Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Emmawee

Emmawee

12-11-2008 om 22:49

Echt kleuteren

Stoffer van 5,5 vindt school... niet leuk. Nou ja wel leuk, maar liever gaat hij niet. Hij wil er ook niets leren. Hij vindt de kinderen leuk en de juffen zijn lief, maar hij wil niet zo vaak en ook niet zo lang. Hij wil wel in de bouwhoek en met de Lego en de Meccano. Op de computer vindt hij ook leuk. Werkjes maken vindt hij niks, al lijkt hij er wel iets meer plezier in te krijgen. De juffen moeten veel doen om hem aan het werk te krijgen en te houden. Als ze gaan tekenen tekent hij sinds kort wel eens 'iets' in plaats van kronkels (landkaarten).
Omdat hij in groep 2 zit, wordt er al wat vaker van hem verwacht dat hij werkjes ook áf maakt en wordt hij zo nu en dan eens uitgelokt om iets met letters of tellen te doen. Dit gaat allemaal maar moeizaam en niet omdat hij het niet kan, maar het heeft zijn interesse niet zo. Morgen hebben we een 10 minuten gesprek, maar volgens mij maken de juffen zich een beetje zorgen over hoe dit straks zal gaan in groep 3. En ik soms ook (een beetje hoor, niks ernstigs).
Wat ik mij wel eens afvraag, zou het soms niet beter zijn om hem gewoon heerlijk he-le-maal te laten kleuteren en te laten bouwen tot hij het helemaal zat wordt? Het is trouwens zo dat hij 'pas' met 4 jaar bouwen een beetje leuk begon te vinden. Daarvoor was een DUPLO-blokje gewoon een telefoon of een taartje.
Ik weet dat ik zelf die kleuterschool aan het eind echt spuugzat was en haast niet kon wachten om te leren lezen en schrijven. Stoffer vindt het helemaal niks dat hij volgend schooljaar naar groep drie gaat, want daar hebben ze geen 'hoeken' (om in te spelen).
Wat is jullie ervaring?
Groeten, Maw.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Sjillie

Sjillie

13-11-2008 om 07:28

Dubbel

Aan de ene kant heb ik ook ziets van laat maar lekker spelen, dan een extra jaar kleuteren. Zoon gelukkig.

Aan de andere kantis groep 3 wel erg anders. Heeft geen hoeken meer, maar wel andere dingen. Het voordeel voor mijn zoon in groep 3 is dat de hele groep met hetzefde bezig is. Maakt mijn zoon rekenopdrachten, zijn andere kinderen ook met rekenopdrachten bezig. De prikkel van spelende kindere om je heen is weg, daar had mijn zoon vooral last van in groep 2.

Tinus_p

Tinus_p

13-11-2008 om 09:25

Meer kleuteren helpt niet

Maw:
"Dit gaat allemaal maar moeizaam en niet omdat hij het niet kan, maar het heeft zijn interesse niet zo."
Dara helpt langer kleuteren niet tegen.

Ik weet ook geen oplossing, maar ik zou het zoeken in de hoek van het 'positief motiveren'. Ik vind ook de koppeling werkjes-letters gevaarlijk; ik zou proberen zoveel mogelijk spelenderwijs te doen. Verder, tis nu november, groep 3 is nog ver weg.

Pippin

Pippin

13-11-2008 om 09:37

Stimuleren

Ik ben het met de vorige schrijvers eens. Als het je interesse niet heeft, dan gaat dat heus niet opeens veranderen.
Bij onze kinderen werkte het wel als we uitlegden: dit moet eerst en dan mag je spelen. En als ze dan het werkje deden heel veel complimenten geven! Ook hielp het als inzichtelijk werd gemaakt wat er precies van hun verwacht werd zo'n week. Dus een weektaak.
Bij ons wordt in groep 3 nog heel veel gespeeld op school. Tot de kerstvakantie zelfs elke middag.
Pippin

Hoeken

bij de school van mijn kinderen hebben ze in groep 3 en 4 ook nog hoeken, pas halverwege groep 5 gaan de 'hoeken' weg. Wel wordt de tijd om in de hoeken te spelen geleidelijk minder.

Guinevere

Guinevere

13-11-2008 om 11:02

Groter

Ik denk dat jouw Stoffertje aan het einde van het schooljaar dolgraag naar groep 3 gaat. Want alle kinderen die net zo groot zijn, gaan ook naar groep 3. De kleintjes blijven achter.
Er kan nog heel veel veranderen in de komende 8 maanden, opeens is hij kleuter-af en herken je er tóch dat schoolkind in. Dat hij misschien liever speelt dan leert, tja, ik durf niet te zeggen dat dat verbetert. Maar de werkjes in groep 3 zijn ook leuk, sluiten goed aan bij de leeftijd. En inderdaad: bij ons in groep 3 is óók een hoek met puzzels, computer en zelfs een bak met Knex!
Probeer hem een beetje te stimuleren met het doen van (leuke) werkjes en benadruk hoe groot hij al wordt.
Oh ja, de kinderen die bij ons als "te speels", "emotioneel nog niet zo rijp" etc werden aangemerkt, dat blijkt allemaal toch prima te verlopen nu ze in groep 3 zitten.
Leuk trouwens die landkaarten, daar heeft zoon hier zich ook een half jaar mee bezig gehouden, maar dan met een "X" erop (schatkaarten). Hij wordt nu in de middenbouw trouwens enorm gestimuleerd door de oudere kinderen om zo mooi mogelijk te tekenen. Ik sta er versteld van!

trijntje71

trijntje71

13-11-2008 om 11:23

Zelfde type kind

OP het kdv was hij al zo, als er dan een keer iets 'moest', puzzel of kleurplaat, dan pakte hij de allermakkelijkste puzzel zodat hij weer snel kon spelen.
En dat zagen we in groep 1 en 2 en nu ook weer in groep 3 en waarschijnlijk in alle andere groepen.

De juf in groep 2 twijfelde ook erg in nov vorig jaar of en hoe (hij is van december) maar toen een enorme sprong gemaakt en in mei werd er dan ook niet meer getwijfeld.
Het zit hem vooral in de aard van het beestje, langer kleuteren lost dat niet op.

Emmawee

Emmawee

13-11-2008 om 21:49

Neeeeeh niet langer!

Nee hoor, dat plan heb ik helemaal niet! Hij is van maart dus al bijna 6 en half als hij naar 'de middenbouw' gaat. Bovendien is hij best op / boven niveau wat kennis en interesse betreft, maar er komt gewoon niet zoveel *uit*.
Maar ik bedoel meer 'echt' kleuteren met minder eisen. Gewoon wat meer laten aanrotzooien. Meer spelen om het spelen. Omdat ik ergens vermoed (hoop?) dat de prikkel dan weer wat meer vanuit hem zelf gaat komen. Ik heb nu het idee dat de eisen omhoog gaan als voorbereiding op groep 3. Werkjes moeten 'af' en hij moet ook wat langer achter elkaar op zijn plek blijven zitten. Tijdens het gesprek werd vandaag ook gezegd dat er de komende tijd wat meer eisen aan hem gesteld gaan worden. En dat snap ik vanuit het idee 'voorbereiden'. Maar ik denk soms: laat hem nou rotzooien, dan is hij dat over een half jaar zó zat dat hij niet kan wachten om in groep 3 aan de slag te gaan. Of niet en dan kunnen in groep 3 gewoon alsnog de eisen omhoog.
Ben ik te volgen?
Groeten, Maw.

Dat gaat niet gebeuren

Maw, de prikkel om te ontdekken komt altijd uit kinderen zelf. De mens is van nature nieuwsgierig en op zoek naar verklaringen.
De prikkel om te leren lezen, om werkjes in opdracht af te maken, om het juist geachte plaatje bij de juist door juf bedoelde kleur te leggen, die komt niet uit mensen zelf. Het is geen biologie, maar door mensen verzonnen taakjes die mensen belangrijk vinden.
Dat kun je allemaal hogelijk flauwekul vinden, maar ondertussen moet jouw kind gewoon naar school en dat werk doen. Het is toch niet zo heel erg om hem dat gewoon te zeggen?
Maw:"Maar ik denk soms: laat hem nou rotzooien, dan is hij dat over een half jaar zó zat dat hij niet kan wachten om in groep 3 aan de slag te gaan. Of niet en dan kunnen in groep 3 gewoon alsnog de eisen omhoog."
Nee. Als hij niet door heeft hoe belangrijk juffen dat gedoe vinden, dan blijkt het ervan vinden wat hij vindt, stom. Hij gaat het niet uit zichzelf leuk vinden. Hij kan wel leren dat hij soms, het is maar soms, zoveel uren zit hij niet op school, een wit voetje moet halen. Als hij dat handig timed, dan is hij er snel van af.
Leer hem dat.
Groet,
Miriam Lavell

Het is laat

dan blijft hij ervan vinden wat hij vindt
*zucht*
Groet,
Miriam Lavell

T&T

T&T

14-11-2008 om 11:26

Echt kleuteren (en lang)

Mijn zoon zat op een school waar in groep 1 en 2 ook al schoolse werkjes werden gedaan, en veel voorbereiding op groep 3. Hij zat daar om verschillende redenen niet lekker op zijn plek.
Nu is hij "superkleuter" op een andere school, hij kleutert dus een jaar langer, en we zien hem behoorlijk opbloeien, de klassen zijn hier kleiner, en er is meer "speelruimte" voor de kleuters. Hij leert hier ook ineens veel meer,terwijl hij op de andere school totaal geen interresse had voor bepaalde dingen (lees; schoolwerkjes). Oke, ze gaan nog niet met cijfers en letters aan de slag, maar hij is wel gaan tekenen, en mee gaan zingen, en hij mag heel veel bouwen, zijn favoriete bezigheid.
Ik ben blij met het "echte" kleuteren wat ze hier doen; aan een kleuter stellen ze eigenlijk nog geen eisen, die moeten eerst lekker in hun vel zitten, en leren functioneren in een groep en in het schoolse dagritme. En ook kleuters leren al spelende van alles, al is het dan geen lezen en schrijven.
Volgend jaar als hij naar groep 3 gaat is hij bijna 7 en staat wat steviger in zijn schoenen om aan het "echte leren" te beginnen. Ik ben blij dat we hem dat extra kleuterjaar gegeven hebben.
groetjes Tess

Emmawee

Emmawee

15-11-2008 om 21:24

Hm...

Miriam: "Dat kun je allemaal hogelijk flauwekul vinden, maar ondertussen moet jouw kind gewoon naar school en dat werk doen. Het is toch niet zo heel erg om hem dat gewoon te zeggen?"
Nee, dat is helemaal niet erg om hem te zeggen, zeker niet als ik er zelf van overtuigd ben dat dit de beste manier is. Maar die overtuiging is niet zo sterk. Als ik de reactie van Tess lees dan denk ik: ja, zoiets!
Jij zegt: hij gaat het niet vanzelf leuk vinden. Ik zou het zo van je aannemen. Maar waarom eigenlijk niet? Douchen vond hij verschrikkelijk en hoefde hij niet van ons. Hij heeft tot ruim 5 jaar in het babybad gebadderd. Haren wassen deden we met een washand en één keer in de maand onder luid gegil met de douchekop uitspoelen. Van de ene op de andere dag was het over en nu staat hij met plezier met zijn hoofd onder de straal. En zo zijn er meer dingen die hij lang niet wilde (puzzelen, bouwen) en vervolgens opeens met plezier doet. Dus... waarom zou hij dit niet leuk kunnen gaan vinden?
Ik zeg het hem trouwens wel hoor. Joh, dat hoort er gewoon bij, of: dan kan de juf goed zien wat je al weet en wat nog moeilijk vindt, of: nou dan vind je het niet leuk en dan doe je daarna iets wat je wel leuk vindt. Zoiets. En dat snapt hij wel hoor. Het is allemaal ook niet zo ernstig. Maar toch twijfel ik wel eens over deze route en denk soms dat hij beter af zou zijn met meer spelen en minder moeten.
Hem leren dat hij af en toe een wit voetje moet halen vindt ik in elk geval een goed idee. Daar kan hij nog lang van profiteren.
Groeten, Maw.

Emmawee

Emmawee

15-11-2008 om 21:25

Het is nog niet eens zo erg laat...

ik vind dat dus een goed idee. Zonder t dus.
Maw.

Het is niet leuk

Maw:"Als ik de reactie van Tess lees dan denk ik: ja, zoiets!"
Maar (excuseer me Tess) dat is een droomwereld die niet aansluit op de rest van het onderwijs en hoe er met kinderen wordt omgegaan. Jouw zoon moet werkjes maken en afhebben, niet omdat dat moet of omdat er onomstotelijk bewijs is dat die weg de beste is, maar omdat juffen nu eenmaal zo denken en omdat dat de organisatie van onderwijs makkelijker maakt.
Ik vind er heel wat voor te zeggen om een kind uit te dagen tot meedoen door uit te gaan van die dingen die het wel uit zichzelf pakt en doet. Daar is beweging, daar is het voorwaards zoals Anky van Grundsven zou zeggen en dat is fijn want dan hoef je alleen maar bij te sturen.
Er energie in pompen kost altijd meer dan het oplevert, dus uitgaan van die dingen waar niks is, geen voortgang of wil om te gaan, is niet handig.
Maar kinderen zijn geen paarden. Het eigen willetje is niet ononderhandelbaar en mensen, vooral volwassenen, hebben ook nog eens last van eigen dunk. Onderwijzen (of opvoeden) heeft daardoor wel degelijk een knechtend element: Kind moet zelf komen, volwassene weigert van het kind uit te gaan of de verantwoordelijkheid bij zichzelf te leggen. Dat komt voor een deel trouwens ook voort uit onvermogen: van het kind uitgaan vraagt ook dat je ziet wat het kind beweegt en daar iets voor kunt verzinnen.
De meeste mensen (ook leerkrachten) kunnen dat helemaal niet en als ze het al zouden kunnen dan ontbreekt ze botweg de tijd.
Dus zit er niks anders op voor het kind om dan maar de oudste te zijn en de eerste stap te doen. Wit voetje halen. Op het juiste moment een vraag stellen (kijk mij geinteresseerd zijn), ook wel eens als eerste je werkje afhebben, etc.
Dat zijn basale sociale vaardigheden die je voor het naar school gaan nodig hebt.
MAW:"En zo zijn er meer dingen die hij lang niet wilde (puzzelen, bouwen) en vervolgens opeens met plezier doet. Dus... waarom zou hij dit niet leuk kunnen gaan vinden?"
Omdat het niet leuk is. Het dient geen ander doel dan de leerlingenadministratie, vinkje bij taakje. Kind moet het doen ook al is er van dat taakje niks meer te leren voor het kind. Jouw kind zit geen nut, noodzaak of verrijking in die taakjes en hij heeft gelijk. Dat is er niet en komt er ook niet of alleen maar af en toe.
Oh, er zijn kinderen die van sommige bezigheden trouwens wel plezeier beleven. Als ze de handeling zelf leuk vinden (met een potlood heen en weer gaan) of het ze onverschillig laat maar wel tijdverdrijf geeft. Er is ook een enorme groep kinderen die het leuk vindt omdat ze door hebben dat het de juf tevreden stemt. Dat doen ze graag.
Maar kinderen die hun motievatie vooral bij zichzelf moeten vinden, die hebben al die stimuli niet. Die moeten een manier vinden om er zo min mogelijk van te doen en het zo snel mogelijk voorbij te laten gaan.
Witte voetjes halen helpt daar bij.
Groet,
Miriam Lavell

T&T

T&T

16-11-2008 om 14:00

De droomwereld van tess

School is nou eenmaal niet leuk !!! dat is nogal hard, een kind zit er wel een heel groot deel van zijn tijd, en hoort er een goede bais op te doen voor de rest van zijn leven. Het zou handig zijn als dat ook een beetje leuk mag zijn.
Gelukkig kan dat ook, al hebben wij er voor onze zoon effe voor moeten zoeken, en de droomwereld van Tess heet vrije school onderwijs! Daar wordt nl WEL uitgegaan van het kind, en niet van wat de maatschappij of de juf op dat moment toevallig wil. Mijn man herkende het als "gewoon een ouderwetse school met klassikaal onderwijs", voor ons al een verademing... maar hoe langer ik op deze school meedraai, hoe meer ik zie dat er echt heel veel anders is hier dan op de andere basisschool.
Ik zal hier verder geen reclame gaan maken, wij zijn zelf ook nog niet zo lang bekend met deze onderwijsmethode, en ik moet ook nog een hoop leren. Maar de grondslag; wij gaan uit van het kind! vind ik geweldig, dat had ik nl nog nooit gehoord op andere scholen, net als de uitdrukking van de directrice "laten we er eerst voor zorgen dat hij het leuk gaat vinden op school en dat hij lekker in zijn vel zit, en van daaruit kan hij dan ook gaan leren". Ik kon het mens wel omhelzen, want mijn manneke kreeg alleen maar te horen wat hij allemaal moest, terwijl veel dingen (op dat moment) nog helemaal niet tot zijn mogelijkheden hoorden.
Niets is zaligmakend, en ja, ook hier moet hij wel eens iets doen wat hij niet zo leuk vindt, en ook hier is wel eens ruzie, en ook hier is de klas wel eens hyperdepieper druk... maar hier is gewoon meer ruimte voor het kind.
Tess

T&T

T&T

16-11-2008 om 14:10

Een voorbeeld

Kinderen gaan natuurlijk niet alles uit zichzelf wel een keer leuk vinden, je moet ze laten zien wat er allemaal is in de wereld, daar is een school ook voor. Maar dat hoeft niet allemaal zo vroeg al.
Even een voorbeeld; tegenwoordig gaan kinderen met 4 jaar op zwemles. Dat is heel normaal, sterker nog, het werd als abnormaal gezien dat ik met mijn kinderen iets langer wachtte... want stel je voor dat ze niet leren zwemmen! Zelf heb ik leren zwemmen toen ik 5 was, dat was toendertijd heel jong, maar er zit wel een idee achter die leeftijd van 5-6 jaar om met zwemmen te beginnen. Op die leeftijd zijn kinderen daar lichamelijk en geestelijk beter klaar voor; ze kunnen in een groepje functioneren, ze kunnen de instructies van de juf begrijpen, en ook het lichaam werkt al wat beter mee; ze zijn sterker en beter ontwikkeld dan een kind van 4.
Dat er nu met zwemles wordt begonnen als kinderen 4 zijn is leuk en aardig, maar gemiddeld zullen ze er langer over doen om hun zwemdiploma te halen dan wanneer ze een jaartje later zouden beginnen. Dat is niet erg als ze graag in het water liggen, maar een kind dat het tch al niet leuk vind gaat 2 jaar zwemles een lijdensweg vinden, en is aan het eind ook echt niet meer gemotiveerd.
Is het zo erg om je zwemdiploma te halen als je 7 bent i.p.v. 5? en is het erg om te leren schrijven als je 7 bent? en niet al op je 4e?
Tess

Gerry

Gerry

16-11-2008 om 15:10

Moet wel echt zo zijn

Allereerst Tess ben ik het helemaal met je eens dat school in principe leuk hoort te zijn. Gelukkig willen de meeste ouders dat hun kind graag naar school gaat en doen de meeste scholen er ook moeite voor om een leerklimaat te scheppen waarin dat gebeurt. Kinderen zijn verschillend, en daarom zijn er verschillende schooltypes.

Met de Vrije School is het alleen wel opppassen omdat er een reele kans bestaat dat ze niet kijken naar het kind, maar naar hoe het kind moet zijn van Steiner. Je voorbeeld is daar een goede illustratie van. Schrijven kan een kind leren als de fijne motoriek zover is. Dat is hetzelfde als met leren lopen, het heeft niet zoveel zin om dat eerder te gaan doen. Wanneer die motoriek zover is, is uiteraard per kind verschillend. Er zijn genoeg kinderen die al een stuk eerder kunnen leren schrijven. Of lezen wat dat betreft. Helaas zijn dergelijke kinderen niet al te best af op een Vrije School, want die willen vaak wel, maar mogen niet omdat de Vrije School daar andere ideeen over heeft. Dat kan heel gefrustreerde kinderen tot gevolg hebben (ken wat gevalletjes).

T&T

T&T

16-11-2008 om 17:29

Kijken hoe het kind is

Tja, ik denk dat in iedere klas toch min of meer naar het grote gemiddelde gekeken moet worden, anders is klassikaal onderwijs natuurlijk onmogelijk, een kind zal zich altijd min of meer moeten aanpassen naar de groep.
Gerry zegt: Er zijn genoeg kinderen die al een stuk eerder kunnen leren schrijven. Of lezen wat dat betreft. Helaas zijn dergelijke kinderen niet al te best af op een Vrije School, want die willen vaak wel, maar mogen niet omdat de Vrije School daar andere ideeen over heeft. Dat kan heel gefrustreerde kinderen tot gevolg hebben (ken wat gevalletjes).
Ik denk dat we onze kinderen tegenwoordig wat vaak overschatten. Het is geweldig hoeveel en hoe snel zesoms kunnen leren, maar we willen ze soms ook wel heel snel groot hebben. Er zijn best kinderen van 4 die al willen lezen en schrijven, maar laat dat a.u.b. niet de norm worden, want het meerendeel is er dan nog niet aan toe.
De uitdaging van de juf voor een "superkleuter" zoals die van mij, is dat hij zich niet achtergebleven voelt bij de kleuters en een uitdaging houdt in andere dingen dan het leren wat straks in groep 3 wel begint.
Mijn zoon leert op dit moment dingen die beter bij hem passen in deze fase, hij is nog erg speels en beweeglijk, maar mag nu de juf meer helpen met bijvoorbeeld brood bakken, ook handwerken gaat boven verwachting goed (en dat is ook een training van de fjne motoriek, dus in die zin ook een voorbereiding op schrijven) verder zijn ze ook veel buiten, hij verveelt zich echt nog niet.
Een kind dat heel erg aan leren toe is had natuurlijk al lang naar groep 3 (hier de eerste klas) moeten gaan, maar dat is een heel ander verhaal.
groetjes Tess

Tirza G.

Tirza G.

16-11-2008 om 23:24

Gevoelige leeftijd

Tess, voor een heleboel vaardigheden is er een "gevoelige leeftijd". Het aanleren van taal en spraak bijvoorbeeld, is een hele bekende. Als jij voor je 4e jaar de grammatika niet op de rails (vooral woordvolgorde) krijg je dat maar zéér moeizaam aangeleerd. En zo zijn er meer dingen. Voor leren lezen ligt de grens op een jaar of 8, 9. Als je dan nog niet beseft dat die grappige dingetjes letters zijn die een betekenis hebben en samen woordjes vormen die je in een zin en in een boek kunt zetten, krijg je dat niet meerzo 1, 2, 3 aangeleerd. En zo is er zoveel. Net zoals eigenlijk dat zwemmen wat je vertelt: ouderen doen veeeeeeeel langer over zwemles als kinderen. Wel eens allochtonen (zien) leren fietsen? Dat is echt nog niet zo eenvoudig.

Overigens is het onzin dat "we tegenwoordig" onze kinderen overschatten. Ik kon lezen en schrijven toen ik 5 was. Mezelf aangeleerd, met de Donald Duck. Enne.......dat was toch zo'n 40 jr geleden.

Tirza

T&T

T&T

17-11-2008 om 09:38

Overschatten

Tirza: Overigens is het onzin dat "we tegenwoordig" onze kinderen overschatten. Ik kon lezen en schrijven toen ik 5 was. Mezelf aangeleerd, met de Donald Duck. Enne.......dat was toch zo\'n 40 jr geleden.

Ik weet dat er kinderen zijn die eerder kunnen lezen, maar dat moet je niet van ieder kind verwachten, dat is een beetje mijn punt. Als een kind van 5 lekker met letters in de weer is moet je dat ook niet afremmen maar lekker laten gaan, net zoals een waterrat van 4 gewoon moet kunnen zwemmen!
Een kind dat echt HB is heeft het nog steeds moeilijk in deze maatschappij, en ook dat moet je serieus nemen. Maar veel ouders willen in hun kind gewoon een wonderkind zien, en gaan er dan aan voorbij dat hij ook nog gewoon moet kunnen spelen, als je een kind in zijn kleutertijd al gaat pushen naar dingen waar hij nog niet aan toe is dan vind ik dat zielig, die tijd krijgt hij later niet meer terug, je kunt tegen een kind van 10 niet meer zeggen; zo en nu kun je lekker in de zandbak ! Daarbij verleren kinderen ook het echte spelen, en tijdens het spel word zoveel geleerd... dat is ook belangrijk.
Fietsen kan mijn zoontje van 6 trouwens ook nog niet, hij heeft er totaal geen interresse voor, maar ik ben er van overtuigd dat hij het echt wel zal leren voordat hij een jaar of tien is, het komt wel een keer.
groetjes Tess

Moeten en willen

Tess, ik weet alles van de Vrije School. Ik heb er ook op gezeten. Need I say more?
Een tip: Jij valt voor de VS in de veronderstelling dat de basis van het onderwijs, en dan heb je het over niveau en vaardigheden, gewaarborgd is. Dat is niet waar helaas.
Ook dit "Maar de grondslag; wij gaan uit van het kind!" heeft een andere betekenis dan je er kennelijk in leest. 'Het kind' is een vooraf omschreven mensmodel dat nog niet af is en naar strikte voorschriften tot volwassenheid gekneed moet worden. Kern van de gedachte is dat het kind is wat het is door geboorte en dat je er alleen maar aan kunt verknallen. Daarom: tot zeven jaar niks mee doen (kind laten zijn), na die tijd alleen maar de voorgeschreven werkvormen aanbieden (de rest laten). Wie daarvan onvoldoende meekrijgt, die heeft bij geboorte onvoldoende meegekregen (hier hoort ook een rassentheorie bij die niet meer wordt uitgesproken, maar wel ten grondslag ligt aan deze gedachte).
Het lastige aan VS onderwijs is dat het uiterlijk lijkt op gezond verstand logica. Zo zegt MAW:"Hij heeft tot ruim 5 jaar in het babybad gebadderd. Haren wassen deden we met een washand en één keer in de maand onder luid gegil met de douchekop uitspoelen. Van de ene op de andere dag was het over en nu staat hij met plezier met zijn hoofd onder de straal. En zo zijn er meer dingen die hij lang niet wilde (puzzelen, bouwen) en vervolgens opeens met plezier doet. Dus... waarom zou hij dit niet leuk kunnen gaan vinden?"
Het 'bewijs' dat niks doen ook tot oplossingen kan leiden.
Hoe waar dat ook is, dat kind van MAW is 5 geworden en heeft daarmee infantiele verzetjes laten varen. Is inmiddels oud genoeg om van iets plezier te maken, ook als het in eerste instantie niet leuk lijkt. Die vaardigheid gaat voor alles op, de volle breedte van wat mensenkinderen te doen krijgen. Ook voor werkjes op school.
Verzet of desinteresse nu nog opvatten als iets dat met de tijd overgaat, is het kind behandelen als een onvolmaaktheid alsof het nog een peuter is. Dat is het kind niet serieus nemen in de ontwikkeling die al wel heeft plaats gehad.
Op de VS hoort dat laatste tot het mensbeeld dat ten grondslag ligt aan de onderwijsmethode. Je vindt het uiterlijke verschijnsel ook als kindbeeld terug bij heel veel leerkrachten die daardoor domweg de kleuters vergeten te vertellen dat ze dat werk gewoon moeten doen, net als tandenpoetsen of douchen. Leerkrachten gaan zitten wachten totdat het kind het zelf gaat doen, het 'leuk' gaat vinden en als dat niet gebeurt dan is er iets fout met dat kind.
Deze benadering laat geen enkele ruimte voor de volstrekt gezonde opvatting dat die werkjes maar stom zijn en ze niet willen doen een zeer volmaakte en bijna volwassen afweging is tussen moeten en willen.
Het kind kan die keus inmiddels prima maken, zie de voorbeelden die MAW geeft.
Groet,
Miriam Lavell

Archief

Tess, het lijkt me niet zinnig om van deze discussie de zoveelste VS discussie te maken. Als je er meer van wilt weten, kijk in het archief.
En over dit:"Ik weet dat er kinderen zijn die eerder kunnen lezen, maar dat moet je niet van ieder kind verwachten, dat is een beetje mijn punt."
Lezen (rekenen, binnen de lijntjes tekenen) is een door mensen bedacht ding. Het is geen biologie. Dat betekent dat kinderen het moeten leren en sommigen hebben daarvoor wat meer aanwijzing en hulp nodig dan anderen. Helemaal vanzelf komt het nooit (ook kinderen die zichzelf leren lezen doen dat bij de gratie van het feit dat er boeken en letters in hun omgeving zijn en dat er in hun omgeving gelezen wordt).
Er zijn twee manieren van verwachten. A: Wachten op het moment dat het kind zelf gaat lezen (of de voorbereidende werkjes leuk gaat vinden). Leerkracht doet niks, maar meet wel eens in de zoveel tijd hoeveel letters het kind al kent. B: Verwachten dat het kind zich over de infantiele verzetjes heen kan zetten en de voorbereidende werkjes doet.
Methode A is uitgangspunt in het VS onderwijs, al wacht men wat lang met die verwachting. Het mag pas vanaf zeven jaar. Eerder lezen verpest de blanke ziel. Deze verwachting komt ook voor bij veel kleuterleerkrachten al worden de verwachtingen wat eerder uitgesproken. Kind moet op leeftijd x de letters kennen zonder dat iemand zich afvraagt wanneer en van wie dat kind die letters geleerd heeft.
Methode B is de vorm van verwachten die wel kan. Het vraagt niet om resultaat op leeftijd x, maar om begininspanning van de leerkracht (biedt stof aan) en inspanning van de leerling (zet je over je infantiele verzetjes heen).
Tess:"Als een kind van 5 lekker met letters in de weer is moet je dat ook niet afremmen maar lekker laten gaan, net zoals een waterrat van 4 gewoon moet kunnen zwemmen!"
Nogmaals: kijk in het archief voor meer info over VS onderwijs en de ideologie erachter.
Groet,
Miriam Lavell

T&T

T&T

17-11-2008 om 12:06

Wow....

Wat een verzet tegen de vrije scholen...
Miriam: Een tip: Jij valt voor de VS in de veronderstelling dat de basis van het onderwijs, en dan heb je het over niveau en vaardigheden, gewaarborgd is. Dat is niet waar helaas.
De vrije scholen die subsidie krijgen van het rijk (rudolf steiner scholen) moeten ook aan de eisen van het rijk voldoen. En dat wil zeggen dat er ook een leerlingvolgsysteem moet zijn, en dat alle leerlingen een bepaald niveau moeten hebben als ze van de basisschoool afkomen, net als van iedere basisschool. De school waar mijn zoon zit vind dit idd een hele uitdaging, om hun eigen methode te volgen en toch aan de eisen te kunnen voldoen, maar het lukt, de inspectie is tevreden, en er word ook steeds gewerkt om dat te handhaven!
Schijnbaar is het jou niet al te goed bevallen op de vrije school Miriam? wat is precies het probleem?
Tess
p.s. in het archief zal ik zeker nog gaan lezen want ik ben echt wel geinterresserd in andere meningen, en ben nog vrij nieuw in het vrije school gebeuren. Maar wat er tegenwoordig op de reguliere basisscholen gebeurd, daar kan ik ook niet achter staan.

Tess (inspectie)

De inspectie kan alleen maar constateren of het eindniveau van de leerlingen ligt op het niveau dat gezien de leerlingpopulatie verwacht mag worden.
VZIW presteren Vrije Scholen op dit aspect over het algemeen onder de maat, tot zelfs zeer slecht. In potentie goed scorende populatie (hoogopgeleide ouders, namelijk), toch geen geweldige resultaten.

Er 'moet' vziw niet vreselijk veel (ook geen leerlingvolgsysteem, dacht ik), alleen kan e.e.a. een minnetje van de inspectie opleveren. Maar een school die slecht lees- of rekenonderwijs geeft gaat niet meteen dicht, noch wordt een boete opgelegd oid.

Maar als je een VS op het oog hebt (ik heb niet het hele draadje gelezen), lees het betreffende inspectierapport, dan zie je wel of de inspectie zich zorgen maakt, en zo ja, waarover.

Groeten,

Temet

Uitgaan van het kind

Wat betreft het 'we gaan uit van het kind' - ik heb recent wat schoolgidsen gelezen met het oog op schoolkeuze voor zoon, en volgens mij staat in elke schoolgids ' wij gaan uit van het individuele kind'.
Witte school, zwarte school, standaardonderwijs, Montessori of Dalton: 'we gaan uit van het kind'

Het is een kreet in de categorie 'nu verbeterde receptuur', 'wast werkelijk schoon' of 'voor vrede en vooruitgang'

Groeten,

Temet

Signaal van achterstand

Tess:"En dat wil zeggen dat er ook een leerlingvolgsysteem moet zijn, en dat alle leerlingen een bepaald niveau moeten hebben als ze van de basisschoool afkomen, net als van iedere basisschool."
Nee, zulke eisen zijn er niet. Je hebt echt nog heel wat bij te lezen. Wat er wel is, is vergelijking met de andere scholen (particuliere scholen worden ook zo getoetst. Kwaliteit is geen voorwaarde voor subsidie). Vrije Scholen vallen in die vergelijking op. De uitkomst van het onderwijs is vaker lager dan verwacht. Ook daar vind je van alles over in het archief.
Zie ook http://www.onderwijsinspectie.nl/nl/home/naslag/Alle_publicaties/Overzicht_zeer_zwakke_scholen/Zeer_zwakke_scholen_basisonderwijs
Het zijn er 'nog maar' 3 en dat komt omdat er twee opgeheven zijn.
Maar nogmaals: deze discussie gaat helemaal niet over VS.
Het gaat hierom:"Fietsen kan mijn zoontje van 6 trouwens ook nog niet, hij heeft er totaal geen interresse voor, maar ik ben er van overtuigd dat hij het echt wel zal leren voordat hij een jaar of tien is, het komt wel een keer."
Fietsen is net als lezen of schoolwerkjes braaf doen, een cultureel bepaald ding. Als je het erbij laat, dan komt het niet. Het is geen biologie. Jij laat het erbij, gaat de confrontatie niet aan maar omdat fietsen in Nederland zo gewoon is, is fietsen een gangbaar ijkpunt voor ontwikkeling en niet kunnen fietsen een signaal van motorische achterstand of een al te geisoleerd bestaan.
De suggestie dat jij als opvoeder de vrijheid zou hebben om confrontaties uit de weg te gaan en dat fietsen te laten komen zoals het komt, desnoods niet, is onjuist. Jij en je kind worden erop afgerekend. Meewarig of gek aangekeken. Met zorg beschouwd omdat de maatschappij kennelijk aan je voorbij gaat of omdat je zorgeloos voorbij gaat aan mogelijke ontwikkelingsproblemen van je kind.
Begrijp me niet verkeerd, ik ben er niet blij mee dat er zo met grote stappen snel thuis geoordeeld wordt, maar ondertussen is het wel handig om te weten dat dat gewoon gebeurt. De vriendelijkste maar meest vernietigende manier waarop dat gebeurt is juist dat mensen niet tegen je zeggen: zeur niet en leer dat kind fietsen, maar dat men je achter je rug voor gek of slechte opvoeder verklaart.
De juffen van het kind van MAW hebben last van dezelfde vriendelijkheid. Ze maken niet duidelijk wat ze van dat kind verwachten, dat moet je gewoon doen net als tanden poetsen, maar doen wel zorgelijk over hem, terwijl hij niet meer doet dan hij altijd heeft gedaan en mogen doen: kiezen wat hij leuk vindt.
Groet,
Miriam Lavell

Gerry

Gerry

17-11-2008 om 13:29

Kindmodel

Tess: "Ik weet dat er kinderen zijn die eerder kunnen lezen, maar dat moet je niet van ieder kind verwachten, dat is een beetje mijn punt. Als een kind van 5 lekker met letters in de weer is moet je dat ook niet afremmen maar lekker laten gaan, net zoals een waterrat van 4 gewoon moet kunnen zwemmen!"

Dat is nou precies wat op de Vrije Scholen wel gebeurt. Kleuters moeten namelijk kleuteren en mogen nog niet toe zijn aan letters of cijfers omdat dat slecht zou zijn voor hun ontwikkeling. Ze moeten dus actief geremd worden, wat ook gebeurt.

Verder heeft Miriam een groot punt: niet alleen wordt er wel achter je rug om van alles gedacht, er wordt ook uitgegaan van achterstand. Er kunnen legio redenen zijn dat zoontje Emmawee die werkjes niet wil doen, maar juffen vertalen het wel naar een achterstand en zien in geen zin en niet willen heel snel niet kunnen.

T&T

T&T

17-11-2008 om 14:17

Even over achterstand en fietsen en zo...

Zou er meewarig gedaan worden over mijn zoon van 6 die niet kan fietsen? misschien wel. Punt is dat ik hem dat niet ontzeg, hij WIL gewoon niet! en ik vind fietsen op je 6e nou net geen 1e levensbehoefte. We proberen het vaak genoeg, hij heeft ook een fiets, wij fietsen allemaal, maar manneke heeft er geen zin in... op dit moment is het beste dat ik eruit haal een rondje op de aanhangfiets, en ik hoop dat hij op die manier wat vrijer wordt en er ooit nog zin in krijgt om los te fietsen.
Maar om even terug te komen op het feit dat kinderen acherlopen, of niet in deze maatschappij passen... dat is al zo, ik zal even duidelijker zijn: allebei mijn kinderen hebben een vorm van autisme, ze passen al in geen enkel hokje, en ik word al raar aangekeken door familie, vrienden, en buren, dit kan er dus nog wel bij. Daardoor zal mijn kijk op het onderwijs ook heel anders zijn als die van ouders met "normale" kinderen. Het is voor mijn kinderen al heel moeilijk om een goede plek te vinden, en ze vallen al op in veel dingen. Het is een ontzettende zoektocht waar ze op hun plek zijn, en het reguliere onderwijs is in ieder geval geen optie. We hebben er nu eentje in het cluster 4 en eentje op de vrije school.
Maar verder vind ik ook dat niet alleen de school allesbepalend is, als ze bepaalde dingen op school niet leren maar daar wel interresse voor tonen kun je het ook thuis oppakken. En ik weet ook wel dat de maatschappij tegenwoordig dicteert dat een kind van 6 moet kunnen fietsen, zwemmen, leren lezen en schrijven, hij zou al lang bij een of ander clubje moeten. Maar hier werkt het dus anders. De vrije school was voor mijn zoon een verademing, omdat er eindelijk niet meer zo aan hem getrokken wordt, en omdat hij een stuk duidelijkheid en rust krijgt. Veel regeltjes, veel vaste rituelen, opeens werd school voor hem wat overzichtelijker, en wel te behapstukken, terwijl hij daarvoor 2 jaar verloren heeft gelopen in een gewone kleuterklas.
Nogmaals, het zal niet voor ieder kind geschikt zijn, zoals ook montessori lang niet voor ieder kind geschikt is, op die manier moet iedereen naar zijn eigen kind kijken en kieze wat geschikt is. En ik hoop van harte dat er een keuze blijft voor ouders, en dat ons onderwijs geen eenheidsworst wordt! kinderen zijn nou eenmaal verschillend.
groetjes Tess

T&T

T&T

17-11-2008 om 14:25

Inspectie

En toch nog even over de inspectie van onderwijs. Gelukkig... komt de school van mijn zoontje niet voor in de lijst met zeer zwakke scholen. Er staat zelfs duidelijk dat deze school het vertrouwen heeft van de inspectie van onderwijs; hij scoort goed!
Het valt me ook op dat in de lijst van zwakke scholen eigenlijk alle soorten onderwijs wel vertegenwoordigd zijn, er zijn ook veel zwakke montessori scholen...

Tinus_p

Tinus_p

17-11-2008 om 14:52

Ja maar tess

Tess:
"Zou er meewarig gedaan worden over mijn zoon van 6 die niet kan fietsen? misschien wel. Punt is dat ik hem dat niet ontzeg, hij WIL gewoon niet!"
Nou heb ik niet t hele draadje gevolgd, maar is er iets dat hij WEL wil?

T&T

T&T

17-11-2008 om 15:08

Tinus (effe kort)

Hij is autistisch, er is heel veel dat hij NIET wil, en ik kan hem niet dwingen... toen hij in de reguliere kleuterklas zat wilde hij vooral ook niet naar school! Dat moest natuurlijk wel, nu gaat hij naar een vrije school, en eindelijk met plezier, ze hebben daar toch een ingang gevonden groetjes Tess

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.