Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Truus Radeloos

Truus Radeloos

18-04-2012 om 14:15

Eigenlijk wil ik mijn dochter naar een andere school

maar ja welke. Relatief groot dorp, met veel scholen, maar 1 school heeft al meerdere locaties. Daar valt de locatie waar ze nu zit ook al onder. Die valt dus eigenlijk al af, omdat ik een "frisse" blik wil, voorzover mogelijk.

Wat is het verhaal. Dochter, helft van een tweeling. bij de kleuters hebben ze apart gezeten, bewuste keuze. In groep 3 kwamen ze weer bij elkaar. Op zich goede leerkracht, ging best redelijk dat jaar, wat kleine dingetjes. Groep 4, ook bij elkaar, draak van een juf die alleen maar de negatieve kant van dochter ziet. Dat is een eigen leven gaan leiden in school en inmiddels heb ik geloof ik te maken met een selffulfilling profecy (of hoe je dat ook schrijft). En laat dochter steeds vaker het negatieve gedrag zien. In de klas loopt het voor geen meter (groep 5). ook met de rest van de klas ligt ze regelmatig overhoop. volgens de leerkrachten (weer anderen dan van groep 4) lokt dochter zelf al het negatieve uit. Nu is ze geen gemakkelijke tante, laat ik dat voorop stellen, daarbij nog nemend haar andere helft waar ze ook regelmatig mee overhoop ligt. Maar het beeld dat de leerkrachten van haar hebben vind ik zorgwekkender. Alsof het allemaal haar eigen schuld is dat de klas zo negatief over haar is enzenzenz. Uitlokking dus eigenlijk.

Dan de andere scholen. Diverse christelijke scholen ook in onze gemeente. Zowel positieve als negatieve verhalen daarover. Pestgedrag wel vaak gehoord vanuit die scholen. Andere openbare scholen liggen vrij ver. Eén niet maar daar heb ik zelf geen positieve ervaring mee met ons oudste kind. Daar zitten wel veel kinderen uit onze buurt op school, 1 kind daarvan gaat het ook niet fantastisch mee hier in de buurt, is nogal een Kaat, met een hoofdletter, bazig en loopt maar steeds, doe dit, doe dat, je moet dit, je moet dat, en dat op dwingende toon. Dochter laat het zich soms welgevallen, maar als het emmertje erg vol raakt schiet ze uit haar slof.

Ik weet het dus niet meer, ik moet hier iets mee, want het beeld van dochter zal niet veranderen (toen ik met het locatiehoofd sprak over eventueel haar van school halen omdat het met de meiden niet zo goed loopt, zei ze, maar ze neemt ook haarzelf mee (maw, het negatieve gedrag.)) Maar dit gaat ook niet goed.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Evanlyn

Evanlyn

18-04-2012 om 14:43

Andere helft

Als ze ook met haar andere helft overhoop ligt, lijkt me dat op zich al een goede reden om ze uit elkaar te halen. Aangezien er maar 1 groep 5 is, betekent dat vanzelf een andere school.

Dat ze "zichzelf meeneemt", is een trap na. Zoiets kregen wij ook te horen over onze dochter. Die zou het overal wel moeilijk krijgen, want dat ze gepest werd lag natuurlijk aan haar. Nu zit ze op een andere school en gaat het geweldig met haar. Het was puur het camoufleren van het onvermogen van de school om er iets aan te doen.

Het is wel zaak een nieuwe school goed uit te kiezen, met het oog op de samenstelling van de klas en zo. En let erop dat de negatieve verhalen haar kunnen volgen, zeker als de schoolleiding van de oude en de nieuwe school goed met elkaar kunnen opschieten. Dus wat dat betreft kan je beter een heel andere school uitkiezen waarmee de relaties niet zo warm zijn.

Truus Radeloos

Truus Radeloos

18-04-2012 om 15:01

Erg evanlyn

dat ze over jouw dochter dus ook zoiets hebben gezegd! Bah.

Maar goed, dan heb ik nog steeds het dilemma, welke school dan? En hoe vind ik dan nu de juiste samenstelling? Kies ik er voor ze dan maar beiden naar een andere school te doen waar bijvoorbeeld wel parallelklassen zijn, maar die zijn er niet zoveel hier. En kies ik dan voor een christelijke school, terwijl we dat zelf eigenlijk niet zijn?

Anno

Anno

18-04-2012 om 15:27

Dat ze "zichzelf meeneemt", is een trap na.

Ja, de trap na: op de persoon en een open deur. Natuurlijk neemt ze zichzelf mee. Maar niet de onprofessionele instelling van deze school. Denk ik dan. Die neemt ze juist niet mee.

Ik leef met je mee maar heb helaas geen oplossing. Sterkte.

Evanlyn

Evanlyn

18-04-2012 om 15:42

Wat ik gedaan heb

Ik kende ook ouders die kinderen op andere scholen hadden. Zodoende wist ik eigenlijk alles al voordat ik de school zelfs maar benaderde: dat ze bij een uitstekende juf zou komen, hoe de sfeer in de klas was, wat de nadelen waren.

Ik heb mijn zoon op de oude school gelaten. Met hem ging het namelijk goed en zo'n verandering is toch heel wat. Ik worstel er nog steeds een beetje mee, want het pedagogisch klimaat is niet geweldig. Maar ja, hij doet het er goed, is gelukkig en je hebt natuurlijk geen garanties elders.

Als je geen "inside information" kunt krijgen via ouders die al op een school zitten, kun je natuurlijk ook heel open met de schoolleiding en de eventuele nieuwe juf praten. En dan kijken wat voor indruk je van dat gesprek hebt. Misschien kunnen zij je zelfs kennis laten maken met ouders, als die daartoe bereid zijn. Ik zou zeker niet over één nacht ijs gaan. Dat is ook niet nodig, want anders dan bij een vierjarige, is er al veel bekend over de klas.

Truus Radeloos

Truus Radeloos

18-04-2012 om 15:48

Ken wel een enkele ouder

in ieder geval op de christelijke school vlakbij. Daar kan ik mijn licht weleens opsteken. De openbare vlakbij wil ik eigenlijk liever niet. Om dat ene meisje, waar ze dan waarschijnlijk bij komt, om het gedoe wat we met oudste daar al hebben gehad, omdat een klasgenoot van de huidige school ook al net daarheen is en ze daar ook al niet goed mee overweg kon (dat ligt meer aan die persoon dan aan dochter overigens).

De scholen die verder weg liggen, daar ken ik niemand.

Truus Radeloos

Truus Radeloos

18-04-2012 om 15:51

En evanlyn

wat heb je als reden aangegeven bij de nieuwe school dat je wilde overstappen?

Evanlyn

Evanlyn

18-04-2012 om 16:01

Eerlijk geweest

Geen eindeloze klaagzangen, maar ik heb wel aangegeven hoe de vork in de steel zat: geen klik met zowel kinderen als juf.

Over dat christelijke zou ik me trouwens maar heen zetten. Dat is ook niet mijn ding, maar nood breekt wet. Tenzij het natuurlijk iets reformatorisch is waar je eruit ligt als je thuis TV kijkt, want dan schiet het niet op. Maar op de meeste christeljke scholen is die identiteit toch verwaterd.

Het gaat je nu niet om de school, maar om die ene klas waar je dochter in komt. Hoe werkt die klas? Zijn alle meisjes er al "getrouwd" met een beste vriendin, of zijn er kliekjes? Of is het los zand? Is er een queen bee? Dat soort dingen. In groep 5 is dat al duidelijk en wat er nu is, wordt de komende jaren alleen nog maar versterkt.

Truus Radeloos

Truus Radeloos

18-04-2012 om 16:21

Nee, reformatorisch niet

is er wel hier, maar daar zie ik mijn dochter echt niet heen gaan nee! Hoewel ze dol is op rokken dragen
Oudste, inmiddels op het VO, zit ook op een christelijke school, dus helemaal onbekend is het ook weer niet. Maar het is nooit onze 1e keuze geweest eigenlijk.
Die ene christelijke school is wel een erg grote school, veel parallel klassen, ik zag 3 groepen 5, waaronder 1 combi. Op de klassenfoto's wel wat bekende gezichten gezien.

Truus Radeloos

Truus Radeloos

18-04-2012 om 16:36

En evanlyn

Nog een vraag. Hoe viel dat op de oude school? Ook omdat je andere kind er nog wel zit? Hoe reageerde men daarop?

Annet

Annet

18-04-2012 om 19:03

Gunstig, meerdere klassen groep 5

Jij kunt kijken of school bereid is om je dochter te plaatsen in de klas die het meest open zal staan voor haar. Dan moeten ze dus niet automatisch de kleinste klas nemen.
En je kunt overwegen de andere helft ook mee te nemen want op die school hoeven ze niet bij elkaar in de klas te komen.
Ga ook al praten met ouders van bekende gezichten.

joep

joep

18-04-2012 om 23:29

Kijk eens of je de directeur kan spreken

van de nieuwe school en vraag concreet hoe het zit met wie niet elke zondag "te kerke" gaat, of er buitensluitgedrag is enz..
Liefst in een persoonlijk gesprek, dan kun je zien dat ze niet liegen.
Mijn zoon is gewisseld van openbaar naar (heel) christelijk onderwijs, maar wordt daar prima opgenomen en doet het er veel beter.

koentje

koentje

19-04-2012 om 10:30

Truus r.

of valt het inmiddels al mee met de r.?☺
Ik ben zelf de helft van een tweeling. Mijn broer gin halverwege de basisschool ook naar een andere school, ongeveer om dezelfde redenen. Maar dat was een ontzettend goede stap. Het was voor ons beiden vele malen beter. het was helemaal niet zo dat we nou zo'n ruzie hadden maar ik leunde erg op hem met name als ik gepest werd en hij had moeite met het onderwijs zelf waarbij ik hem dan weer stiekem hielp... we zijn er allebei zelfstandiger van geworden. Het is voor ouders misschien onhandig om kinderen op verschillende scholen te hebben, maar het is toch wel fijner... vond ik.

T&T

T&T

19-04-2012 om 10:58

Truus

Het is op zich al fijn dat je er mee bezig bent, je dochter voelt zich dan in ieder geval serieus genomen. Ik zie echt kinderen 8 jaar lang door de basisschool heen ploeteren, met ouders die doen alsof er niks aan de hand is, zo zielig, want er is eigenlijk altijd wel een andere keuze te maken.
Mijn kinderen zitten op een vrije school, dat is dan wel weer een heel andere keuze . Dat is ook na een aantal omzwervingen, maar goed, ze hebben allebei een rugzakje, en "passen" ook niet zo gemakkelijk overal tussen. Ik heb op deze school ervaren dat er veel ruimte is voor kinderen die net een beetje anders zijn. Er is hier veel zogenaamde "zij instroom" kinderen die halverwege de basisschool van school wisselen, en vaak zijn dat dus de kinderen die op andere scholen vastgelopen zijn. Dat geeft klassen met veel speciale kinderen mijn dochter heeft eerst in het speciaal onderwijs gezeten, daar heeft "iedereen wel wat" van adhd tot autisme tot gedragsproblematiek... toen ze op deze school kwam heb ik proberen uit te leggen dat dit een school is waar alle kinderen naartoe mogen, dus zowel met als zonder problemen. Na een tijdje kwam ze thuis vertellen dat dat niet helemaal klopt "mama, ook hier heeft ieder kindje wel wat, en als dat niet zo is... tja dan weten ze gewoon nog niet wat er aan de hand is."
Ze was toen 7, en ik vond dat een hele wijsheid In haar klas zitten kinderen met pdd-nos, adhd, dyslexie, hele slimme kinderen, kinderen met lichamelijke beperkingen, gescheiden ouders, kinderen uit het buitenland die nog nederlands moeten leren... kortom, iedereen heeft wel wat. Het is een uitdaging voor een leraar om daarmee om te kunnen gaan, en ik heb dan ook veel respect voor de juf! op deze school blijft dezelfde leraar 6 jaar bij de groep, ook dat is voor mijn kinderen heel prettig. De regelmaat en structuur, het is een beetje een ouderwetse school, is goed, en er wordt ook veel aan de sociale ontwikkeling gedaan; voor ieder kind op zich, maar ook groepsvorming, het mooie daarin is dat dat niet voor 1 kind wordt gedaan (dat kind is dan niet assertief genoeg en moet op cursus) maar voor de hele groep, het kind waar het om gaat valt dan niet eens op, want iedereen doet die oefening mee. De meester van mijn zoon is een kei in dit soort dingen, zoon heeft klassiek autisme, maar heeft hier al meer geleerd dan menig therapeut kan toevoegen
Even terug denkend aan de overstap naar deze school. Wij zijn eerst met de directeur gaan praten, en hebben een rondleidig gehad, zonder de kinderen. Toen we het erover eens waren dat we ons wel konden vinden met de aanpak van deze school zijn de kinderen ook gaan kijken, ze mochten 2 weken proefdraaien, en zijn nooit meer weg gegaan, het was een beetje thuis komen.
Dus, vraag eens of dat kan? een proefweekje op een andere school. Blijf ook niet weg voor een ander kind, het staat of valt met de aanpak in de klas, praat anders een keer met de leerkracht waar je dochter bij in de klas zou komen. Je hoeft niet met ieder klasgenootje dikke vriendjes te worden, maar je moet elkaar wel kunnen accepteren, en dat kan een leraar zeker sturen.
Succes met je keuze, groetjes, Tess

Evanlyn

Evanlyn

19-04-2012 om 11:23

De oude school

Op de oude school kan men mij wel schieten, maar dat was toch al zo. Tot nu toe heb ik gelukkig geen aanwijzingen dat zoon eronder lijdt. Kennelijk kunnen ze dat toch wel scheiden. Wat wel opvalt is dat de naam van dochter nooit meer valt, niemand heeft ooit gevraagd hoe het nu met haar gaat of zo. Nou, jammer dan. Ze is gelukkig en daar gaat het om.

En ja, wat T&T ook zegt: het is zo goed voor je kind als ze serieus genomen wordt. Alleen dat al maakt haar steviger: ze mag er zijn, haar onbehagen mag er zijn, en er wordt ook iets mee gedaan.

Karmijn

Karmijn

19-04-2012 om 11:55

Zo herkenbaar.

'Wat wel opvalt is dat de naam van dochter nooit meer valt, niemand heeft ooit gevraagd hoe het nu met haar gaat of zo.
Hier precies zo. En dan wel hun mond vol over liefde voor het kind en betrokkenheid bij de ontwikkeling van de kinderen. Op oude school zongen ze altijd het liedje 'iedereen is anders', met de boodschap, iedereen telt mee, iedereen mag er zijn.
Tja, alleen als het in hun straatje past dan. Ik heb toch wel even nodig gehad om die desillusie te verwerken.

Evanlyn

Evanlyn

19-04-2012 om 16:09

Karmijn

Ze waren echt woedend, want dochter is een topscorer die nauwelijks aandacht nodig heeft, haha! Nu brengt ze de scores van een school die dat echt verdient omhoog.

Ondanks alle stress kan ik daar nog wel eens om grinniken...

Truus Radeloos

Truus Radeloos

19-04-2012 om 22:06

Koentje

dank je voor je ervaring, ik zal dat ook zeker in de overweging meenemen!

Truus Radeloos

Truus Radeloos

19-04-2012 om 22:08

Tess

ik heb weleens over de Vrije school gelezen, en hoewel het concept mij niet echt aanstaat, denk ik dat dochter ook erg goed zou gedijen daar. Alleen, wij hebben het hier niet in de gemeente, ik zou dan echt naar een stad wat verderop moeten. De andere helft zie ik daar nou juist niet naar toe gaan, dus dan wordt het erg onpraktisch.

Truus Radeloos

Truus Radeloos

19-04-2012 om 22:08

Evanlyn

gatsie. Ja, dat is vervelend, maar fijn dat je zoon er in ieder geval niet onder lijdt!

Truus Radeloos

Truus Radeloos

19-04-2012 om 22:10

De andere helft

is niet gemakkelijk te verplaatsen, die hecht erg sterk aan vastigheid. Als ik het zou doen, zou ik dus echt alleen voor dochter een andere plek zoeken. Ik ben inmiddels begonnen de "bekende gezichten" te benaderen en info te vragen.

Truus Radeloos

Truus Radeloos

21-04-2012 om 13:53

Positieve berichten

tot nu toe. Twee bekenden gesproken en vooral vwb het groepsgebeuren zijn ze wel erg mee bezig, om dus te zorgen dat er geen kinderen gepest worden of buitengesloten. Dat is positief. Wel of niet christelijk maakt niet uit, maar je wordt wel geacht mee te doen aan de christelijke dingen, zoals met kerst naar de kerk enzo. Ik zal van de week eens bellen.

Evanlyn

Evanlyn

21-04-2012 om 22:30

Mooi zo

Goed dat je het serieus neemt. Ik was er met mijn dochter heel snel bij, want het viel zo op omdat ze normaal gesproken zo zonnig en positief is. En toch is er in die paar maanden al schade aangericht. Daar komt ze wel weer overheen, maar als je "gut feeling" zegt dat het mis is, dan is dat ook zo!

Mooi dat ze een nieuwe kans krijgt.

Truus Radeloos

Truus Radeloos

21-04-2012 om 22:39

dat zegt mijn gevoel inderdaad. Laatst zat ik te denken, is dochter nu dit jaar al een keer uitgenodigd op een kinderfeestje? En toen ontdekte ik dus, nee. Niet 1 keer! Vandaag kwam een meisje hier in de buurt, zit op die openbare school waar oudste gezeten heeft, een kaartje brengen. Die geeft een slaapfeestje. En hoewel het fenomeen slaapfeestje niet het mijne is, laat ik haar toch gaan. Ben zo blij dat ze nu toch een uitnodiging heeft!

En inmiddels denk ik er toch over de andere helft ook over te doen, in ieder geval ga ik dat wel bespreken.

kerk

"Wat bedoel je met \'met kerst naar de kerk?\' Ik hoop dat je bedoelt met de klas?"

Ik denk het. Rond Kerst gingen wij altijd wel in klasverband naar de kerk, waar een kerstspel werd opgevoerd.

Truus Radeloos

Truus Radeloos

22-04-2012 om 16:19

dat denk ik wel ja

Evanlyn

Evanlyn

24-04-2012 om 11:34

O ja, truus...

Waarschijnlijk ten overvloede, maar toch even: houd de verdere ontwikkeling van je dochter goed in de gaten. Die van mij kan nog steeds in tranen uitbarsten als de naam van juf valt, terwijl ze nu alweer een half jaar op een andere school zit. Daar zit echt nog iets dat opgelost moet worden.

Truus Radeloos

Truus Radeloos

24-04-2012 om 16:49

Evanlyn en vanmiddag

Ja, ik hou het zeker in de gaten. Op dit moment heb ik niet het idee dat het met dochter niet goed zou gaan overigens. Maar wel was er vanmorgen in de pauze weer een akkefietje met wederhelft.

Vervolgens na school vanmiddag, dochter bleef wat lang weg, dus ik stapte naar binnen. Zie nog net hoe een klasgenoot dochter staat te bewerken met 2 vuisten, op haar rug! Dus meteen doorgelopen naar juf. Die heeft beiden wel bij haar geroepen en er over gesproken, en dat was het. Ben ik nu gek? Als dochter haar vuisten gebruikt is er gezeur. En met deze jongen was alleen even een gesprek. En toen was het weer opgelost, zei dochter zelf ook overigens. Tja, ik vraag me dat af.

Evanlyn

Evanlyn

24-04-2012 om 23:28

Pfff...

Ik zou moeite hebben mijn eigen handen thuis te houden! Al zegt dat misschien meer over mij, en over mijn inmiddels ontstane overgevoeligheid voor schoolzaken.

Truus Radeloos

Truus Radeloos

25-04-2012 om 10:35

Wat dacht je van mij?

Maar ik dacht, dat schiet niet op natuurlijk, want dan krijg je het vingertje: kijk, moeder is ook agressief! Dus ik ben ook enorm rustig gebleven!!

Heb vandaag kontakt gezocht met de andere school, even hun reactie afwachten nu.

Truus Radeloos

Truus Radeloos

26-04-2012 om 14:45

Toch weer radeloos

De groepen zitten vol op die andere school. 30 leerlingen per klas (komend schooljaar)

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.