Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Bloempot

Bloempot

07-07-2018 om 16:24

Einde schooljaar

De zomervakantie nadert of is al begonnen. We hebben erg zin in onze vakantie. Zoon staat er goed voor en gaat zonder problemen naar 5 HAVO, voor dochter is het nog even spannend of ze over gaat naar de derde. De cijfers van de laatste toetsweek worden volgende week bekend. Hoe gaat het bij jullie, wordt het nog spannend of is het al bekend?


Kopzorg

Kopzorg

07-07-2018 om 16:44

Doubleren en misschien over

Jongste gaat het schooljaar 2 VWO overdoen naast zijn revalidatietraject, maar hé we zijn blij dat hij nog leeft en zo goed uit de ziekte (die hem 1 januari trof) is gekomen.
Oudste kan met goede cijfers voor de laatste toetsweek hopelijk door naar 5 VWO. Als de resultaten tegen vallen wordt het nog een keer de vierde.
Het is niet niks wat wij hebben meegemaakt. Wat het ook wordt ik heb er vrede mee.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

07-07-2018 om 16:54

Nog even in spanning

Oudste heeft haar propedeuse gehaald, heel knap in een jaar. Jongste gaat waarschijnlijk over naar 2 mavo, maar ze houdt het tot het einde spannend.

Dees

Dees

07-07-2018 om 17:02

Over

Zoon gaat over naar groep 3 ook geen twijfels bij de juffen.

Propedeuse is normaal dat dat in een jaar gehaald wordt hoor.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

07-07-2018 om 17:07

Dees

De meesten doen er langer over.

@Emma

@Emma

07-07-2018 om 17:11

Propedeuse

Je p in het eerste jaar halen is een hele prestatie !

40er

40er

07-07-2018 om 17:28

Zoon

Hier blijft de zoon (waarschijnlijk) ook zitten. Hij heeft het er flink in laten zitten. Volgende week krijgt hij als het goed is de cijfers binnen voor de toetsweek. 4 tekorten ophalen, ik weet niet of het lukt. Maar ik heb wel besloten dat ik volgend schooljaar Elsa ben... Let IT go!!!!!!!

Lou

Lou

07-07-2018 om 17:31

Per ongeluk al boeken besteld

Het stond op mijn lijstje: boeken bestellen voor dochter. Dat heb ik vanochtend gedaan. Pas daarna dacht ik hé, en wat nu als ze blijft zitten? Oeps!

Pittig is het nu wel voor haar: 5 vwo, het halve jaar ziek geweest en terwijl de rest van de klas al vakantie heeft zit zij nog te ploeteren op inhaaltoetsen en thuisopdrachten. Ze staat er goed voor maar wacht nog op een stuk of tien cijfers. Dus helemaal zeker weten doen we het niet.

bicyclette

bicyclette

07-07-2018 om 17:36

geen stress (eindelijk)

De afgelopen jaren heeft altijd wel een van de kinderen het tot het einde toe spannend gemaakt. Hoe anders is het dit jaar!

Oudste heeft waarschijnlijk zijn propedeuse gehaald (hij wacht nog op 2 cijfers, maar het ziet er hoopvol uit). En nee, je P in één jaar is zeker niet standaard.

Jongste is halverwege dit schooljaar overgestapt naar andere school. Na 3,5 jaar ploeteren op het gymnasium, gaat hij nu in havo 4 (op kleine particuliere school) als een speer. Hij heeft er weer plezier in, houdt tijd over voor zijn hobby's en gaat met mooie cijfers over naar klas 5. Hij kreeg deze week zelfs het aanbod om over te stappen naar VWO5. Hij gaat dat overigens niet doen, en dat kon hij ook prima verwoorden).

Over

Hier beiden over. De oudste voor het eerst met 1 vijf, maar spannend was het niet, want hij stond er verder goed voor. Het zou me echter niet verbazen als hij er nog een keertje een jaartje aan vast zou plakken. De inzet zakt steeds verder terug. Jongste zonder onvoldoendes, ook niet spannend dus. Ze gaan naar 5 gym en 2 tvwo. Pff, het gaat heel erg snel.

Heerlijk dat het al vakantie is hier! Sterkte met de laatste loodjes!

Triva

Triva

07-07-2018 om 19:05

grappig

dat Dees weer weet dat een P halen binnen een jaar heel normaal is. Nou nee. Daarvoor moet je alles in 1 of 2x halen en dat is behoorlijk lastig. Een keer ziek en dan de herkansing niet halen en je hebt je P al niet. Volgens mij stopt 40% er ook al mee in het eerste jaar.

Ik zag het al aan de P-uitreiking van mijn zoon, een enorme meerderheid was niet uit zijn jaar.

Dees

Dees

07-07-2018 om 21:52

P moeilijk????

Natuurlijk moet je hard werken voor je P. Maar zo zwaar is dat ook weer niet degenen die het niet halen kun je er in het begin van het jaar zo tussenuit plukken.

Dees

Nou het is toch niet zo gewoon om in juli al je P te hebben hoor!
Gelukkig halen de meeste studenten genoeg punten om bsa te ontlopen.
Maar alle 60 punten in juli is voor de meeste (ook hard werkende) studenten niet weg gelegd
Behalve bij de Erasmus uni. Daar moet het. Maaar dat is dan ook weer de enige uni waar onvoldoendes gecompenseerd kunnen worden (wat ik heel raar vind.....)

Bosbes

Bosbes

07-07-2018 om 23:24

mijn kinderen...

zijn over!
Dochter was vorig jaar blijven zitten. Dit jaar ander profiel en wel gewerkt maar ook enorm veel aan sociale contacten gedaan (en dat was beter dan vorig jaar). Met 2 vijven over helaas, wel ook een paar mooie cijfers. Op naar 5 gym.

Zoon is ieder jaar weer spannend. Eén vak is al het hele jaar extra slecht, dat eindigde op ongeveer een 4,6.
Hij stond meerdere 5,6-en of dergelijke cijfers, vandaar dat de laatste toetsweek nogal spannend was. Als dat meerdere 5,4-en waren geworden was het zitten blijven.
Maar in tegenstelling tot dochter heeft hij het bij die ene 5 weten te houden en verder nog twee zevens. Op naar 4 vwo! En dan zien we dan wel weer of dat lukt!

Bosbes

Bosbes

07-07-2018 om 23:28

en Phryne / Dees

Dees, ik snap niet waarom je telkens moet laten weten dat het makkelijk is, het eerste jaar van de universiteit, en dat velen het eerste jaar de propedeuse halen. Wat is je reden om haar terechte trots telkens te willen bagatelliseren? Ik snap er echt niets van.
Ik zal maar niet zeggen hoe mijn studieloopbaan is gegaan, maar echt, er zijn nog best veel mensen die überhaupt de universiteit niet kunnen, of wel, maar niet met groot gemak, of de discipline is even lastig.

Geweldig, Phryne Fisher, gefeliciteerd met je grote dochter, en voor je andere hoop ik dat het Mavo mag blijven!

Gris

Gris

07-07-2018 om 23:42

2x door en extra grijze haren

1x p gehaald en dat is afhankelijk van opleiding niet vanzelfsprekend ! Vrienden van dochter in technische studies doen er meestal 2 jaar over. Bij de opleiding van dochter moet het in 1 jaar gehaald worden en zal je vertellen dat dit veel ongezond veel stress geeft!
Ze heeft daarentegen ook vrienden die het, volgens haar, bijna bij een pakje boter krijgen....
Jongste is over naar het examenjaar. Na een flinke preek bij gemiddeld een 5.8 blijkt hij met normale inzet ook ruim een 8 gemiddeld in de laatste toetsweek te kunnen halen....., enkele grijze haren zijn aan hem toe te schrijven.

Kaori

Kaori

08-07-2018 om 00:04

Naar VO

En naar de havo, waar we in groep 6 dachten dat ze thuis hoorde terwijl ze vrij structureel D en Een scoorde op de foto's.
De schoolwissel heeft goed uitgepakt.

Al kennis gemaakt met de nieuwe klas en die is ook goedgekeurd. Ze heeft er zin in.

Nog een half dagje en dan heeft ze vrij.

Kaori

Kaori

08-07-2018 om 00:06

Lekker die correctie.

D en E scoorde op de cito's, natuurlijk.

hier

Onze oudste is dit jaar geslaagd voor het gymnasium. Na een uitgebreide selectieprocedure is hij afgelopen donderdag definitief aangenomen bij de marine, waar hij een technische studie gaat combineren met een opleiding to officier. Vanaf eind augustus zit hij intern in Den Helder...

Nummer 2 zeer ruim over naar gymnasium 5. Gaat er zelfs nog maar weer een extra vak bij doen.

Nummer 3 heeft de laatste toetsweek behoorlijk weten te verklooien, maar stond er gelukkig zo goed voor dat hij sowieso over is naar gymnasium 2.

En op nummer 4 ben ik nog wel het aller-allertrotst! Een half jaar geleden zijn we gestart met ADHD medicatie (eerst ritalin, nu medikinet) en toen dat goed aansloeg, ook begonnen met extra herhaling van de stof. En met succes! Bij begrijpend lezen en spelling is ze van II/III scores op de cito's naar hoge I-en gegaan, Bij rekenen van V naar II. Haar voorlopig advies: VWO. Op naar groep 8!

Mijntje

Mijntje

08-07-2018 om 11:09

hier

Oudste is over naar 2 schakel. We zijn blij voor hem. Volgend jaar moet hij nog iets beter gaan plannen want zo'n toetsweek is voor ons ook best stressvol
Jongste blijft eeuwig zitten Maar hij zit er goed op zijn plek, kan er tot zijn 18e blijven. In september gaat hij uit huis wonen, een hele verandering voor ons.

Triva

Triva

08-07-2018 om 11:15

Mijntje

Zo dat is inderdaad een hele verandering. Hoe staan jullie daar tegenover? Gemengde gevoelens denk ik zo? En oudste?

Is het wel in de buurt?

Mijntje

Mijntje

08-07-2018 om 12:45

Triva

Ja het is in de buurt, waar hij al wekelijks twee nachten logeert, en bij de dagopvang.
Het moet gewoon. Is beter voor mijn andere zoon, mijn man en mij. De stress is regelmatig teveel, hij wordt te groot, ik kan hem allang niet meer aan. En nu hebben we die kans, zoveel is er niet voor zijn 'doelgroep'. Maar natuurlijk erg dubbel. Ik hoop maar dat hij het net zo fijn vindt als nu en ik ga er ook bovenop zitten (wat ik nu ook doe hoor, dwz korte lijntjes met de begeleiders en meedenken)

Triva

Triva

08-07-2018 om 12:48

Mijntje

Klinkt goed en ik kan het me helemaal voorstellen dat dubbele gevoel. Het moet gewoon voor jullie maar het blijft je kind. Denk je dat het uiteindelijk ook fijner is voor hem?

Tango

Tango

08-07-2018 om 13:04

Mijntje

Moeilijke beslissing, maar klinkt wel als de beste keuze voor jullie allemaal.
Je schrijft dat je oudste over is naar 2 schakel. Wat is dat precies?

Hier dochter dus geslaagd voor haar VMBO-T. Zijn we heel blij mee want vorig jaar was ze gezakt. Trots dus op haar. Ze gaat na de zomer MBO-4 opleiding doen in de toeristische sector. Travel, leisure & hospitality om precies te zijn. Maar ik vind dat wel een mond vol
We hebben nog helemaal niets van de MBO-opleiding gehoord, terwijl andere opleidingen als kennismakingen hebben gehad. Vreemd vind ik. Ze staat wel ingeschreven, dat is gelukkig bevestigd.

Zoon gaat over naar de tweede VMBO-basis. Daar ga ik in ieder geval vanuit. Maar ik vond het wel vervelend dat we een brief kregen dat we morgenmiddag gebeld worden als je kind afstroomt, van school moet of opstroomt. Ik had er tegen zoon niets over gezegd, maar hij hoorde het weer van vrienden. Gaf meteen weer stress, terwijl hij overal voldoende voor staat dus naar mijn idee gewoon over is.
We staan er wat hem betreft een stuk beter voor dan vorig jaar. Toen had hij groep 8 afgesloten en moest naar een school waar hij eigenlijk niet heen wilde. Gelukkig heeft hij er snel zijn draai gevonden. We zijn dan ook echt heel trots op hem. Maar ja, hij was wel aangenomen met PRO-indicatie wat je dan toch een beetje blijft achtervolgen. Dus na maandag zijn we pas helemaal opgelucht.

Mijntje

Mijntje

08-07-2018 om 13:21

triva

schakel is 2 havo/vwo, daarna wordt het het gesplitst 3 havo of 3 vwo.

Wij denken dat het voor ons moeilijker is dan voor onze jongste zelf. Maar we halen hem wel elk weekend een dag op, ga paar keer per week even kijken etc. Het zal wel erg wennen zijn toch.

Tango, weet je wat de eisen zijn? Hier is het aantal punten dat je moet hebben precies bekend (staat op de site van school), alleen gaf magister niet de totaal gemiddelden aan, dus was het toch nog even spannend.

Zomer

Zomer

08-07-2018 om 13:43

En hier!

Gaan beide dochters over met geen enkele onvoldoende. Oudste gaat naar de 2e van haar MBO4 opleiding en jongste naar klas 2 Vmbo Basis. Hier loopt basis en Kader de eerste 2 jaar doorelkaar. Dochter doet ook een aantal vakken op kader en volgend jaar in klas 3 word je definitief geplaatst op je niveau. Dochter heeft als doel opstormen naa kader gesteld en dat gaan we zien! Volgende week nog 2 toetsen en dan heeft ook zij vakantie. We zijn er allemaal aan toe !

@nnemoon

@nnemoon

08-07-2018 om 14:12

Lekker vakantie!

Hier al een week vakantie en zoon geniet met volle teugen. Hij is volgens mentor over met een prachtig rapport naar klas twee van het VMBO. Afgelopen jaar begonnen op Basis en gaat volgend schooljaar een niveau hoger proberen.

Jo

Jo

08-07-2018 om 15:25

Nog steeds in spanning

Oudste is sowieso over naar 4 gymnasium, heeft er zin in, eindelijk alleen de vakken die hij echt leuk vindt. Tweede is nog afwachten, doet voor de tweede keer 1 gymnasium, heeft gekozen om volgend jaar 2 atheneum te gaan doen, want Latijn en aanverwanten liggen hem niet. We wachten nog op één cijfer, leraar mailde gisteravond erg laat dat zoon één werkstuk niet had ingeleverd en zo niet over kon. Gelukkig had zoon het werkstuk naar de betreffende leraar gemaild, al in mei, en hebben we die mail met bewijzen doorgestuurd. Nu hopen dat dat cijfer hoger is dan een 4,5 dan gaat zoon over. Jongste twee zijn over op de basisschool, nog één jaar voor derde dan kan ze ook eindelijk naar het voortgezet.

Blijft spannend

Dochter heeft, in 4Havo, speciaal onderwijs, haar staatsexamen Maatschappijleer gedaan. Engels heeft ze al. Het is nog even spannend of ze het gehaald heeft.
Ze heeft het staatsexamen eerder gedaan en is toen gezakt, in een ander jaar. Ondanks dat ze een prima verslag had. Ik kreeg de indruk dat er nu wel meer rekening gehouden werd met haar beperkingen hoewel het toch weer voor haar chaotisch was.
Als een van de eersten had ze haar presentatie in Powerpoint gedaan, maar het bleek een gedoe om de techniek aan het werk te kunnen zetten zodat de volgorde van het examen ter plekke omgedraaid werd. Eerst theorievragen en later het verslag, waar ze gerekend had op andersom.
Ook was er daardoor te weinig tijd voor het verslag waar ze wel alles van wist te bespreken en werd ze daar een paar keer onderbroken om verder te gaan.

Nou ja, op hoop van zegen dan maar.

Ook al haalde ze afgelopen jaar regelmatig hele hoge cijfers, door ziekte was het wel weer een gedoe om zaken in te halen. Vlak voor een toetsweek had ze nog een ernstige buikgriep waarmee ze op de eerste hulp terecht kwam omdat ze op het randje van uitdrogen zat.

We blijven kalm, maar het is toch spannend. Is ze door naar 5HAVO of niet.
We zien het wel. Hopelijk valt het mee. En anders wordt het werk zoeken, deeltijd of zoiets of toch maar VAVo proberen.

Zoon is bezig met een wiskundetoets om na zijn HBO, waarvoor hij geslaag is (in vier jaar!) door te gaan voor een premaster en master aan de universiteit.
Ondanks dat zijn verslag al voldoende beoordeeld is, is hem gevraagd de conclusies nog bij te werken vanwege zijn onderzoek dat nogal in de markt ligt.

Jammer dat de vakantie zo laat is. Dochter heeft zelfs nog net een toetsweek gehad. Terwijl veel van haar vrienden al vakantievieren en ze divers feestjes en activiteiten had. Dat was wel even schipperen, want haar energie is toch beperkt.

“Oudste is sowieso over naar 4 gymnasium, heeft er zin in, eindelijk alleen de vakken die hij echt leuk vindt.“

Ik ken verschillende (categorale) gymnasia van binnenuit, waar in de 4e klas een tweede moderne vreemde taal en geschiedenis verplicht blijft. Als je NT/NG profiel hebt, zijn dat dus twee vakken extra. Pas in de vijfde klas, als het PTA begint, heb je uitsluitend de vakken waar je eindexamen in doet.

Jo

Jo

08-07-2018 om 21:16

Bermbrand

Ik denk niet dat het uitmaakt, dit is een scholengemeenschap, maar zoon had vooral een hekel aan en moeite met de exacte vakken. Geschiedenis en de talen geen probleem, (bedrijfs) economie, maatschappijleer en maatschappij wetenschappen zijn vooral de vakken die hij echt leuk vindt.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.