Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

duur gepersonaliseerd boek (afscheidscadeau groep 8)

Ik wil even het volgende voorleggen: op de school van mijn kinderen heeft een groepje ouders bedacht dat het leuk is om de kinderen een soort van vriendenboek/tijdschriftje mee te geven als ze van school gaan met bijdrages van alle kinderen erin. Nu vind ik dat op zich een heel leuk idee, maar ik vond het nogal aan de prijs. Bij rondvraag in mijn omgeving zijn er meer scholen waar ouders dit organiseren en er zijn zelfs websites die hiermee adverteren. 

Niet dat we het niet kunnen betalen, maar ik vind bedragen van €15-25 (iemand zelfs gehoord over een bedrag van bijna 30 euro) best wel ver gaan voor een dergelijk cadeau, als ik kijk wat wij bijvoorbeeld uitgeven aan cadeau's met verjaardagen.

 Mijn oudste kind kreeg nog een boekje met gekopieerde stenciltjes (wel in kleur) met een nietje erdoor mee... vind ik eigenlijk net zo prima. Overigens werd er toen ook al een behoorlijk hoog bedrag aan ouders gevraagd voor een afscheidscadeau 'namens de kinderen' voor de school. 

Ik stoor me er eigenlijk behoorlijk aan dat blijkbaar zo makkelijk vanuit wordt gegaan dat je wel meedoet aan een uitgave die van tevoren niet even is overlegd. Eigenlijk wordt je voor blok gezet, want niet meedoen is weer jammer want dan heeft jouw kind als enige niks. 

Wat vinden jullie ervan?

Bij ons op school werd dit vanuit school georganiseerd en betaald. Ouders voerden het uit maar ging via school. Wij hadden ook zo'n tijdschrift. Die zijn aardig aan de prijs inderdaad 

' Mijn oudste kind kreeg nog een boekje met gekopieerde stenciltjes (wel in kleur) met een nietje erdoor mee... vind ik eigenlijk net zo prima.'  Dat had de oudercommissie (= vrijwilligers) vast zelf gemaakt. Zo'n bedrijf rekent uiteraard en terecht commerciële prijzen. 

Net zo prima, zo'n zelfgemaakt setje, lijkt mij. Zo'n boekje verdwijnt vrij snel uit beeld, kinderen gaan na de zomer aan een nieuwe fase beginnen en tja, dan behoren veel basisschoolvriendjes tot de geschiedenis. 


Ik zou aan zo'n boekje niet al te veel geld besteden. Het afscheid zelf, de beleving van dat moment, is meer waard dan een (te duur) boekje en inderdaad - het is raar als anderen makkelijk denken te beschikken over jouw portemonnee.

Sammy70

Sammy70

16-06-2021 om 20:10

Mijn ervaring is dat ouders van oudste kinderen nogal doordraven in wat echt nodig is bij een afscheid. Later komen ze er wel achter dat kinderen ook zonder kunnen. Wat er georganiseerd wordt zal dus vaak afhangen van of de organisatie bestaat uit meer ouders van oudste of jongste kinderen.

Nou en of, daar zit wat in Sammy. Ik was ook ooit 'ouder van oudste kind' en vooral toen dat kind haar eindexamen haalde (wat haar erg veel moeite had gekost) heb ik me - achteraf bezien-  beetje overdreven uitgesloofd. 

Bij afscheid van groep 8 was ik trouwens niet zo ijverig, al herinner ik me wel dat ik de eindredactie van dat bewaarboekje was. Maar goed, schrijven en (in kleine kring)  boekjes maken vind ik al sinds mijn kindertijd leuk tijdverdrijf.

Lastig is dat. Mijn kinderen hebben niks met dat soort boekjes maar weigeren is ook weer zo onaardig. 

Ik vind het ook duur. In mijn tijd werd er niet aan dat soort dingen gedaan. We kregen een groepsfoto van het kamp en dat was het. Niemand heeft ook maar één traan gelaten toen we van de basisschool gingen. Iedereen was klaar voor de volgende stap.
Op de middelbare school waar mijn man werkt wordt elk jaar een jaarboek gemaakt voor de eindexamenkandidaten. Zij betalen 15 euro maar dan krijgen ze ook een shirt voor de laatste schooldag waar iedereen dan op kan schrijven en entree voor het galafeest.
Ik zou in ieder geval aankaarten dat dat voor sommige mensen veel geld is en dat niet iedereen dat kan/wil betalen. Mensen in armoede vinden het vaak lastig om daarover te praten. Ik denk dat ze het fijn zouden vinden als anderen daar ook over nadenken.
Daarbij zou ik dat geld eerder besteden aan een leuk feestje (wat ook niet zo veel hoeft te kosten) dan aan een boekje dat je een keer leest en ergens in een hoek belandt.

In een hoek inderdaad; hier kwam ik laatst zo'n boekje tegen, professioneel gedrukt met een kaftje. Volgens mij ging het vanuit school,want ik kan met niet herinneren dat ik er kosten voor heb moeten maken. Was trouwens het hele bestaan van het boekje vergeten en ligt nu weer ergens in een doos. Dus ja, ik zou het zonde van het geld vinden, je doet er weinig meer mee daarna, een zelfgemaakt boekje is dan net zo prima.

Wij hebben destijds de kinderen in diverse groepjes over diverse ondewerpen wat laten vertellen en dat gefilmd, en van die filmpjes een dvd gemaakt. 

Voor de school een tuinposter gemaakt met foto's van de kinderen. Die hangt aan de schutting van het schoolplein. En de oudste wordt steeds vervangen, er hangen er een stuk of 6. 

troelahoep

troelahoep

18-06-2021 om 09:04 Topicstarter

Het geld besteden aan een leuk feestje, dat is een goeie inderdaad! Ik had bij de betreffende ouder al aangegeven dat ik het bedrag erg veel vond, een tegenvoorstel gedaan (je kunt ook drukwerk laten doen voor vééél minder, zeg 3-5 euro per boekje) maar de dames hadden dit al helemaal uitgedacht. En ze vinden zelf dat ze heel belangrijk werk doen (wat niemand anders heeft opgepakt) dus elke kritiek is uit den boze natuurlijk. 

Of ze bij de school moesten vragen of er voor ons geld uit een of ander potje kon komen om het voor ons te financieren.... maar daar ging het mij niet om. Zucht....

Ik krijg een beetje de kriebels dat die moeders voor anderen willen gaan lobbyen voor geld uit speciale potjes. Als het mijzelf betrof zou ik dat niet willen, dat iemand anders bij de directie geld voor mij gaat regelen als ik het niet zou hebben.
Ik vind het ook niet zo netjes dat er geen overleg of goedkeuring is geweest. We bedenken wat en iedereen moet maar naar onze pijpen dansen. Voor dit soort dingen zou ik juist beginnen met een budget per leerling op te stellen en aan andere ouders te vragen of dat oké is.
Maar ik snap ook dat je het lullig vindt als jouw kind als enige niks krijgt. Dus dan is het de afweging wat je belangrijker vindt.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.