Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
ayla

ayla

24-10-2011 om 10:56

Elisa, ervaringen 2 keer versnellen

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
MoederVan3

MoederVan3

08-11-2011 om 17:47

Marja en ayla

Marja,
Je hebt helemaal gelijk als je zegt dat ik bepaalde vooroordelen uit. Dit doe ik uit een verzet tegen andere vooroordelen, die steeds weer terugkomen in de discussie rondom Ayla's dochter. Ten eerste zie ik dat door een aantal schrijvers blind aanvaard wordt dat Ayla's dochter zeer hoog HB is. Ik geloof onmiddelijk dat Ayla een dochter heeft met een hoog IQ, maar bij een kind van net 6 is een IQ-score > 130 onbetrouwbaar, zie http://www.eduratio.be/iqtest.html . Dus er valt niet te zeggen of Ayla's dochter zeer HB is of gewoon HB, of misschien begaafd.
Vervolgens worden alle problemen die Ayla met haar dochter heeft door sommige schrijvers aan het hoge IQ geweten. Er wordt zelfs gesproken over een IQ als handicap en er worden dramatische verhalen verteld over kinderen die volledig vastlopen. En als ik eerlijk ben, sommige verhalen zijn echt dramatisch, b.v. omdat een ontwikkelingsvoorsprong van een kind volledig genegeerd wordt. Ik kan me dus voorstellen dat als je kind op zo'n school zit of als je kind een tweede Erik van der Boom is, of als je kind de pech heeft om in een weinig sociale klas te zitten, waar een aantal pesters de dienst uit maken, je een betere plek zoekt voor je kind en als er een Leonardo bij je in de buurt hebt, je kind naar die Leonardo stuurt.
Maar Ayla's dochter zit op een school met een goed HB-beleid, mag compacten, verrijken en versnellen en uit Ayla's postings blijkt niet dat ze gepest wordt. En of Ayla's dochter een tweede Erik van der Boom is kan niemand op deze leeftijd zeggen. En als ik heel eerlijk ben kan ik me niets voorstellen bij een kind van 7 uit groep 5, die enerzijds nog wat moeite heeft met bepaalde facetten van rekenen en spellen, en waarvoor anderzijds op heel de basisschool geen materiaal te vinden is waarmee dat kind nog geboeid kan worden.
In zo'n geval moet ik toch echt denken aan een pushende ouder, die niet achter over kan leunen en dus niet lekker nuchter met haar kind om kan gaan of een stoornis bij het kind.
Ik heb gezegd.

Irene

Irene

08-11-2011 om 19:39

Dwars

Wat mij toch dwarszit (na al mijn suggesties die van de hand gedaan zijn): je zegt dat al het pluswerk van groep 5 alweer "veel te makkelijk" is. Maar als het inderdaad vergelijkbaar is met levelwerk zoals jij zegt, dan zitten er ook vakken bij die je dus niet zomaar als makkelijk of moeilijk kunt bestempelen. Maar die bijvoorbeeld gaan over je verdiepen in bepaalde onderwerpen en daar iets mee doen (een werkstuk, een presentatie, iets creatiefs). En spelletjes zitten er ook bij bijvoorbeeld. Het zijn juist niet allemaal cognitieve zaken. Ik krijg de indruk dat je niet echt op de hoogte bent van wat het inhoudt, maar je verwerpt het wel. Dat snap ik niet.

ayla

ayla

09-11-2011 om 09:07

Irene

Ik heb de inhoud van levelwerk opgezocht en het komt gedeeltelijk overeen met de kisten bij ons op school. Bij ons zitten pluismappen erin, taalcursussen, computerspellen etc. Echter het is bij ons onderverdeeld in groepen. Dus bijvoorbeeld groep 5 mag wel de dierenpluizer doen maar niet de geschiedenispluizer omdat groep 5 nog geen geschiedenisonderwijs krijgt. Groep 5 mag wel het spaans pluspakket doen, groep 4 niet. Snap je wat ik bedoel. Ik had begrepen dat levelwerk ook onderverdeeld was voor de verschillende groepen. Dus dat groep 8 ander levelwerk krijgt dan groep 5. School koopt regelmatig nieuwe pluspakketten en duwen die dan in de kisten. Als er extra plusmateriaal voor dochter aangeschaft zal worden zal dat uiteindelijk ook in die kisten verdwijnen zodat andere kinderen daar ook gebruik van maken. De kisten zijn dus eigenlijk een samenvoeging van verschillende plusmaterialen.

Ayla

Heb je gisteren nog gebeld naar die organisatie? Konden zij je helpen?

En verder zou je je dochter een type diploma kunnen laten halen, leren schaken, als er nog zwemles op school is zou ze haar B kunnen halen, kinderen laten begeleiden met begrijpend lezen of begeleiden met ralfi lezen (ze is toch heel goed in lezen?).

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Mina Bakgraag

Mina Bakgraag

09-11-2011 om 13:12

Enne?

Heb je ze nog aan de telefoon gehad? Wat zeiden ze?
Hier op school waren allerlei ingewikkelde spellen speciaal voor de slimmere kinderen. Of van die spellen met echte breinkrakers. Kinderen uit verschillende klassen konden die ook tegen elkaar spelen. Er werd bij die spellen een beroep gedaan op logisch denken en wiskundig inzicht. Ik weet niet meer hoe ze heten. Dochter heeft ook een werkstuk gemaakt nav De wereld rond in 80 dagen. Ze moest oa op een wereldkaart de route aangeven. En een presentatie daarover gegeven. Ook heeft ze een Engelse strip zelf gemaakt. En ze heeft gewoon met de schrijflessen mee moeten doen.
En ik wil er echt met klem benadrukken dat je toch aandacht moet hebben voor de in jou en jouw dochters saaie dingen als tafels en schrijven. Op de middelbare school zijn die dingen belangrijker dan je zou denken. Op rekenfouten en slordigheidsfouten word je afgerekend, ook (of liever juist) in gymklassen. Plusjes en minnetjes omdraaien is gewoon fout. Dus kans op een laag punt.
Zou het ouderwetse handwerken niet iets zijn voor je dochter op school: breien, borduren, haken. Dat is ook goed voor fijne motoriek en geduld en nee, het is niet leuk, maar vergt wel iets heel anders van je dan cognitieve vaardigheden.

ayla

ayla

09-11-2011 om 14:51

Reactie

ik heb het bureau uit G gebeld en ingesproken op de voicemail.
Ik realiseer me echt wel het belang van de 'saaie' dingen zoals tafels en spelling of schrijven. ik dram niet voor niets thuis op de tafels, dat is het enige schoolse wat we thuis doen en dat doen we niet omdat dochter er nou zoveel lol in heeft

Omdat dochter al 3 dagen ziek thuis is hebben we een mail van har meester gekregen naar aanleiding van dochter haar mail over de onderwerpen die ze graag wilde gaan doen. Omdat ze iets snel willen oppakken is er gekozen voor Anne Frank. onderzoekslessen via webwandelingen, daar moet ze uiteindelijk een presentatie van maken en aan haar klas preseneren als intro van het blok geschiedenis. Ze mag haar eigen netbookje meenemen omdaar op te werken, ik zie alleen net dat bij dat windows starter pakket geen powerpoint zit, daar moet ik dus even naar kijken.

P ik kijk ook zeker even naar jouw programma, misschien sluit dat ook mooi aan

ayla

ayla

09-11-2011 om 15:13

en is dat gratis?

Tirza G.

Tirza G.

09-11-2011 om 16:03

In nederland?

Ik val midden in de discussie en heb nog niet alles gelezen, maar wil op één ding wel reageren. Er wordt vaak door HB-ouders in een bijzin betoogt: in Nederland. Over allerlei onmogelijkheden en obstakels. Nou heb ik de afgelopen week doorgebracht in het gezelschap van ouders van over de hele wereld. Nergens, maar dan ook nergens is onderwijs zo voordelig als in NL. Behalve Schotland dan, daar is de universiteit gratis
In Amerika en Japan bijvoorbeeld, kenniseconomieen, zijn góeie universiteiten gewoon 150-250.000 dollar per jáár. Ja, in Amerika zijn ze dol op kinderen die op hoog niveau presteren - dat is zonder meer waar - er wordt wat af-gebeloond en geapplaudiseerd. Er wordt echter alleen wel een druk opgebouwd die wij voor onze kinderen niet zouden willen. Op hoog niveau kúnnen presteren betekent daar namelijk dat je op hoog niveau móet presteren. Altijd. Voor ieder vak. Dag in dag uit. Tussen leeftijdsgenoten die minimaal net zo goed zijn als jij. De ratrace daar is afschuwelijk. Om over Japan nog maar te zwijgen.

Tirza

Fiorucci

Fiorucci

09-11-2011 om 16:45

Ayla ot

Wat ik me afvraag: Hou jij bij de keuze van onderwerpen ook rekening met de kalenderleeftijd van je dochter? Ik vind Anne Frank en haar verhaal tamelijk heftig nog voor deze leeftijd....

Tirza G.

Tirza G.

09-11-2011 om 19:02

Ingridt

Zoals je misschien weet, heb ik vaak en veel in de clinch gelegen met de scholen van mijn kinderen. Vooral de VO-scholen dan Ergens halverwege het 3e jaar verbood mijn dochter mij om het daar nog over te hebben (ik praatte daar over aan tafel enzo, vertelde over gesprekken of brieven). Met het simpele argument: ik moet daar WEL elke dag naar toe mam, en ik heb het er prima naar mijn zin. Ik ben dat gezanik over MIJN school meer dan zat. Het was een pijnlijke eye-opener.
Ayla, je kind is meer dan een IQ. En ik kan het weten, ik heb er twee van. Kinderen bedoel ik. De houding die jij hebt ten opzichte van school (ze doen het niet goed, ze doen niet genoeg, ze doen het niet vaak genoeg) en de uitzonderingspositie waar je je dochter in plaatst (en daar zít ze hoor, dat snap ik heel goed) draag je bewust en onbewust over op je dochter. Een kind wil namelijk heel graag normaal zijn. En er gewoon bijhoren. Ook buiten de groep vallen van iets positief, zoals leukigheid/slimmigheid/sporttalent is niet altijd leuk. En zéker niet als dat door je moeder als probleem wordt ervaren. Jij bent het allerbelangrijkste rolmodel in het leven van je dochter. Wat jij doet en zegt, heeft meer impact dan alles wat er op school gebeurt bij elkaar. Misschien is het goed om je eigen instelling eens tegen het licht te houden.

Tirza

Irene

Irene

09-11-2011 om 20:12

Sorry

Ik volg het nu echt niet meer. In groep 5 krijgen ze geen geschiedenis, schrijf je. En nu gaat je dochter met Anne Frank aan de slag en daar een presentatie over geven ter intro van geschiedenis. Wat ze niet krijgen.(En sowieso, ze beginnen bij geschiedenis echt niet met de tweede wereld oorlog!)
Verder vind ik het ook een nogal ongeschikt onderwerp voor een 7 jarige, hoe slim ook.
Sorry, het zal aan mij liggen, maar ik vind het hele verhaal met elke posting van je ongeloofwaardiger worden...

Fiorucci

Fiorucci

09-11-2011 om 20:13

Ayla

En wat ik wil toevoegen na de posting van Tirza: vele ouders benijden jou om wat school allemaal nu al doet. Waaronder ik..

Inderdaad

Vroeg vandaag aan jongste wat hij op de basisschool mocht doen als hij zich verveelde. Hij bromde "mij nog meer vervelen". Gevolgd met een klaagzang over dat ze hem op de middelbare nog steeds lieten vervelen. Haha, kind klaagt sinds groep 3 over verveling. Heeft het arme schaap ook nog eens ouders die niet veel vaker dan de 10-minuten gesprekken de leerkrachten spreken hierover.
Maar nu ik het draadje van Ayla lees vraag ik mij af of ik nou een ontaarde moeder ben (wat ik soms weleens denk), of aan gezonde verwaarlozing doe. Ik blijf mij verbazen.

Vic

Vic

09-11-2011 om 21:12

Verveling

Hoewel ik ook wel geloof in gezonde verveling, ik heb vroeger op school bergen sjaals gebreid, heb ik bij mijn dochter gezien hoe het ook negatief kan uitpakken. Zij raakte ook enorm gefrustreerd door continu te makkelijk werk en alles wat veel te langzaam ging. We hebben redelijk laat opgemerkt dat het aangeboden pluswerk en compacten niet voldoende bood en dat er echt maatwerk nodig was. Toen was het kind inmiddels bijna depressief en kampte met allerlei lichamelijke klachten. Op school werd toen net gestart met het pakket pittige torens, dus daar kon ze gelijk aan mee doen. Dat was niet alleen maar cognitief diepgravend, maar ook gericht op samenwerking, vormgeving en presenteren.

Annet

Annet

09-11-2011 om 21:19

Fay

Ik denk dat je nu wel erg vanuit je eigen ervaring denkt.
Ja, ik heb me ook altijd verveeld op school. Dit heeft geen problemen opgeleverd.
Oudste verveelde zich ook vanaf groep 3 en werd chagrijnig. Dat hebben we thuis kunnen oplossen met extra uitdaging en wat zeuren op school om compacten.
Jongste verveelde zich ook vanaf groep 3, dat vonden wij gewoon. Daarna werd hij depressief (als 6-jarige in groep 3). Geloof me, dat is niet leuk! Wij legden toen geen link met school. We bezochten een psychologe omdat wij merkten dat wij hem niet konden helpen. Tot onze verbazing bleek de link met school er wel te zijn. Uitdaging thuis was niet voldoende. Nuchtere ouders die verveling normaal vinden was ook niet voldoende.
Je klinkt als een ouder met een makkelijk kind die zegt tegen een ouder met ADHD (om even geen hb te noemen): geef dat kind maar een week aan mij, dan is het probleem over.

Vic

Ik begrijp best dat er kinderen zijn die meer nodig hebben dan wat pluswerk. En dat je naar school gaat als je kind depressief wordt.
Zo is het bij Ayla ook ooit begonnen. Maar volgens mij slaat ze nu door. Ik zou er niet eens tijd voor hebben en ik vraag mij af of dochter hier nou echt beter van word.

Oh en

Ik had eigenlijk inderdaad Fio in de titel willen zetten. Ayla mag blij zijn met wat de school allemaal doet voor haar dochter.
En daar laat ik het verder maar bij.

Tango

Tango

09-11-2011 om 21:37

Anne frank

Anne Frank mag dan misschien voor Ayladochter als onderwerp niet te heftig zijn, volgens mij opperde Ayla dat al ergens. Maar voor haar klasgenootjes lijkt me dit dus wel heftig. Kinderen die net in groep 5 zitten vind ik daar wel wat jong voor. Ik zou dat nog wel even aankaarten bij school. Hoe moet die presentatie eruit gaan zien, wat mag er wel en niet in komen.
En verder vind ik ook dat deze school erg zijn best doet en dat naar school gaan gewoon niet altijd leuk kan zijn. Niet voor hb-kinderen, maar ook niet voor kinderen die moeite hebben met schrijven, angstig zijn met gym etc. Ik bewonder echt de energie die Ayla erin steekt, al vraag ik me ook soms af of Ayladochter er echt mee geholpen is. Ik zou die energie en tijd er echt niet voor hebben. Ben al blij dat ik dit schooljaar wat meer achterover kan leunen, na een jaar waarin we ook overal achteraan hebben moeten zitten op school.

Even een interventie

Ik kom even terug op de opmerkingen ove speciale sport- en muziekopleidingen. Ik ken dat helemaal niet van de balletacademie dat er extra kosten aan verbonden waren. Wel konkrete kosten, zoals balletschoenen, kleding, opmaakspul etc. Maar het onderwijs zelf, daar waren geen extra kosten aan verbonden. Oh ja, en veel reiskosten, voor een jongetje van tien dat zelfstandig vanuit het oosten van het land naar Amsterdam reisde, pleegadres voor door de week, extra reizen voor repetities en voorstellingen, dat soort kosten had je wel als ouder. Maar daar stond dan weer tegenover dat je dubbele kinderbijslag kreeg.
Ik heb het nog eens nagekeken op de website. Ik was helemaal ontroerd door de website (zie site nationale balletacademie, Amsterdam en dan onder de knop: 'help mijn kind wil danser worden'. Onder de veelgestelde vragen staat wat het voor kinderen emotioneel betekent. Prachtig, helder verhaal. Lezenswaardig voor alle ouders van kinderen met bijzondere talenten, die al op jonge leeftijd hun eigen weg gaan. Waar je als ouder achteraan holt.

Tsjor

Annet

Annet

09-11-2011 om 22:44

Tsjor (over extra kosten sport)

Met ballet heb ik geen ervaring, maar bij andere sporten is mijn ervaring dat de beste spelers meer trainingstijd krijgen in zaal of op veld, de betere trainers krijgen, altijd voorgaan bij de betere materialen, etc. Dat brengt wel degelijk extra kosten met zich mee, ook al betalen die beste spelers dat niet zelf.
Het zijn alle leden van de club samen die dat betalen.
Daarnaast kan het zo zijn dat de betere sporters andere extra kosten wel zelf hebben, zoals in jouw voorbeeld vervoer en materiaal.

In grote lijnen gaat dat ook zo op een school of binnen een bestuur of binnen een samenwerkingsverband tussen scholen (WSNS). Er zijn leerlingen die meer kosten dan anderen, bijvoorbeeld leerlingen op een SBO of speciale begeleiding voor sommige leerlingen.

Toevoeging

Ja, ik moet toevoegen: geen extra kosten voor ouders. Behalve dan die konkrete kosten. De balletlessen kosten natuurlijk wel extra, dat komt van de overheid/belastingbetaler.

Tsjor

(o.t.)

Annet, heb je naar die website gekeken? Vooral naar wat er staat onder de vraag wat de emotionele gevolgen zijn voor de kinderen. Prachtig verhaal, ze helemaal waar.

Tsjor

billie

billie

10-11-2011 om 09:03

Extra kosten

Ik vind de vergelijking met bijv sport talenten niet helemaal opgaan. Mijn zoon is momenteel helemaal niet van plan om iets met zijn denktalent te doen. Hij vindt werken/leren maar stom. Hij zou zelf het liefst veel minder naar school gaan. En dit roept hij al vanaf groep 1. Hij is ooit begonnen met halve dagen, omdat hij vlak voor zomervakantie 4 werd en kwam 'oefenen'. De problemen begonnen pas toen hij hele dagen moest gaan. Tuurlijk 'leert' hij wel veel, maar meer thuis even tussendoor en chaotisch, zonder veel lijnen. Het echte leerwerk vindt hij vreselijk, en pakt hij ook thuis nooit op, zal hoogstens eens door een boekje bladeren etc.
Maar goed, hij moet naar school. En het gewone schoolwerk is voor hem nu eenmaal ziekmakend. Nu loopt school wel erg achter denk ik, van de meest simpele vorm van differentiatie hebben ze nog nooit gehoord. Ook voor dochter die gewoon hardwerkend is en makkelijk leert is het niet passend, maar dat geeft voor haar niet. Voor haar ben ik alleen op school tijdens 10 minuten gesprekken, en geloof me, dat is behalve een keuze ook een enorme luxe.
Zoon heeft aangepast werk gewoon heel hard nodig. Alleen al vanwege de psychologische effecten. (we zien dat je ander werk nodig hebt, en dat is oke) Maar ik ben het er wel mee eens dat het niet veel hoeft te kosten. Misschien wel niets. Zoon kost heel veel geld; rugzak, externe plusklas. Dat was allemaal niet nodig geweest als school zich flexibeler had opgesteld en minder vooroordelen had getoond. En ja, de plusklas probeert te adviseren op school, maar school neemt niets aan van plusklas. Dan is een hele hoop geld weggegooid.
Als het enigzins mogelijk was had ik hem ook geprobeerd op een leo te krijgen. Maar ik zie kleine klassen ed toch echt als (overbodige) luxe. Ik zou heel blij zijn geweest met leerkrachten met wat kennis van/begrip voor. Daar kom je al een heel eind mee denk ik. Van daaruit kun je een klimaat scheppen waarin kinderen weer zelf vooruit kunnen komen. Daar hebben ze het meeste aan lijkt me. Je hebt daar ook helemaal niet zo vreselijk veel voor nodig, de kinderen hebben genoeg zelf in huis. Ik denk dat leo's zich nu ongeloofwaardig maken en de kinderen teveel als zorgbehoeftig zien. Teveel zorgt daagt niet uit.

ayla

ayla

10-11-2011 om 09:51

Laatste reactie

Sorry hoor maar nu ben ik er echt klaar mee. Ik heb al eerder proberen duidelijk te maken, dochter wil dit zelf leren, zoekt zelf dingen op, gaat zelf op zoek naar informatie hierover. Alleen omdat jullie kinderen blijkbaar geen behoefte hebben aan zulke info mogen andere kinderen dat ook niet hebben en meteen wordt je dan neer gezet als een pusherige moeder. Dat ben ik echt niet. Dochter heeft zelf een mail geschreven naar haar meester met de voor haar interessante onderwerpen erin, school heeft toen een keuze gemaakt hieruit. Hier heb ik weinig inmenging in gehad. En ik heb nergens echt nergens gezet dat ik niet blij ben met wat de school doet, juist wel, we hebben bewust gekozen voor deze school ivm dochter en ik ben nog steeds iedere dag blij met deze beslissing. Ik denk dat er weinig scholen zijn die zouden doen wat deze school op dit moment doet. Er zitten ervaren leerkrachten, een ervaren directeur, er is kennis en materiaal in huis. Ik vertrouw dus ook voor een groot deel op hun mening. Ik vertrouw dus ook op hun mening als zij zeggen dat dochter meer nodig heeft dan dat ze op dit moment krijgt, zij zien het ook. Je kunt een kind niet dwingen te leren, in ieder geval ik niet daar ben ik veel te soft voor. Een kind leert wat het interessant vind en er zijn kinderen die worden gelukkig als ze kunnen leren, mijn kind is er zo een. Ze gaat juichend naar school als er citotoetsen zijn want dat is tenminste een beetje moeilijker dan normaal, ze staat te springen om een presentatie in de bovenbouw te geven. Want die kinderen begrijpen tenminste enigszins waar ze het over heeft. Wat moet ik dan? Zeggen dat ze niet mag leren, dat ze moet blijven stilstaan tussen kinderen die vinden dat ze van een andere planeet komt. Ik denk dat veel mensen in dit draadje de vooroordelen uiten waar veel HB kinderen en hun ouders mee worstelen, namelijk het onbegrip en het ongeloof. Kom eens een weekje kijken hier en dan kunnen jullie zien dat ik mijn dochter echt nergens toe dwing, dat ik haar niet mishandel haar nog niet eens zwaar stimuleer. Ik laat haar gewoon gaan, laat haar tenminste thuis zijn zoals ze is. Het zou toch erg zijn als ze zelfs thuis anders moest zijn dan zichzelf omdat mensen vinden dat een 7 jarige niets over Anne Frank mag leren, of niets over Napoleon of de franse revolutie omdat zich dat niet hoort voor een 7 jarige. En nee ik zie mijn dochter echt niet als een probleem, ik zie haar als een prachtig kind met veel talenten, dat mooi kan blokfluiten, lief is voor baby’s en dieren, ontzettend zorgzaam is, geweldige verhalen kan verzinnen. We vertellen haar regelmatig hoe trots we op haar zijn en niet omdat ze slim is maar gewoon om wie ze is.

Sahara

Sahara

10-11-2011 om 10:10

Uh, ayla misverstand volgens mij

Het gaat bij veel reacties niet op jouw dochter. Voor mijn part leest ze alle boeken over jodenvervolging. Dat is tussen jou en je dochter of jij dat goed vindt en of je dochter dat aan kan. Mijn kinderen mogen thuis gerust naar "enge" films kijken. Ik weet of ze iets aankunnen of niet. Maar ik zal nooit een Jurassic Park of pirates of the carribean film aanzetten voor een zevenjarige vriendje van onze zoon zonder dat eerst met zijn vader of moeder af te stemmen. En dat is volgens mij ook het bezwaar tegen het onderwerp Anne Frank.

Mijn zoon heeft in groep 5 heel kort over Anne Frank gehad. Thuis hebben wij het daarna nog even over de jodenvervolging gehad. En op de computer naar het achterhuis gekeken en naar de foto's op de site. Maar het was teveel voor hem. Hij wou er niets meer over horen. Hij werd er erg verdrietig van.

Ik zou het in ieder geval niet prettig vinden als een klasgenoot (of een leerkracht voor mij maakt dat niet uit) een presentatie zou geven over Anne Frank en dan informatie zou vertellen dat misschien nog niet geschikt is voor (net) 8 jarige kinderen. De tweede wereld oorlog is ook geen onderwerp voor groep 5. Volgens mij beginnen zij met de eerste boeren. Is Lascaux anders niet ook een interessant onderwerp? Of Altamira? Of dichter bij huis de Hunnebedden. Heb je gelijk een leuke excursie voor in het weekend.

Als je toch kiest voor Anne Frank dan is het misschien wel verstandig is om vooraf te weten wat je dochter mag en kan vertellen over Anne Frank. Alleen over het achterhuis? Of over het dagboek? Of over Amsterdam? Of is ze van plan om gedetailleerd de jodenvervolging en de gevolgen daarvan in Nederland erbij te betrekken.

Dat jouw dochter dat allemaal kan verwerken wil niet zeggen dat andere kinderen dat ook kunnen. En nee, dat heeft niets met hoogbegaafd zijn te maken.

Oja, en natuurlijk mag je dochter van alles leren. Wij slepen al onze kinderen ook van museum naar museum. Zij weten ook van alles over Napoleon, de prehistorie, Egypte, Babylonie etc. Wij hebben ook al eens een vakantie gehad helemaal in het teken van de invasie van Normandie. Heel interessant allemaal. Ook voor niet hoogbegaafde kinderen. Zo bijzonder is dat nou ook weer niet. Er zijn niet voor niets zoveel informatieboeken in de bibliotheek voor kinderen voorradig. Dus ja, je dochter mag leren wat ze wil. Maar als ze een presentatie wil geven zou ik er wel op letten dat de informatie voor alle kinderen geschikt is. Noem het maar een AL presentie of een 6+ presentatie.

ayla

ayla

10-11-2011 om 10:17

Toch maar reactie

Sahara, dat begrijp ik, niet alles wat voor mijn dochter geschikt is is geschikt voor de rest van de klas. Ik ben er gemakshalve maar vanuit gegaan dat de school wel zou kunnen inschatten wat geschikt is voor groep 5 en wat niet. Ik zal dat wel terugkoppelen naar de meester. Een andere optie zou zijn haar de presentatie te laten houden in de plusklas of in groep 7 of 8

billie

billie

10-11-2011 om 10:19

Ayla

Je negeert het feit dat veel kritiek juist komt van ouders met net zo goed slimme kinderen. Tuurlijk is het aan jou om daar al dan niet iets mee te doen, maar het gooien op onbegrip/onbekendheid is naief.
De kritiek heeft mede te maken met andere draadjes van je, waarin je toch stelselmatig laat blijken er flink bovenop te zitten. (ze wil wel lezen, maar jij moet het allemaal uitzoeken etc) Niemand verdenkt je ervan je dochter te dwingen tot leren, maar wel dat je er enorm mee bezig bent.
In je draadje hier laat je juist blijken onvoldoende vertrouwen te hebben in school/dochter. Ze zien dat het onvoldoende is voor je dochter, prima toch? Laat ze dan ook maar verder kijken samen. Waarom dan toch die enorme zorgen?

Rosase

Rosase

10-11-2011 om 10:53

Niet ayla

Maar mij lijkt dat Ayla zich zorgen maakt omdat haar dochter, ondanks alle goede zorgen op school, toch weer tegen de grenzen van de mogelijkheden aan loopt. Ze zit op een school met een goed hb beleid en loopt nu toch weer een soort van vast.

Kan me goed voorstellen dat je daar als moeder zorgen om hebt.

gitta

gitta

10-11-2011 om 11:09

Maar dan, rosase

Kom je wel een keer bij het punt dat je verwachtingen niet meer reeel zijn. School zit zoals ik het zie aan de grens van zijn kunnen. (en ik ben niet een klein beetje jaloers op die school, nee ik ben stinkend jaloers! Als onze school maar een beetje hierop had geleken hadden wij nu niet op een Leonardo gezeten!) En dan kun je wel nóg meer van school verwachten, maar als het niet kan, dan houdt het op.
Ayla kiest zelf voor blijven op die school, dan zul je ook de beperkingen moeten accepteren.
En ik snap ook wel dat het lastig te regelen is, Leonardo enzo. Wij hebben ook een paar veren gelaten (en dan bedoel ik niet alleen financieel) Maar het blijft wel een keuze. (bij ons zijn er bijvoorbeeld ouders die een taxi laten rijden)
Misschien moet Ayla investeren in peers. Kom je al bij speeldagen? Zijn daar geen kinderen bij die een beetje in de buurt wonen?

caton

caton

10-11-2011 om 11:18

Ayla

in een van je reacties schrijf je over de dingen die je dochter wil. Een van die dingen is dat andere kinderen haar (weer) leuk vinden. Dat zou mijn oudste (niet hb) ook wel willen. Dus er zijn ook dingen die volgens mij niets met hb te maken hebben. Mijn jongste is vermoedelijk hb en die heeft dit probleem niet. Die ligt versneld en wel veel beter in haar klas dan mijn oudste die niet versneld is.
Maar dit terzijde.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.