geeft aan dat ze dit bij alle leerlingen doen om eventuele ondersteuningsbehoefte te traceren. Als ze niet deelneemt kan dat gevolgen hebben voor de plaatsing.
Gebeurt dit op meer scholen? Ik heb er weinig verstand van maar mn eerste gevoel zegt dat ik het een beetje vreemd vind. Als er een leerachterstand is, of een ondersteuningsbehoefte, zou dat toch ook door de basisschool gecommuniceerd kunnen worden? Bovendien zijn er Cito’s scores. En, ook niet geheel onbelangrijk, er is geen enkele aanleiding aan te nemen dat mijn kind ondersteuningsbehoefte heeft. En ik vind het nogal wat om al die kinderen (5 brugklassen) preventief te gaan onderzoeken. Maar goed. Ik heb nogal last van meningen. En ik wil ook niet gelijk met een gestrekt been de nieuwe school van mn dochter betreden natuurlijk. Derhalve ben ik benieuwd naar ervaringen. Of meningen. Ben ik ook dol op
09-04-2018 om 11:53
Triva
Wat vervelend voor jullie zoon.
Gelukkig hebben jullie hulp gezocht.
Jammer dat de school hier jullie niet in steunde.
Je benadert een kind zeker anders als je weet dat het dyslexie is.
09-04-2018 om 16:35
Swaen
Is je dochter vanmorgen de toets gaan maken? En heb je nog reactie van de basisschool gehad?
09-04-2018 om 17:39
Geweest
Op de middelbare school was vrijdag niemand aanwezig om vragen te beantwoorden. De basisschool heeft niet op mn mail gereageerd en vanochtend was de toets. Ik heb mijn dochter toch maar laten deelnemen. Ik trof wel nog meer verbolgen ouders die net als ik wat verontwaardigd waren. De kinderen met havo advies waren deze ochtend aan de beurt en de vmbo kinderen moeten zelfs 2 ochtenden komen. Volgens mijn dochter was de toets vergelijkbaar met de Cito. Spelling, rekenen, begrijpend lezen en zelfs DMT. Ze vond het vooral een gekke eerste kennismaking met haar nieuwe klas/schoolgenoten. Of eigenlijk de afwezigheid van een kennismaking. Met zn allen in een ruimte, toets maken en na 2.5 uur weer weg. Thats it. De puber had geen kans gezien om met iemand contact te maken. Jammer vond ze.
09-04-2018 om 19:01
Wonderlijk inderdaad
Jammer dat je van tevoren je vragen niet kwijt kon bij de basis- of de middelbare school. Ik denk dat ik mijn kind dan ook had laten gaan, vooral omdat werd aangegeven dat niet meedoen invloed kan hebben op de plaatsing.
Ik kan me voorstellen dat het een gek gevoel voor haar was dat ze o.a. met haar toekomstige klasgenoten daar zat. Nou ja, het zit erop en je was niet de enige ouder die het een vreemde gang van zaken vond.
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.