Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Elinde

Elinde

23-04-2016 om 15:28

Eindexamen

Het is bijna zover. Het laatste deel van het eindexamen. De schoolonderzoeken zijn, gelukkig, afgesloten met voldoendes. Deze week was de laatste schooldag. Zo, zei zoon. Nu lekker drie weken vakantie. Nou... Dacht het niet. Het is de bedoeling dat je komende weken gaat studeren. Ja, duh. Het duurt nog DRIE weken.
Hoe gaat dat bij andere eindexamenkandidaten? Gaan die wel allemaal vol aan de bak, nu? En hoeveel uren per dag zijn ze dan bezig? Daar ben ik heel benieuwd naar.


ijsvogeltje

ijsvogeltje

23-04-2016 om 16:22

Hier wordt wel gewerkt

Zoonlief zit op dit moment aan de eettafel te studeren. Dit doet hij sinds een a twee weken iedere dag ook wel, uurtje of twee/drie per dag? Dat aantal schroeft hij nu wel op. Hij is er best serieus mee bezig. Moet ook wel, want hij heeft nog wel een paar 5'en op te halen. Hij is o.a. proefexamens aan het doen, en zoekt youtube-filmpjes op van onderwerpen die hij niet goed beheerst. Voor een aantal vakken gaat hij nog examen-trainingen volgen (5 hele dagen in totaal).

lauren

lauren

23-04-2016 om 16:58

hier

Dochter staat er best aardig voor (beter dan andere schooljaren, tot onze verbazing) en moet rare dingen bij het examen doen, wil ze zakken. Ze heeft op school veel geoefend de laatste paar weken en zeker voor de talen hoeft ze nauwelijks wat te doen. Ze is namelijk goed in teksten.
Ze heeft wel een aantal leervakken. Daar gaat ze zich vanaf het einde van de meivakantie op concentreren. Ze heeft best hard gewerkt voor de laatste PTA-periode, nu neemt ze even wat rust om later er weer voor te gaan.

Anneke

Anneke

23-04-2016 om 17:38

zoon

Zoon zit ook al een uur naast mij natuurkunde te doen, met muziek aan, allebei aan de laptop. Hij staat er heel goed voor, kan zelfs cum laude halen als zijn cijfers ongeveer gelijk blijven op het centraal examen maar zal zeker gemiddeld 1-2 uur per dag wat doen denk ik zo. Hij noemt het in ieder geval geen vakantie.

Marjoleine64

Marjoleine64

23-04-2016 om 17:40

Mwoah

Zoon heeft nu ook 2 weken vakantie, en dan voor een paar vakken examen. Hij staat er best goed voor. Voor de 3 talen kan hij niet leren, alleen proefexamens oefenen. Voor Duits is hij al blij als het een 5 blijft op zijn eindlijst (staat nu 4.9), ik zou liever een 6 zien maar is kennelijk erg moeilijk. De rest zou niet echt een probleem mogen zijn, naast de 3 talen alleen wisB-Nat-Sch, de rest is al volledig afgesloten met schoolexamen (wisD-Inf-O&O). Voor alle 3 staat hij een (zeer) ruime 7, hij wil graag voor wisB een 8 scoren en dat zou moeten kunnen. De rest worden dan allemaal 7's op Duits na. Hij is wel van plan te gaan leren de komende weken, maar hoeveel daar echt van komt moet ik nog zien.

margaretha

margaretha

23-04-2016 om 18:20

o wat ben ik blij

dat hier geen eindexamen bestaat, wel 2 of 3 examenperiodes per jaar waarbij de zomerexamens flink zwaarder tellen. Geeft ook stress maar niet zoals het eindexamen. Dochter in klas 6 staat er goed genoeg voor, nu nog bedenken wat ze volgend jaar wil doen en waar.

Examenmam

Examenmam

23-04-2016 om 20:19

Planning

mijn dochter heeft de pech gehad dat ze griep had rond de laatste pta periode. Met de huidige se cijfers zou ze wel slagen, maar er hangt toch wel veel af van het ce. Ze heeft een planning gemaakt en ik hoop dat het haar lukt om zich hier aan te houden. Ze heeft nu wel vakantie, maar er wordt ook nog wat gewerkt en er staan nog wat feestjes in de planning. Een vriendin van haar heeft een uitgaansverbod gekregen. Ik merk dat het ontspannen met vrienden mijn dochter, na het uitslapen, veel positieve energie geeft, dus we zien hoe dat gaat.
Ze is nu inderdaad ook met natuurkunde bezig. Het onderwerp straling dat nog niet zo lang in het programma zit en vorig jaar veel over gevraagd werd, zonnestelsel ? Dat er niet in zit? En golven is lastig
Biologie waar je eigenlijk niet voor kan leren ( oooh, dan houd ik mijn hart vast), want je moet gewoon goed lezen. Tja, je hoeft voortplanting niet te weten, maar hormonen daarvan weer wel, dus eigenlijk moet je gewoon alles weten.

Elfje65

Elfje65

23-04-2016 om 23:06

Hier

Ook wel serieus. Eindelijk!! Heeft zijn eigen schema. 1,5 uur op een half uur af. Hoe lang op een dag, geen idee. Staat er nu goed voor. Onvoldoendes opgehaald, dus moet lukken denk ik.

dochterheeft eind maart laatste tentamen week gehad

en heeft alle oefenaxamens die ze kon vindne toen al gemaakt. Nu zucht ze... ja wat moet ik dan nog meer maken? De planning heeft ze klaar. Vrijdag was de laatste schooldag, ze hadden afgelopen week een aantal examentrainingen en nu 2 weken vrij tot de examens. Volgende week is er wel examentraining op school waar je voor in kon schrijven en daar gaat ze naar toe. Ze moet raar doen wil ze nog zakken maar puur voor de zekerheid.

Elfje65

Elfje65

24-04-2016 om 11:59

Margaretha

Eigenlijk is dat toch niet zoveel anders. Alle SE's van november tot maart tellen voor de helft en het centraal examen voor de andere helft. Het verschil is misschien dat het CE gemiddeld een voldoende moet zijn. Dus allemaal negens op je SE, kun je niet volstaan met een 3 op CE.

Moemie

Moemie

24-04-2016 om 12:03

Hier 2 eindexamen kandidaten

Mijn ene dochter heeft haar eindexamen eergister afgesloten. Voor haar zit het erop. Ze had 2 weken geleden haar praktijk examen en afgelopen week haar theoretisch examen (kader). Haar zus heeft over 3 weken haar mavo eindexamen. zIj moet dus nog volop aan de bak. Best sneu nu haar zus reeds vakantie heeft en een vakantiebaantje. De planningen hebben wij samen met de kinderen gemaakt. Ze zijn beiden heel gestructureerd en houden zich dan ook strak aan de planning omdat het hen houvast geeft. Ik ga ervan uit dat beiden slagen. Ze zijn ook al aangenomen op hun vervolgopleidingen. Met name mijn dochter die mavo examen doet heeft het zwaar omdat ze een pakket heeft met alle exacte vakken ivm haar vervolgopleiding. Ze heeft het zichzelf niet makkelijk gemaakt terwijl ze juist in de andere vakken beter is. Ik gun het haar dan ook dat ze zonder te veel zenuwen de komende weken doorkomt. Ze heeft volgende week ook nog examentrainingen. Pfff was het alvast maar voorbij....

Komend jaar 2 stuks

Het idee al..
En het zal ze niet aan komen waaien.
Pffff was die hele vo-tijd inderdaad maar voorbij zodat ze zich konden buigen op een vervolgopleiding.

Succes voor de examenkandidaten.

Moemie

Moemie

24-04-2016 om 12:50

Flanagan

Ik zal komend jaar aan je denken, Flanagan. Hier komt het zeker ook niet aanwaaien. Ze hebben er alle 2 hard voor moeten knokken. Mijn ene dochter heeft zelfs veel moeite moeten doen om toegelaten te worden op haar vervolgopleiding, maar gelukkig ze krijgt de kans en zal er ook vol voor gaan. Ik zou willen dat we hier een maandje verder waren dan is alles achter de rug. Het komt vast goed met al onze kinderen, Flanagan!

Anneke

Anneke

24-04-2016 om 12:57

hoe kan kader al klaar zijn?

https://www.examenblad.nl/document/bijlage-1-bij-cvte-14-02126/2016/f=/CvTE-14_02126_Rooster_CE_VO_2016_bijlage1.pdf

wat doen ze dan op dinsdag 17 mei: examen Nederlands en op 18 mei: examen Engels?

Moemie

Moemie

24-04-2016 om 13:21

Goede vraag Anneke

Ik ben er ook steeds vanuit gegaan dat mijn beide dochters gelijk klaar zouden zijn met hun eindexamen. Niet dus, ik had er ook het internet op geraadpleegd. Niet alle kaderopleidingen zijn reeds klaar, een vriendin van mijn dochter die ook kader doet op een andere school heeft ook pas examen in mei. Ik heb dus geen antwoord op je vraag, school heeft het blijkbaar zo geregeld.....ze heeft afgelopen week oa Engels en Nederlands gehad

Elinde

Elinde

24-04-2016 om 13:43

Kader

Zoon doet ook kader en is nog niet klaar. Wel is zijn profielvak al afgerond. Dat was trouwens wel een pittige klus, met praktijkexamens en theorietoetsen. Daar heeft ie toch wel veel voor moeten doen.
Ik zal blij zijn als uiteindelijk de (goede) uitslag binnen is. Ik vind dat ik dan ook wel mijn vmbo-k dilpoma heb verdiend

Anneke

Anneke

24-04-2016 om 13:47

hoe kan dat dan?

Het gaat hier toch om een centraal schriftelijk? Een school mag toch niet zijn eigen examens maken dan? Ze moeten toch allemaal hetzelfde zijn?

Moemie

Moemie

24-04-2016 om 14:01

Nogmaals ik weet het ook niet.

Ik dacht precies hetzelfde als jij, was dan ook erg verbaasd toen het anders bleek te zijn. Ik weet echt niet hoe het kan maar aangezien het wel zo is zal het dus wel kunnen....om eerlijk te zijn heb ik het ook niet nagevraagd hoe eea kan, ik ben blij voor dochter dat het achter de rug is, en om eerlijk te zijn ook voor mezelf, 2 kinderen in het eindexamenjaar is pittig, ook voor ons ouders....

Moemie

Moemie

24-04-2016 om 14:06

Elinde

Ik hoop dat je zoon geslaagd is (en jij dan ook!) ik duim mee hoor! we moeten nog een behoorlijke tijd wachten op de uitslag dus het blijft nog ff spannend, maar laten we idd gewoon uitgaan van een goede uitslag. Wordt vervolgd.....

moedervan3

moedervan3

24-04-2016 om 14:57

Kader

School heeft bij kader de mogelijkheid om te kiezen tussen Online examen en papieren examen. Indien voor Online wordt gekozen, mogen examens afgenomen worden in bepaalde periode, die raar genoeg start voor examen periode van papieren examen begint. Paar jaar geleden was het de bedoeling dat op den duur alle examens zo zouden worden afgenomen. Blijkbaar is dat niet doorgegaan.

Elinde

Elinde

24-04-2016 om 15:44

Online

Zoon gaat zijn examens online maken. Deze examens zijn in de week van het landelijke CSE. De periode kan een school dus zelf kiezen?
Ik ben wel benieuwd hoe zo'n online examen dan gaat. Zoon heeft alleen nog maar met schriftelijke proefexamens geoefend. Ik heb aan het begin van het schooljaar gevraagd of ze ook online oefenen. Dat hebben ze toegezegd, maar is niet gebeurd. Ik vind het dus alleen al spannend hoe hij dit gaat handelen, zo'n nieuwe situatie van online toetsen. We hopen er maar het beste van.

Hier een supergemotiveerde zoon

Vrijdag heeft hij te horen gekregen dat hij door de decentrale selectie geneeskunde is gekomen. Nu moet hij alleen nog wel zien te slagen. Hij staat er niet al te slecht voor, maar het is nog niet helemaal een gelopen race.

Hij is er altijd goed in geweest een sprintje te trekken om labbekakkerij in het begin van het schooljaar te compenseren. En hij heeft keihard gewerkt de afgelopen weken. Ik heb er wel vertrouwen in dat het zal lukken. Een beetje spannend worden de komende weken toch wel.

Anneke

Anneke

24-04-2016 om 18:43

Kenfan

Wat fijn dat hij nu al weet dat hij door de decentrale selectie is gekomen. Mijn zoon hoort het pas half juli. Zijn decaan kon het niet geloven en er moet dus echt een oplossing komen voor als hij er niet doorheen komt want de school is al dicht en hij wil anders VWO gaan doen.

Spannend...

Mijn zoon houdt het spannend. Veel (magere) zessen een enkele zeven en omdat Nederlands mondeling niet goed ging een 5 voor Nederlands.
Hij zegt hard te leren, maar hij schermt alles goed af voor ons, hij wil absoluut geen bemoeials. Dus als hij niet hard leert, merken wij dat wel na afloop...
Hij gaat wel naar bijles en examentraining.

margaretha

margaretha

24-04-2016 om 21:29

elfje 65

Klopt dat het er hier wel wat op lijkt met de zomer-examens die zwaarder tellen dan de andere examens (daarnaast nog de dagelijks werk rapporten), maar ze tellen niet net zo zwaar als de hele rest bij elkaar. Verder gaat het per school en is er niet die nationale belangstelling. Simpel: juni is examens maand voor iedereen en het is per school anders wanneer welk examen is. Er bestaan wel eindtermen waaraan voldaan moet worden en die worden ook behoorlijk goed gecontroleerd.

Moni

Moni

24-04-2016 om 21:50

Margaretha, heb jij het over Vlaanderen

Ik heb nog nooit gehoor van zomer-examens. Juni is in NL geen examen-maand.
Examens zijn in Nederland alleen in het laatste jaar van het Voortgezet Onderwijs. In andere jaren zijn er toetsen door het jaar heen. En gaan examen in Juni.

margaretha

margaretha

24-04-2016 om 23:21

vlaanderen idd

opgegroeid in NL dus zelf wel bekend met het fenomeen eindexamen en de stress daarvan. Ik krijg steeds meer het gevoel dat door de aandacht voor het eindexamen iedereen collectief in een hysterieaanval schiet (tikje overgedreven gesteld maar toch...). Zie hier hoe het anders kan, waarmee ik bij lange na niet wil zeggen dat het hier beter is (er gaat genoeg fout en er is genoeg dat verbetering nodig heeft) maar het gedoe rond het eindexamen. Ook laatstejaars gaan hier de hele maand juni nog naar school. Examens zijn beter te vergelijken met proefwerkweken, die in juni met extra grote, het heet alleen maar anders.

hier ook een gemotiveerde

Ook mijn dochter is door de decentrale selectie van geneeskunde heen. Ze is dus ontzettend gemotiveerd om haar eindexamen te halen. Zoals ze er nu voorstaat moet dat gemakkelijk lukken. Voor de zekerheid is ze toch heel druk alles aan het herhalen.
Kefnan, aan welke universiteit gaat jouw zoon studeren?

Examenmam

Examenmam

12-05-2016 om 11:38

Eerste dag

Mijn dochter loopt behoorlijk relaxed rond , maar ik voel me steeds onrustiger worden. 'K zal zo blij zijn als ze vanmiddag weer net zo relaxed thuis komt. Ze wil de antwoorden niet op een kladje schrijven. Ik vind dat niet verstandig, want dan kan ze bij het nabespreken niet goed inschatten welk vak ze eventueel wil herkansen. Ze wordt stikchagerijnig als ik daarover begin, dus ik laat het maar rusten. Daarbij komt dat ik met een dilemma zit. Sinds gister weten we dat haar oma met spoed verwezen is naar een academisch ziekenhuis en dat er op korte termijn een zware ingreep nodig is. Het ziet er gewoon niet goed uit. Ik wil haar daar op dit moment niet mee belasten, maar kan dat, praktisch gezien, niet tot na de examens verzwijgen. Nu denk ik haar na vrijdag summier wat te informeren ( want dan heeft ze 5 dagen geen examens), wat is wijsheid?

Stoepkrijt

Hij gaat ook nog op voor het toelatingsexamen in Antwerpen, waar hij ook de voorbereidingscursus voor heeft gevolgd. Dat examen is zo zwaar dat het hoogstwaarschijnlijk Nijmegen wordt. Met dank aan de Vlamingen, die voorbereidingsdagen waren echt een gouden greep.

Mijn vingers zijn gekruisd

Mijn zoon is als het goed is net begonnen, met natuurkunde. Hij snapte alles, dus ik hoop op een goed resultaat, dat hij niet dichtklapt als hij even iets niet weet.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.