Dora
20-11-2011 om 19:53
Eerste rapport, wat hiervan denken?
Mijn dochter in groep 3 heeft net haar eerste rapport gekregen. Op zich ziet het er mooi uit, maar ik zie wel wat eigenaardigheden. Voor alle taal- en rekenonderdelen heeft ze zg (er worden alleen letters gegeven), leest AVI M5 en heeft pluswerk voor taal en rekenen. Voor álle overige vakken heeft ze een v, en voor schrijven en verzorging van het werk zelfs een m. Wat moet ik hiervan denken? Kan het duiden op onderpresteren?
Even voor de goede orde. Als dit het is, vind ik het ook prima, maar het verbaast me dat ze voorloopt op de 'kernvakken' en dan voor de rest veel lager scoort.

Annet
20-11-2011 om 20:10
Uitleg
Voor de taal en rekenonderdelen geldt dat dit redelijk makkelijk beoordeeld kan worden. Voor jouw dochter is dat een zeer goed.
Voor andere vakken ben ik gewend dat er in de lagere groepen een voldoende wordt gegeven als kind gewoon meedoet. Inhoudelijk stellen deze vakken nog niet zoveel voor. De beoordeling 'voldoende' zegt dus niets over het niveau van je dochter. Dit zou ik nog wel even navragen op je eigen school.
Het ziet ernaar uit dat je dochter wat minder goed is in verzorging en schrijven. Hoe is haar fijne motoriek? Het kan zijn dat dit een aandachtspunt is. Met onderpresteren heeft dit weinig te maken. Dat zou je dan over meer vakken verwachten.

Dora
20-11-2011 om 21:47
Een v
Tja, in mijn optiek is een v een zesje, dus net aan voldoende. Ik zal het i.d.d. wel vragen op het 10-minutengesprek want daarin herken ik mijn dochter dan niet. Ze heeft best een brede algemene ontwikkeling (voor een 6-jarige en een ijzersterk geheugen, dus dan zou ze ook een rv of g moeten kunnen halen. Schrijven is inderdaad wel een aandachtspuntje. Voor haar schrijfschrift had ze trouwens wel een v, maar voor het overig werk en de verzorging een m.
Mijn oudste kind heeft groep 3 niet op deze school gedaan, dus dat kan ik niet vergelijken.

Loes3
20-11-2011 om 23:48
Hier ook
Beetje rare uitkomst, met alleen hoge score voor rekenen en lezen. Volgens een vriendin sluit dit aan bij wat Annet ook zegt: geen toetsen dus allemaal een v. Waarom dan überhaupt een beoordeling zou ik zeggen. Nou ja, ik zal het wel horen op het tien minuten gesprek dinsdag.
Loes

kersenboom
21-11-2011 om 09:11
??? hier
kennen ze alleen de aanduideling: m (matig), v (voldoende) en een g (voor goed) en dan de combinaties tussen deze drie. Maar een zg kennen ze hier niet hoor.

Dora
21-11-2011 om 09:18
Dat kan
Hier hebben ze dus meer letters, 0, m, v, rv, g en zg, zodat ik een v wel moet interpreteren als een 6. Ik kan me er misschien iets bij voorstellen. Vanmorgen keek ik een werkje in, waar ze 5 rijtjes van 5 had moeten invullen en bij ieder rijtje alleen de bovenste vraag had gedaan. Lekker alert Zo ga je het natuurlijk niet redden. Morgenavond hebben we het 10-minutengesprek, dus dan vraag ik na hoe het zit.

Tineke
21-11-2011 om 09:53
Mijn idee
Zonder enige kennis van zaken, op het gebied van jouw dochter, mijn interpretatie: een kind dat goed mee kan komen en ook nog veel te leren heeft in de klas. Mooie start hoor!

Fransien
21-11-2011 om 11:05
Juf-afhankelijk
Hier een juf in groep 3 die bij het laatste rapport een lovend rapport heeft geschreven qua opmerkingen (kind leert graag, luistert goed, kan goed andere kinderen helpen, etc, etc) en nergens zelfs maar een ruim voldoende, terwijl de cito's zeer hoge A's waren. Maar goed, wij hadden juf een paar keer vertelt dat dochter het heel erg makkelijk vond (daarbij ondersteund door de door juf zelf afgenomen cito's) en dat misschien de zonlijn wel goed zou zijn, en mogelijk nog wat moeilijkers indien beschikbaar, en voor rekenen ook graag. Sinds dat gesprek gingen alle rv's en g's van het rapport af en waren het v's met foutloze methodetoetsen, bijna foutloze werkboekjes en keurig verzorgd werk. Wij hebben ons er maar niets van aangetrokken.

guera
21-11-2011 om 12:07
Precies afhankelijk van beoordeling
Zoon liep voor op rekenen en lezen vanaf begin groep 3. Rekende ver vooruit. Had 'goede citó scores en werd beoordeeld voor rekenen en lezen met een v.
Dussssssssss.
Een kind dat rekent precies op niveau krijgt ook een v.
Uitleg van de juf is dat hij voldoende scoort op basis van ZIJN kunnen. Hij kan meer en haalt dat er voldoende uit. Zij beoordeelt niet vergelijkend. Dat had ik nl verwacht. Hij scoort hoger dan zou moeten DUS een goed. Zo bekijkt onze juf dat niet....Dus eerst ff praten

Caroro
21-11-2011 om 12:23
Ruimte om te groeien
Wat wij ook wel eens te horen hebben gekregen (meen in groep 4, kan ook groep 3 zijn geweest) bij het eerste rapport van het jaar:
"Ja, hij is heel goed in [weet ik niet meer], maar ik heb er voldoende / goed van gemaakt zodat hij nog hoger kan scoren op het volgende rapport als het dan nog beter gaat"

skik
21-11-2011 om 13:03
Guerra
"Uitleg van de juf is dat hij voldoende scoort op basis van ZIJN kunnen." Rare redenatie van die juf. Krijgt in haar klas een kind dat aanzienlijke achterstand heeft omdat het nou eenmaal beperkte capaciteiten heeft ook een voldoende op zijn rapport krijgt omdt het op basis van zijn kunnen scoort? Vast niet. Het lijkt mij juist dat een rapport aangeeft wat je kind kan in verhouding tot de aangeboden stof en in vergelijking met klas/leeftijdsgenoten.
skik

wil40
21-11-2011 om 13:07
Yep, hier ook altijd ruimte om te groeien
Het eerste werkstuk van het jaar is ook altijd nèt voldoende en het tweede werkstuk minstens een ruim voldoende. Vaak was het eerste werkstuk beter...
Zolang er geen onvoldoende stond werd ik er na een paar jaar niet warm of koud meer van.
Overigens ook op sociaal-emotioneel gebied. Mijn zoon is wisselend zèèr onzeker geweest en een half jaar later èèn brok zelfvertrouwen. Hmmm, de waarheid ligt meestal in het midden, dacht ik dan maar.

Hes@
21-11-2011 om 13:52
Ruimte om te groeien?
wat een rare redenering dat je kinderen een lager cijfer geeft dan ze verdienen zodat ze ruimte hebben om te groeien. Mijn kinderen zouden daar zwaar van in de war raken. Ze weten over het algemeen prima hoe ze gepresteerd hebben. Een cijfer dat de prestatie niet weerspiegeld verstoort dat. Als het goed is er altijd ruimte om te groeien simpelweg omdat de eisen omhoog gaan toch. Een spreekbeurt in groep 4 wordt toch wel iets anders beoordeeld dan een spreekbeurt in groep 8.
Voldoende op eigen niveau vind ik dan weer niet raar. Een kind met een duidelijke achterstand krijgt les op een eigen niveau en kan op dat niveau voldoende scoren of ruim voldoende of een onvoldoende. Mijn dyslectische dochter doet spelling een groep lager. Voor die spelling scoort ze ruim voldoende (de kapperd!). Zou ze worden vergeleken met de klas, scoorde ze altijd onvoldoende.

rodebeuk
21-11-2011 om 14:48
Bij mij ging het pas goed
...toen ik totaal los liet om het rapport te willen begrijpen.
Ruimte om te groeien, uitgaan van niveau, de boel koppelen met cito en daardoor iedereen voor alles voldoende geven (zg was geschrapt en g alleen bij A+ scores)..... als iedereen voldoende krijgt heb je ook nog eens nul oplossend vermogen!
Kortom, lachen en zwaaien naar de juf en hopen dat het 10 minuten gesprekje nog wat info biedt. Maar NIET vragen om uitleg bij het rapport want dan ben je die 10 minuten kwijt en weet je nog niets. Alleen maar open vragen hoe het gaat, da's mijn advies!

Dora
21-11-2011 om 15:24
Och ja
Ik ga er toch wel even naar vragen, want met opmerkingen als 'het gaat goed' kan ik niets. Cijfertjes wil ik, en de resultaten langs een objectieve meetlat De cito's zijn natuurlijk pas in januari. Ben heel benieuwd hoe die gaan, want bij de kleuters heeft ze alle letters al een keer gehaald.

ijsvogeltje
21-11-2011 om 16:13
Ach ja
Ik maak mij er ook niet meer druk om. Oudste had ooit in groep 7 op zowel begrijpend lezen als rekenen een 'ruim voldoende'. Op de entreetoets (waarvan we de uitslag gelijktijdig kregen) had hij voor rekenen een percentiel van 99, en voor begrijpend lezen 30. Nogal een verschil. de entreetoets gaf goed weer hoor, hoe zijn kwaliteiten op dat moment lagen. Het rapport absoluut niet. Ach ja.

Tineke
21-11-2011 om 19:58
Poepoenounou
Dora: "Cijfertjes wil ik, en de resultaten langs een objectieve meetlat "
Ik hoop maar dat die smiley betekent dat je dit niet serieus meent. "Het gaat goed" is toch wel een zinnige opmerking, het betekent namelijk dat het goed gaat. Wat wil je nou nog meer bij een 6-jarige?
Daarnaast vind ik vergelijken (dus langs die meetlat) zo weinig zeggen over een individueel kind. Dat wordt pas belangrijk in groep 8 ofzo, omdat je dan vervolgonderwijs moet uitzoeken. Tot die tijd mag je jezelf zeer gelukkig prijzen met een "het gaat goed", dat kunnen helaas niet alle ouders zeggen.

Dora
21-11-2011 om 20:19
Tja
Hoe ga ik dit goedpraten? Nee, ze hoeft zeker niet naar het gymnasium. En ja, ik ben heel benieuwd hoe ze het objectief gezien doet. Ik heb namelijk nog nooit een kind gehad dat zulke 'wisselvallige' resultaten behaalde. Kan toch, dat ik gewoon nieuwsgierig ben. Ik begrijp nooit dat andere mensen dat niet hebben.

rodebeuk
21-11-2011 om 20:29
Dora
Grote kans dat je niet een kind hebt met wisselvallige resultaten maar een juf met nukken.
Ik zou dat rapport met een grote korrel Jozo nemen en overgaan tot de orde van de dag. Wat ik al zei, als je met gerichte vragen over het rapport komt verdoe je je tien minuten doordat juf je aannames moet weerleggen. Gewoon open erin gaan.
Zoon zit nu in groep 7 en sporadisch krijg ik een rapport waar ik wat mee kan, raadselachtige rapporten zijn volgens mij een pleonasme. Ook een alliteratie trouwens, best een aardige vind ik ook nog wel.

Elisa Gemani
21-11-2011 om 20:47
Rapport
Lijkt erg op de rapporten van zoon (en van andere klasgenootjes) toen hij op de basisschool zat. Hij kreeg pluswerk, vooral voor rekenen en taal en daar scoorde hij natuurlijk ook het hoogst op (5 bolletjes; Montessori-systeem). Voor overige vakken (topo, geschiedenis etc.) was het drie of vier bolletjes (voldoende/ruim voldoende) en schrijven/verzorging van het werk een of twee bolletjes. Of iets netjes is of keurig gepresenteerd interesseert hem gewoon niet en daarnaast had en heeft hij moeite met op tempo schrijven (hij zit nu in 1 Gymnasium en zijn handschrift is nog steeds om te huilen; je wilt ook niet zijn multomap met huiswerk zien want dat is een chaos en een onleesbare stapel papieren
Je dochter blinkt dus uit in taal en rekenen; schrijven en presentatie boeit haar niet en/of daar heeft ze nog wat moeite mee en de overige vakken zijn dus gewoon gemiddeld. Lijkt mij volstrekt normaal. Je kan niet overal even goed in zijn en er zijn altijd vakken waar iemand meer moeite heeft dan met andere vakken.
Ik zou me totaal niet druk om zo'n (toch mooi) rapport maken. Als de juf of meester aanleiding ziet tot zorgen hoor je het wel maar ik zie beslist geen reden om zelf tot actie over te moeten gaan.

gonniegans
21-11-2011 om 23:13
Verbaast mij ook
Hier een zoon die in groep 1 vooral veel 'v' op zijn rapport had. En een paar 'g' en een enkele 'z'. En toch mocht mij groep 2 overslaan. Ik vond het ook raar en zou dan verwachten dat je alleen een klas overslaat met een superrapport. Schijnt niet zo te werken, heb ik geleerd. De cito's waren wel erg goed en blijkbaar allesbepalend.

Bennikki
22-11-2011 om 11:55
Wat fijn
dat ik niet de enige ben die niks van die rapporten snapt en ook maar ben gestopt er naar te vragen. Juf: "Je krijgt alleen een 'goedje' als je het helemaal foutloos hebt gedaan. Een 'ruim voldoende' betekent dat je het prima hebt gedaan, en een voldoende is gewoon ook goed." Ik: "Maar dat is toch een demotiverend systeem?" Juf: "Nee, hoor, de kinderen snappen het best!"

Dora
22-11-2011 om 15:53
Onderscheidend
Vziw worden alleen de vakken taal en rekenen op verschillende niveaus beoordeeld. Dat staat ook op het rapport (laag, normaal en plus). Binnen die range wordt dan een cijfer gegeven. Voor de overige vakken zal vast wel manier van beoordeling zijn, waarbij het me dan ook weer ongewenst lijkt om 6-jarigen een hele lijst o'tjes te geven. Terwijl dat misschien best wel eens van toepassing is.

Annet
22-11-2011 om 18:09
Dora, over welke overige vakken heb je het eigenlijk?
In groep 3 zijn taal en rekenen en schrijven het belangrijkst. Verzorging heb je ook genoemd. De overige vakken die ik kan verzinnen liggen op gebied van muziek, gym, handvaardigheid. Voor die vakken hebben je toch geen harde beoordeling nodig?

Dora
22-11-2011 om 20:23
Ruimte voor groei
Hoewel ik het niet van plan was, heb ik toch een opmerking gemaakt over de v'tjes. Toelichting van de juf was dat er zo ruimte is voor groei. Verder gaat alles prima. We hebben wel een overzichtje meegekregen met oefeningetjes voor de fijne motoriek, maar hoeven dat niet per se te doen

fiene
22-11-2011 om 21:04
Pffffffffffffffffffffff
als ik dit draadje zo lees, leg je de lat al vroeg lekker hoog voor je dochter. Laat haar toch lekker, alles gaat goed en ze zit pas in groep 3. Hoezo onder presteren, laat haar lekker! Ik hoop maar dat je het allemaal niet zo serieus neem.

Loes3
22-11-2011 om 23:00
Hier ook 10 minuten gesprek...
Ik heb vandaag met juf gesproken, vond het heel verhelderend. Ze probeert zo veel mogelijk rond een v te geven, afgezien bij uitschieters naar boven en beneden. In groep 3 gaat het niveau van het materiaal namelijk steil omhoog, hierdoor zouden veel kinderen anders terugvallen. Uit te leggen aan de ouders, maar demotiverend voor de kinderen.
Voor wat betreft de lat, ik vind niks mis met die hoog leggen als het erin zit. Je hoeft een kind met een leer- sport- of muziektalent niet te pushen, maar stimuleren vind ik prima, en inzicht in waar het al dan niet goed gaat helpt daarbij.
Loes

Fiorucci
23-11-2011 om 08:41
Eens met p
Helemaal eens. Let ook op de betekenis van het woord Voldoende...voldoende!