Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Eduscrum

Heeft iemand ervaring met het gebruik van Eduscrum?
Bij zoonlief's school is dit opeens gestart voor wiskunde en Nederlands, leek desbetreffende docenten een goed idee. Hij zit in 3VWOplus ( compact aanbod +extra vakken).
Ik las er heel kort iets over, maar ben niet direct heel enthousiast, voornamelijk omdat het minder gestructureerd overkomt en meer "regie" van de kinderen verwacht. En dat is nu net iets waar hij al moeite mee heeft...

Als er positieve ervaringen zijn hoor ik ze dus Héél graag!

Hmm

Ik had er nog nooit van gehoord dus heb het eens opgezocht. Ik vind het vooral verschrikkelijk vaag klinken allemaal. Ik zou in jouw geval graag van de school horen hoe de precieze uitvoering er uit gaat zien. Ook wel vreemd om zoiets zomaar ineens te introduceren, ik geloof niet dat ik daar blij van zou worden...

FV

FV

22-11-2016 om 20:59

eduscrum, doe allemaal mee!

Nieuwe lesmethoden zijn altijd lastig in het begin.
Eduscrum kun je echter niet stapje voor stapje invoeren. Je doet het, of je doet het niet. Een beetje "scrummen" kan niet.

In het basisonderwijs wordt het ook wel eens gebruikt in de vorm van cooperatieve werkvormen, om de samenwerking tussen leerlingen te verbeteren. Dit is zeer waardevol voor een werktoekomst voor leerlingen.
Scrum gaat net een stapje verder, maar heeft hele duidelijk omlijnde rollen per persoon. Het is dus niet zomaar iets doen en het is zeer zeker niet vrijblijvend.
Er moet teamgebonden gewerkt worden aan een duidelijk vooraf omschreven doel, met duidelijk omschreven tussenstappen.
Er wordt ook een "definition of done" omschreven. Dit is een voorwaarde/eis wanneer het eindproduct als klaar beschouwd kan worden.

Alles bij elkaar is het denk ik een perfecte methode om met leerlingen mee aan de slag te gaan. De leerlingen moeten zelf nadenken, i.p.v. dat de docent dit voor ze doet.
Dit zal in het begin lastig zijn, maar na een aantal gelopen sprints, zal dit steeds makkelijker afgaan.
Had ik vroeger maar op die manier onderwijs gehad.

Tine Winkel

Tine Winkel

22-11-2016 om 21:03

ook hmm

vorig jaar moest Tine-oudste dit ook doen, voor scheikunde. Ik snapte er toen al niets van (van scrummen, wel van scheikunde) en nu met uitleg blijf ik het even vaag vinden. Volgens mij bepaalt de leraar het doel van de les en moeten de leerlingen het verder zelf doen? Klinkt een beetje als weinig hoeven doen als leraar en wel betaald worden. Krijgen de leerlingen nog gewoon uitleg?

Ik weet het allemaal niet hoor. Ik voel me heel ouderwets worden, zeker nu ik net dat andere draadje over onduidelijke, schreeuwerige, ADHD schoolboeken las. Wat een herkenning idd. Graag weer terug naar gewoon saaie boeken en rechttoe rechtaan lesgeven, zodat tenminste duidelijk is wat er geleerd moet worden.

Tine Winkel

Tine Winkel

22-11-2016 om 21:08

@FV

Het gaat op school niet alleen om leren samenwerken, maar ook gewoon om het leren, het oppikken van informatie. Bij sommige vakken denk ik dat de dingen die jij noemt heel belangrijke componenten (kunnen) zijn - ga daar scrummen, maar bij veel vakken is het gewoon handiger als er informatie wordt overgedragen door iemand met verstand van het vak.

In ieder geval leverde het bij mijn oudste op dat ze een proef hebben gedaan: een klas wel scrummen, een andere klas niet. Ik weet het, steekproef van n=1, maar de niet-scrumklas haalde veel hogere cijfers (2 hele punten gemiddeld hoger) voor de toets dan de scrumklas. Ja, sorry, maar dan ben ik dus al gauw klaar met dat moderne gedoe.

Scrum master

Scrum master

22-11-2016 om 22:40

bedrijfsleven

In het bedrijfsleven, in ieder geval in de IT, is deze methode al bij veel bedrijven ingevoerd. Het werkt goed in een omgeving waar iedereen op een vrij volwassen manier kan samenwerken aan een gezamenlijk product. Als het goed ingevoerd is en uitgevoerd wordt, kan het juist de samenwerking en competenties van de betrokkenen versterken.
In een klaslokaal zou ik het niet zo snel toepassen als de leraar niet heel goed weet wat hij/zij doet. Goed uitgevoerd kan het waarschijnlijk goed werken, maar matig of slecht uitgevoerd kan ik alleen maar slechte resultaten voor me zien.

Caesar

Caesar

23-11-2016 om 09:13

Ik weet niet hoe het bij eduscrum is, maar bij scrum gaat de 'definition van done' er niet over wanneer het eindproduct klaar is, maar het gaat erover wanneer een deeltaak als afgerond kan worden beschouwd. Bij scrum ligt namelijk het eindproduct niet vast. Scrum is een ontwikkelmethode die er vanuit gaat dat gedurende het ontwikkeltraject externe factoren invloed hebben op het beoogde eindresultaat zullen. Dit bleek namelijk altijd al zo te zijn, met scrum wordt dit zo georganiseerd dat dit minimale impact heeft.

Hoe kun je op een goede manier starten met eduScrum

Beste allemaal,

Ik wil graag reageren op de reacties over jullie ervaringen met eduScrum, zowel de positieve als de negatieve ervaringen.

Mijn naam is Willy Wijnands, de grondlegger van eduScrum en scheikunde docent op het Ashram College in Alphen aan den Rijn. Met eduScrum ben ik in augustus 2011 begonnen. Ook ik heb positieve en negatieve ervaringen en met name van de negatieve ervaringen veel geleerd. Die wil ik ook graag met jullie delen.

Al met al loopt eduScrum op verschillende scholen goed. Als je met eduScrum wil gaan beginnen moet je als leraar goed weten waar je het over hebt. We geven trainingen in Nederland en ook ion het buitenland. De trainingen in het buitenland bijvoorbeeld Stuttgart en Porto worden gegeven een team van 5 leerlingen van school onder begeleiding van Arno Delhij (eduScrum teamlid) en mijn persoon.

Dus zijn er negatieve ervaringen kunnen we zeggen, ja. Een van de redenen is dat sommige partijen in Nederland scrum trainingen geven en de naam eduScrum (mis)gebruiken. Als dit mensen zijn die niet het geheel goed begrijpen waarom de onderdelen zijn zoals ze zijn gaat het mis, met alle negatieve gevolgen van doen. Zijn er ook positieve ervaringen in zowel cijfers (aantoonbaar) en persoonlijke ontwikkeling dan kan ik ook volmondig ja zeggen. De positieve ervaringen en resultaten zijn dan ook ver in de meerderheid.
Maar ja, positief kan alleen bestaan als er ook negatief bestaat.

Als Scrum in de wereld wereldwijd werkt met hele goede ervaringen gebeurd dit ook met eduScrum wereldwijd. We worden niet voor niets gevraagd om trainingen te geven op VO, MBO, HBO te verzorgen.

Wil je echt meer weten over eduScrum dan wil ik voorstellen om contact met ons op te nemen via de website: www.eduScrum.nl waar jullie ook de laatste ontwikkelingen kunnen volgen.
Ik wil afsluiten met een paar woorden die ik laatst van iemand toegestuurd heb gekregen.
"eduScrum can give you wings. When you don't explain the why, you can not fly" en zo is het!
Willy Wijnands

arno

arno

23-11-2016 om 20:00

Scrummen geeft eigenaarschap maar wel met verantwoordelijkheid

Scrummen is tegenwoordig de manier om werk te organiseren in IT en zelfs jouw bank gebruikt het bij software ontwikkeling (ING, ABNAMRO, RABO, ??). Scrummen heeft een duidelijke structuur met rollen, ritme en ceremonies die er voor zorgen dat teams (wel) zelfstandig hun werk op kunnen pakken. Dit vanuit de gedachte dat veel kennis al bij de teams aanwezig is of dat zij dit zelf kunnen ophalen. Daarnaast zien we scrum tegenwoordig in Marketing, Communicatie, bij de Overheid en ja, zelfs in het onderwijs. Scrummen is super eenvoudig om uit te leggen, een paar lijstjes, 3 rollen en 4 meetings. Net als schaken leg je het in 5 minuten uit, maar om het goed te doen komt wel wat meer bij kijken. Zelf begeleid ik grote organisaties bij de transitie naar het Agile werken en geef daarnaast ook trainingen aan docenten voor het scrummen in het onderwijs (eduScrum). Ik ben trots dat docenten durven te vernieuwen, maar dat gaat natuurlijk niet altijd zonder slag of stoot. Elke nieuwe innovatie komt met risico's en het grootste risico met het invoeren van Scrum is dat docenten onvoldoende voorbereid of met support van start gaan. Het is een beetje als auto rijden, met een 30-tal lessen heb je je rijbewijs (een eduScrum training is slechts 2 dagen) maar dan begint het pas. En als het dan fout gaat, geven we dan de bestuurder of de auto de schuld....., dat bedoel ik. Ik kan niet beoordelen of Scrum goed is ingevoerd op je school in dit draadje, misschien beginnen ze net en zijn ze ook aan het leren? Ik hoor je denken, ja maar doe dit dan niet met mijn kind, maar dat is natuurlijk erg kort door de bocht. Al het nieuwe kost pijn en moeite en als fietsen beschouwd zou worden als eduScrum izouden de meesten van ons nog lopen. Ik neem het niet op voor de docent, of voor de methode, maar voor onderwijs vernieuwing in het algemeen. Zelf heb ik alle onderwijsvormen destijds doorlopen zonder veel plezier, pas totdat ik op de universiteit zelf de koers mocht bepalen. En dat is precies wat eduScrum ook doet, het geeft leerlingen de vrijheid om als zelfstandige songvolwassenen de wereld te ontdekken. En ik hoop van de grond van mijn hart dat er vele scholen volgen, dat voorkomt dat wij Agile Coaches mensen op 40 jaar en ouder helpen om weer zelf verantwoordelijkheid te nemen en genieten van hun werk en kwaliteit. Onbekend maakt onbemind, dus als je het mij vraagt zou ik je adviseren om een gesprek met de docent aan te gaan en het met hem of haar te bespreken. Niemand is gebaat bij middelmatigheid en zeker ook uw kind niet, respect voor de leraar die buiten zijn comfort zone treed om het beste voor uw kind te bieden. En geloof mij, het is voor de leraar vele malen lastiger om te scrummen dan voor uw kind. Kijk maar eens naar de filmpjes op www.eduscrum.nl waarin leerlingen hun ervaringen vertellen. En onthoud, als je eenmaal gebeten bent door een valse hond zijn niet alle honden fout (al slaan we dat vaak wel zo op). Mocht iemand vragen hebben naar aanleiding van dit draadje mag je me altijd contacten. Kortom, eduScrum kan veel voor je kind betekenen, maar wel op voorwaarde dat het goed gebeurt. Anders werkt het contraproductief. Happy Scrummin'

ehm...

Dit begint verdacht veel op reclame te lijken zo onderhand.

En hè ja, onderwijsvernieuwing, dáár zit iemand op te wachten....

LeaLea

LeaLea

24-11-2016 om 07:25 Topicstarter

En nu

OK, meer info dan ik had verwacht. Klinkt bij sommige reacties idd erg als de promotie van deze methode zoals-in-de-folder-beschreven.

Door de manier waarop het plotseling geïntroduceerd is, blijf ik met evenveel zo niet meer twijfels zitten. Ik betwijfel of er training is gevolgd door de twee leerkrachten doordat het erg snel is gegaan, en niet meten van start is gegaan aan het begin van het schooljaar.

Inmiddels hoor ik van mijn zoon dat er ook helemaal geen klassikale uitleg word gegeven, wat ik dan toch erg merkwaardig vind...

Redactie Ouders Online

Redactie Ouders Online

24-11-2016 om 11:47

Promotie ja/nee?

Beste forumdeelnemers,

We beschouwen dit als een open discussie, waar iedereen aan kan deelnemen. Dus ook Willy Wijnands (nickname Eduscrum), die zich keurig bekend heeft gemaakt als grondlegger en bedenker van Eduscrum (Welkom op Ouders Online! Leuk dat je meedoet!), én Arno, die een nuttige bijdrage leverde vanuit zijn eigen ervaring. We hebben er ook geen enkel bezwaar tegen dat ze enthousiast zijn over hun eigen werk. Dat mag.

Anderzijds: als er ouders zijn die het allemaal maar vage reclamepraat vinden, stel dan gewoon gerichte vragen aan deze kenners. Maak gebruik van hun kennis en ervaring, om precies die informatie te krijgen die je nodig hebt om je eigen mening hierover te vormen.

Tot slot: kijk even naar het verhaal op de site van Kennisnet (een semi-overheidsinstantie die ICT-ondersteuning voor het onderwijs levert) over Willy Wijnands en Eduscrum:
https://www.kennisnet.nl/artikel/eduscrum-in-het-vo-op-weg-naar-agile-onderwijs/

Henk Boeke
redactie Ouders Online

Dank je wel, Redactie

Beste Henk,

Dank je wel voor je reactie.

We willen als eduScrum team absoluut geen reclame maken voor eduScrum via deze site.
Dit vind ik ongepast en niet de juiste plek hiervoor.

Zoals jij aangeeft Henk, kunnen ze met ons contact opnemen hoe het er echt aan toe gaat.

Wart ik eerder melde is dat er verschillende partijen zijn die onder de naam eduScrum, Scrum op school aanbieden en daar zullen ongetwijfeld goede en minder goede (of slechte) trainingen of cursussen bij zijn, zoals zoveel wat er word aangeboden. Dat is jammer en daarom is het van belang om het kaft van het koren te scheiden. We willen graag info delen en met elkaar samen leren. Dat doen we, zoals eerder gemeld zowel in ons land en in het buitenland.
We zijn open en eerlijk in onze aanpak en benadering en wil je meer weten neem dan contact met ons op.

@lealea Klassikaal word er nog steeds les gegeven met mijn manier van eduScrum en verder wij geven geen folders uit over eduScrum (onze PR is bewust niet zo goed) omdat wij langzaam aan eduScrum goed willen neerzetten en implementeren in het onderwijs, voor wie er aan toe is. Meer info nodig neem contact met mij op via de originele eduScrum site dan kan ik meer een en ander uitleggen.
Vraag mij ook af of de docenten eudScrum begrepen hebben en de manier waarop dit geïntroduceerd is.

Eigenlijk ben ik ook blij met dit soort informatie want daarmee kunnen we een en ander nog beter maken.

Vriendelijke groet aan iedereen,

Willy Wijnands

@Henk DANK

Een verrijking....

L.S.

Mijn ervaringen als ouder maar ook leraar m.b.t. eduScrum zijn voornamelijk positief: Leerlingen leren samen te werken, verantwoordelijkheden te nemen en om ZELF zaken op te lossen. (en worden zo goed voorbereid op hun toekomst !)

eduScrum is een welkome aanvulling op bestaande manieren om leerlingen te laten leren.
Ouders zouden toch door moeten hebben dat de wereld om hen heen verandert.
eduScrum zorgt er - wat mij betreft - voor dat hun kinderen beslagen ten ijs komen. Natuurlijk is kennis belangrijk. Maar kennis kan tegenwoordig snel en makkelijk vergaard worden middels internet (hoewel ook dit proces begeleiding nodig heeft, en kennisoverdracht van leraar tot leerling natuurlijk soms veel effectiever is).

Dit is geen reclame-praatje. Ik ben leraar. Ik heb geen financiële binding met de eduScrum organisatie. Ik ben blij met deze methode die zich in het bedrijfsleven al uitermate bewezen heeft. De methode geeft mij als leraar een krachtige extra tool om mijn leerlingen te helpen zichzelf te ontwikkelen.

Uitspraken als "En hè ja, onderwijsvernieuwing, dáár zit iemand op te wachten...." (sarcastisch) vind ik erg bedroevend. JUIST het onderwijs is enorm toe aan vernieuwing... maar dan wel met gezond verstand. En met behoud van "wat werkt", ook in deze moderne tijden.

Tot zo ver mijn "two cents" over dit onderwerp.

Als je wil zien wat mijn leerlingen maken m.b.v. eduScrum, klik dan hier :

https://scrum23.wordpress.com/

Voor meer informatie mag je ook contact opnemen met mij.
(verwijderd door forumbeheer)

Ad Hombre

Ad Hombre

25-10-2017 om 20:44

Alexico

"Ouders zouden toch door moeten hebben dat de wereld om hen heen verandert."

Dat hebben ouders best door, maar dat wil nog niet zeggen dat iedere nieuwe leermethode met open armen ontvangen moet worden. Zeker niet als het onderscheid bestaat uit zogenaamd moderne zaken als 'tablets' en IT termen als 'scrummen' is een flinke mate van scepsis aan te raden.

Het is eerder omgekeerd. Teveel ouders laten zich met holle praatjes over veranderende tijden teveel onbewezen zaken aanpraten uit angst de boot te missen (FOMO - fear of missing out).

"eduScrum zorgt er - wat mij betreft - voor dat hun kinderen beslagen ten ijs komen. Natuurlijk is kennis belangrijk. Maar kennis kan tegenwoordig snel en makkelijk vergaard worden middels internet (hoewel ook dit proces begeleiding nodig heeft, en kennisove"

Ik geloof er werkelijk geen bal van dat kennis minder belangrijk zou zijn geworden dankzij het Internet. In tegendeel, zonder een vette algemene ontwikkeling (= kennis) ben je zwaar gehandicapt in je Google queries.

"Uitspraken als "En hè ja, onderwijsvernieuwing, dáár zit iemand op te wachten...." (sarcastisch) vind ik erg bedroevend. JUIST het onderwijs is enorm toe aan vernieuwing... maar dan wel met gezond verstand. En met behoud van "wat werkt", ook in deze moderne tijden."

Zoals gezegd scepsis is uiterst verstandig. Als je iets fantastisch nieuws hebt (overigens zou ik het persoonlijk eerder Agile noemen, scrum - ik ken het o.a. als PO - is een vrij star procedureel gebeuren) bewijs dan eerst maar eens dat het werkt. Zoek een verzameling ouders die zich laat overtuigen van de voordelen en laat je onderwijsexperiment (want dat is het) deskundig begeleiden en beoordelen en liefst niet door 'kennisnet,' want hun bias verraadt zich al in de naam.

Af Hombre

Hear, hear!
In het bedarijfsleven merk ik elke dag het lage kennisniveau van HBO studenten. En zonder referentiekader (= basiskennis) hebben ze niet eens in de gaten dat er iets opgezocht kan worden.

echt?

Je werkt in het onderwijs en bent van mening dat kennis wel van internet te halen valt?!

Training

Zeker 35 jaar geleden had ik een geweldige scheikunde leraar met grote interesse voor het toepassen van de pc als trainingsgelegenheid voor de leerlingen. Hij schreef een programma voor het oefenen van pH-berekeningen en ik mocht het testen omdat ik daar op dat moment een blinde vlek voor had. Tijdens de training van de pH-opgave, gaf ik de tips en tops door. Zelf had ik veel baat bij deze wijze van oefenen en veel herhalen.

Dit was het begin van de tijdperk van de pc als werkstation in het onderwijs. Ik was blij dat het mij hielp de materie te begrijpen. Zoals eduscrum nu fungeert als hulpmiddel om te trainen . Als het bij een leerling aanslaat, is het doel toch bereikt.

saar

saar

25-10-2017 om 23:09

Wauw

Ik ben plaatsvervangend een beetje jaloers, had dit graag voor dochter gehad!
Het klinkt goed, ik zou juist zeggen; eindelijk!

Dat het in de praktijk niet altijd vlekkeloos loopt, tsja, verandering kost tijd, en praktijk is sowieso vaak wat weerbastiger. (Geldt toch net zo goed voor inmiddels hopeloos verouderde, pardon, meer traditionele systemen.)
Maar klinkt goed allemaal!

Dirk

Dirk

14-10-2018 om 09:07

online scrum / online borden met digitale stickers

Wat een mooie discussie!

Kijk als je nieuwsgierig bent eens naar (link verwijderd door forumbeheer) Ben benieuwd wat jullie er van vinden?

Vraag een gratis demobordje aan voor je zoon of dochter, scheelt je bergen papier en het is zelfs bruikbaar voor het hele gezin! Er zitten geen hinderlijke reclames in of pop-ups en het is veilig.

Succes en de groeten van Dirk

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.