AdHombre
07-06-2010 om 13:13
Eindschoonmaak?
Ik ben een beginner, ons oudste zoontje zit dit jaar voor het eerst in groep 1.
Vandaag ontving ik tot mijn grote verbazing de volgende mail van de juf:
"Vanaf week 24 wil ik gaan starten met de grote eind schoonmaak van de klas. Dit kan ik niet alleen en reken op uw hulp!
Dinsdag 15 juni ontvangt u allen op de stoel van uw kind een tas met daarin materialen / speelgoed om thuis schoon te maken. Schoonmaakinstructies vindt u in de tas. Graag ontvang ik het materiaal voor vrijdag 25 juni terug.
Dan ben ik nog op zoek naar ouders die onderstaande data kunnen helpen met het schoonmaken van de hoeken en kasten in de klas:"
Is dit tegenwoordig normaal? Is het schoonhouden van de klassen en leermiddelen niet een normale taak van de school?
Wat zouden jullie doen?

Bastet
09-06-2010 om 10:43
Toiletten
Ook hier een toilettenploeg.En het bestuur moet er geen lucht van krijgen,want dan wordt school gekort op het schoonmakersbudget,want de ouders doen het toch?
Bastet

AdHombre
09-06-2010 om 15:41
Zonnetje
Leuk, maar helaas staat binnenspeelgoed nou net niet in dat staatje...
Wel knuffels, die moeten 4x per jaar 'in bad'.

Chippie
09-06-2010 om 16:13
Wat ik niet snap...
Wa tik niet snap is waarom hier ieder jaar zo'n discussie over gevoerd moet worden. De manier van de juf van Almonde vind ik niet geweldig, je bereikt er het tegenovergestelde mee, maar wat is er mis met het vragen of ouders mee willen helpen? Ouders kunnen kiezen, ja ook in het geval van Almonde.
Waarom moet je dan het schoolbestuur met allerlei zaken om de oren slaan, de GGD erbij halen, de klassenmoeders erbij betrekken, etc.? Relax, het is bijna vakantie!
Eén van de redenen waarom ouders worden gevraagd om te helpen is omdat schoonmaakbedrijven geen lego, puzzels, etc schoonmaken.
Groet Chippie (als ik kan ga ik mee soppen, als ik niet kan dan neem ik een zak speelgoed of stapeltje puzzels mee. Meestal is het nog geen 10 minuten werk.

Chippie
09-06-2010 om 16:15
Wat ik dus helemaal niet snap...
Is dat je wel de tijd hebt om de GGD lijst na te spitten, sites met weerstandsvermogen etc na te pluizen. In die tijd kun je ook een zak lego in de wasmachine stoppen.
Prima, als dat tegen je principes indruist. Maar als je echt principieel bent heb je ook geen GGD lijst of weerstandsvermogen nodig.

Chippie
09-06-2010 om 17:21
Zonnetje
Oh, dus jij mag helemaal niet meedoen in dit draadje
Ik zou er echt geen moeite mee hebben om - als het me teveel is - te weigeren. Zonder me in allerlei bochten te wringen. Dan is het gewoon 'nee'. De manier waarop de juf van Almonde het vraagt vind ik ook redelijk dwingend. Maar ik kan me daar wel overheen zetten. Het zegt iets over de juf en niet over mij.
Als ik niet kan, dan kan het niet. Of de mail/brief nu dwingend is of zeer vriendelijk. Kan ik wel en vind ik het prima dan stap ik redelijk eenvoudig over de toonzetting van de brief heen. Dan draai ik gewoon een extra Legowasje of fiets even langs school om twee uurtjes te soppen (ik heb een hulp en maak dus weinig schoon, misschien dat ik het daarom eigenlijk wel leuk vind om de vieze ramen weer te zien glanzen).

Starry Night
09-06-2010 om 18:04
Ik doe het niet meer
Toen de kinderen kleuters waren heb ik wel altijd braaf speelgoed schoon staan maken. Wij zijn aan het eind van ieder schooljaar nog steeds blij dat we geen kleuters meer hebben, wat een rotklusje was dat. Maar okay, ik snap dat het moet gebeuren.
Aan de klas schoonmaken onttrek ik me sinds een paar jaar. Ook daartoe voelde ik me verplicht - mede door andere ouders - tot ik me recalcitrant ging afvragen waaróm ik daar eigenlijk toe verplicht ben. Ik vind het verschrikkelijk, dat hele sfeertje van allemaal Truus de mieren die met geroutineerde gebaren plintjes staan te schrobben. Ik ben geen Truus de mier, ik haat schoonmaken en ik negeer de oproepen dus nu ieder jaar.

rozenstruikje
09-06-2010 om 19:55
Hee en de creche dan?
Iemand hierboven schreef dat schoonmakers geen speelgoed schoonmaken. Maar: Ik ben nog nooit op de creche gevraagd om speelgoed schoon te maken. Doen de schoonmakers van de creche dat dan wel? Of doen de leidsters dat allemaal?
Ik heb de leidsters echt nog nooit met een doekje speelgoed zien poetsen, maar misschien doen ze dat wel als de kinders slapen of een keer 's avonds. Nou ja, het viel me ineens zo op, dat verschil met de kleuterschool.
De creche heeft ook geen klassenmoeder/ groepsmoeder, geen luizenmoeder, geen knutselhulpmoeder, geen moeder die het lokaal komt helpen versieren, geen paasontbijtmoeder, of wat dan ook nodig! En ja, ik betaal voor de creche per maand 8x meer dan wat ik per jaar aan de school betaal. Gelukkig is er kinderopvangtoeslag
Rozenstruikje

Temet
09-06-2010 om 20:11
Rozenstruikje: een gok
Ik vermoed dat op het kdv de spullen gewoon in de (af)wasmachine van het kdv gaan. Die hebben ze daar namelijk. Op school niet. En waarom dan niet, kan je je afvragen, want zo duur is een wasmachine niet en dan ben je van dat gez** ook af. Een kind kan de was doen! Letterlijk, misschien wel, leerzaam projectje voor groep 5.
groeten,
Temet

AdHombre
09-06-2010 om 20:14
Chippie en de creche
Chippie heeft wel gelijk. Je moet je argumenten (en motivatie) zuiver houden. Ik vind het gewoon geen taak van de ouders en waar ik me over opwind (Zonnetje) is de morele chantage, want zo werkt het natuurlijk. Het 'als de ouders het niet doen moet die arme juf het doen' en 'als jij niet meedoet moeten de sociale ouders er voor opdraaien', want dat is de kracht van de situatie. En 'onze' juf speelt hoog spel met haar dwingende formulering.
Of de school er genoeg geld voor krijgt of in overtreding is van de GGD regels is minder relevant.
De wortel van het probleem zit 'm natuurlijk in het feit dat je voor de basisschool (bijna) niets betaalt, terwijl je bij de creche het geld door je handen ziet gaan. De basisschool lijkt dus gratis en dus een gunst en voor een gunst mag je een wederdienst vragen. Dat is natuurlijk schijn, rozenstruikje, want de school krijgt X euro per kind (iemand van jullie weet vast wel hoeveel) en dat geld komt heus uit onze belastingaanslag.

Marieke
09-06-2010 om 22:22
Schoonmaak van de bso
Ik heb er geen enkel probleem mee om spullen van de basisschool schoon te maken. Ik zie enthousiaste juffen zich uit de naad werken. Zij lopen een nog een stapje harder om oplossingen zoeken om de ouderbijdrage zo laag mogelijk te houden (want veel kinderen uit arme gezinnen) en toch leuke dingen te doen. Ik draag daar graag mijn steentje aan bij.
Ik vind het iets anders als we van de BSO een kapot schaakbord meekrijg om te lijmen. Ik betaal iedere maand een fors bedrag voor een paar uurtjes opvang en dan denk ik dat ze voor dat geld hun zaakjes maar goed moeten regelen en daar niet de ouders mee lastig vallen.

Jesse_1
09-06-2010 om 22:31
Schoonhouden van klassen
Bij de eindschoonmaak gaat het niet om het 'gewoon' schoonhouden van klassen. Juist de dingen die bij de gewone schoonmaak niet gedaan worden, worden meegenomen en grondig gedaan. Daarbij worden ook bijv. de naamstickers van stoeltjes en kapstokken afgehaald (en de lijmresten verwijderd). Laat ik vooropstellen dat je hiervoor ook een schoonmaakploeg kunt laten komen als 'speciale klus', maar de eindschoonmaak is wel wezenlijk anders dan een gewone schoonmaak.

Chippie
09-06-2010 om 22:41
Almonde en creche
"De basisschool lijkt dus gratis en dus een gunst en voor een gunst mag je een wederdienst vragen."
Nee, zo werkt dat bij mij helemaal niet. Schoolbesturen zijn soms rijk. Scholen zijn echt niet rijk!
Ik zie het niet als wederdienst maar ik ben heel erg blij met onze school en ik denk dat ik me daarom ook graag inzet voor school. Ik werk en heb nog een kleintje thuis. Dus mijn tijd als knutselmoeder en leesmoeder komt misschien nog, maar nu dus niet. Ik vind het geen probleem om bv twee keer per jaar de ramen te wassen. Ik heb liever dat de school geld besteed aan nieuwe bibliotheekboeken dan aan een glazenwasser.
Maar het moet wel reeel blijven. Bij de vorige school werd er een wasmachine en -droger gekocht van de reservering ouderbijdrage. Ouders werden niet langer gevraagd om vaatdoekjes te wassen en te drogen, ouders werd nu gevraagd om eens per jaar een wasmand gewassen en gedroogde vaat- en handdoekjes op te vouwen. Doei! Dat vond ik dus grote onzin. Ik haak ook af als de juffen op de schoonmaakavond zelf in grote getale ontbreken.
Op de nieuwe school zie je de leerkrachten overal, dan wil je als ouder ook wel een tandje harder lopen.
De leidsters van onze creche soppen het speelgoed zelf regelmatig af. Duplo wordt samen met de peuters gewassen op een zonnige dag. Er lopen dan ook drie leidsters op 14 kinderen, ipv 1 juf op 25 kinderen.
Volgens mij ontvangt een school (naast de onderwijshuisvesting via de gemeente) iets van 6000 euro per jaar per kind. Misschien zit ik er helemaal naast, dan hoor ik het graag. Voor één klas heb je het dan over 150.000,=. Daar moet je dus alles van betalen: salarissen leerkrachten, directeur, concierge, vakleerkrachten, energie, schoonmaak, methodes (10.000 euro per vak), materialen, meubilair. Dan moet je dus redelijk beknibbelen.

Kayden
10-06-2010 om 09:12
Balletmama
Hier wordt gevraagd of je wat wil schoonmaken en kun je je inschrijven voor de eindschoonmaak. De eindschoonmaak houdt meer in de werkjes van de ramen en muren af halen, die door het hele schoolgebouw hangen en ook gezien al het speelgoed door welwillende ouders wordt schoongemaakt zijn de kasten helemaal leeg en kunnen ook even een sopje krijgen. De rest wordt gewoon door een schoonmaakbedrijf gedaan. Deze klusjes doet het schoonmaakbedrijf niet en ik vind het toch fijn als mijn kinderen met schoon speelgoed spelen.
Dat van de overblijf werd hier ook een paar jaar geleden besproken. Ouders die hun kinderen regelmatig laten overblijven, moeten ook af en toe komen begeleiden. Ik heb toen al aangegeven dat hier niet goed over is nagedacht. Ik laat mijn kinderen overblijven omdat ik aan het werk ben, hoe moet ik dan komen begeleiden? Je kan van iemand toch niet verachten vrij te nemen omdat er niet genoeg mensen zijn om de kinderen te begeleiden. Ik snap het probleem natuurlijk wel, ze kunnen niemand vinden, maar als ik zo makkelijk vrij zou kunnen nemen, hoeven mijn kinderen ook niet zo vaak over te blijven. Ik vond het gewoon een hele rare oplossing. Gelukkig hebben ze hier een organisatie ingehuurd die het overblijf heeft overgenomen. Helaas voor mij is dat wel wat duurder uitgevallen, maar het is niet anders.
Vind wel dat het op basis van willen helpen moet zijn en niet verplicht. Ik hou er niet van als mensen tegen mij zeggen: Jij moet! Op de hele school zijn er altijd wel een paar mensen die bereid zijn te helpen. Meestal steeds dezelfde, maar dat maakt toch niet uit?

Balletmama76
10-06-2010 om 10:10
Kayden
Geen haar op m'n hoofd dat erover zit te piekeren om voor ouderhulp vrij te nemen. Vrije dagen heb ik voor vakanties nodig.
Ouderhulp/overblijfhulp is uiteraad nog steeds vrijwillig, ook al zien OR-leden op onzere school dat heel anders.
Er is schoolplicht in NL, maar dat houdt niet in dat ouders ook automatisch in dienst van school moeten.

eefy
10-06-2010 om 19:22
Bij ons
Bij ons was de eindschoonmaak ook nooit zo populair totdat we het combineerden met de eindejaarsafsluiting. Op zaterdagochtend met wie wil, broertjes, zusjes, komen schoonmaken/spelen (de kinderen dan en daarna tafels op het schoolplein en lekker lunchen met meegebracht lekkers. Sindsdien is de schoonmaak populair want iedereen vindt het nu gezellig en je hoeft er niet vrij voor te nemen of een oppas. Met z'n allen is het vaak maar een uurtje werk en dan gezellig eten met elkaar.

Tirza G.
10-06-2010 om 23:04
Eefy
Schoonmaken met allemaal kinderen erbij en daarna met heel de bubs eten. Dan kun je dus weer overnieuw beginnen met schoonmaken
Tirza

AdHombre
11-06-2010 om 08:38
Afloop
Vanochtend heb ik gevraagd of het echt verplicht is. Antwoord: ja. Vervolgens heb ik aangekondigd dat ik die zak toch echt niet mee ga nemen. Ik was natuurlijk de eerste ouder die ze ooit had meegemaakt die zo reageerde. En, voorspelbaar, een andere moeder nam dan onze zak wel mee. Nou ja, dat is haar keus. De volgende die weigert is in ieder geval niet de eerste...

IngridT
11-06-2010 om 13:15
Applausje voor almonde!
Verplicht. Hoe durven ze...
Ik word al niet blij van de sociale druk die je toch vaak voelt bij dit soort dingen, maar om het als school verplicht te stellen! Waar halen ze het vandaan?
Misschien heeft Miriam er nog iets zinnigs over te zeggen. Staat het ergens in de schoolgids dat je verplicht moet schoonmaken? En krijg je nu een waarschuwing/aantekening/boete/gele kaart/weetikveel?
Ingrid

Balletmama76
11-06-2010 om 16:59
Ingridt...
Ze kunnen geen straf oid geven. Ze hebben namelijk wettelijk geen been om op te staan, ouders kunnen niet verplicht worden om mee te helpen.
Het enigste waarop ze beroep kunnen doen is - indien deze verplichting in het schoolgids vermeldt staat, dat Almonde hiermee akkord gegaan is toen zij haar kind op school aanmeldte.
Ik denk eerder dat dit verhaal nu in razende snelheid aan alle ouders op school verteld wordt - of door juf of door andere ouders of allebei. En dat Almonde van sommigen met de nek aangekeken wordt. Maar verder hoeft zij nergens bang voor te zijn.

Hutsefluts
11-06-2010 om 17:37
Of andersom
Of die andere ouders realiseren zich ineens dat het niet verplicht is en weigeren ook. Als er 1 schaap over de dam is ....

AdHombre
11-06-2010 om 20:21
Kinderachtig
Ja, Almonde als revolutionair. Dat zou wat wezen...
De juf wilde nog wel even kwijt dat ze het kinderachtig vond. Ik heb in ieder geval bereikt dat de volgende die bezwaar maakt niet de eerste is.
Ik had van de week de schoolgids er al op nageplozen (ook voordat we ons kind hier inschreven) en daar staat niets over verplicht schoonmaken van wat dan ook.
Eerlijk gezegd is dit niet onze favoriete school, maar het is nou eenmaal de buurtschool. Alle vriendjes en vriendinnetjes van m'n zoontje zitten erop. En dat maakt het wel weer leuk, met z'n allen de kids brengen en halen. De andere ouders nemen wel gewoon hun zak met speelgoed mee.

reina
11-06-2010 om 20:37
Verplicht?
Er is geen verplichting, wat de school ook zegt. Destijds, heel lang geleden, toen onze kinderen kleuterden, was het ook al de gewoonte dat iedereen een zak speelgoed meenam om schoon te maken, ik heb dat soms gedaan, soms niet (al was ik geloof ik de enige), gewoon gezegd dat ik echt geen tijd had.