Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Elinde

Elinde

23-04-2016 om 15:28

Eindexamen


(thuis)studie

Dat is wel heel zuur Lilian, na de schoolexamens overal een 7 voorstaan en dan toch nog zakken. Houdt ze van talen? Dan zou ze een cursus op de volksuniversiteit kunnen doen. Of als jullie in een grote stad wonen bij de Alliance Francaise of Dante Alighieri. Thuisstudie is ook maar zo thuis, een klassikale les is ms iets motiverender.

Sadie

Sadie

02-07-2016 om 08:26

Wat nu(t)?

Hier ook een dochter die gezakt is op gemiddelde. Ik zie het nut niet van een jaar wachten om het over te doen. Hoe kan je dan gemotiveerd blijven? En wat moet je dan overdoen? Blijven de cijfers wel staan, wanneer je bv volgend jaar een lager cijfer haalt? Of telt het laatste cijfer. En hoe zit het met de cijfers van de schoolexamens. Het heeft weinig zin om die over te doen. Maar als je staatsexamen gaat doen, moeten dan die schoolexamens ook over?

Elfje65

Elfje65

02-07-2016 om 09:33

Sadie

Wat ontzettend balen voor je dochter. Wat wil ze hierna gaan doen? En wat bedoel je met staatsexamen?

Sadie

Sadie

02-07-2016 om 16:05

Elfje65

Ja heel erg balen. Het is zo nutteloos een heel jaar wachten. Staatsexamen kan je per vak aanvragen, maar moet dan alles over?

Volgens mij

Daar noemen ze het school examen een college examen. Kijk maar eens op www.hetcvte.nl/item/staatsexamens_voortgezet_onderwijs

Hoe zien de staatsexamens voortgezet onderwijs eruit?
Twee onderdelen
Een staatsexamen bestaat uit twee onderdelen:
-
het centraal (schriftelijk) examen. Dit is identiek aan het centraal examen op reguliere scholen en wordt op hetzelfde moment afgenomen (mei/juni).
-
een college-examen. Dit is te vergelijken met de schoolexamens in het reguliere onderwijs. Het bestaat meestal uit een mondeling examen, soms aangevuld met een schriftelijk onderdeel.

Yura

Yura

03-07-2016 om 12:48

De zakkers

Sadie, wat balen van je dochter zeg. Mijn zoon gaat wel het hele jaar over doen, maar hij had geen uitspringers erbij qua vakken, dus het is geen ramp als die cijfers vervallen. Alleen Engels was een 7 en zijn combinatie-cijfer, die laatste blijft wel staan omdat je dat al in de 5e afrondt. Een at betere basis voor alle vakken is beter voor hem. Ik kan me voorstellen als er meerdere zevens of zelfs een 8 bij zit dat het wel pijn doet dat die vervallen.

Lilian, wat een enorm verschil tussen de se's en ce's. Mijn zoon is toch wel voornamelijk gezakt doordat hij niet zo goed ervoor stond op zijn se's. Hoewel het me wel opvalt dat op onze school over het algemeen de cijfers op de ce's wat lager liggen dan op de se's en dat bij hem dus totaal andersom is. Als dat verschil te groot is kun je daar als school op afgerekend worden door de inspectie. Sommige scholen hebben jaar op jaar grote verschillen tussen se's en ce's, waarbij de se's beduidend hoger liggen. Ik was er dus een beetje van uit gegaan dat zijn ce-cijfers hoger zouden liggen dan zijn se-cijfers, omdat dat op zijn school redelijk gebruikelijk is en omdat hij er echt enorm hard voor gewerkt had. Dat was dus niet zo, ik kan me niet aan de indruk ontrekken nav zijn cijfers en ook wat ik hier lees aan zakkers dat dit jaar het ce aan de moeilijke kant was. Wat je schrijft dat het met haar wel weer gaat en nu jij nog, herken ik heel goed. Kinderen kunnen over het algemeen best met tegenslagen omgaan, ons moederhart wil ze ertegen beschermen, maar het hoort er ook bij.

Ik heb nav jullie berichten ook eens het gemiddelde van zoon voor de ce's berekend, daar hadden we helemaal niet naar gekeken, omdat hij dus met 4 vijven eindigde, dus was het niet van belang meer. Maar hij kwam op 5,525 dus dat was het probleem niet geweest. Gewoon 1/10 hoger op zijn biologie op of zijn se's of zijn ce's was voldoende geweest. Nu werd het afgerond een 5,45.

yura

Das ook jammer, he, het is zo weinig waarop de dan misgaan. Dochter gaat waarschijnlijk toch hier op school t jaar overdoen. Ze kan zich dan gaan focussen op het trainen voor dr examenangst. We weten nog neit hoe, maar dat er iets moet gebeuren is duidelijk. Ze blokkeert zo. In maart hadden ze hier een se en ze was ineens ook zo gespannen 5,4 voor wiskunde. Ze mocht 1 vak herkansen, er hing niks vanaf want ze stond nog goed...7,2 en dan denk ik dat de spanning dus erg meespeelt?

De school had vroeger wel dat ze daar een keer een aantekening voor kregen dat ze te hoge punten hadden voor se, maar nu was dat al een paar jaar niet meer. Dochter had in vergelijking met de meeste vriendinnen ook hoge cijfers. Het CE werd door iedereen wel als moeilijk ervaren, veel waren er net geslaagd, maar net is wel genoeg....

Sadie

Sadie

03-07-2016 om 23:29

Yura

Wanneer jouw zoon gemiddeld voor het ce voldoende staat, volstaat het dan om alleen de se's over te doen, vraag ik mij af. Mijn dochter stond juist goed voor se's. En dat terwijl op haar school de meeste anderen er veel slechter voor stonden. Inderdaad wil de school niet te grote verschillen tussen ce en se, dat mag geloof ik niet meer dan 0,4 punten zijn. Daarom hoop ik ook dat ze niet alles over hoeft te doen. Het is mij nog steeds niet duidelijk of dat moet, wanneer je staatsexamen gaat doen. Het lijkt mij wel naar wat ik lees. Lilian, ik denk dat het ook voor jouw dochter vervelend is alle se's over te doen, terwijl ze daar zulke goede cijfers voor heeft. Ik vind het systeem voor dit soort gevallen echt hopeloos.

Ja t is zonde van t jaar,

we kijken ook naar de VAVO, maar ze wil straks toch nog een keer geneeskunde proberen en nu las ik dat je dan voltijdvavo moet hebben. Met 8 vakken dus,in ieder geval bij sommige Universteiten. Dan gaan we toch maar voor een jaar VWO denk ik? Want stel dat ik dat nu niet gelezen had en we kwamen er straks achter..... kijk maar eens. Wat ze dan onder deficiënties verstaan snap ik niet zo goed want ze moet dan toch nog examen doen maar t risico kunnen we niet nemen, denk ik.

Bacheloropleiding geneeskunde
Ik doe nu de vavo, onder welke track val ik dan?

Als je na je havo of na het niet behalen van je vwo diploma de vavo bent gaan doen en je doet minimaal 8 vakken in één jaar, mag je meedoen aan Track A.
Als je na je havo of na het niet behalen van je vwo diploma de vavo bent gaan doen en je doet minder dan 8 vakken in één jaar, val je onder Track B. Hiervoor geldt dat je voor 15 januari 2016 alle deficiënties moet hebben weggewerkt. Is dit niet het geval, dan ben je niet toelaatbaar tot de opleiding Geneeskunde en kun je voor studiejaar 2016-2017 helaas niet meedoen aan de decentrale selectie 2016.

© Copyright Vrije Universiteit Amsterdam

Ze komt vanmiddag thuis dus dan gaan we er voor zitten, op school kunnen we ook langs komen.
Staatsexamen zie ik niet zitten, ze is dan t school ritme helemaal kwijt en dit lijkt me in haar geval niet echt goed voor de stress.

Alleen de SE overdoen mag niet, je moet het afronden met t CE.

Yura

Yura

04-07-2016 om 11:48

Overdoen

Sadie, mijn zoon doet alles over, dus se's en ce's. Gewoon hele 6e klas nog eens. Alleen dat wat in de vijfde al was afgerond blijft staan, tenminste daar ga ik wel van uit.

Lilian, ik lees het ook zo dat je dochter beter het hele jaar over kan doen dan inderdaad. Ik zie dat het om de VU gaat in dit geval. Het is nu per universiteit verschillend volgens mij. Een gezakte klasgenoot van zoon wil ook geneeskunde gaan doen, maar gaat vavo doen, ik hoop niet dat ze dit over het hoofd gezien heeft. Ik vermoed dat het om Leiden gaat. Ik zal het in ieder geval aan zoon zeggen, zodat hij haar nog ff kan tippen.

Ik denk dat het goed is om de examenangst aan te pakken inderdaad, dit is wel heel sneu. Ik zit ook al te broeden op een plan de campagne. Zoon zegt dat hij gewoon wat harder moet werken, maar ik vraag me af of hij er daarmee is. Wiskunde B, of eigenlijk het onderdeel meetkunde wat dit jaar de hoofdmoot was, begrijpt hij gewoon niet, hij heeft het hele jaar al bijles gehad, dus ik weet niet wat we daar nog meer aan kunnen doen, behalve hopen dat de verhouding algebra/meetkunde komend jaar weer zo is als andere jaren waarbij algebra in de meerderheid was. Ik denk dat we gewoon moeten concluderen dat het echt te moeilijk voor hem is. Enige pluspunt is dat hij bij zijn zus in de klas komt, die gek op wiskunde is en daar ook enorm goed in. Belangrijkste is dan dat hij een 5 haalt en dat de andere vakken goed gaan. Zelfde eigenlijk met Duits, hij mist een enorm stuk grammatica, in het Nederlands al. Hij is niet in staat om in een zin te zeggen wat meewerkend voorwerp is, dus ja hoe je dat dan in de 3e naamval moet krijgen? Ergens is iets mis gegaan, heeft hij iets niet opgepakt (zo ongeveer in de brugklas) en niemand heeft het door gehad. Ik denk dat ik gelijk begin van het schooljaar een gesprek met de lerares Duits vraag en dat maar voorleg, misschien heeft zij een idee. Ze is enorm aardig en ook echt op zoon gesteld heb ik de indruk. dus ik denk dat ze graag mee zal denken.

Els

Els

04-07-2016 om 12:39

Lillian1

Er staat dat ze voor januari (dat zal dit jaar 2017 zijn) alle vakken die ze niet in haar VWO diploma heeft (de deficiënties) gehaald moet hebben. Haar VWO diploma, de 8 vakken, moeten dus in januari compleet zijn. Ze mag daar dan niet een heel jaar over doen.

Maar dat kan toch niet Els?

Wat de CE's zijn toch pas in mei? Ze heeft t goede profiel maar dan nog geen diploma,daar kan ze dan toch geen deficiënties voor halen?
Of snap ik t nu niet.

Kelly

Kelly

04-07-2016 om 23:15

Els

Ik denk dat je in de war bent met het feit dat er vanuit wordt gegaan dat de student start in schooljaar 2015/2016. De informatie voor het nieuwe schooljaar zal (mi) nog niet zijn aangepast. Daarnaast heb ik nog nooit gehoord dat studenten halverwege het schooljaar kunnen slagen voor vmbo/havo/vwo. Of ben ik zo ouderwets?

Lilian

Als je dochter al een keer heeft meegedaan aan de decentrale selectie van de VU, valt ze sowieso onder track B.

Els

Els

05-07-2016 om 08:43

Lilian1, inderdaad

Ja, lastig. Want dat zou inderdaad betekenen dat zij pas het jaar erop mee zou kunnen doen.
Deficiëntie betekent immers 'tekortkoming'. Of zouden de genoemde jaartallen niet kloppen?

Stoepkrijt

Dochter heeft dit jaar meegedaan aan de selectieven Nijmegen.

Toch opgehaald

Het bleek van degenen die herexamen deden, alleen de toch-nog-geslaagden werden gebeld, ongeacht het cijfer voor je her. Vandaag kreeg zoon zijn cijferlijst. Hij heeft zijn 5,4 voor Duits mooi opgehaald naar een 7.2. Nu heeft hij voor elk van een hoger cijfer voor zijn CE dan voor zijn schoolexamens, gemiddeld heeft hij voor CE 1,2 punt hoger gescoord dan voor zijn SE!

Lilian

Volgens dochter mag je drie keer meedoen aan de decentrale selectie. Na de eerste keer val je bij de VU sowieso in track B. DUO heeft de eerste deelname geregistreerd.

Yura

Yura

25-08-2016 om 16:26

Eerste schooldag

Nou gister was het dan zover, de eerste schooldag. Dinsdag alleen ff boeken gehaald en gister echt beginnen. Wat had ik met zoon te doen zeg. Het huilen stond hem nader dan het lachen. Bang dat iedereen hem zou negeren en dat hij niemand had om naast te zitten. Hij stelde het vertrek zo lang mogelijk uit en hij zei: "ik heb nog nooit zo weinig zin gehad om naar school te gaan".

Maar gelukkig was het erg mee gevallen, volgens mij had hij bij elke les iemand gehad om naast te zitten. Hij kent best wel wat jongens van de voetbal, omdat die dan van eind 1998 (en zoon van begin) zijn en ook die jongens van 1999 zitten natuurlijk om het haar bij hem in de lichting. Wij hadden dat al een paar keer gezegd om hem gerust te stellen, maar dat kwam niet helemaal aan blijkbaar. Nu had hij het zelf gezien. Hij is dus weer een beetje gerust gesteld. Hij was vandaag ook weer wat energieker gelukkig, hij was echt een beetje down de eerste helft van de week. Hij heeft op mijn aandringen al een afspraak met de lerares Duits gemaakt om een plan van aanpak te maken, want ik maak me daarover ook dit jaar best wel zorgen, wiskunde (onderdeel meetkunde) en Duits kan hij gewoon echt niet, maar daarvan heeft hij het eerste se gewoon enorm verpest. Als hij nou in ieder geval van die 2,6 een 5 zou kunnen maken, zou al een stuk schelen. Wiskunde heeft hij nog niet gehad, maar daarvoor geldt ongeveer hetzelfde, dus de truc is bij beide vooral op het eerste se een hoger cijfer halen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.