Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Ilva

Ilva

20-07-2011 om 14:56

Einde kleutertijd op school

Nog twee dagen en dan heb ik geen kleutertje meer. Mijn jongste verlaat groep 2 en gaat nu bij de 'grote' kinderen horen. En dat vind ik prima hoor, maar ik baal er gewoon van dat school er helemaal niets mee doet. Het lijkt wel of ze helemaal ingekakt zijn. Toen mijn oudste naar groep 3 ging was er een heel leuk afscheidsritueel. Maar dat is er al een paar jaar niet meer. Juf had zelfs geen zin meer in de vaste inloopochtend want "alles was al schoon". Jeetje, dan kleuren we alleen wat met de kinderen of we verzinnen iets anders. Maar nee, het lijkt wel of de juf het allemaal heeft gehad. Gelukkig volgend jaar een andere juf. We maken er thuis wel iets van maar toch vind ik het jammer. (Zou ik er wat van zeggen bij de vergadering begin volgend schooljaar?).

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Hier

Ook hier einde kleutertijd, en dat terwijl mijn gup pas net 5,5 is......Maar hier wel een echt afscheid met waterfeest en op de laatste dag een roos van alle kindjes voor de juf. Dit laatste was namens de ouders en het waterfeest was door school geregeld.

Afscheidsritueel?

'T is maar net hoe je het ziet: als overgang van de kleuters naar de groten, of gewoon van de ene klas naar de andere (wat het feitelijk ook is sinds de invoering van het basisonderwijs in 1985 waarmee de kleuterschool afgeschaft is).

Jammer dat het niet gelopen is zoals je graag had gewild, maar aangezien dit je jongste kind is, zou ik er geen woorden meer aan vuil maken.

skik

buzz

buzz

21-07-2011 om 13:29

Hier

afscheid van de peutertijd, maar dat is dan van peuterspeelzaal naar basisschool, en dat word gevoerd met een kadootje een liedje enz.
Maar ik heb het afscheid (sinds het afschaffen van de kleuterschool) eigenlijk niet zo als afscheid bekeken je gaat gewoon van groep 2 naar groep 3, hier is een uitwisselings ochtend dat je vast in groep 3 gaat kijken, en dat nieuwe kleuters een ochtendje komen kijken. Verder krijgen groep 2ers een kaartjes met succes in groep 3 mee en hun kleutermap met werkjes enz.

Hoort niet

de kleuterschool bestaat officieel al niet meer sinds de jaren 80 toen de basisschool werd ingevoerd. We moesten af van het gat tussen kleuterschool en lagere school. School hoort een doorlopende lijn aan te bieden. Overgangsrituelen horen daar toch niet bij?

Leandra

Leandra

22-07-2011 om 18:24

Toch anders

ik vind de overgang van 2 naar 3 ook specialer hoor. Je sluit de kleutertijd af en hier hebben ze 2 jaar bijdezelfde juffen in de klas gezeten. De overgang van 2 naar 3 is ook groter dan bij andere jaargroepen. Andere ingang van het gebouw ook hier. Dus ook al is er een doorgaande leerlijn, het is toch anders. Kind is kleuter af (mm, net 5,5 dus niet helemaal ) en wordt basisschoolkind en dat blijft tot en met groep 8. Sporten in de sporthal en niet meer in het speellokaal. Er verandert best veel na groep 2. Hier heeft zoon de juffen een kleinigheidje gegeven en kregen alle kinderen, ook groep 1, wat meen aar huis. Wat extra aandacht mag best!

Groetjes Leandra

tonny

tonny

23-07-2011 om 18:58

Basisschool

Mijn laatste kleuter is alweer een eeuwigheid geleden. Toen werd er van elk kind een foto gemaakt, die werd afgedrukt met daarin de tekst 'Dag kleutertijd!' Dat was een vervolg op de tijd waarin het gebouw waarin de kleutergroepen zitten nog echt kleuterschool heette - toen stond op de foto 'Dag Speeldoos' (de naam van die school) en omdat de ouders het zo leuk vonden, is dat fotoritueel blijven bestaan. Maar nu zal dat vast niet meer zo zijn.

Zoals Dirksmama al zegt, de kleuterschool bestaat niet meer, er hoort een doorlopende leerlijn te zijn van groep 1 tot groep 8; een overgangsritueel hoort er niet meer bij - tenminste niet als je de basisschoolgedachte serieus neemt.

bibi63

bibi63

24-07-2011 om 15:20

Stap

Toch vind ik dat los van de doorlopende leerlijn van gr 1 t/m gr 8 er na de kleuterklas een 'stap' wordt gezet. En dat mag van mij best wel wat feestelijker eindigen (bij onze school was dat wel zo). Hoe je het went of keert, in de kleuterklas (meestal combi gr. 1 en 2) gaat het er toch wat anders aan toe dan vanaf gr. 3. Net zo goed dat er ook aandacht besteed wordt aan het afscheid van gr 8. Uiteraard anders, want je gaat naar een andere school, maar toch. Het geeft de kleuterkids toch een speciaal gevoel om kleuter-af te zijn. Jammer.
Gr. Bibi

Ilva

Ilva

24-07-2011 om 15:43

Okee

Ook ik vind dus de overgang van groep 2 naar 3 bijzonderder dan dat van de andere klassen (niet groep 8 natuurlijk). Maar misschien moet ik het hier wel bij laten. Maar ik vond het zo leuk bij mijn oudste. Hij voelde zich zo speciaal. En jongste is nu ook helemaal trots dat hij geen kleuter meer is. 'Je heb nu geen klein jongetje meer he mama' zegt hij regelmatig. Hij is zo trots. De juf had de een na laatste dag nog gemeld dat alle kinderen van groep 2 overging. Hij was zo blij dat hij overging, hoewel ik dat ook al tegen hem had gezegd. Maar als de juf het zegt is het pas echt. Okee, de kleutertijd is voorbij. Nu ons opmaken voor het afscheid van de oudste die in het nieuwe schooljaar aan groep 8 begint.
Bedankt voor de reacties!

rowan1

rowan1

27-07-2011 om 09:11

Afscheid

Hier moeten de ouders van de oudste kleuters zelf een afscheid organiseren. Het was wordt ingekleed als een afscheidsfeest dat de oudste kleuters aan hun jongste klasgenootjes geven. Meestal een speurtocht richting de speeltuin met een ijsje. Wij gaven een klok met foto aan de klas. Was erg gezellig.
Rowan

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Afgestudeerd

Hier krijgen de groep 2ers die zijn "afgestudeerd" voor hun kleuterperiode zo'n mooie hoed op (ik weet absoluut niet hoe zo'n ding met zo'n flos eraan heet). Ze komen dan 1 voor 1 trots de trap afgelopen, terwijl hun naam wordt opgenoemd door hun juf.
Ik vind het echt super leuk en bij mijn dochter moest ik toch echt wel even een traantje wegpinken. Volgend jaar is mijn zoon aan de beurt.
Ik vind het een leuk ritueel.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.