Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Koen Kampioen

Koen Kampioen

06-01-2010 om 20:12

Dyslexietest

Ons zoontje zit in groep 4. Lezen gaat moeizaam. We oefenen iedere dag thuis en toch hangt hij nog steeds op AVI 2. Hij heeft ook een tijdje Ralfi lezen gedaan. De woordrijtjestoets (DMT?) was niet spectaculair verbeterd terwijl hij best netjes een AVI 5 tekst thuis leest. Blijkbaar heeft hij sterk de context van het verhaal nodig. Als ik een stuk tekst voorlees (RALFI) en hij leest het daarna, dan gaat het supergoed. Begrijpend lezen is nog voldoende.
Juf gaf aan (nav onze vraag) dat hij mogelijk wel enkele kenmerken van dyslexie vertoont. School test kinderen hierop eind groep 4. Dit zal dus geen officiele test zijn, maar het lijkt mij al veel duidelijkheid verschaffen. Maar als hij dyslexie heeft, verandert er niet verschrikkelijk veel qua benadering.

Juf maakte een beetje tussendoor de opmerking dat het misschien wel goed is om in te zien hoeveel er in zit. Hij heeft een opvallend brede en goede kennis over veel zaken, rekenen gaat goed en lezen dus matig. Dyslexie zou mogelijk veel kunnen verklaren maar misschien oversc
hatten we hem wel juist door die goede kennis over allerlei zaken.

Ik heb al een beetje zitten googlen maar kn niet vinden wat nu de meerwaarde is van een uitgebreide dyslexietest ten opzichte van eens chooltest. Hij komt met de test van school nog niet voor een dyslexieverklaring in aanmerking maar dat kan ook altijd later nog (toch?). Biedt zo'n uitgebreid onderzoek meer houvatten? Ik kan me voorstellen dat er grote verschillen zijn binnen het dyslexiespectrum, geeft zo'n onderzoek daar meer informatie over waar de leerkrachten iets mee kunnen?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Voordeel dyslexietest

Het voordeel van een uitgebreide dyslexietest is dat je meer te weten komt waar het mis gaat in het leren lezen en/of schrijven en je hem zo ook adequater kunt helpen. Door deze informatie weet je ook beter welke eisen je wel aan je kind kunt stellen en wat je niet van hem kunt eisen. Uit je posting maak ik op dat je denkt dat hij behoorlijk slim is. Het is belangrijk dat hij ook wordt uitgedaagd in zaken waar hij goed in is en dus ook eens lekker goed kan scoren.
Mocht hij dyslectisch zijn dan betekent dit vooral dat hij eindeloos zal moeten oefenen op vaardigheden die andere kinderen gewoon aangewaaid krijgen; precies wat hij dus nu al doet. En dat al dat oefenen tot nooit meer dan een matig niveau zal leiden, wat bovendien niet beklijft als hij stopt met oefenen. Dit klinkt heel dramatisch, maar naarmate hij ouder wordt zal hij strategieën leren om hier mee om te gaan. Het is belangrijk als daar ook succeservaringen op school tegenover staan, om de moed er een beetje in te houden.
Een goede amateuristische dyslexietest is om je zoon onzinwoorden te laten lezen. Dit zijn woorden die alleen met technische leesvaardigheden zijn te verklanken (lezen) en geen enkele betekenis of verband met elkaar hebben. Een dyslecticus bakt daar niets van (en wordt waarschijnlijk enorm gefrustreerd).
Het inzicht dat een uitgebreide dyslexietest helpt om je kind te begeleiden, de moed erin te houden en uit te leggen waarom hij met hard leren een onvoldoende haalt (die misschien toch wel minder slecht is dan de vorige onvoldoende).

Koen Kampioen

Koen Kampioen

06-01-2010 om 22:32

Josephine

Dankjewel voor je heldere antwoord. Het heeft dus wel degelijk meerwaarde om te laten testen bij een bureau. Dat is dan duidelijk, school weet al dat wij de kosten geen probleem vinden (waarschijnlijk is hij nu nog net niet slecht genoeg, ook omdat we vanaf dag 1 in groep 3 altijd hebben gelezen). Maar ik snap ook dat school ons niet zomaar een dure test wil aansmeren...

Ik durf zijn IQ niet in te schatten. En de juf deed daarover een uitspraak die op verschillende manieren te interpreteren is. Ik ga er van uit dat zij ook ziet dat mogelijke dyslexie niet laat zien wat hij kan en dat hij niet laat zien wat hij in zich heeft door de dyslexie. Maar als er geen sprake is van dyslexie. Ik denk niet dat zijn intelligentie ergens rond de D/E schommelt.

"Een goede amateuristische dyslexietest is om je zoon onzinwoorden te laten lezen. Dit zijn woorden die alleen met technische leesvaardigheden zijn te verklanken (lezen) en geen enkele betekenis of verband met elkaar hebben. Een dyslecticus bakt daar niets van (en wordt waarschijnlijk enorm gefrustreerd)."

Dit zag ik laatst op tv. Ik weet zeker dat hij dit heel erg moeilijk gaat vinden. Hij heeft de meeste moeite met woorden waarvan hij de betekenis niet kent. Heb jij misschien een aantal voorbeelden voor groep 4 niveau?

Beetje vreemd

dat de school niet wil testen. Of misschien heeft dat te maken met jouw opmerking dat jullie zelf wel willen betalen voor een test?
Onze dochter is in groep 3 getest op dyslexie, na volgens protocol ik meen 3 keer met tussenpozen schooltesten gedaan te hebben met lage uitslag. Nu heeft ze dus een dyslexieverklaring die ze voor de rest van haar schooltijd waarschijnlijk nog hard nodig gaat hebben. Dus ik begrijp niet helemaal waarom jullie school (nog) niet wil testen. Ik vermoed toch omdat jouw zoon's problemen niet groot genoeg zijn, ze zullen ergens een grens moeten trekken en uiteraard heeft een school een bepaald bedrag voor zulke dingen beschikbaar dus zullen ze wel moeten schiften.
Bij mijn dochter was het ook wel overduidelijk dat ze last heeft van dyslexie (en helaas ook vrijwel zeker van dyscalculie, geen testen maar voor mij zo duidelijk als iets). Maar als je zoon dyslexie heeft zou ik zeker zorgen voor een verklaring, waarschijnlijk gaat ook hij die in de toekomst nog nodig hebben. Ik hoop overigens dat het allemaal nog meevalt, want hier is het echt vette ellende. Dochter, nu in groep 7, heeft na 3 jaar ploeteren en haar best doen en dan toch steeds veelvuldig onvoldoendes halen echt schoon genoeg van school (en ze moet nog zo lang). Het is erg frustrerend en verdrietig toe te moeten zien hoe moeilijk ze het heeft op school, gelukkig doet ze het sociaal gezien prima, ze heeft leuke vriendinnen en is erg fantasievol,creatief en geliefd en weet zich buiten school prima te vermaken. Ik zie dus gelukkig wel positieve kanten van de dyslexie.

Koen Kampioen

Koen Kampioen

06-01-2010 om 23:24

Pilsje

Ik kan me goed voorstellen dat school een bepaald budget heeft voor testen en dat ze hebben aangegeven dat ze dat niet voor dyslexietesten gebruiken. Ze hebben een eigen dyslexietest en als het 'dramatisch' genoeg is kan de test worden vergoed door ziektekostenverzekering. Ik vind het wel een heldere regeling.

Ik vind het erg sneu dat je dochter - met een dyslexieverklaring op zak - onvoldoendes haalt. Ik ben erg blij dat het rapport van mijn kinderen een geschreven rapport is waarin met name de inzet wordt beloond. Tijdens oudergesprek krijg je uitvoerig bericht over de leerprestaties.

Koen kampioen

Pilsje haar dochter zit in groep 7 en is waarschijnlijk van voor de tijd dat dyslexietesten via de ziektekostenverzekeraar gingen en is getest door school.
Overigens "beschermt" een dyslexieverklaring niet tegen vette onvoldoendes.
Ik verbaas mij erover dat haar kind al in groep 3 is getest, want volgens mij moet je volgens het protocol 1,5 jaar leesonderwijs hebben gehad en daarbij een half jaar extra ondersteuning. Deze ondersteuning heeft geen verbetering te zien gegeven. En verder is het aan school om te bepalen wie zij laten testen. Mijn zoon kon na 1,5 jaar leesonderwijs waarbij een jaar extra ondersteuning net zijn naam schrijven, maar is niet door school getest.
Met onzinwoorden op niveau groep 4 kan ik je niet helpen, want juist met dyslectische kinderen zegt niveau groep 4 helemaal niets. Neem de boekjes die je zoon nu kan lezen en ga met dergelijke woorden husselen en googelen.

Koen Kampioen

Koen Kampioen

08-01-2010 om 21:41

Zeggen de volgende signalen jullie iets?

'gilt' leest hij als 'ligt'
'hebt' leest hij als 'bent'
'de' als 'het'
'broodkruimel' als 'kruimel'
'wolfjes' als 'weerwolfjes'
'peinzend' als 'pienzend'

Maar ook:
Met name moeite met de kortere woorden én woorden die hij nog niet kent/niet vaak gebruikt (bv suffo en stroopte)

Hij beheerst AVI 2, maar leest AVI 5 thuis redelijk foutloos maar waarschijnlijk niet snel genoeg.

Het woord 'geheugenverlies' vindt hij eerst erg moeilijk. Aan het einde van de bladzijde leest hij het in één keer.

Een tekst die ik eerst voorlees, leest hij daarna als een speer, ook de moeilijke woorden.

Spelling gaat nog niet desastreus, maar erg hardnekkig is het feit dat hij niet het verschil hoort/schrijft tussen 'sch' en 'schr'.

Primavera

Primavera

10-01-2010 om 15:09

Ja, maar daar heb je niet zo veel aan

Beste Koen,
We hebben aan het eind van de zomer mijn tweede zoon Quinto laten testen (7), die toen met groep 4 begon, omdat hij ineens een hekel aan lezen kreeg, wat haperde, en constant hardnekkige fouten maakt met schrijven, zowel orthografisch als in de zinsloop. Zijn 1 jaar oudere broer heeft een taalstoornis en hij scoort iedere keer net op het randje tussen normaal en niet meer normaal.
We wonen in een ander land, dus de fouten zijn natuurlijk in een andere taal, maar het soort fouten komt wel overéén. De mijne heeft het dan ook met schrijven en is in staat om in twee achtereenvolgende zinnen hetzelfde woord op 3 verschillende manieren te schrijven, waarvan geen één goed. Letters in woorden omdraaien, letters spiegelen, d en b als hetzelfde lezen, geen verschil horen in g, c, k en q en die steeds met elkaar verwarren ondanks geslaagde gehoortest. Nooit weten of een letter nu dubbel of enkel geschreven wordt. Woorden verwarren met een samengestelde variant en andersom, lidwoorden overslaan of verwisselen, enz.
Alleen uit de testen kwam niks afwijkends. Hij scoorde hoogstens een aantal maanden lager dan zijn leeftijdsgenoten, geen achterstand waarvan je zegt dat er een etiket bij hoort. Omdat ook op de taalspraakstoornis van zijn broer is getest viel het wel op dat hij op veel andere onderdelen juist als een speer ging en scoorde op het niveau van 11 jaar en hoger. Hij heeft dus eigenlijk net zo zoals zijn broer een deuk op taalgebied, maar omdat hij verder op een vrij hoog niveau functioneert, komt hij met die taalzwakte nog steeds net op voldoende uit en dan valt het hier toch nog onder normaal.
De keus aan ons als ouders is om er zelf wat aan te doen om hem in ieder geval op dit moment te houden of af te wachten tot hij zover afglijdt dat hij wel op school vast loopt en in de groep valt die wel allemaal recht op begeleiding heeft. Alleen is dat prijskaartje ons dus te hoog en dus stimuleren en oefenen we thuis zelf.
Ik denk dat jouw zoon veel van zijn moeilijkheden met lezen compenseert door voornamelijk op woordbeeld te lezen. Dat is niet zo erg en hoef je hem ook zeker niet af te leren, want de meeste volwassenen lezen ook op die manier. Het enige punt is dat je als je een woord tegenkomt wat je niet kent, wel iedere keer in staat moet zijn om dat redelijk snel uit te spellen totdat je daar ook een woordbeeld van gevormd hebt.
Groeten Primavera

Koen Kampioen

Koen Kampioen

10-01-2010 om 15:53

Reactie

Wij zouden graag willen testen als uit die test specifiek komt of zijn capaciteiten qua lezen en capaciteit normaal zijn voor zijn intelligentie of niet. Dat hij minder goed is in lezen en spelling is ons wel duidelijk.

Hij is waarschijnlijk net niet slecht genoeg (oa door thuis flink te oefenen) om voor een vergoeding voor de diagnose en/of behandeling te komen. Wij vinden de D's en E's die hij scoort echter wel zorgelijk en willen graaag helder hoe dat komt. Ik merk dat school ook steeds meer de vraagtekens zet bij zijn leesprestaties.

Alleen ik wil graag een onderzoek dat de leesprestaties worden bekeken in relatie tot zijn intelligentie. Dat hij minder goed is in lezen en spelling is ons wel duidelijk. Maar misschien kan hij wel zoveel compenseren dat zijn mogelijke dyslexie wordt verbloemd. Maar ook, door de matige leesprestaties wordt zijn echt kunnen misschien wel verbloemd.

En ik wil een onderzoek dat individuele handvatten biedt voor zijn begeleiding. Dus niet alleen aanpassingen maar ook echt punten waardoor hij beter leert lezen/spellen. Waarschijnlijk is hij niet dyslectisch genoeg voor een vergoede behandeling. Als het echt helpt, willen we best die begeleidingsuren zelf betalen maar volgens mij kan er ook heel veel in samenwerking met school. Maar dan lijkt het mij wel wenselijk (dat lijkt me namelijk de meerwaarde) dat het onderzoek precies aangeeft wat nodig is, wat niet, wat wel werkt, wat niet, etc.

Copy-paste uit het archief

Koen,
Een tijdje terug heeft "Judith" heel helder opgeschreven wat dyslexie is, als antwoord op de vraag of dyslexie gewoon een taalachterstand is (wat Primavera beschrijft).
Ik heb het voor je opgezocht en hieronder geplakt:

Ja, automatiseringsproblemen zijn ook kenmerkend voor dyslexie. Eigenlijk zijn de fonologische problematiek en de automatiseringsproblemen "harde" aanwijzingen voor dyslexie.

Automatiseringsproblemen zie je ook terug bij het aanleren van de tafels, bij het leren van topografie (soms), en bij het snel uit het hoofd kunnen rekenen met sommen onder de 20 bijvoorbeeld. Alles wat op snelheid, en uit het hoofd moet gebeuren kan een probleem zijn. Een mogelijke verklaring hiervoor is dat het heel snel verwerken van steeds wisselende informatie het onderliggende probleem in de hersenen is. Er zijn ook andere verklaringen, maar deze lijkt neurologisch dicht bij de waarheid te komen. Er wordt nog steeds onderzoek gedaan.

Dan nog iets over de 3 % van de bevolking die aan dyslexie zou lijden. In werkelijkheid zijn er veel meer mensen die ernstig, of minder ernstig dyslectisch zijn. De 3 % is een getal wat door de zorgverzekeraars gehanteerd wordt als het percentage wat in aanmerking mag komen voor hulp. Dit zijn kinderen die ernstige dyslexie hebben, kinderen die echt nauwelijks vooruitgaan bij lezen en spellen. Bij ongeveer 10 % van de kinderen zie je dyslectische kenmerken, niet bij iedereen even ernstig. Minder ernstige dyslectici kunnen door goed onderwijs en extra oefening toch leren lezen en schrijven. De zorgverzekeraars wijzen hier naar de verantwoordelijkheid die de school heeft om deze groep te helpen. Deze kinderen komen dus niet in aanmerking voor door de zorgverzekeraar betaalde, extra hulp. Sommige ouders zoeken dan particuliere hulp voor hun kind, en dat moeten ze zelf betalen. Tenzij er ook spraak- en/of taalproblemen zijn, want dan kunnen ze naar de logopedist, en dat wordt dan weer wel vergoed. Heerlijke materie he?

Groet,
Judith

Beemer

Ik schreef over een situatie in het verleden. De betreffende zoon is bijna 11 en zit in groep 6 en leest nu AVI 7. Zijn grote broer is dyslectisch en dat is pas in de brugklas naar boven gekomen.
Bij mijn tweede zoon merk ik dat het lezen sterk met horten en stoten gaat. Op de montessori school waar hij zat moest je de meeste letters kennen in groep 2 en hij heeft dus groep 2 twee keer gedaan met extra ondersteuning en kon toen aan het eind zijn naam schrijven. Hij kon klanken onderscheiden (welke letter hoor je eerst) en heeft geleerd aan welke kant van een woord je begint met lezen (2 jaar op geoefend!). In groep 3 las hij met Pasen niet, maar toen kwam het ineens en voor de zomer (als 8 jarige) las hij ineens AVI 1. Sindsdien gaat het met horten en stoten verder. Het meest opvallende is zijn spelling. Voor dictee haalt hij een zeer goed (want hij weet welke spellingsregels worden overhoort) en als hij gewoon een verhaaltje schrijft, staan daar de gruwelijkste spelfouten.
Er is bij hem nog niet officieel dyslexie vastgesteld, omdat hij niet voor vergoeding via de zorgverzekering in aanmerking komt en school geen middelen heeft om te testen. Wij sparen nu zelf voor de test voordat hij naar groep 8 gaat. Eerder wilden wij hem niet laten testen omdat hij door dit gedoe een slecht zelfbeeld had en het vertikte om met testen mee te werken (want hij maakte ze toch slecht).
Maar ik begrijp dat jij schrijft hoe het nu met je zoon gaat? Daarom heb ik mijn verhaal opgeschreven, want ondanks een heel moeizaam begin met taal red hij het nu goed. Ik hoop voor je dat bij jouw zoon ook binnenkort kwartjes gaan vallen en als het lezen eenmaal begint dan komt de rest ook. Succes samen.

Koen Kampioen

Koen Kampioen

10-01-2010 om 23:31

Josephine

Ik ben inmiddels redelijk ingelezen. Ik lees overal dat het een automatiseringsprobleem is. Maar... tafels heeft hij nog niet. Ook geen topo. En qua sometjes onder de 10 of 20 heb ik wel eens het gevoel dat hij het snel optelt.

Net heb ik een stuk gelezen over begaafdheid en dyslexie. Ik denk niet dat mijn kind hoogbegaafd is, maar het beeld klopte wel. Lezen en spelling blijven achter, rekenen gaat redelijk goed, zaakvakken gaan goed, begripend luisteren gaat redelijk. Dat beeld klopte wel. Ook dat onze zoon is begonnen (thuis) met lezen met 5,5 jaar. Hij begon aan groep 3 en kon een beetje lezen. Dan verwacht je volgens mij niet dat hij 2 jaar later net op Avi 2 zit (terwijl je thuis veel oefent). Toch?

Ik denk niet dat hij heel ernstig dyslectisch is. Met veel oefening en hier en daar een aanpassing, komt hij er hopelijk wel. Wel schat ik de kans dat hij dyslectisch is groot.

Lietje

Lietje

11-01-2010 om 17:59

Koen

Hier een zelfde soort verhaal. Zoon las aan het eind van groep 2 even goed als aan het eind van groep 3. Met rekenen scoort hij altijd hoge A's, hoewel al die verhaalsommen in de bovenbouw vreselijk zijn. Hij was eigenlijk niet slecht genoeg, oftewel, hij heeft een ruim boven gemiddeld IQ en compenseert dus heel veel. Is toch via school getest en heeft ernstig dyslexie, op bijna elk gebied merkbaar. Maar vooral spelling is heel slecht en ook woordvindings problemen vallen steeds meer op, bv ipv vluchtstrook zegt hij loonstrook en kettingbotsing wordt kettingreactie. Hij zit in groep 7 nu en is 10.
Lietje

Beginnen met lezen

Mijn oudste zoon begon als 3 jarige met lezen en kon al redelijk wat letters en woorden lezen. Daarom heb lang gedacht dat dyslexie niet de oorzaak kon zijn van zijn grillige schoolresultaten. Wat wel frappant was dat toen hij naar school ging als 4 jarige zijn focus geheel af raakte van het lezen en hij in groep 3 opnieuw heeft moeten leren lezen. Achteraf weet ik dat dit niet beklijven van het geleerde kenmerkend is voor dyslexie. Hij bleek behoorlijk slim in de test, maar aan de andere kant als 13 jarige bij het hardop lezen niet verder te komen dan AVI 3, terwijl hij al jaren geleden AVI uit had gescoord.
Mijn tweede zoon vertoonde weer een heel ander patroon zoals ik hierboven heb beschreven en mijn derde doet het weer anders, maar vertoond wel dezelfde lancunes (klanken omzetten in letters en lastig automatiseren)
Om terug te komen op je eerste vraag. Laat je zoon testen (zeker als de zorgverzekeraar betaalt), dan leer jij hoe je hem het beste kunt helpen.

Dahlia

Dahlia

14-01-2010 om 23:03

Screening

Tegenwoordig kunnen kinderen gescreend worden bij een logopedist. Dit geeft aan of er reden is om je zorgen te maken over dyslexie, of een dyslexie onderzoek nut kan hebben. De screening wordt wel vergoed door een ziektenkostenverzekering.
Als iemand kan lezen, AVI uit heeft en ook spontaan uit zichzelf boeken (ook dikke boeken) leest, wil dat niet zeggen dat er geen kans is op dyslexie.
Dyslexie heeft ook met automatiseren te maken en nog veel meer delen.
Zo wordt er bij veel kinderen op latere leeftijd (bovenbouw VWO) nog dyslexie vastgesteld.

(onzin woordjes lezen is inderdaad een onderdeel van de dyslexietest en vaak een groot struikelblok voor dyslectici)

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.