Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Eindschoonmaak?

Ik ben een beginner, ons oudste zoontje zit dit jaar voor het eerst in groep 1.

Vandaag ontving ik tot mijn grote verbazing de volgende mail van de juf:

"Vanaf week 24 wil ik gaan starten met de grote eind schoonmaak van de klas. Dit kan ik niet alleen en reken op uw hulp!

Dinsdag 15 juni ontvangt u allen op de stoel van uw kind een tas met daarin materialen / speelgoed om thuis schoon te maken. Schoonmaakinstructies vindt u in de tas. Graag ontvang ik het materiaal voor vrijdag 25 juni terug.

Dan ben ik nog op zoek naar ouders die onderstaande data kunnen helpen met het schoonmaken van de hoeken en kasten in de klas:"

Is dit tegenwoordig normaal? Is het schoonhouden van de klassen en leermiddelen niet een normale taak van de school?

Wat zouden jullie doen?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Vic

Vic

07-06-2010 om 13:29

Beetje brutaal

Hier wordt vriendelijk (herhaaldelijk) gevraagd of je wil meewerken met schoonmaken. Dat komt op mij prettiger over dan zo'n verplichte tas op de stoel. Ik heb vorig jaar gekozen voor het wassen van de verkleedkleren. Dat kost bijna geen moeite en je toont toch je behulpzaamheid.

Tango

Tango

07-06-2010 om 13:32

En hier

Is er een schoonmaakavond waarvoor je kunt intekenen. Je maakt dan met een groep ouders (altijd dezelfde natuurlijk) de werkjes in de klas schoon.

Jessica O

Jessica O

07-06-2010 om 13:40

Ehh

Hier worden gewoon alle ouders ingedeeld. 1x in januari een groepje, 1x in mei een groepje (buitenboel) en 2x in juni een groepje. Je hoeft per kind maar 1x te komen hoor (en heb je meer kinderen doen hoef je maar max. 2x te komen).

Op zich vindt ik het niet zo erg, het moet toch gebeuren en als je ziet hoeveel geld het kost, dat wordt hier liever besteed aan de kinderen.

Jessica

Kaaskopje

Kaaskopje

07-06-2010 om 13:44

Wel normaal

maar ik vind haar benadering niet erg sympathiek. Bij ons werd gevráágd of je iets kon schoonmaken thuis en kreeg je de keus wát je schoon wilde maken. Zo niet, dan niet. Ik koos ervoor om het Lego te wassen en een keer de blokkenkar en omdat we naast school wonen nam ik de grote planten en de vissen tijdens de vakantie voor mijn rekening. Dan hoefden anderen er niet zover mee te slepen. Het lokaal schoonmaken heb ik nooit gedaan. Gezellig samen schoonmaken is bepaald niet mijn 'ding'.

Kaaskopje

Kaaskopje

07-06-2010 om 13:56

Jessica

Sinds ik weet hoeveel spaargeld scholen soms hebben zet ik wel steeds vaker een vraagteken bij zaken waar gratis hulp bij gevraagd wordt. Waarom zou de gebruikelijke schoonmaker/maakster niet een paar uur meer kunnen schoonmaken als daar rekening mee gehouden wordt in het budget? En zou de gemeente niet eens ál het geld wat voor onderhoud binnen het onderwijs bestemd is uitgeven aan dat onderhoud. Dat schijnt momenteel bepaald niet altijd te gebeuren. In plaats van ouders met een kwast aan het werk te zetten of ze redelijk dwingend op te roepen om te komen schoonmaken, hoort een school daar budget voor vrij te houden en van de gemeente het geld te eisen waar men recht op heeft. Van die paar uur extra schoonmaken krijgt je kind echt geen slechter onderwijs.
Ik ben érg voor inzet van ouders, zoals bij het lezen, voor mijn part bij de overblijf en bij bepaalde activiteiten als schoolreisjes, zolang die ouders daar tijd voor en zin in hebben. Onderhoud hoort er niet vanzelfsprekend bij vind ik.

Maylise

Maylise

07-06-2010 om 14:04

Op vrijwillige basis

Hier wordt op vrijwillige basis hulp aan de ouders gevraagd met betrekking tot schoonmaken. Dat gaat wel met emotionele chantage gepaard maar ze gaan niet zo ver dat je zomaar wordt ingedeeld. Dan zou ik trouwens ook niet komen. Scholen komen echt niet zoveel geld tekort dat ze niet de schoonmaker een paar uur extra kunnen laten komen aan het eind van het jaar.

In mijn herinnering heb ik in de kleuterklas wel een keer een bak lego/duplo meer naar huis genomen om te wassen. Overigens vind ik ook dat dit niet nodig zou zijn. Waarom laten ze de kleuters niet zelf op een zonnige middag met een paar bakken water, zeepsop en het speelgoed schoonmaken op het plein. Dat is even instructief als de meeste andere activiteiten die ze doen. Maar goed een keer wat mee naar huis nemen vind ik niet zo'n punt maar ik ga zeker niet een avond schoonmaken op school.

Maylise

Yta Chalne

Yta Chalne

07-06-2010 om 14:06

Tss

Hier maakt een professionele ploeg de school schoon in de vakantie. Het idee dat dat aan amateuristische klunzen zoals ik zou worden overgelaten zeg. Schoonmaken is een Vak. Dat verdient Respect. En ik vind het ook nog eens Broodroof.

AdHombre

AdHombre

07-06-2010 om 14:12 Topicstarter

Dank allemaal

Ik ben blij dat ik niet de enige ben die dit vreemd vindt.

De termen "emotionele chantage" en "broodroof" spreken me aan. Ik kan me ook inderdaad niet voorstellen dat zo'n school geen geld heeft voor een schoonmaak eenmaal in het jaar.

Ik denk dat ik de juf deze week even aanspreek en informeer of meedoen verplicht is. Als ze zegt van niet (dat mag ik toch hopen) wijs ik haar er even vriendelijk op dat dat wel zo overkomt in de email en dat ik niet vind dat het schoonhouden van het schoolgebouw en de leermiddelen een taak is van de ouders.

Jessica O

Jessica O

07-06-2010 om 14:18

Kaaskopje

Ik weet dat er heel wat geld is voor van alles en nog wat. Maar ja, ik weet ook wat de school nog graag wil doen...
Persoonlijk vindt ik het niet erg, integendeel, alleen maar gezellig hoor.

En dat indelen doen ze sinds een paar jaar, aangezien er veel waren met commentaar en het nu heel mooi is opgelost.

Jessica

Kaaskopje

Kaaskopje

07-06-2010 om 14:59

Jessica

Ik vind dat om eerlijk te zijn niet mooi opgelost. Ik ben tot veel bereid, maar het moet wel vrijwillig zijn en ik vind zoals gezegd samen schoonmaken niet gezellig. Ik vind schoonmaken sowieso niet gezellig. Ik zou dus steigeren als ik verplicht aan de schoonmaak werd gezet. Vroeger toen ik nog de hele dag thuis was zou ik misschien wat minder recalcitrant gereageerd hebben, maar ik werk nu wel, 32 uur, en ben daar op 2 werkdagen (ik werk ook op zaterdag) na lang voor van huis. Ik heb daarna geen behoefte aan zo'n verplichting in de avonduren en ik neem er zeker geen vrij voor. Ik heb mij nóóit aangemeld voor schoolklusjes in de avonduren bedenk ik me nu. Mijn goede wil houd dus blijkbaar ergens op. Ik heb ondanks mijn afwezigheid bij die avondklussen genoeg voor de school gedaan, maar wel overdag en omdat ík er zin in had.

fryskdumke

fryskdumke

07-06-2010 om 19:50

Wij zijn zelfs gebeld

met de vraag van de juf waarom wij ons niet hadden opgegeven voor de schoonmaak. Nou juf ivm medische redenen van dochter ga ik op de schoolreisdag mee met het schoolreisje weet u nog, en dan kan ik niet schoonmaken. Ik kan mij nog steeds niet in tweeën splitsen. Ik mag dan op woensdagmiddag om 12.00 uur speelgoed ophalen om schoon te maken, maar ziet u ik ben dan aan het werk en ik kan moeilijk tegen mijn leerlingen en baas zeggen dat ik even weg ga om speelgoed op te halen. Als u dit dan donderdagochtend schoon weer in uw lokaal wil hebben vraag ik mij af waar ik de tijd vandaan moet halen. Tenslotte werk ik ook nog, en in de tussentijd wil ik graag aandacht geven aan mijn dochter.

Juf was echter onvermurwbaar en woensdagochtend staat er een zak klaar met speelgoed. Het gaat mij niet om dat ik moet helpen wel op de manier waarop dit wordt gedirigeerd, o nee het moet zijn gevraagd. Nu heb ik ooit op de basisschool geleerd dat je een vraag altijd met een ja en een nee kan beantwoorden, maar ik geloof dat dat principe nogal eenzijdig geldt.

Fryskdumke,
wiens dochter ook net in groep 1 zit en erg verbaasd is over de gang van zaken in het basisonderwijs.

Balletmama76

Balletmama76

07-06-2010 om 20:32

Ze kunnen niks verplichten

...maar het is wel zo, dat je van sommige ouders met de nek aangekeken wordt, als je niet meedoet.

Ik werk tijdens schooluren en s'avonds werkt manlief, dus dan heb ik geen oppas. Geen haar op mijn hoofd dat erover zit te piekeren om voor ouderhulp vrij te nemen of een oppas in te huren.

Hier willen ze ouders van overblijvende kinderen volgend jaar verplichten om bij de overblijf mee te draaien. Er is een tekort aan overblijfouders.

reina

reina

07-06-2010 om 21:33

Kan niet

Ik vind het absoluut niet kunnen dat ouders verplicht worden tot, dat kan ook niet. Maar het is ook te simpel gedacht om te zeggen 'sommige scholen hebben enorme reserves. Besteden ze dat maar aan schoonmaken', daarover gaat het gewone onderwijzend personeel nou eenmaal niet, dus het zal er op neerkomen dat als er geen ouders zijn die helpen de juf/meester het zelf moet doen of het wordt niet gedaan. Ik werk niet in het bao, maar ik ben ook elk schooljaar aan het eind en het begin aan het boenen en poetsen, want iemand zal de kasten, materialen etc etc schoon moeten maken en bij ons zijn dat de leerkrachten.

Haha, hier ook

Op dochters oude school was alles 'verplicht'. Overblijfmoederen, schoonmaken, zwemmoederen, schooltuinmoederen, als je overal aan meedeed had je er een dagtaak aan. In het begin deed ik vrij braaf wat me was opgedragen, maar dat duurde niet lang. Ik kreeg het domweg niet voor elkaar om te overblijfmoederen op een dag dat ik voor de klas stond op een uur rijden van school. Dan was ik ook nog eens alleenstaande moeder, dus moest ik maar oppas nemen voor de schoonmaakavond. 'Me hoela', zoals mijn oma zou zeggen. Het werd me niet in dank afgenomen en ik mocht ook nooit meer mee naar 'leuke' dingen als schoolreisje of de musical van groep 8. Jammer dan, ik zie me toch al niet met 30 schreeuwende kinderen gezellig naar het theater gaan. De klassenmoeders (brrr, ik kan het woord niet meer horen) waren onverbiddelijk en hadden totaal geen consideratie met mij als bijna fulltime werkende alleenstaande moeder. Zelf waren ze thuisblijfmoeder en zo hoorde het (alsof ik een keuze had).
Toch was het voor dochter heel vervelend dat ik zo met de nek werd aangekeken, vooral omdat dochter het ook wel eens leuk vond als ik mee 'mocht' op een tripje of zo. Nee, ik moest eerst boekjes afsoppen voor ik werd gepromoveerd tot verkeersexamenmoeder
Op de nieuwe school gaat het gelukkig heel anders. Ik mocht zomaar mee naar een kasteel en hoefde niet eerst het plein aan te vegen. Ze waren zelfs blij! Inmiddels help ik wel uit mezelf met minder leuke klussen, het hoeft niet maar het wordt enorm gewaardeerd. Heel andere insteek. Deed ik het niet was het ook goed.

Ardennen

En, zijn ze nog gegaan? Of bleek je onmisbaar?

groeten,

Temet (die als kersverse kleuterouder afwacht of haar nog wat wordt toegeschoven)

reina

reina

08-06-2010 om 07:01

Anna

Maar jij vertikt het, het bestuur betaalt het op dit moment niet (ja, je kunt je er sterk voor gaan maken, maar is je dat de tijd en de energie waard? Die kan ik beter besteden), wie doet het dan nu?? Ik wil zelf ook graag in een zo schoon mogelijke omgeving werken.

reina

reina

08-06-2010 om 07:05

Www.hoerijkismijnschoolbestuur

Ik heb even gekeken en snap direct dat er geen extra schoonmakers ingehuurd kunnen worden .... Hier absoluut geen rijk schoolbestuur dus.

AdHombre

AdHombre

08-06-2010 om 08:55 Topicstarter

Ruim zeven miljoen, zonnetje!

60%+ solvabiliteit -> een rijke school

Ik geloof niet dat ik veel zin heb om daar gratis de was voor te gaan doen...

Ze krijgen verdorie 14 miljoen per jaar om dat soort dingen te regelen.

Dank voor de zeer leerzame link!

koentje

koentje

08-06-2010 om 09:28

Of het

eraan ligt dat mijn zoon een speciale school bezoekt: ik krijg nooit zelfs maar een verzoek om te helpen met schoonmaken of iets klaarmaken voor een schoolontbijt. Ja, een keer per jaar vragen ze hulp bij de schoolkermis... dat is altijd erg leuk!

Balletmama76

Balletmama76

08-06-2010 om 09:42

Tops

Op sommige scholen is de sociale druk aardig hoog, ook al is het officiel niet verplicht.

Bij ons op school gaat in het begin van het schooljaar een briefje mee, waarop je kan aanvinken, waarbij je wil helpen - suggererend, dat je tenminste bij een vak je kruisje moet zetten, de optie "kan/wil niet" zit er niet bij.
Naar een week gaat dan nog eens een brief mee, waarop staat, dat op XY alle lijsten ingelevert moeten zijn - natuurlijk ingevult!

En dat passief-aggressive, daar hou ik niet van! Ik heb dan ook tegen juf gezeggt, dat bij onzere onregelmatige werktijden moelijk te voorspellen vallt, waneer ik tijd heb voor ouderhulp en ik geen beloofdes maak, die ik misschien later niet kan naaleven ivm werk en andere verplichtingen.

Ik heb dan dit jaar ook alleen maar bij de Haiti-actie meegedaan, dat kon laat in de middag (geld en flessen verzamelen) en dat was dan ook iets, waar ik me persoonlijk in kon vinden.

Moek

Moek

08-06-2010 om 14:55

Ben gewoon gegaan...

Het was nog best gezellig ook. Maar bij ons is het wel echt vrijwillig, anders had ik er wel anders tegenaan gekeken. Ik help ook mee met de schoolfeesten (ook 's avonds). Maar ik rijd nooit kinderen naar allerlei uitstapjes (want geen auto en wel werk), en daar wordt wel eens vervelend over gedaan door klasse-ouders. Tja, ik krijg geen auto van de zaak (of van de school.

Wow

Wat een link. Zouden de gegevens echt waar zijn? Rijke school van mijn kinderen (solvabiliteit van 62%). En de concierge is afgeschaft wegens bezuinigingen. Ik snap dat niet

Niets nieuws

42 jaar geleden kreeg ik als kleuter al de poppenkleren mee om te laten wassen.
Destijds: geen rijke school, draaide echt op heel veel inzet van de ouders. Net als school waar mijn kinderen nu heen gaan.

Op de zwarte school waar ik 5 jaar werkte kwamen er gewoon GEEN ouders (sorry, nee, er waren er 2 die werkelijk met alles hielpen, echt topmoeders!). Konden we als juffen de eerste 2 dagen van de schoolvakantie gaan poetsen. Want bestuur gaf echt geen geld voor extra schoonmakers, en zelf wilde je toch het nieuwe schooljaar met schone spulletjes beginnen.

reina

reina

08-06-2010 om 20:03

Anna

Als je op een rijke school werkt kun je idd via de GMR proberen meer geld naar de schoonmaak te laten gaan. Maar tot die tijd? En als het niet lukt het bestuur te overtigen? Dan blijven er toch zaken liggen die nooit schoongemaakt worden? ( Nu ik gelezen heb hoe niet-rijk 'wij' zijn, ben ik bang dat ik toch een paar dagen per jaar zal moeten blijven poetsen

rozenstruikje

rozenstruikje

08-06-2010 om 21:30

Hier

Op de school van mijn oudste hangt in de laatste paar weken een lijstje en mag je zelf intekenen wat je mee wilt nemen om schoon te maken. Totaal geen druk dus. Het gaat om speelgoed, niet om het soppen van complete lokaal met meubels. Ik heb nu twee keer iets meegenomen (beide keren iets bouwerigs geloof ik) en vond het eigenlijk nauwelijks moeite. Ik vond het nogal een ervaring om lego in een kussensloop in de wasmachine te doen En oudste vond het overigens Verschrikkelijk Leuk om alle lego twee hele dagen voor zichzelf te hebben. Met veel plezier heeft zij de grote dingen door een sopje gehaald.

Zoals op jullie school (je krijgt een tas met spullen en schoonmaakinstructies (?)) zou ik het ook niet fijn vinden. Daarbij vraag ik me af waar de kinderen dan die anderhalve week mee spelen als alles mee naar huis ivm schoonmaak?? Of vallen 15 en 25 juni bij jullie al in de zomervakantie?

Rozenstruikje

rozenstruikje

rozenstruikje

08-06-2010 om 21:35

En oh ja

mijn schoolbestuur heeft niets aangeleverd voor die site...
Overigens vind ik het schoolgeld niet hoog, er zit zeker heel veel overheidsbijdrage op ofzo, ik zou niet weten. Ik zou wel meer willen betalen als dat zou betekenen dat wc's en lokalen schoner zouden zijn.

Rozenstruikje

Annet

Annet

08-06-2010 om 22:37

Speelgoed wel, schoonmaak niet

Ik heb geen moeite met het schoonmaken van speelgoed uit de kleuterklassen. Dat is erg lastig spul om door een schoonmaakbedrijf te laten doen, terwijl het thuis eenvoudig in de wasmachine of afwasmachine gaat. Dit is ook zulk bijzonder werk dat heel flexibel ingevuld kan worden, dat ik daarin mee kan gaan.
Ik heb wel moeite met het schoonmaken van de school, in welke klas dan ook. Daar doe ik dus niet aan mee. School gebruikt dit soort activiteiten als bezuiniging op de post schoonmaken. Natuurlijk mogen ze dit proberen maar ik vind dit voor vrijwilligerswerk geen optie.
Er zijn mensen die roepen dat dit werk nu eenmaal gedaan moet worden en dat we samen de schouders eronder moeten zetten. Dit past bij een vereniging, niet bij een school.
Ik doe principieel alleen vrijwilligerswerk voor de school dat ik leuk vind. En daar hoort schoonmaken niet bij.

Vic

Vic

08-06-2010 om 22:41

Het kan nog erger

Op onze vorige school waren ouders die op vrijwillige basis tussen de middag de kleuterwc's kwamen schoonmaken.

Jesse_1

Jesse_1

08-06-2010 om 22:55

Speelgoed 'verplicht'

Meenemen van speelgoed om schoon te maken is 'verplicht', met een beetje pech laten ze ook nog kindlief een stapel uitzoeken, wat dan per definitie een stapel houten speelgoedjes is ipv een doos plastic die je in de wasmachine of vaatwasser kunt duwen . Gelukkig dit jaar; laatste jaar, laatste kleuter hier in huis! (vorige 2 jaren: 2 kleuters, dus 2 stapels!)
Schoonmaak van lokaal is geheel vrijwillig, als ik kan ga ik wel, het is vaak gewoon erg gezellig . Lokaalschoonmaak is trouwens ook nog voor groep 3 en 4 geloof ik, dus wat dat betreft kan ik de komende jaren nog mijn hart ophalen *geintje*.
Jesse

Vereniging

Sommige scholen hebben een sterke binding met een Oudervereniging...dus die mogen wel gewoon schoonmaken?

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.