Lelietje van Dalen
03-02-2011 om 11:43
Dysorthografie
Laatst stuitte ik in een draadje hier op het fenomeen dysorthografie. Ik had er nog nooit van gehoord, maar vond het wel erg herkenbaar in verband met mijn zoon. Hij is een slechte speller en ondanks extra inzet op school, blijft het erg moeilijk voor hem. Zijn juf wilde het al eens gaan bespreken met de IB-er, want zij vindt ook dat zijn spellingsniveau niet past bij zijn algehele intelligentie.
Nu vroeg ik mij af of hier ervaringsdeskundigen zijn met dysorthografie en hoe zij dat hebben aangepakt.
Alvast bedankt, Lelietje
Yura
03-02-2011 om 14:29
Heb er ook wel aan gedacht
Mijn zoon was ook een slechte speller. Het bevreemdde mij ook dat iemand die zo goed kon rekenen bijvoorbeeld, niet in staat was om simpele regels aan te leren als een medeklinkerverdubbelaar achter een korte klinker. Bij ons op school is het ze niet echt opgevallen, dus ik heb hem maar extern laten testen bij een particuliere RT'er. Daar kwam uit een jaar achterstand op spelling van onveranderlijke woorden en 1 jaar en 2 maanden op werkwoorden. Hij heeft daar een maand of 2 bijles gehad en toen had hij nog respectievelijk 2 en 4 maanden achterstand. Dit jaar is hij in de brugklas begonnen (havo/vwo), waar ze in de 3e week een drempeltoets doen. Al snel werd ik gebeld, spelling was beneden peil, nog een extra toets en anders verder onderzoeken naar dyslexie (dysorthografie). Dat was echter een openbaring zeg die tweede toets, die werd niet meer klassikaal gedaan, maar uit elke brugklas een paar kinderen bij elkaar in een lokaal. Zoon komt dus binnen en ziet op een paar na allemaal kinderen van zijn oude school zitten. Helemaal geen dyslexie of dysorthografie dus, maar gewoon slecht spellingsonderwijs. Een van die kinderen is na die tweede toets verder getoetst en had dyslexie en de rest heeft bijles gehad. Volgens zoon is Nederlands inmiddels helemaal geen probleem meer en dat zie ik ook aan de werkstukken die hij maakt.
Mijn advies is dus externe hulp, inmiddels zitten heel veel kinderen van zijn oude school bij deze mevrouw omdat ze geen vertrouwen in de spellingskunsten van de meesters en juffen van die school hebben.
Yura
04-02-2011 om 08:29
Taalverhaal
gebruiken ze hier. Volgens mij hebben ze het sinds een jaar of 3, wat ze daarvoor hadden weet ik niet.
Lelietje van Dalen
04-02-2011 om 10:10
Yura
Dank voor je reactie. Wat slecht dat ze het op school niet eens doorhadden! Hier vindt de juf het gelukkig wel aanleiding tot zorg; ik moet alleen nog wel horen wat ze er aan gaan doen. Ik ga haar toch ook eens vragen of zij bekend is met dysorthografie en als dat niet het geval is misschien toch inderdaad zelf laten testen.
Groetjes, Lelietje
kaatje66
04-02-2011 om 11:48
Hier getest
Onze dochter is in groep 7 na bedroevende uitslagen op entreetoets en uitslagen van het leerlingvolgsysteem uit groep 6 en 7 naar een remedial teachter geweest. Zij heeft ons doorgestuurd naar Belgie, omdat ze graag wilde weten of de scores een gevolg waren van slecht onderwijs of van een leerprobleem. In Belgie worden de onderzoeken gesubsidieerd en de vervolgschool van onze dochter accepteert deze verklaringen.Ze werd getest op allerlei zaken, in eerste instantie kwam er dyscalculie uit, maar ook het slechte onderwijs was hier debet aan. Onze dochter heeft de basis volledig gemist en de school heeft de plank ook volledig misgeslagen. Gaandeweg het jaar ging bij de RT-er het rekenen steeds beter (wel met hulpmiddelen) en is ze verder gegaan met spelling. ZIj vermoedde dysorthografie en ze heeft contact opgenomen met Belgie voor bespreking van de testresultaten. HIer kwam ook dysorthografie uit.
Onze dochter heeft nu een dyslexieverklaring gespecificeerd op dyscalculie en dysorhthografie.
Dysorthografie is erg onbekend. OP de lagere school oefenden we thuis veel met dictee etc.Onze dochter doet erg veel met de computer omdat schrijven niet goed gaat.Het is jammer dat we pas in het laatste jaar achter al deze dingen kwamen, terwijl wij al jaren op school hadden aangegeven dat er iets mis was. De meeste dingen zoals een spellingschriftje maken met de spellingregels hebben we zelf gemaakt. Die later door een juf is overgenomen. Het had onze dochter een hoop ellende bespaart. Achteraf hadden we eerder aan de bel moeten trekken maar de school had telkens wel een ander verhaaltje/smoesje of belofte dat het wel goed zou komen.
Ze zit nu op het vmbo t en bij proefwerken worden spellingsfouten niet of bijna niet gerekend. Het gaat goed en ze geniet van haar succeservaringen. Ze is nu ineens een van de betere van de klas. Ze wordt nu niet meer afgerekend op haar leerproblemen maar er juist mee geholpen en dat is het verschil tussen een basisschool en een goede vervolgschool.
kaatje66
04-02-2011 om 13:17
Aanvulling
Met het vorige berichtje wilde ik eigenlijk ook aangeven dat het fijn is dat de basisschool al aandacht heeft voor zijn "probleem". Het helpt al een heel stuk dat ze al iets weten en niet blijven afwachten en geen actie ondernemen. Als onze basisschool wel actie had ondernomen had dat een stuk gescheeld voor het zelfvertrouwen van onze dochter. ZIj voelde zich erg dom gelukkig bleek uit de nio toets en drempeltoets dat ze een havo kind kan zijn. De basisschool schaalde haar in als Basis/kaderleerling. Ze zit nu goed op haar plaats op de vmbo-t school.
Mijn advies voor lelietje van dalen is om zelf, of in overleg met school, een spellingschrift te maken met alle voorkomende spellingregels.Dit was voor ons het gouden ei.
succes Kaatje(66)
Lelietje van Dalen
07-02-2011 om 11:45
Kaatje66
Sorry voor mijn late reactie; het weekend niet online geweest. Bedankt in elk geval voor je reactie. Ik ga zeker eens met school praten over zo'n spellingsschriftje; met de vraag waar dan precies aandacht aan besteed moet worden en hoe we dat kunnen doen. Gelukkig pikt onze school het wel op; vanochtend vertelde mijn zoon dat hij spellingshuiswerk gaat krijgen. Ik ben alleen benieuwd of er specifieke dysorthografische spellingstips en -trucs zijn, maar dat zal ik eens overleggen met juf en wellicht IB-er.
Bedankt nogmaals.
Groetjes, Lelietje