Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Maike

Maike

08-04-2019 om 00:20

Dyslexie onderzoek

Ik vond verbazend weinig over dit onderwerp tijdens een zoektochtje hier, dus vandaar even mijn vraag.

Ik heb deze week op school een afspraak om het opstarten van onderzoek naar dyslexie bij mijn kind (10) te bespreken. Lezen gaat goed, maar spelling en handschrift zijn bar slecht.

Heeft iemand nog tips waar ik mij alvast even kan inlezen, en/of waar ik tijdens het gesprek op moet letten/eventuele vragen die handig zijn om te stellen? Ik begeef me helemaal op onbekend terrein hier. In het wilde weg op Google zoeken geeft zoveel resultaten dat ik door de bomen het bos niet meer zie.

Alvast bedankt!

@Emma

@Emma

08-04-2019 om 07:22

interventies

Wat heeft de school tot nu toe gedaan om je kind te helpen? Is er een dossier waaruit blijkt dat er een hardnekkig probleem is?
Dat moet er zijn voor een onderzoek. Een slecht handschrift op zich is geen indicatie voor dyslexie.
Wie gaat het onderzoek uitvoeren? Dat moet een erkend instituut zijn, Stichting Taalhulp of IWAL bijvoorbeeld (er zijn er meer).
Onderzoek wordt vergoed door de gemeente. Je kunt ook zelf het onderzoek laten doen, dan wordt het ook vergoed trouwens.

niet zwart-wit

Mijn eerste vraag zou zijn: hoe slecht gaat het nu echt? Jij zegt dat lezen OK gaat, maar voor vergoed dyslexie-onderzoek en begeleiding ivm slechte spelling moet een kind tevens tot de 17% slechtste lezers behoren. Is je kind misschien een keer blijven zitten? Dus dat het lezen redelijk gaat in vergelijking met klasgenoten, maar dat het in vergelijking met leeftijdsgenoten eigenlijk flink tegenvalt? Of is het zo dat de DMT eigenlijk altijd al heel slecht ging, maar dat jullie/school daar nooit zo moeilijk over deden omdat begrijpend lezen wel goed gaat?

En de tweede vraag: welke zorg is er al geboden, wat is er straks mogelijk als het onderzoek dyslexie uitwijst, en wat is er straks mogelijk als het onderzoek geen dyslexie uitwijst. En probeer daarbij onderscheid te maken tussen 3 soorten ingrepen die je kunt doen. Je kunt remediëren, dwz dat je de lees-, spellings- of handschriftvaardigheden probeert te verbeteren. Je kunt compenseren, dwz dat je het kind leert om hulpmiddelen te gebruiken zoals luisterboeken, een computer met of zonder spellingschecker, extra tijd, voorgelezen toetsen, een kaart op tafel met spellingsregels. En je kunt dispenseren, dwz dat je de bepaalde eisen laat 'vallen', bijvoorbeeld dat het kind geen tweede moderne vreemde taal hoeft te doen (in het voortgezet onderwijs).

Als je kind een goede score heeft op begrijpend lezen (waarmee het afstoomt op een niveau van middelbaar onderwijs dat jullie vinden passen bij de mondelinge taalvaardigheid en de "intelligentie") dan zou ik me alleen richten op remediëring (van zowel spelling als technisch lezen), maar als de resultaten op begrijpend lezen gedrukt wordt door dyslexie dan zou ik bij een kind van al 10 jaar zo snel mogelijk gaan beginnen met compenseren, om erachter te komen waar het kind toe in staat is met maximale ondersteuning. En dan zou ik ook aandringen op het afnemen van 'begrijpend luisteren' toetsen om straks het schooladvies te kunnen onderbouwen.

titel

Ik ben helemaal vergeten om in te gaan om de titel van mijn reactie "niet zwart-wit".

Dyslexie is niet zwart-wit. Het blijkt steeds meer en meer dat kinderen met allerlei gradaties van slecht technisch lezen, dat die allemaal dezelfde soort problemen hebben, en dat ze allemaal baat hebben bij dezelfde interventies. Hoe groter de problemen bij een kind zijn, hoe hoger de intensiteit van de interventies moet zijn, maar het zijn in de kern dezelfde interventies.

Het idee van kinderen met dyslexie fundamenteel "anders" zijn dan andere zwakke lezers, dat heeft een hele reeds aan interventies opgeleverd, die allemaal niet blijken te werken. (speciale brillen, speciale lettertypes, oogtraining, sensorische integratie, etc.).

Er is een continuum van slecht lezen en spellen, en ergens in dat continuum hebben we in Nederland een harde knip aangebracht en gezegd: vanaf dat punt is het ZO erg dat we een apart potje geld beschikbaar maken voor behandeling buiten school. Dat afkappunt, dat is de definitie voor "dyslexie" in het basisonderwijs geworden.
Maar er is een heel continuum van slecht lezen en spellen, en er is een heel continuum van goede zorg die je daarbij kunt bieden, waarvan een groot deel gewoon op en door school.

Maike

Maike

08-04-2019 om 22:29

Bedankt

Bedankt voor de reacties. Het blijkt nu dat het wel van belang is om toe te voegen dat ze op een internationale school zit en les krijgt in het Engels, volgens het Britse schoolsysteem. Dus bepaalde dingen die ik lees zeggen mij weinig en kan ik ook niet echt beantwoorden. Wel heb ik er in het algemeen veel aan.

Tot nu toe is er remediërend ingegrepen, omdat vanwege omstandigheden (expat kind, dit is het derde schoolsysteem in haar 'carriere') gedacht werd dat de zwakke spelling daarin kon zitten. De vooruitgang is echter niet groot genoeg, dus de remedial teacher heeft een oriënterend onderzoekje gedaan (met mijn toestemming) waaruit nog steeds blijkt dat dyslexie een mogelijkheid kan zijn.

Dus nu gaan we het hebben over een 'echt' onderzoek. N.a.v. jullie antwoorden heb ik nu in elk geval een paar vragen voor de school (is er een dossier, wie doet het onderzoek, wie betaalt, etc.). De school valt wel onder de NL onderwijswetten, maar draait verder volgens het Britse schoolsysteem, dus dat maakt het voor mij nog iets ingewikkelder (welke regels moet ik naar kijken? Nog een vraag voor de school).

Ik vind het zelf wel fijn dat de school zo pro-actief is, ik heb zelf de indruk dat ze dyslexie willen uitsluiten zodat ze de beste aanpak kunnen bepalen. Maar dat kan ook mijn interpretatie zijn.

Maike

Maike

09-04-2019 om 10:20

Maria

Perfecte link, bedankt!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.