Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Dyslexie en wat doet school qua begeleiding?

Beste mensen,
Op dit moment gaat onze zoon van 8 door de molen in een onderzoeksinstituut voor dyslexie. We verwachten dus dat hij dyslectisch is. Ik heb tot op heden slechte ervaringen met school; wat betreft signaleren, maar ook het nakomen van afspraken. Wat kan en mag ik nu straks wat betreft begeleiding van school verwachten?
Hoe doen andere ouders dat die begeleiding van een instituut krijgen? Doen jullie het huiswerk van het instituut allemaal thuis? Of doet school daar ook iets in? Hoeveel tijd kost dat? Onze zoon heeft ook nog ADHD dus concentratie is ook moeilijk. Alvast bedankt voor de reacties.
Mimi

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Julia64

Julia64

11-12-2009 om 18:14

Mimi

Hoi Mimi,

ik zie dat er nog helemaal geen reacties zijn op je bericht, misschien kun je je vraag ook eens stellen op het dyslexieforum (www.dyslexieforum.nl)? Dat is wat specialistischer, grote kans dat je daar antwoorden krijgt.
Ik kan je zelf niet op weg helpen helaas, maar ben wel geinteresseerd: bij onze zoon van 8 wordt na de kerstvakantie een screening naar dyslexie afgenomen. Ook ik heb niet zulke beste ervaringen met school en vrees dus met grote vreze voor het vervolg.

Succes in elk geval!
groet
Julia

Gezondheidszorg

Sinds 1 januari 2009 zit behandeling voor dyslexie in de basisverzekering. Voorwaarde is dat het kind ouder 7jaar of ouder is (vanaf 2013 is er geen bovengrens meer) en dat er een jaar geprobeerd is op school.
Het gevolg van erkenning van dyslexie en het dus in aanmerking komen van een behandeling die vergoed wordt, is voor scholen dat zij helemaal niks meer hoeven doen. Jij moet dan zelf met je kind op pad naar een behandelaar die vergoed wordt. Van die behandeling krijg je natuurlijk huiswerk mee, zoals je dat ook van een fysiotherapeut of logopedist krijgt. Dat moet je zelf doen. Erkende dyslexie is gezondheidszorg, geen onderwijs.
Dat jullie de indruk hebben dat er voor het 7e jaar niet zoveel is gebeurd, lijkt mij het directe gevolg van het vergoedingensysteem. Dat bevestigt een toch al dominante gedachte, namelijk dat kinderen bijna vanzelf leren lezen en als dat niet lukt (7 jaar en nog niks geleerd), dat er dan iets mis is met het kind.
Voor scholen (en leerkrachten) gaat op dat ze hun energie het liefst steken in kinderen waarvan resultaat te verwachten is. Die wens heeft als keerzijde dat kinderen opgegeven worden.
Groet,
Miriam Lavell

mimi16

mimi16

12-12-2009 om 22:37 Topicstarter

Zou het zo graag samen doen

Julia en Miriam,
Dank voor jullie reactie. Ik zou zo graag samen met school optrekken omdat ik denk dat dat het beste resultaat voor zoonlief zal hebben. En wat ik zelf moeilijk vind is dat thuis ook nog gewerkt moet worden. dat doen we nu ook al vaak maar het blijft moeizaam. En dat vind ik soms niet zo goed passen bij het idee dat kinderen ook vrij moeten kunnen zijn en thuis nog niet zo veel moeten. Langzaamaan komt er natuurlijk al wat huiswerk mee (tafels meehelpen etc) en voor hem hoort ook nog dat lezen en spellen erbij. 'pietje leest thuis nooit en die zit al in AVI ... en ik moet elke avond oefenen en ik heb nog niets' heeft hij wel eens gezegd. dan breekt mijn moederhart.
Maar ik heb je punt begrepen Miriam. zijn er ouders die wel dingen in overleg met school doen?
Julia sterkte ook met jullie zoektocht en dank voor het advies.
Mimi

Grasmus

Grasmus

12-12-2009 om 23:30

Thuis en op school

Het huiswerk wat onze dochter krijgt van het behandelingsinstituut wordt thuis en op school gemaakt. De spellingsopdrachten (schriftelijk) vervangen de reguliere spelling op school. Thuis maken we dezelfde soort spellingsopdrachten en dan ook nog flitswerk e.d. op de computer.
Ik denk dat je gemiddeld moet rekenen op ongeveer een half per dag. Maar dat ligt er inderdaad of je kind dat trekt. Anders zou ik het korter houden, maar wel in een bepaalde regelmaat door de week heen. Wij oefenen ongeveer 5 keer in de week thuis. In de vakanties trouwens minder of helemaal niet (meestal niet).

kaatje66

kaatje66

14-12-2009 om 11:24

Wij doen alles in overleg met school en rt-er. De leerkracht heeft contact opgenomen met de rt-er en heeft samen met haar afgesproken wat er aan huiswerk meegegeven wordt. Wij als ouders hebben de opdracht meegekregen om te automatiseren. Onze dochter heeft dyscalculie. NOu moet ik wel zeggen dat het nu voor het eerst in al die jaren goed gaat. De juf van vorig jaar vond het allemaal onzin en werkte niet echt mee. Nu met extra hulp en stimulering van de huidige leerkracht maakt onze dochter graag haar "extra" huiswerk.
Ze wordt positief gestimuleerd door haar leerkracht en als ze haar huiswerk een keer niet afheeft is er niks aan de hand. Wij als ouders kijken wel of het niet teveel is hoor. Maar het lukt makkelijk in een half uurtje per dag.
succes
groetjes Kaatje(66)

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.