Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
P

P

16-09-2012 om 22:11

Dyslexie en vwo talen

Vandaag hoorde ik dat de regels sinds heel kort gewijzigd zijn en dat het dus niet meer is toegestaan om met 1 buitenlandse taal door het VWO te gaan met een dyslexieverklaring. Hoe zit het nu? Het gaat dus echt om een recente wijziging terwijl ik in juni nog hoorde dat het wel mogelijk was (dit is wel op een hele andere school verteld)?

Kind zou van gymnasium af moeten als hij het niet haalt met de talen begrijp ik nog maar betreffend kind moet dan naar een Havo.

Los van het feit dat ik vind dat je een dyslectisch kind na drie jaar VWO wel genoeg gepest hebt met alle talen terwijl het al moeilijk genoeg krijgt met al die engelse boeken bij elke opleiding snap ik gewoon niet waarom dit zo is? Er zijn toch zat universitaire opleidingen waar een gewoon flink slim maar dyslectisch kind geen twee buitenlandse talen voor nodig heeft in het examenpakket?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
cqcq

cqcq

16-09-2012 om 22:25

Inrichtingsbesluit wvo

Het bevoegd gezag van een atheneum kan een leerling ontheffing verlenen van het volgen van onderwijs in de taal genoemd in artikel 26b, eerste lid, onder c, in de volgende gevallen:

a. de leerling heeft een stoornis die specifiek betrekking heeft op taal of een zintuiglijke stoornis die effect heeft op taal;

b. de leerling heeft een andere moedertaal dan de Nederlandse taal of de Friese taal;

c. de leerling volgt onderwijs in het profiel natuur en techniek of het profiel natuur en gezondheid en het onderwijs in de taal verhindert naar verwachting een succesvolle afronding van de opleiding.

Vera*

Vera*

16-09-2012 om 23:25

Probleem

Kan het zijn dat gymnasium het probleem is? Wil je gymnasium doen dan MOET je kiezen voor latijn of grieks, dit i.p.v. een moderne vreemde taal.
Op een categoriaal gymnasium zul je daar toch een l of g voor moeten kiezen, op een scholengemeenschap kun je dan eventueel wel de tweede (moderne) vreemde taal laten vallen.

Vera*

Vera*

17-09-2012 om 07:56

Nieuwe regels

Ik weet wel dat er nieuwe regels zijn voor het eindexamen voor wat betreft de cijfers van Nederlands, Engels en Wiskunde. Ook heb je de verplichte rekentoets en straks ook de taaltoets die je moet 'halen'.
Zou er dat bedoeld worden?

Chippie

Chippie

17-09-2012 om 11:18

Ik zeg: kurzweil

Ik ga mijn kind straks niet pesten met Grieks en Latijn. Zo weinig mogelijk talen aub.

En, ook voor de buitenlandse talen is Kurzweil geschikt (nee, nog steeds geen aandelen maar stille (wan)hoop dat die talen met Kurzweil gaan lukken...)

Tirza G.

Tirza G.

17-09-2012 om 13:00

Ik weet niet precies wat je bedoelt

Bedoel je de nieuwe eindexameneisen VWO (en dus ook gymnasium)? Daarin staat inderdaad de tamelijk harde eis van een 2e vreemde taal. En bovendien moet je op het eindexamen zelf (het CSE dus) een voldoende halen voor zowel NL als Eng.
Op het gym heb je dus naast Duits en Frans ook nog de keuze uit Latijn of Grieks.
Dit is echt bagger voor dysleten. Ik zou me, als ik jou was, in verbinding stellen met Balans. Die hebben veel info en hebben volgens mij ook behoorlijk vooraan gelegen in de 'onderhandelingen' over deze nieuwe eisen.

Tirza

cqcq

cqcq

17-09-2012 om 16:48

Eindexamenbesluit

Artikel 11. Eindexamen vwo (atheneum)

1. Het eindexamen vwo (atheneum) omvat:

a. de vakken van het gemeenschappelijk deel van elk profiel, genoemd in artikel 26b, eerste lid, van het Inrichtingsbesluit W.V.O., daaronder tevens begrepen een profielwerkstuk,

b. de vakken van het profieldeel van één van de profielen, genoemd in artikel 26b, derde tot en met zesde lid, van het Inrichtingsbesluit W.V.O. en voor zover nodig wegens de in onderdeel c genoemde normatieve studielast, vakken van het vrije deel genoemd in artikel 26b, zevende lid, van het Inrichtingsbesluit W.V.O.,

c. tenminste één vak met een normatieve studielast van tenminste 440 uren van het vrije deel van elk profiel, genoemd in artikel 26b, zevende lid, van het Inrichtingsbesluit W.V.O. zoals geldend voor de scholen voor vwo, met dien verstande dat door het bevoegd gezag vast te stellen vakken onderdeel zijn van het eindexamen uitsluitend voor zover Onze Minister daarvoor goedkeuring heeft verleend, en

d. de maatschappelijke stage.

2. In afwijking van het eerste lid is de kandidaat die het eindexamen aflegt aan een school voor vwo, bij het eindexamen vrijgesteld van de vakken waarvoor vrijstelling of ontheffing is verleend van het volgen van onderwijs op grond van artikel 26e, eerste tot en met vierde lid, van het Inrichtingsbesluit W.V.O. Bij een ontheffing op grond van artikel 26e, vierde lid, van het Inrichtingsbesluit W.V.O. wordt de taal vervangen door een ander vak als bedoeld in het vijfde lid van dat artikel.

(dus vakken waarvoor je vrijstelling hebt op grond van het inrichtingsbesluit, daar hoef je ook geen eindexamen in te doen).

(overigens: wetteksten gewoon te vinden op www.overheid.nl)

Marie

Marie

17-09-2012 om 19:49

Van wie hoorde je het?

Hoi
Je hoorde het dus op zondag? Van wie? Ik neem dus aan niet op school.
Ik denk dat je deze vraag gewoon op school moet stellen. Ik neem aan dat zij je het antwoord kunnen geven.

cqcq

cqcq

17-09-2012 om 20:35

't is niet waar

Volgens mij is het niet waar. In elk geval ik heb dit nergens terug kunnen vinden. Wèl zijn er scholen die leerlingen niet toestaan om met maar 1 vreemde taal eindexamen te doen, ook al geeft de wet ze wel de mogelijkheid om ontheffing te verlenen.

Tirza G.

Tirza G.

17-09-2012 om 22:42

Dat is niet waar p

Misschien wás het zo op de school waar het kereltje op zit, maar het is zeker geen algemeen iets. Wás het maar zo'n feest. Ik ken van zéér dichtbij zeer begaafde kinderen met dyslectie die struikelden op het vwo domweg omdat de directie van de school geen ontheffing wilde geven voor de 2e vreemde taal. Niet onder het ouwe examenbesluit en niet onder het nieuwe. Je kon extra tijd krijgen en nog wat kleinigheden maar no way dat je dispensatie kreeg van een taal. Dat *kunnen* scholen doen, maar er is hier in de provincie maar 1 school waar ik van weet dat ze het ook echt daadwerkelijk doen. En ja, inderdaad, dan rest de havo. En om het maar even heel wrang te zeggen: tegen die tijd zijn ze zo murw, dat ze blíj zijn om van die *school af te zijn.

Tirza

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.