Petuut
08-06-2011 om 21:56
Dyslexie en mondeling toetsen
Hallo,
Weer even een vraagje van mijn kant. Hoe gaat dat bij jullie: Als in de dyslexieverklaring staat 'mondeling afnemen van proefwerken met verbale informatie', welke toetsen vallen daar dan onder?
Wij hebben na de meivakantie met de IB-er afgesproken dat bij onze kinderen hun Cito-toetsen in elk geval mondeling afgenomen zouden worden. Wat schetst mijn verbazing: gisteren woordenschat-toets gehad en die is niet voorgelezen.. Of is dat geen toets met verbale informatie? Lijkt me toch van wel.
Nu vinden we de woordenschattoets niet zo heel erg belangrijk (we weten wel dat er met hun woordenschat niets mis is, school geeft aan dat hun lage scores niet zo erg zijn, omdat hun woordenschat geen belemmering vormt in hun dagelijks schoolbestaan), maar we zouden toch wel erg graag willen dat de toetsen die er wel toe doen (ahum, welke zijn dat dan vraag ik me wel eens af) wel voorgelezen worden.
Het lijkt me dat we dat toch gewoon afgesproken hebben met de IB-er? Waarom gebeurt dat dan niet? Of is Woordenschat een vreemde een in de bijt wat dat betreft?
Groetjes, Petuut

Chippie
08-06-2011 om 22:35
Tja...
Dat is je lot als dyslexiemoeder.Je moet er bovenop blijven zitten. Natuurlijk moet de woordenschattoets voorgelezen worden.
´we weten wel dat er met hun woordenschat niets mis is, school geeft aan dat hun lage scores niet zo erg zijn, omdat hun woordenschat geen belemmering vormt in hun dagelijks schoolbestaan´
Wat een grote onzin. Waarom zou je uberhaupt nog een Citotoets afnemen? Passen ze deze redenering toe op alle kinderen met lage scores? Aan zo'n uitslag heb je toch niets? Het maakt alleen wel duidelijk dat de test wel voogelezen mt worden zodat julie kinderen ook 'hun eigen' scores kunnen behalen. En ik zou juist graa willen ween hoe het is gesteld met de woordenschat van en dyslectisch kind omdat er best een grote kans is dat woordenschat verslechterd omdat dyslectische kinderen minder lezen en minder moeilijke boeken lezen. Woordenschat verbeter je zeker na het 8ste jaar vooral dmv lezen. Een slechte woordenschat beinvloedt weer het technisch lezen en het leesbegrip. En dan is het cirkeltje weer rond.
Ik weet niet precies wat er wordt getoetst. Begrijpend lezen wordt voorgelezen. Spelling lijkt me niet. Rekenen wordt ook voorgelezen. En dat terwijl mijn zoon nog C's scoort voor technisch lezen.

Petuut
09-06-2011 om 09:29
Gevraagd aan beide juffen
De ene juf zei dat spelling en taal 'enzo' voorgelezen zouden worden, Woordenschat niet per definitie, want dat was niet veel tekst. Toen ik aangaf dat het nogal uit maakt of je een woord wel goed leest (als er 'roteren' staat en je blijft 'rotteren' lezen omdat niemand je verbetert, dan weet je nooit wat daar dan synoniem voor is), was ze dat wel met me eens. Maar een ander probleem was ook dat alle toetsen al ingeroosterd waren voordat we de afspraak hadden gemaakt om de toetsen voor te lezen en de IB-er en de spellingsbegeleider niet vrij waren om bij ons kind die toets mondeling af te nemen. Maar ze zou het met de IB-er overleggen.
De andere juf staat daar blijkbaar heel anders in. Die was verbaasd dat de toets al afgenomen was (door haar duo-partner) en dat die schriftelijk gedaan was. Maar goed, duo is een invalkracht, dus 'kan je niet verwachten dat die alle afspraken weet'. Ze zou kijken hoe kind m gemaakt had en als die nou tegen zou vallen (?) dan zou ze hem alsnog mondeling doen. Zij doet dat overigens wel gewoon zelf in de klas, dus heeft daar de IB-er of spellingsbegeleider niet voor nodig.
Ik bedenk me nu net dat de toets misschien sowieso mondeling overgedaan moet worden, ongeacht of het resultaat nu wel meevalt. Wie weet wat ie doet bij mondelinge toetsing. En dat geldt dan voor allebei.
Hun woordenschat scoort bij de onderzoeken tot nu toe altijd (ver) bovengemiddeld. Vandaar ook dat we ons daar niet zo'n zorgen over maken. Je hoort het ook als je ze hoort praten en zinnen maken. Dat het er op de toets niet uitkomt, vinden we (in dit geval) minder zorgelijk.
Maar de andere toetsen die jij ook noemt moeten wel echt voorgelezen worden. We hadden ook met de IB-er afgesproken om te kijken of voorlezen van invloed zou zijn op hun scores.

Chippie
09-06-2011 om 15:54
Petuut
'Ik bedenk me nu net dat de toets misschien sowieso mondeling overgedaan moet worden, ongeacht of het resultaat nu wel meevalt. Wie weet wat ie doet bij mondelinge toetsing. En dat geldt dan voor allebei.'
Inderdaad! Hier wordt bv zelfs rekenen voorgelezen (haalt hij een A voor). En juist als er een verschil wordt gemeten is het dus duidelijk dat de jouw kinderen gebaat zijn bij mondelinge afname van alle toetsen (en dus ook gebaat zijn bij Kurzweil). Dat kwartje viel hier bij één leerkracht ook later. Je moet niet kijken naar de uiteindelijke uitslag.
'Hun woordenschat scoort bij de onderzoeken tot nu toe altijd (ver) bovengemiddeld. Vandaar ook dat we ons daar niet zo\'n zorgen over maken. Je hoort het ook als je ze hoort praten en zinnen maken. Dat het er op de toets niet uitkomt, vinden we (in dit geval) minder zorgelijk.'
Ik snap het wel maar dan kun je net zo goed de hele woordenschattest laten zitten. Volgens mij hoeft die toets ook niet direct afgenomen te worden (of bij ons wordt een andere toets gebruikt, dat kan ook).

Petuut
10-06-2011 om 15:13
Woordenschat
volgens mij komt de toets volgend jaar ook te vervallen, of komt er iets anders voor in de plaats.
De juf die het voorlezen wat lastiger vond (qua logistiek) vertelde me vanmorgen dat de rekentoets van vandaag als pilot door haar zelf voorgelezen ging worden. Vond ze van de ene kant wel moeilijk omdat ze dan de klas niet kan helpen, terwijl die daar ook recht op heeft.
Wat ik me nu (al typend) ook weer afvraag: er wordt aan nog meer kinderen voorgelezen hoorde ik vandaag. Zou dat bij hun al langer gebeuren? Toch maar eens vragen aan de betreffende ouders.

Elisa2
16-06-2011 om 12:41
Gek word je ervan...
Hallo Chippie en Petuut,
Ja, fijn he, als moeder van kinderen met dyslexie mag je er alsmaar achteraan. Pffff.
Hier heel wisselende ervaringen. Van geweldige juffen die uit eigen beweging gingen voorlezen. Juist bij woordenschat scheelde dat voor jongste ernorm. Zonder voorlezen een C, met voorlezen een A.
Met aan het andere uiterste het nieuwe schoolbeleid dat ineens in groep 8 werd ingevoerd dat er niet wordt voorgelezen bij begrijpend lezen, want "dat mag niet van CITO". Daarom werd ineens Begrijpend Lezen een D (voorgelezen altijd een in groep 8 bij de M(idden)-toets in januari. Lekker funest voor je zelfvertrouwen vlak voor de EindCito.
Woest ben ik erover geweest en het helpt allemaal niets. Het beste kun je positief in overleg blijven en alsmaar het kind centraal stellen, want jij en de leerkracht willen toch het beste voor het kind? Tenminste dat zeg ik er altijd bij en dat werkt meestal heel goed.
Geen leerkracht, docent of IB/zorgcoordinator heeft mij ooit echt de indruk gegeven dat ze niet willen, maar ze snappen het meestal echt niet. Blijven uitleggen dus. Soms word je er moedeloos van, maar het is en blijft nodig.
Ook op het VO heeft oudste de mogelijkheid om toetsen mondeling aan te vragen, het staat zelfs op zijn dyslexiekaarje waar hij de hele dag mee moet zwaaien, maar ook daar loopt het zeker niet vanzelf. Het contact met docenten is minder vanzelfsprekend en daardoor kwam ik er pas later achter dat de leerling mondelinge toetsen ruim tevoren moest aanvragen bij de docent. Dat deed hij niet, want als echte dyslect is plannen een heel groot probleem. Daarnaast speelde er ook nog iets heel anders: hij vond het doodeng 1 op 1 met een docent. Uiteindelijk heb ik hem een keer ertoe gedwongen en hij haalde meteen een 8. Hoera, denk je dan, horde genomen. Maar helaas, hij doet nog steeds bijna geen mondelinge toetsen. De ene keer mag het niet, de andere keer kon het niet meer, de volgende keer denkt het kind zelf dat het nu niet handig is....
Kortom, je zult er achteraan moeten blijven gaan. Alsmaar weer. En dat geldt niet alleen voor mondeling toetsen. Sterkte!
Elisa2

Petuut
21-06-2011 om 22:14
Mondeling toetsen..
Het werkt wel, lijkt, dat mondeling toetsen.
Van een van de twee hoorde ik de uitslag van zijn rekentoets. Waar hij in januari op een C zat, scoorde hij nu een vette A.
Maandag hebben we het oudergesprekje, kijken wat daar uit komt aan verdere resultaten, ook bij onze andere telg.
Wat me trouwens een beetje bevreemdt aan dat hele Citosysteem is, dat je zelfs wanneer je je DL scoort in DLE, dat nog resulteert in een C, terwijl C eigenlijk (net) 'onvoldoende' (jullie snappen wat ik bedoel denk ik). Je zou toch zeggen dat wanneer DL en DLE gelijk zijn, dat dat op schema is en niet ondergemiddeld.
Ik zag net op het LVS van een van de twee in januari een DL van 25 en DLE van 25 staan bij rekenen en dat scoort dan een C.
Woordenschat hebben ze beiden trouwens een flinke sprong in gemaakt (in januari al): de een van D naar B (sprong van DLE 7 bij DL 20 naar DLE 29 bij DL 25..), de ander van D naar C (van DLE 6 naar DLE 20 in dezelfde periode). En dat zonder voorgelezen toetsen nog, dat geeft hoop voor de scorelijstjes van nu, hahaha.
Ook hier vind ik het vreemd dat 4 maanden voorlopen op je DL een B scoort. Maar goed, dat zal ik wel nooit snappen denk ik.
petuut

Hes@
22-06-2011 om 09:36
Rekenen mag niet voorgelezen?
Tenminste dat zegt de juf. VOlgens haar heeft de IB-er gezegd dat de rekentoets niet mag worden voorgelzen.
--ik blijf kalm--
Kan iemand mij helpen aan een overzicht van welke toetsen wel of niet mogen worden voorgelezen? zodat ik deze discussie rationeel en redelijk kan inzetten met wel enige kans op succes. Volgend jaar moeten ze de entreetoets doen. Dus dat moet nu wel goed geregeld worden
Dank u

Hes@
22-06-2011 om 10:19
Cito
dit citaat haal ik net van de site van cito:
"Vanaf groep 5 lezen de leerlingen de
opgaventeksten (van de rekentoets) zelf. Als de toetsen digitaal worden afgenomen is daarbij auditieve ondersteuning
mogelijk (voor alle groepen)."
kortom er zit geen enkel inhoudelijk argument achter waarom de gewone rekentoets niet zou kunnen worden voorgelezen. Cito wil graag digitale toetsen verkopen. Onze kinderen zijn de pineut.

Elisa2
22-06-2011 om 15:13
Goed nieuws hes@
Voor de cito entree en de cito eind zijn de gesproken versies officieel beschikbaar. Dan krijg je dus helemaal geen gezeur meer of het mag of niet, alles wordt voorgelezen.
Nu moet je alleen wel tijdig met de IB'er bespreken dat jouw kind gezien zijn/haar dyslexie recht heeft op die gesproken versie. Die moet dan apart besteld worden. De maar de meeste scholen doen dat graag en hebben dit elk jaar voor een aantal kinderen.
Op onze basisschool mogen ook kinderen zonder dyslexie verklaring meeliften als ze moeite hebben met lezen. Scholen gaan meestal harder lopen voor de CITO Entree en Eindtoets, omdat de uitslag daardoor omhoog gaat, dit is ook belangrijk voor school in deze tijd waarin ze daar echt op worden afgerekend door audit teams en de inspectie.
Beetje cynisch, maar wel waar. Doe er je voordeel mee

Petuut
22-06-2011 om 21:49
Hes@
Ik weet niet wat de officiële (Cito) regels daarvoor zijn. Misschien is dat wel dyslexieverklaring-afhankelijk. Op die van ons staat dat toetsen met verbale informatie voorgelezen dienen te worden.
De 'pure' rekentoets (met rijtjes 1+1= enz.) werd niet voorgelezen, maar de Cito bestond geloof ik meer uit verhaaltjes waar een som uit gedestilleerd moet worden en die is dus wel voorgelezen. Met goed resultaat blijkt nu.
Ik weet niet of jullie al een dyslexieverklaring met dergelijke strekking hebben?

elissa
23-06-2011 om 13:45
Petuut
"Wat me trouwens een beetje bevreemdt aan dat hele Citosysteem is, dat je zelfs wanneer je je DL scoort in DLE, dat nog resulteert in een C, terwijl C eigenlijk (net) 'onvoldoende' (jullie snappen wat ik bedoel denk ik). Je zou toch zeggen dat wanneer DL en DLE gelijk zijn, dat dat op schema is en niet ondergemiddeld. "
C is niet onvoldoende. De normen zijn zo gemaakt dat de hoogste 50% van de kinderen een A of B haalt: de hoogste 25% haalt een A en de 25% daar net onder haalt een B. Dan houd je nog 50% van de kinderen over. De bovenste helft van die groep (dus weer 25% van het totaal) krijgt een C, dan houd je nog de laagste 25% over en die groep is als enige nog weer opgesplitst in D en E (voor de allerlaagste 10%).
C is dus iets lager dan gemiddeld maar als dat onvoldoende zou zijn, dan scoorde de helft van alle kinderen onvoldoende! Dat is natuurlijk niet zo. Met een C zit je grofweg op VMBO-t niveau, niets mis mee.
Als je precies je DL haalt in DLE ben je een precies gemiddeld kind. En een precies gemiddeld kind zit precies op de grens tussen B en C. Dat kan natuurlijk niet, dus zal het een van die twee worden.

Chippie
23-06-2011 om 15:42
Ik kan je niet helemaal volgen...
Maar ik heb begrepen dat inderdaad DL=DLE precies tussen C en B in ligt.

Elisa2
24-06-2011 om 18:06
Op het vo ook niet vanzelf
Zoon heeft vandaag laatste toets gehad van de toetsweek (Hoera!) Helaas helemaal verknald, want in deze biologie toets zaten hele lappen tekst in tegenstelling tot eerdere toetsen.
Dit was nu typisch zo'n toets die mondeling gewoon goed was gegaan. Het beleid op school is dat de leerling van te voren moet aanvragen of hij een mondelinge toets mag doen.
Maar in dit geval was dit de eerste toets met hele stukken leeswerk erin, hoe kun je dat dan weten?
Het is te veel gevraagd, ik weet het, maar het zou toch sportief zijn als de bio docent dit even aankondigt? Nu maar afwachten wat de schade is. Hij kon gelukkig wel iets hebben, maar een 7 zit er niet meer in. En meneer heeft compensatie nodig om zijn talen op te vangen. grmbl grmbl

jessica 5
25-06-2011 om 02:15
Eilisa
Dat is ook waar ik met zoon vooral volgend school jaar tegen aan loop.
3 tl en een dyslextieverklaring.
Hij moet dan schoolexamens maken die mee gaan tellen voor 4 tl.
Zoals jij hier schrijft ga ik maandag maar eens bellen hoe ze dat volgend jaar gaan doen. Ik weet van oudste daar op school dat ze het uit vergroot kunnen krijgen en een half uur langer de tijd tijdens schoolexamens. Op andere scholen krijgen deze kinderen het op een comp.
Een en al ergernis voor een kind die dyslexties is. En ja je moet overal achtwer aan om je kind het beste te geven. Echt ergelijk dat de scholen daar niet meer op inspelen en dingengen voor deze kinderen vanzelfsprekend vinden.
Onze zoon moet bij elke toets en D er boven zetten,zodat dicenten weten dat hij dyslexties is. Ik moet wel zeggen dat ze daar welrekening mee houden daar op school.Maar voorlezen hebben ze ook daar nog nooit gedaan.

Elisa2
26-06-2011 om 09:30
Jessica, dyslexie coach?
Jessica,
Bij sommige scholen hebben ze tegenwoordig een dyslexie coach, vaak bij vmbo scholen, bij jullie ook nog niet dus?
Maar ik zou zeker een gesprek aanvragen met de intern begeleider met je kind erbij. Dan zou je kunnen bespreken of er examens mondeling kunnen worden gedaan. Of dat er in ieder geval stukken tekst kunnen worden voorgelezen.
Alleen bellen, vergeten ze meteen weer, heb ik de indruk. Maar een gesprek met kind en ouder, waarbij ikzelf altijd het verslag van de bespreking met de afspraken per mail doorstuur aan zowel IB'er als de mentor, geeft iets meer houvast.
Succes, spannend hoor, examenjaar al.

Vera*
26-06-2011 om 10:51
Informeren
Vóórdat je op school met of zonder zoon gaat praten zou ik eerst zélf goed de regels uitzoeken. De coach zegt misschien dat iets niet mag maar blijkt het (wettelijk) wel te kunnen of te mogen. Eerst jezelf informeren dus. Er zijn zelfs scholen die beweren dat je niet Frans of Duits mag laten vallen.......
Vera

Elisa2
30-06-2011 om 09:06
Viel mee
die biologie toets (zie hierboven) met lange teksten die hij "helemaal had verknald" kwam binnen. Cijfer 7.1 !
Schiet mij maar lek. Heeft hij het nu, ondanks dat hij het heel moeilijk vond, gewoon toch heel goed gedaan, of heeft de juf toch een oogje dichtgeknepen bij bepaalde vragen. Je komt er niet meer achter want de toets wordt niet meer besproken. En we gaan uit van het eerste! Positief blijven ondersteunen, "zie je nou hoe goed je dat hebt gedaan, ook moeilijke leesteksten lukken je dus nu!".
Maar het kind is niet gek, meestal weet hij heel goed of het goed ging of niet. Nou, op naar 2 Havo, maar eerst de zomervakantie, we zijn er helemaal klaar voor!

Petuut
30-06-2011 om 19:28
Geniet
van de vakantie. Gaan wij ook doen.
Zonder gezeur en gemauw over naar groep 6, allebei.
Prima rapporten, dus iedereen tevreden.
Volgend jaar wordt er gewerkt met Kurzweil op school, kijken hoe dat gaat.
Bijijijna vakantie!

Elisa2
01-07-2011 om 08:16
Kurzweil op school, wat een luxe! en vakantie met ...
Petuut,
Wat geweldig dat jullie school dat doet. Dan kan je kind er onder begeleiding mee leren omgaan.
Ja, wij gaan zeker genieten van de vakantie. Oudste heeft nu zijn allerlaatste toetsen gehad en heeft alleen nog kamp en rapport ophalen. Gisteren heb ik hem beloofd dat hij drie weken niets hoeft. Dan ga ik weer beginnen met lezen en andere oefeningen totdat we op vakantie gaan. Meestal doe ik het zo dat ze met lezen of andere oefeningen computertijd kunnen verdienen.
En mijn persoonlijke uitdaging is: Ik ga zodra de inlogcode binnen is de schoolboeken bestellen en dan met de boekenlijst in de hand weer proberen de boeken bij Dedicon voor Sprint te verkrijgen.
Ik hoop echt dat het dit keer wel lukt. En ik ben vast van plan om als ik weer vastloop iedereen erbij in te schakelen net zolang tot het wel lukt. Het gaat dit keer dus lukken! Wie probeer ik hier te overtuigen?