Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Eerlijkheid wordt niet beloond...

Hallo,
Ik moet het even kwijt...
Onze dochter wordt volgende week 10jr. Voor ons een hele bijzondere leeftijd en daarom willen we haar meenemen naar de stad van de liefde, Parijs
Nu heb ik een verlofaanvraag ingediend bij school en het was te verwachten, maar ze krijgt dus geen verlof hiervoor. Ik zal haar nu voor 2 schooldagen moeten ziekmelden (en dus moeten liegen want ze is niet ziek).
Er is ons verteld dat als we haar ziekmelden dat dat dan voor onze eigen verantwoordelijkheid zal zijn.
Wat houdt dit precies in? School geeft de ziekmelding door aan de leerplichtambtenaar die dan thuis komt kijken??? of is het steekproefsgewijs en dus zal de kans groot zijn dat we geen controle gaan krijgen. Hoe dan ook...we nemen onze dochter mee ongeacht een boete of controle, maar voor mijn gemoedsrust zou ik wat meer info hierover willen en wie weet is er iemand met ervaring hierin? Ik kan moeilijk nu nog op school op een eerlijke manier om info gaan vragen hierover
Zo zie je maar weer..eerlijkheid wordt niet altijd beloond.

Groet, Maantje

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Tihama

Tihama

22-01-2010 om 16:17

Ik meen

dat het 65 euro per dag aan boete kost.

Ik begrijp niet zo goed waarom je per se buiten de schoolvakantie wil gaan, maar goed. Ik zou trouwens niet gaan liegen. Dat lijkt me niet zo'n mooi voorbeeld voor je dochter.

Tihama

Snap het niet

Ik snap het ook niet zo goed. Je kan inderdaad in de vakantie of in het weekend.
het lijkt wel of je het een vreselijk onrecht vindt dat je dochter geen verlof krijgt en het gevolgen zou kunnen hebben als je haar ziek meldt terwijl ze dat niet is.
Ik zou inderdaad niet liegen.

Ellen Wouters

Ellen Wouters

22-01-2010 om 16:30

Hoezo moet eerlijkheid altijd beloond worden?

Als iets niet mag, mag het niet. Hoezo moet het dan beloond worden als je eerlijk zegt dat je iets gaat doen dat niet mag?

Mag jouw dochter dan wel alles wat verboden is, als ze er maar eerlijk over is?

En ik zie het "moeten" eerlijk gezegd ook niet zo. Hoezo "moet" je haar nu ziekmelden? En hoezo "moet" je dus liegen?

Ik zie het belang niet zo van dat dat uitstapje per se buiten de vakantie moet gebeuren, maar goed, jij ziet dat kennelijk wel. Niemand dwingt je om te liegen, je kunt ook eerlijk zeggen dat je weggaat ook al mag het niet, en de boete aanvaarden. Zo belangrijk vind je het immers.

Speurneus

Speurneus

22-01-2010 om 16:33

Per gemeente

Het is per gemeente verschillend volgens mij. De VNG adviseert aan de gemeenten 50 euro voor de eerste keer. Bij onze gemeente staan allerlei verslagen op de site en zo ook dat van de leerplichtambtenaar. Daarom weet ik dat ze bij ons eerst een waarschuwing geven en dan pas een boete. Daar kun je ook vinden wat het komende jaar hun speerpunten zijn (luxeverzuim of uitvallers uit het middelbaar onderwijs etc) en kun je een risico-inschatting maken. Wij gaan al jaren de dag voor de kerstvakantie op vakantie en hebben dit altijd eerlijk gezegd. Nog nooit wat op gehoord.
Er zijn wat gelegenheden bij naam genoemd dat de directeur vrij mag geven, dat is bij begrafenis oid tot in de zoveelste graad, zoveeljarig huwelijk zoveelste graad etc. Verder kan de directeur verlof om dringende redenen geven. Maw als jij heel goed duidelijk kunt maken waarom die tiende verjaardag zo belangrijk is (is je eerste kind maar 9 jaar oud geworden bijvoorbeeld), dan heb je best kans dat ze wel vrij krijgt. Bij mijn zoon was een meisje wiens moeder niet lang meer te leven had. Ze had een lijstje met things to do die ze nog wilde doen of zien en dat hebben ze afgewerkt met kinderen en al, school heeft gewoon toestemming gegeven. Afgelopen week heb ik voor mijn kinderen vrij gevraagd voor de crematie van hun tennisleraar, dat is geen familie tot in de zoveelste graad en ik heb tot op heden nog niks terug gehoord of het goed was. Maar de crematie zijn ze uiteraard gewoon naartoe geweest. Voor die kerstvakantie trek ik gewoon mijn portemonnaie hoor en betaal die 50 euro, maar niet voor die crematie, dat laat ik voorkomen als ik daar een boete voor krijg.

mirreke

mirreke

22-01-2010 om 18:13

Flauw hoor

Van die directeur. Op de website van de stad waar mijn dochter naar school gaat staat: "Is uw kind niet op school en er is sprake van ongeoorloofd verzuim, dan is de directeur van de school verplicht om deze afwezigheid te melden aan de leerplichtambtenaar. De leerplichtambtenaar zal dan een onderzoek instellen en met de ouders/verzorgers contact opnemen. De directeur van de school heeft de bevoegdheid om, bij hoge uitzondering, verlof te verlenen. Als dit verlof meer dan tien lesdagen is, moet u een verzoek indienen bij de leerplichtambtenaar.
Dus de directeur mag je dochter gewoon verlof geven. Je dochter wordt niet elk jaar tien dus hij hoeft ook niet bang te zijn dat je dit vanaf nu elk jaar gaat doen.
Ik zou nogmaals met de directeur praten, en als hij blijft weigeren zou ik melden dat je toch die dagen weggaat. Ik zou dus niet liegen en haar ziekmelden. In principe zou de directeur het gewoon mogen goedkeuren. Meldt dat je toch weggaat, speel open kaart, en goede kans dat de directeur het niet doorspeelt aan de lpa. Als hij dat wel doet zou ik de zaak aangaan. Het is namelijk flauw. Juist voor dit soort speciale gelegenheden is dit soort verlof geregeld.
Maar ga niet liegen en haar ziekmelden, want dan ben jij fout.

Balletmama76

Balletmama76

22-01-2010 om 19:38

Voorbeeld uit mijn jeugd...

Nu is Duitsland een heel andere koek dan NL, maar in 1990 werd Duitsland herenigt, en mijn ouders wilden graag met mij naar Berlijn, om deze historische moment te live te beleven.

Ze vroegen dus netjes verloof aan voor mij op school - en kregen geen toestemming. Ze zijn erover in discussie gegaan met de meester en de directeur, die uiteindelijk advisierten om mij gewoon ziek te melden...

Lang verhaal, maar het heeft mij toen toch aan het denken gezet. Ik moet zeggen, in zo'n geval, als er echt iets historisch te beleven vallt, dan zal ik ook het risico ingaan om een boete te krijgen, want van deze dag heb ik meer geleert dan van 50 geschiedenislessen op school.

Een reisje naar Parijs is weer andere koek, maar als je het heel principiel wil zien, zijn de strenge leerplichtwetten natuurlijk ergens ook betuttelend. Deze wet kwam op omdat sommige ouders het niet echt nauw namen met het leerplichtwet - niet door ouders, die hun kind een onvergeetelijke verjaardag willen gunnen. Het gaat hier niet om ouders die hun kind structureel thuis houden van school, omdat ze school niet belangrijk vinden. Maar deze ouders (die hun kinderen voor elke keer dat school gaan niet goed uit kwam thuis hielden) hebben het wel voor iederen verknoeit.

Het is trouwens een open geheim, dat veel ouders voor dit soort dingen gewoon ziek melden omdat er toch geen verlof gegeven wordt.

Rafelkap

Rafelkap

22-01-2010 om 19:48

Uitzondering

Want waarom voor jouw dochter een uitzondering maken? dat kan zo'n directeur niet. Bijna elke dag is er wel een kind jarig op een school, en elke leeftijd is heel bijzonder, 5 (lustrum), 7,5, 10 er valt altijd wel wat te vieren Als dan al die ouders dan weer dagjes weggaan is dat niet goed voor het onderwijs
Ziekmelden zou ik niet doen, je dochter kan dan haar belevenissen niet vertellen. Ik denk ook haast wel dat de school een oogje dichtknijpt (maar dat zullen ze niet zeggen)

Puck

Puck

22-01-2010 om 19:54

O, mijn kind wordt 12, vind ik ook zó bijzonder

Persoonlijk snap ik niet waarom de 10e verjaardag nu meer bijzonder is dan de 9e of de 12e.
Ten tweede snap ik ook niet waarom je niet een weekend of in de vakantie gaat.
Ten derde waarom zou je als je het eerlijk zegt wel goed zijn. Als ik van te voren tegen de politie zeg dat ik door een rood stoplicht ga rijden dan krijg ik toch echt een bon als ik het ook doe. Raar, want ik was toch eerlijk?
Ik snap dus op geen enkel punt je verongelijktheid. Gewoon je kind naar school laten gaan en je uitje Parijs een andere keer plannen.

Jeugdherinnering

Ik mocht niet naar de begrafenis van een tante omdat dat in het buitenland was.

Het was mijn lievelingstante en ik vind het nog steeds jammer, bijna 30 jaar later, dat ik dat heb moeten missen.

Beetje lullige vergelijking misschien, maar ik vind een 10de verjaardag echt een reden van likmevestje.

Puck

Puck

22-01-2010 om 22:18

Waarom de regels zo streng zijn

Volgens mij weet ik ook waarom de regels zo streng zijn. Dat hebben mensen zoals Maantje die hun kind voor een vrij fluttige reden thuishouden wat af te remmen. En bedankt Maantje!

Vic

Vic

22-01-2010 om 23:23

Eerste lustrum en (toch) naar school

Mijn dochter werd vandaag 5(!) en ging voor het eerst op vrijdag naar school.

Janna3

Janna3

23-01-2010 om 10:33

Tja

Wij vinden 10 jaar ook een heel bijzondere leeftijd en wij gaan dan ook altijd een weekend weg met het jarige kind. Alleen zou het niet in me op komen om dat onder schooltijd te plannen. Wat is het probleem om in de voorjaars- of meivakantie weg te gaan? Dan is het toch niet minder leuk?
Ik vind dat sommige mensen wel heel snel menen recht te hebben op een paar dagen vrij. Zeker als het feestje/reisje ook op een andere dag kan plaatsvinden. Bij begrafenissen vind ik het een heel ander verhaal. Ik heb de begrafenis van een aangetrouwde neef gemist omdat ik er geen vrij voor kreeg, dat vond ik heel jammer.
Ziek melden lijkt me geen optie, maar dat hebben al meer gezegd. Je dwingt je dochter dan om te liegen, dat lijkt me opvoedkundig heel onverstandig.

Bastet

Bastet

23-01-2010 om 13:29

Didi(ot)

Parijs is een mooie en leuke stad,waarom kan een tienjarige daar niet van genieten??
Groetjes,bastet

Centen

Nee, ik begrijp ook de verongelijktheid niet zo goed. Je kind wordt tenslotte ook maar één keer 9, en maar één keer 6 enz. Ik kan de directeur geen ongelijk geven. En het is natuurlijk wel een tíkje verdacht als je eerst vrij vraagt op een bepaalde dag, dat niet krijgt en vervolgens je kind precies dan ziekmeldt...
Wij hadden een leuke traditie: hoewel we niet meer in het zuiden wonen, gingen wij toch ieder jaar carnaval vieren. Ik vond dat ook leuk voor de kinderen en omdat we carnaval nu eenmaal niet kunnen verschuiven, vroeg ik dan de maandag vrij op school, zodat we twee volle dagen konden meefeesten. In de eerste jaren kregen we dat ook gewoon. Toen werden de regels aangescherpt en waarschuwde de directeur me al dat hij er geen vrij meer voor zou geven. Hoe spijtig, maar het is niet anders. Maar om eerlijk te zijn vind ik dat nog een steekhoudender reden dan een tiende verjaardag.

Sera

Sera

23-01-2010 om 15:21

Vrij vragen

Eigenlijk vind ik dat je gewoon vrij zou moeten kunnen krijgen als je er om zou vragen. Ik snap eigenlijk niet dat er zo moeilijk over gedaan wordt. Ik weet namelijk zeker dat als scholieren gewoon vrij zouden kunnen krijgen het heus niet zou zal zijn dat vervolgens constant er kinderen afwezig zouden zijn. De meeste ouders vinden school namelijk ook belangrijk en zouden alleen af en toe een dagje vrij nemen.

Ik vind een dagje vrij vragen voor een verjaardag helemaal geen rare reden. Bovendien zal het kind in Parijs vast veel meer leren dan die dag op school.

Puck

Puck

23-01-2010 om 18:00

Nou ja sera.

Sera: "Eigenlijk vind ik dat je gewoon vrij zou moeten kunnen krijgen als je er om zou vragen. Ik snap eigenlijk niet dat er zo moeilijk over gedaan wordt"
En hoe zie je dat voor je. De één vraagt veel eerder voor kolderreden (zoals ik een 10e verjaardag vindt, ken ook iemand die vrij wilde voor haar kind omdat ze de nieuwe auto ging ophalen) vrij dan de ander. En als je niet snapt waarom dat niet kan dan is het misschien een idee om je eens in de werled van school te verdiepen: lesprogramma's lopen leuk spaak als jouw kind 6 keer per jaar een paar dagen weg gaat. En dat bijspijkeren kan de leraar dan doen en dat gaat dan weer ten koste van de andere kinderen. En hoe wil je het naar de kinderen verkopen dat het ene kind veel vaker vrij is dan het andere kind?
Je kind is gewoon wettelijk leerplichtig en dat kan je leuk vinden of niet maar het MOET gewoon naar school en naar believen af en toe zomaar wegblijven is gewoon dus verboden. En om discussies daarover tegen te gaan zijn er dus regels voor wat als gegronde reden wordt gezien.
Overigens ben ik met je eens dat een kind in Parijs misschien wel meer leert dan op school, maar dat leren stel je dan maar uit tot een vakantie.

Bastet

Bastet

23-01-2010 om 18:17

Didi

Ach,het begrip liefde kun je heel breed opvatten natuurlijk..
Bastet

elsje78

elsje78

23-01-2010 om 22:09

Sera

Dat is mooi gedacht, maar er zijn helaas veel meer ouders dan je denkt die het te gezellig of handig vinden dat kind thuis blijft (bijv oppas voor de kleinsten, helpen schoonmaken, tolken bij een gesprek)...of school totaal onbelangrijk vinden!

spreek uit ervaring!

groetjes Elske

Genista, carnaval

Carnaval is toch een religieus feest?
Daar kun je toch net als voor Divali of Suikerfeest gewoon vrij voor krijgen om religieuze redenen als de school dan niet dicht is?

Stad der liefde

Enige reden om precies op de tiende verjaardag naar Parijs te gaan lijkt me om de hotelkamer te bezoeken waar de spruit verwekt is.
En dat zou ik dan heel expliciet in de brief aan de directeur schrijven om de reden uit te leggen.

Het valt binnen de 10 dagen, de directeur is dus bevoegd om vrij te geven, maar 10 jaar worden, jeetje, dat overkomt elk kind in die groep, is nou niet bepaald een bijzondere omstandigheid!
Daarbij, Parijs is zo dichtbij, je kunt er rustig op vrijdagmiddag heen en op zondagavond weer thuis zijn. Treinen gaan ieder uur, en met de nieuwe HSL ben je er zo.

Zoonlief wordt elf, dat vinden we veel belangrijker, we plagen hem en zijn vriendjes er al flink mee dat ze bijna elfjes zijn. En nee, we gaan niet onder schooltijd naar de Droomvlucht met ze

Balletmama76

Balletmama76

24-01-2010 om 00:00

Begrafenisplechtigheid in het buitenland

Als mijn moeder of vader overleidt en school verbiedt dochterlief om naar het begrafenis te gaan omdat het in het buitenland plaatsvindt - nu sorry, maar in zo'n geval zal ik toch echt mijn integriteit als ouder aangetast zien en voralsnog met dochter ernaa toe gaan. Dan maar straf betalen.

Hierin heeft school mijns inziens niet het recht om zich ermee te bemoeien. Afgezien van het feit dat dochter in zo'n geval toch niet in staat zal zijn om naar school te gaan, vindt ik zo'n verbod dan toch een ingreep in de prive-sfeer, die net even te ver gaat.

Ellen Wouters

Ellen Wouters

24-01-2010 om 00:09

Begrafenissen en principes

Als het om een begrafenis of anderszins belangrijke familieaangelegenheid gaat, vind ik dat je reden hebt om je kind mee te nemen. Maar dan zou het voor mij ook simpel zijn: het belang is zo groot, dat ik het er voor over zou hebben er een principezaak van te maken. Desnoods voor de rechter. En anders betaal ik die boete maar. Maar ik denk dat je als je het er echt op aan laat komen, ook vaak gelijk zult krijgen.

Voor een 10e verjaardag weet ik dat nog zo net niet. Het feit dat je al met zekerheid weet dat alle kinderen in de klas dat jaar 10 zullen worden maakt de gelegenheid al een stuk minder bijzonder, en twee dagen Parijs laten zich makkelijker uitstellen dan een begrafenis.
En als je echt vindt dat die 10e verjaardag beslist gevierd moet worden met twee dagen vrij van school en Parijs, dan zie ik ook niet waarom je er over zou liegen met een ziekmelding. Maak er dan ook een principezaak van en vecht het uit. Of betaal de boete.
Klagen dat je "gedwongen wordt te liegen" vind ik meestal niet zo sterk overkomen. Sta je nou voor je zaak, of niet.

Nog acht jaar

Ellen:"Maar ik denk dat je als je het er echt op aan laat komen, ook vaak gelijk zult krijgen. "
Nou nee. De wet is tamelijk rigide. Zonder toestemming van het schoolhoofd mag je niet weg. Er bestaat geen 'recht' op toestemming. Zelfs de rechter kan een schoolhoofd niet dwingen toestemming te geven.
Wat wel voorkomt is dat de rechter wel 'schuldig' uitspreekt, maar geen boete oplegt. Dat is eigenlijk het enige wat een rechter kan doen.
Ellen:"En als je echt vindt dat die 10e verjaardag beslist gevierd moet worden met twee dagen vrij van school en Parijs, dan zie ik ook niet waarom je er over zou liegen met een ziekmelding. Maak er dan ook een principezaak van en vecht het uit. Of betaal de boete."
Daar hou ik ook van inderdaad.
Maantje, ik zou het niet doen. Je kind is pas tien. Je wordt zeker vervolgd (luxeverzuim staat hoog op de prioriteitenlijst), het levert je een boete op én een aantekening in het lpa dossier. Je kind moet nog minstens 6 en waarschijnlijk 8 jaar naar school. De kans dat er in die tussentijd een verlofvraag ontstaat met een meer principiele oorzaak waar je wel voor naar de rechter zult willen, is reëel. Die zaak begint slecht als je al een aantekening hebt.
Groet,
Miriam Lavell

Dirksmama

Ten eerste geloof ik niet dat carnaval nog als religieus feest wordt opgevat En zelfs al zou de school dat nog willen vinden, dan nog ben ik niet katholiek. Het zou hetzelfde zijn als mij als niet-moslim vrij geven voor het suikerfeest Het valt voor mij in dezelfde categorie als de Elfstedentocht - ik wil er heel heel heel erg graag heen, maar ik snap ook dat het voor de school niet een steekhoudende reden is om vrij te moeten geven. Over een begrafenis in het buitenland zou men hier overigens beslist niet dwarsliggen - dan zouden we mogen, zonder meer.

Balletmama76

Balletmama76

24-01-2010 om 10:50

Didi68

Natuurlijk is een begrafenis iets heel anders dan een tripje naar Parijs.
Maar eerder in dit draadje zei Rodebreuk, dat school het niet toestond, dat zij het begrafenis van haar lievelingstante bijwoonte, omdat het in het buitenland was, dus het gebeurt begelijkbaar wel, dat scholen ook bij dat soort belangrijke redenen verlof weigeren - en dat vindt ik gewoon niet kunnen. En aan zo'n verbod zal ik dus ook niet gehoorzamen. Want de facto gaat het over MIJN kind en ik kan me niet herinneren, dat ik de voogdtij voor deze kind ooit aan school overgeschreven heb.
En ja, in zo'n geval zal ik desnoods tot voor het gerecht gaan. Het begrafenis van een gezinslid bijwonen hoort voor mij bij waarden en normen.

Wat het tripje naar Parijs aangaat, zal ik idd ook zeggen: "Pick your battles" en ga gewoon in het weekeind voor of naar haar verjaardag. Het gaat hier echt niet minder leuk om worden.

Terpi

Terpi

24-01-2010 om 11:39

Maantje ben je er nog?

Ik neem aan dat jij een hele goede reden hebt waarom je niet kunt gaan tijdens een weekend of vakantie (voorjaarsvakantie komt eraan toch?) en dat wij allemaal die reden nog niet gezien of begrepen hadden. Zou je ons die reden eens uit kunnen leggen?

tonny

tonny

24-01-2010 om 12:53

Ik ben heel benieuwd

naar de motivatie van Maantje.

Je dochter wordt 10, een bijzondere leeftijd in jouw ogen (maar waarom bijzonderder dan een andere verjaardag?)
Je besluit deze dag op de dag zelf te vieren in Parijs en er zo iets heel speciaals van te maken.
Je meldt dit op school en school geeft geen toestemming.

Hoe heb je je verzoek gemotiveerd? School heeft vast nog nooit zo'n vraag gekregen. De meeste kinderen zijn graag jarig op school, trouwens.

moeder3

moeder3

24-01-2010 om 15:58

Ouders en belang van school

Net als Elske zie ik het somberder in dan Sera en Izar. Het zal ook wel te maken hebben in welke sociale groep je verkeert, maar was het maar waar dat in alle groepen de meeste ouders het belang van school hoog in het vaandel hebben.
Een bijkomend punt is dat het op deze manier bij mij als ouder wordt gelegd of mijn kind de dag voor de kerst, krokus of meivakantie al of niet naar school moet. Wij gaan die vakanties niet op pad en mijn kind gaat dus naar school, zoals de hele klas op een uitzondering die de boete wil betalen na. Maar wat als er vrije keus is en de helft van de ouders besloten heeft dat hun kinderen die dag niet hoeven komen? Ah mam, er is bijna niemand, waarom moet IK dan...?? Ik heb dan als ouder de keus en mijn kind weet dat, dan mag ik de boe-vrouw zijn als ik zeg komop, geen reden tot thuiszitten, gewoon naar school. In die positie wil ik helemaal niet zitten.

Didi68

"Wat moet een kind van 10 in de stad van de liefde? Als je haar nou zou meenemen naar EuroDisney, dan zou ik het speciale eraan nog begrijpen. Of ben je van plan om je dochter uit te huwelijken daar?"
---------------------------------
Een beetje flauwe reactie, Didi68.
Persoonlijk kan een reis naar Parijs even educatief zijn als 2 dagen school.Er moeten nu eenmaal regels zijn maar persoonlijk vind ik het soms nuttig om regels te omzeilen.
Ik zou het als schoolhoofd trouwens beter begrijpen als men met een kind naar de stad Parijs gaat ipv naar Eurodisney. Dat is toch beduidend minder educatief.
Misschien helpt het als Maantje nogmaals een brief schrijft naar het hoofd van de school dat haar dochter haar ervaringen in Parijs verwerkt in een spreekbeurt met powerpointpresentatie ? Zodat de anderen er ook iets van leren en de leerkracht ook echt merkt dat ze niet in Eurodisney is geweest.

Damajo

Jolanda123

Jolanda123

24-01-2010 om 17:56

Eerlijkheid wordt beloond?

Eerlijkheid wordt niet beloond.

Maantje:
Je schreef: Eerlijkheid wordt niet beloond, dit naar aanleiding omdat jij "eerlijk" verteld had dat je vrij wilde hebben voor je dochter om naar Parijs toe te gaan.
Gevoelsmatig heb ik het gevoel dat je hier verontwaardigd over bent. JIJ was eerlijk, en nu krijg JIJ je beloning niet van de school in de vorm van toestemming om naar Parijs toe te te gaan. En dat vind je niet eerlijk.

Nu mijn vraag: Wie heeft je verteld dat als je eerlijk was, je daar een beloning voor zou krijgen van iemand of iets anders? De "beloning" voor eerlijkheid krijg je namelijk niet van iemand anders, die krijg je van jezelf in de vorm van de wetenschap dat jij "goed" of "juist" gehandeld hebt, en dat je daar trots op mag zijn.

Punt 2 is, dat mocht er al sprake zijn van een beloning van iemand buiten jezelf, je die beloning ook gehad hebt. Namelijk in de vorm van een eerlijk antwoord van het hoofd. Dat jij niet blij bent met die beloning, (namelijk een "nee" ), dat is weer een ander verhaal.

En ja, natuurlijk kun je "liegen" tegen het hoofd dat je dochter ziek is. die keuze kun je maken. Je relatie met het hoofd wordt er alleen niet beter op, op die manier. Want die zit dan met hetzelfde gevoel, namelijk dat eerlijkheid niet beloond wordt. Want als beloning op zijn eerlijke reactie lieg jij hem voor...

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.