Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Dyslexie-test via school

Bij mijn tweede zoon is er een vermoede van dyslexie. Hij is 10 jaar en kan dus niet op kosten van de zorgverzekeraar worden getest.
Zijn grote broer hebben wij zelf laten testen bij een vrij gevestigde psychologe/orthotherapeute. Het testrapport heeft ons veel inzicht gegeven in de mogelijkheden (en beperkingen) van onze zoon en ook hoe wij hem konden helpen.
Ik vraag mij af hoe dit in zijn werk gaat bij zo'n test via school. Het is natuurlijk leuk om die 800 euries voor de test in je zak te houden, maar krijg je dan ook meer informatie naast de dyslexie verklaring? En gaat de uitslag ook naar school?
J.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Verzekering

Dyslexie zit in de basisverzekering tegenwoordig. Bel je verzekeraar en vraag eens hoe dat zit.
J"maar krijg je dan ook meer informatie naast de dyslexie verklaring? En gaat de uitslag ook naar school?"
Het zou zomaar kunnen dat de school de informatie wel krijgt en jij niet (tenzij je er heftig om zeurt). Maar doe ze dat nog, die testen? Dat lijkt me een beetje een omweg sinds dyslexie in het basispakket zit.
Groet,
Miriam Lavell

Lietje

Lietje

02-03-2009 om 13:04

Hier

Onze zoon is in jan. getest door de SBO (eduniek) via school. Omdat hij al ruim 9 is komt hij, net als jouw zoon, niet in aanmerking voor vergoeding vanuit de ziektekosten. Niet voor de test en niet voor eventuele therapie, helaas.
Hij is via school getest (geen kosten voor ons), en na de test is de uitslag uitgebreid besproken met de med.werk. SBO, de IB-er, de juf en mijzelf. Daarna heb ik een uitgebreid verslag gekregen met daarbij de dyslexie verklaring. In het verslag stond hoe onze zoon overkwam, de uitslagen van de testen (verschillende soorten, oa. begaafheidstest, leestest, spellingstest), en hoe hij geholpen kan worden.
Misschien is het afhankelijk van de SBO, maar ik vond het hier prima. Zijn juf weet wat te doen (hij scoorde bv. meteen een A op begrijpend lezen, voorgelezen), de IB-er houdt hem ook nog in de gaten, en wij kunnen thuis ook gerichter met hem oefenen (bv. lezen, typecursus).
Sterkte Lietje

joos

joos

02-03-2009 om 13:36

En hier

ik weet niet of het landelijk (verplicht) beleid is, maar bij onze schoolvereniging is het zo dat de school een poortwachterfunctie heeft. School moet signaleren en een dossier aanleggen waarin staat dat Pietje waarschijnlijk dyslectisch is. Pas dan gaat de verzekering over tot betalen van de test, die door een door de verzekering erkend persoon/orgaan afgenomen moet worden.
Ook als ouders zelf een test willen laten afnemen bij een particulier bureau, moeten ze een dossier van school kunnen overleggen, voordat verzekering overgaat tot uitbetalen.
Dit alles zou moeten spelen in groep 4. Ik wist niet dat er ook een maximum leeftijd aan verbonden was.

Wilma

Wilma

02-03-2009 om 14:23

Huh?

Mijn zoon wordt ook getest en ik moest een verklaring/verwijzing van de huisarts hebben en dan werd (wordt) 't volledig vergoed, zéggen ze. Hij is ook tien jaar. Ik snap even niet hoe jullie aan de info komen dat 't op tienjarige leeftijd niet vergoed wordt.

Hier is 't ook buiten school om trouwens. Uitslagen worden wel naar school gestuurd.

Groetjes,
Wilma

Lietje

Lietje

02-03-2009 om 14:35

Hier vandaan o.a.

Vanaf 1 januari 2009 wordt de vergoeding van diagnose en behandeling van ernstige, enkelvoudige dyslexie opgenomen in het basispakket van de zorgverzekering.

De vergoeding geldt voor leerlingen:

1. die in 2009 zeven of acht jaar oud zijn ¹
2. een leesdossier hebben waaruit blijkt dat er in het onderwijs een traject van extra hulp is geweest bij het leren lezen en spellen
3. waarvan de school vermoedt dat er sprake is van ernstige, enkelvoudige dyslexie, , door de geringe vooruitgang bij dit traject

¹ Vanaf 2010 wordt de leeftijdsgrens jaarlijks met een jaar opgetrokken, totdat in 2013 alle basisschoolleerlingen voor vergoeding in aanmerking (zie Stapsgewijze uitbreiding vergoedingsregeling dyslexie).

Geboren voor 2 januari 2000 dus niet.
Lietje

kiek

kiek

02-03-2009 om 20:47

Zelf laten testen

Ik heb destijds onze dochter en zoon zelf laten testen in overleg met school. Hierdoor konden wij zelf bepalen of wij het volledige rapport ter beschikking wilden stellen aan school. Het rapport gaat toch een hele schoolperiode mee.....
Mocht je de financiele middelen hebben, adviseer ik je om het zelf te doen door een bureau dat jij zelf kiest.
succes,
kiek
(er is trouwens een forum voor/over dyslexie, www.dyslexieforum.nl )

josephine*

josephine*

03-03-2009 om 08:58 Topicstarter

Wilma

De Dyslexietest wordt niet vanuit de basisverzekering vergoed al je kind 9 jaar of ouder is. Heb jij misschien een aanvullende verzekering die dit dekt?
J.

Wilma

Wilma

03-03-2009 om 16:44

Oei

Daar moet ik dan vanavond maar eens even voor gaan zitten, kijken of we aanvullend verzekerd zijn ofzo. Tjonge, nooit bij stilgestaan, zij zeiden 't als zijnde vanzelfsprekend, zowel de school als de mevrouw bij het intakegesprek.

Groetjes,
WIlma

Wilma

Wilma

10-03-2009 om 14:05

Josephine

Toevallig belde net de mevrouw die het intake-gesprek had gedaan over de dyslexie-test. Zij heeft even uitgezocht voor me hoe het zat met de vergoedingen en ze gaan bij mijn zoon meteen het concentratieprobleem én de intelligentie meenemen en zo wordt het wel vergoed. Hij is van 1998.

Ik dacht, ik laat 't je even weten voor de volledigheid.

Groetjes,
Wilma

josephine*

josephine*

11-03-2009 om 20:41 Topicstarter

Bedankt

Dank je voor je reactie.
Fijn dat het op deze manier geregeld kan. Ik broedt nog op een list.
J.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.