
ayla
24-10-2011 om 10:56
Elisa, ervaringen 2 keer versnellen
We (school en wij) zijn er op dit moment over aan het denken om dochter een 2e keer te laten versnellen, hoe en wanneer is nog niet duidelijk maar het is wel waarschijnlijk dat het gaat plaatsvinden. Dit zou betekenen dat ze net een maand 10 is als ze naar het vervolgonderwijs gaat. De enige school die eigenlijk in aanmerking komt ligt ongeveer een half uur tot 3 kwartier fietsen van ons huis vandaan. Jouw zoon is ook 2 keer versnelt? Ik meen me te herinneren dat hij 7 over heeft geslagen? Ik vermoed dat we proberen dochter 5 te laten vol maken maar dat ze dan naar groep 7 gaat. Hoe heeft jouw zoon die 2e versnelling ervaren? En is hij nu de jongste in de klas? Merk je veel verschil tussen hem en de andere kinderen? Heb jij er spijt van nu naderhand? Ik had graag wat ervaringen gehoord.

Fransien
10-11-2011 om 12:39
Ayla
Allereerst ben ik ook stinkend jaloers op je school, ik snap dat je blij bent dat je deze stap gezet heeft. Ik snap je zorgen ook, je kind loopt zo ontzettend ver voor, ondanks alle pogingen om haar met verbreden en verrijken bezig te houden, dat ze vast lijkt te lopen. School pakt het binnen de mogelijkheden die zij hebben ontzettend goed op. Misschien is een volgende versnelling onontkoombaar, juist omdat ayladochter sociaal en emotioneel ook heel veel voorloopt (komt ook niet bij iedere hb-er voor). Waarschijnlijk gaat ze heel jong naar het voortgezet onderwijs, het tempo wat ze nu heeft is dusdanig dat er nog wel eens een derde versnelling in kon zitten ook.
Zijn er kinderen op school waarmee ze een redelijke klik heeft, ongeacht de groep waar ze in zitten, of in de plusklas van school (als die er is), zodat ze tenminste een deel van de tijd samen kan werken en zich niet zo alleen voelt. Voor je dochter zal het toch altijd behelpen zijn, ze wijkt nu eenmaal behoorlijk van het gemiddelde af, maar het is wel fijn als ze wel wat contact heeft.

billie
10-11-2011 om 13:15
Jamaar fransien
Ook dat is al opgepakt met school; zie posting Ayla waarin ze het heeft over begeleiding door achtste groeper. M
Over terecht zorgen maken; ik denk dat iedere ouder zich weleens zorgen maakt over z'n kind en niets zo terecht als zorgen. Het leven is nu eenmaal niet veilig en leuk

billie
10-11-2011 om 13:25
Nog niet klaar
In dit geval kun je je afvragen wat kip en ei is. Zorgen door vastlopen of vastlopen door zorgen. Het zal elkaar iig beinvloeden. (die vraag stel ik me zelf overigens ook wel vaker)

Chippie
10-11-2011 om 13:51
Ayla
Niet om te muggenziften maar dit vind ik een hele rare: "mijn kind is er zo een. Ze gaat juichend naar school als er citotoetsen zijn want dat is tenminste een beetje moeilijker dan normaal". Citotoetsen zijn helemaal niet moeilijker dan de normale lesstof. Zeker niet als er flink wordt gecompact en verrijkt.

Mina Bakgraag
10-11-2011 om 14:16
Maar
Op dit moment gaat het niet lekker met Ayla en Ayladochter. Er zijn dingen die (nog) niet lekker lopen en dat zijn dingen die oa te maken hebben met automstiseren en waar zelfs een zekere achterstand is (maar die ondanks dat ze belangrijk zijn toch erg saai en taai zijn voor de dochter van Ayla). En er zijn dingen die misschien wel te goed lopen en waarbij Ayla dochter zelfs (heel erg) voorloopt. Ayla zit met haar handen in het haar, school probeert van alles en is van meer dan goede wil maar zal waarschijnlijk ook wel weer door de feiten ingehaald worden, Ayla's dochter is ook niet erg happy. Hoe de vader van de dochter van Ayla hier in staat weet ik niet want die wordt verder niet genoemd(ik ben wel benieuwd wat hij ervan vindt).
Zoals al eerder door mij gezegd, Ayla heeft specialistische hulp nodig voor zichzelf en voor dochter. En daar zal ze heel erg hard en snel achteraan moeten gaan.
Hebben ze je al teruggebeld, Ayla, bel anders zelf weer eens? Zij kunnen jou misschien wat gerusststellen waardoor je er misschien zelf ook wat relaxter in gaat staan, zij kunnen misschien school helpen en je dochter ook.
Verder zal misschien de Leonardo toch ooit de oplossing blijken. Ik kan me niet voorstellen dat er niet meer kinderen uit jouw woonplaats daarop zitten. Misschien is er een mogelijkheid tot carpoolen/busje huren/gezamenlijke taxi huren. Ik verzin maar wat. Maar dan zul je die school wel moeten bellen. Misschien hebben zij wel een oplossing hiervoor want er zijn meer leerlingen die niet in G eo wonen.
Kortom, informatie inwinnen en gebruik maken van bestaande expertises.

wil40
10-11-2011 om 15:17
Genie
Ik heb een vermoeden. Wij kennen/hebben zelf wel ervaring met boven gemiddeld tot hoogbegaafde kinderen. We hebben ook redelijk inzicht in de problemen die je op school tegen kàn komen. Ik weet ook, na alle draadjes het iq van de dochter van Ayla niet. Ik heb er wel eens rechtstreeks een vraag over gesteld maar krijg geen antwoord.
Geeft niet. Mijn vermoeden is dat wij het inderdaad niet allemaal goed kunnen begrijpen hoever Ayla`s dochter vooruit is.
Ik verbaas me ook over "moeilijke cito`s", terwijl Cito op onze school altijd makkelijker was als het schoolwerk waar zoon mee bezig was.
Ik verbaas me ook over Anne Frank als onderwerp voor een 7 jarige. Maar ik kan een brein en de eventuele gevolgen redelijk begrijpen tot een iq van 130/140, daarboven wordt het wel erg ingewikkeld.
Misschien is Ayla`s dochter een genie en reikt haar iq boven de 150/160? Ik ben zelf zeker niet hoogbegaafd, ik denk dat ik me dan in een genie zeker niet kan verplaatsen.
Moeilijk hoor, ik ben blij dat ik Ayla`s dochter niet hoef op te voeden.

ayla
10-11-2011 om 15:40
Reageer toch maar weer
haar IQ is 143, maar een vermoeden uitgesproken dat het wel eens hoger zou kunnen zijn omdat ze in een periode getest is dat ze gigantisch onderpresteerde en ongelukkig was.
Cito toetsen, moeilijk is niet het goede woord, anders is denk ik beter, het is anders dan anders. Moeilijk kan het ook niet zijn als je hoge a scores haalt en dan alsnog als eerste klaar bent
Ik heb aan de meester gevraagd of Anne Frank geen probleem was bij de rest van de klas, hij zou er bij de inhoud van de presentatie rekening mee houden. Dochter heeft nu als eerste het dagboek gekregen om te lezen en daarna zal ze met zogenaamde webwandelingen aan de slag gaan.
ik ga zeker nog achter dat testbureau aan, ik moet echter ook werken

MoederVan3
10-11-2011 om 15:52
Wil40
Dat kan, dat Ayladochter een genie is.
Ayla's verhalen zijn echter niet altijd even consistent. Zo meldde ze na 6 weken groep 4 dat Ayla zich alweer verveelde en meldde ze een aantal maanden later dat dochter de CITO's maar matig had gedaan. Een paar weken geleden kregen we vragen over rekensommen op het forum, die A. niet goed begreep. Nu loopt ze weer eindeloos voor, maar weer niet in een aantal basale reken- en taal dingen. In dit draadje negeert Ayla heel lang allerlei suggesties voor pluswerk en weet ze niet goed uit te leggen waarom er geen goed pluswerk voor A. te vinden is.
En natuurlijk, ik zeg niet dat dit niet kan. Dat is het risico van zo'n forum, dat er een verkeerd beeld wordt geschapen.
Maar ik vind het wel erg rieken naar een wederzijdse inklemming. Ma blijft Ayladochter op de huid zitten met haar schoolwerk en dochter roept dat iets te makkelijk is als ze geen zin in heeft of als ze zich ongelukkig voelt of als iets te makkelijk is. En ik heb net als anderen het idee dat Ayladochter zich erg ongelukkig voelt. Dus moet er uitgezocht worden wat er aan de hand is. Ik zou als ik Ayla was hulp zoeken, waarbij niet alleen naar dochter wordt gekeken, maar ook naar de ouders. Trouwens waar is toch die vader? Miriam heeft die vraag in het verleden ook al eens gesteld.

Elisa Gemani
10-11-2011 om 16:01
Ayla
Ik ben de draad een beetje kwijt (letterlijk en figuurlijk maar ik wilde toch weer even terug naar je oorspronkelijke vraag. Ik heb zelf ook nog wat vragen. Is je dochter getest (IQ test)? Zo ja, wanneer en wat kwam daar uit? Zo nee, zou ik dat zsm laten doen door een gespecialiseerd iemand. De mensen die de test afnemen kunnen ook handige tips en adviezen geven richting school. Onze basisschool heeft voor de tweede versnelling van zoon een extern bureau voor hoogbegaafden onderwijs in de arm genomen omdat zij ook niet meer wisten hoe en wat verder op het compacten/verrijken/versnellen na. Terwijl ze best veel kennis en ervaring hadden van en met hb leerlingen en hb materiaal.
Heeft jullie school de VersnellingsWenselijkheidsLijst gebruikt? Dit heeft onze school gebruikt als onderdeel van de beslissing tot al dan niet versnellen.
Waar ik verder veel aan heb gehad is het forum van HIQ. Daar kan je je vragen stellen en vooral de ervaringen van andere ouders lezen.
Daarnaast is ieder kind en ieder hb kind anders. In het boek "Als je kind (g)een Einstein is" van Tessa Kieboom staat hele nuttige informatie; niet alleen voor ouders maar ook voor school.
Het is belangrijk om te weten in hoeverre de hb van jouw kind zich manifesteert. Is het kind een "langzame computer maar snelle printer" of andersom? Is je kind leergierig maar met name voor dingen die het interessant vindt of haakt het af bij dingen die hij "saai" vindt of niet interessant? Is je kind perfectionistisch, faalangstig? Hoe zit het met verbaal/performaal IQ?
Je schrijft dat je dochter moeite heeft met automatiseren. Dat kan; hb zijn betekent niet dat je in alles even goed bent. Maar het is wel zaak om dat aan- en op te pakken.
Ik denk dat jullie (jij, school en dochter) beslist hulp nodig hebben van iemand die gespecialiseerd is in hb kinderen en dan met name in het basisonderwijs.
Ik herken je zorgen en ik begrijp volkomen dat je met je handen in het haar zit en het goed wil doen. Maar daar heb je begeleiding bij nodig. Ik, school en zoon hebben daar heel veel aan gehad. Het maakte vooral dat ik eea meer los kon laten en het grotendeels aan school en aan zoon zelf kon overlaten. In groep 8 heb ik me dus ook nauwelijks meer bezig gehouden met wat zoon precies wel of niet deed op school; op de gesprekken rond het handelingsplan en de keuze voor het VO na.
Wel heb ik hem op advies van school een aantal keer naar een Remedial Teacher laten gaan voor extra ondersteuning bij zaken waar hij moeite mee had zoals uitwerkingen van rekenen goed opschrijven, oefenen voor de CITO (hoe lees je een opdracht en hoe zorg je ervoor dat je geen vraag overslaat per ongeluk etc.) en hoe ga je om met examenvrees.
Al met al hebben al deze zaken goed uitgepakt. Natuurlijk blijven bepaalde zaken lastiger dan andere. Leren leren (bijv. hoe leer je woordjes in vreemde talen) is iets wat hij echt nog moet doorkrijgen. De stappen/gedachtes in zijn hoofd goed op papier krijgen ook. Schrijven is sowieso lastig; zijn handschrift is belabberd, vooral als hij op tempo (toets) moet schrijven. Maar al deze zaken zijn niet voorbehouden aan hb kinderen en daar krijgt hij hulp bij van school en ook van mij.
Hij doet het harstikke goed; niet dat hij hoge cijfers haalt maar het is ruim voldoende en je moet het zien als een project in ontwikkeling. Met vallen en opstaan.
Ik zit er niet al te veel meer bovenop maar help hem wel waar nodig. Waar het om gaat is dat hij het weer geweldig vindt om naar school te gaan, dat hij zich happy voelt in zijn klas, dat hij uitdaging krijgt en dat hij zich eindelijk begrepen voelt tussen "gelijkgestemden". Hij is in deze eerste paar maanden VO ontzettend gegroeid in alle opzichten. Hij is meer in balans gekomen en hij heeft meer zelfvertrouwen gekregen. Zijn ADHD zit hem ook minder in de weg. Hij is nu een "gewone" brugklasser die naar school gaat, leert, geint met zijn klasgenoten en vrienden, af en toe baalt van het huiswerk maar wel gemotiveerd is. En voor het eerst in zijn leven slaapt hij goed.
Ik hoop dat je hier iets aan hebt. Maak je niet te druk en schakel deskundige hulp in. Ik denk trouwens wel dat je een tweede versnelling moet overwegen.
Sterkte!

Fiorucci
10-11-2011 om 17:00
Wat ik niet snap...
Mijn dochter is getest, maar omdat het profiel dysharmonisch was, kon er niet een absoluut iq getal aan gegeven worden. Immers, met rekenen scoort ze licht bovengemiddeld, met de rest veel hoger. Hoe kan het dan dat jij wel een getal hebt,als je dochter bepaalde rekenvaardigheden nog niet beheerst? Ik bedoel niet dat ik je niet geloof, maar het verbaasd me wel.

Elisa Gemani
10-11-2011 om 17:06
Fio
Bij zo'n test wordt er een verbaal IQ, een performaal IQ en een totaal IQ gegeven. Zo had mijn zoon (getest toen hij 6,5 jaar was) een verbaal IQ van 142; een performaal IQ van 123 en zijn totaal IQ is 139. Ik neem aan dat Ayla het totaal IQ bedoelt.

Elisa Gemani
10-11-2011 om 17:17
Iq test
Dat IQ is natuurlijk maar een cijfertje en de uitkomst van een momentopname met vele wisselende factoren. Hoe jonger het kind met testen, des te onbetrouwbaarder de uitslag. En ook hier zou de uitkomst vermoedelijk hoger zijn als zoon nu getest zou worden, zeker omdat hij nu ADHD-medicatie slikt en weer vier jaar ouder is.
Feitelijk zou zo'n test na drie jaar herhaald moeten worden.
Wat het belangrijkst is, is dat uit die test duidelijk wordt hoe het kind omgaat met het opnemen, verwerken en reproduceren van informatie; op welke gebieden het beter presteert en op welke minder; hoe het zich kan concentreren, of het faalangstig en perfectionistisch is etc. Het rapport van die test was een eye-opener voor mij en voor school. Zeker ook herkenbaar en het gaf ons heel veel nuttige informatie. Als het ware een soort "gebruiksaanwijzing" voor zoon. Hij is een snelle computer, langzame printer en een beelddenker. Verbaal zeer sterk begaafd net als rekenkundig maar performaal wat zwakker (zo heeft hij een slecht ruimtelijk inzicht).

Alcedo atthis
10-11-2011 om 17:36
Fiorucci
"Hoe kan het dan dat jij wel een getal hebt,als je dochter bepaalde rekenvaardigheden nog niet beheerst? Ik bedoel niet dat ik je niet geloof, maar het verbaasd me wel."
Fio, misschien moet je je even gaan inlezen in IQ-testen. Een IQ-test is namelijk geen taal- of rekentest!

rixt
10-11-2011 om 17:52
Ayla
Hier ook een dochter met een (heel) hoog IQ die daardoor niet zo in het gewone onderwijsstramien paste.
Mijn dochter is twee keer versneld, later op het VO weer een keer blijven zitten. Niet omdat ze de leerstof niet aankon, maar ze liep sociaal vast. Ze puberde ook nog eens laat, waardoor de verschillen met haar klasgenoten nog groter werden.
Dit jaar is ze begonnen op de universiteit, en hehe, eindelijk, eindelijk zit ze op haar plaats.
Het probleem is, dat je het eigenlijk niet goed kunt doen. Vooral als je kind zich ontwikkelt volgens een heel eigen lijn. Misschien heel erg voor bij het één, en dan weer wat langzamer bij het andere. Of gewoon anders.
Mijn dochter heeft het moeilijk gehad, op de basisschool maar ook op het VO. Maar ik geloof niet dat dat minder erg was geweest als ze niet twee keer versneld was. Het was dus hier geen oplossing voor alle problemen. Als mijn dochter het ergens sociaal naar haar zin had gehad, had ik haar in die groep gelaten, ongeacht de leerstof. Maar dat moment is nu pas aangebroken, nu ze studeert.
Mijn conclusie, nu mijn dochter (bijna) op eigen benen staat: er is altijd wel iets dat wringt, en je zult altijd wel van iemand kritiek krijgen. Je moet beslissingen nemen op grond van wat jíj weet van jóuw kind en je kunt er vergif op innemen dat iemand anders je zal vertellen dat je het helemaal verkeerd gedaan hebt. Neem een weloverwogen besluit, en sta daar achter.

Fiorucci
10-11-2011 om 18:07
Alcedo ot
Dat zeg ik toch niet? Mijn dochter heeft 'm net gehad, en tot in detail heb ik verslag gekregen van haar. (Overigens, rekenen zat hoor, in die wisc test.) Bij mijn dochter was bijvoorbeeld het verschil tussen diverse vaardigheden en rekenkundig inzicht dermate groot dat men niet een algeheel iq cijfer kon geven.

Tirza G.
10-11-2011 om 19:26
Rixt
Klapperdeklapperdeklap. En zo is het maar net. Het jammere is alleen, dat je niet echt een duidelijke gebruiksaanwijzing hebt en het soms zo lekker struikelend gaat
Tirza

Annet
10-11-2011 om 21:30
Fiorucci, over disharmonisch profiel
Een disharmonisch profiel betekent dat er een kloof zit tussen de verbale score en de perfomale score. De resultaten op school (zeker de basisschool) zijn vooral afhankelijk van de verbale score. Rekenen maakt deel uit van de verbale score omdat het logisch redeneren is.
Een te grote kloof kan betekenen dat er geen absoluut iq aan gegeven kan worden. Een lage score op rekenen kan geen disharmonisch profiel tot gevolg hebben.
Resultaten op school voor rekenen kunnen best slecht zijn terwijl de rekenen score op de WICS heel hoog is. Dat is het verschil tussen beheersing van vaardigheden en begrip.
Ik denk dat jij je inderdaad meer moet inlezen want jouw redenering klopt niet.

Annet
10-11-2011 om 22:16
Kleine aanvulling
Het kan zijn dat de tester van jouw dochter een groot verschil geconstateerd heeft binnen het Verbale profiel, dus Rekenenen t.o.v. de rest, of andere combinaties. Het is goed dat ze daarnaar kijken.
Ik heb niet eerder gehoord dat daardoor een iq niet bepaald kan worden. Wel dat dit een vermelding waard is in het verslag omdat dit weer kan helpen op school of andere gelegenheden.

Annet
10-11-2011 om 22:36
Billie, er is juist wel een vergelijking met sport
Ook in de sport zijn er kinderen die helemaal geen gebruik willen maken van hun talenten. Dat hoeft dan ook niet. Die spelen gewoon voor hun plezier in een lager team.
Dat geldt ook voor kinderen die denktalenten hebben. Er zijn veel kinderen die het niet nodig vinden om daar veel aandacht aan te besteden. Er zijn ook kinderen die een grote behoefte hebben aan het ontplooien van hun talenten.
En om nog even terug te komen op de kosten. Tsjor meldt dat de belastingbetaler de balletacademie betaalt. Bij de meeste sporten (behalve het echte topniveau) worden de extra trainingen, betere trainers en materialen toch echt door de club betaald. En dat betekent dat alle leden dit gezamenlijk betalen. (los van de bijkomende kosten voor de ouders). Eigenlijk is het net een Leonardoklas.

wil40
10-11-2011 om 22:38
Moedervan3
Ik ben het helemaal met je eens dat het leven van het meisje eruit ziet of haar ouders 24 uur per dag bezig zijn met haar intelligentie en haar leerprestaties. Het lijkt mij inderdaad ook niet dat een kind daar nou gelukkig van wordt.
Wat ook kan is dat dit in het dagelijks leven misschien wel meevalt. Dat Ayla haar zorgen uit op dit forum en dat juist doet om er in real live minder mee bezig te zijn? Het is moeilijk om Ayla te overtuigen dat ze niet alle problemen op het pad van haar dochter hoeft te effenen, dat dat juist helemaal niet goed is. Dat je van een mug geen olifant hoeft te maken, dat dingen vaak zichzelf oplossen als een kind ouder wordt en zelf zijn weg mag kiezen en ook mag falen.
Maar haar dochter is 7 en ze zit midden in de problematiek, ze zit er boven op. Mijn kind is 13 en ik heb gaandeweg weer bijgeleerd en vooral afgeleerd. Een moeder met volwassen kinderen zegt weer tegen mij:"Ach joh, komt allemaal goed op het VO, laat los, hij kan het best."
Maar daar heb ik weinig aan, ik heb liever dat ze met ideeën en oplossingen komt.

Fiorucci
11-11-2011 om 06:53
Annet
Mij is verteld dat het voornamelijk kwam door het enorme verschil tussen rekenvaardigheden en de rest. Ze rekent bovengemiddeld, maar vergeleken met de andere stof was er een enorme kloof. Uiteraard weten we haar iq,maar bij benadering, niet absoluut.

Henk 82
11-11-2011 om 08:49
Sport
"Met ballet heb ik geen ervaring, maar bij andere sporten is mijn ervaring dat de beste spelers meer trainingstijd krijgen in zaal of op veld, de betere trainers krijgen, altijd voorgaan bij de betere materialen, etc. Dat brengt wel degelijk extra kosten met zich mee, ook al betalen die beste spelers dat niet zelf."
Mijn model zou zijn extra middelen voor de beteren en voor die sporters die extra zorg nodig hebben.
Maar los daarvan blijf ik het vreemd vinden dat dit voor sport wel geaccepteerd wordt en voor onderwijs niet.

billie
11-11-2011 om 08:59
Nou annet
In de sport in een lager team spelen is iets anders als in een team spelen waar je echt veel en veel te goed voor bent. Dan zou de lol er voor iedereen snel vanaf gaan. En dat snapt dan iedereen, terwijl bij school geroepen wordt dat school nu eenmaal niet leuk is enz.
Bovendien is en blijft sport een keuze. School is dat niet. Als zoon een keuze had, zou hij die ´stomme´ werkjes helemaal niet maken. Maar ze moeten. Maar moeilijkere werkjes zijn nog altijd leuker dan werkjes die veel te makkelijk zijn.
Op basisscholen worden die dingen vaak verward, een hoog iq en een hoge motivatie tot werken.

Henk 82
11-11-2011 om 09:10
Fc nederland.
"Bij de meeste sporten (behalve het echte topniveau) worden de extra trainingen, betere trainers en materialen toch echt door de club betaald."
Het wordt dus samen opgebracht door alle sporters. Terwijl die helemaal geen individueel belang hebben bij dit soort faciliteiten voor de beteren onder hen.
Maar kennelijk is er wel een collectief belang. Misschien is het aandacht voor een sport, en daarmee ondersteuning vanuit overheid en bedrijven?
Ik denk wel, dat als Nederland wereldkampioen wordt in een sport, zoals dat laatst bij honkbal gebeurd is, goed is voor de hele sport, dus voor alle honkballers.
Rijst de vraag: Wie hebben er belang bij dat Nederland qua onderwijs ook in de eredivisie goed meedoet? Wie zitten er in de 'onderwijs club'?
Mensen die belang hebben bij onderwijs. Ik zou zeggen, bijna iedereen.

ayla
11-11-2011 om 09:14
Reactie
Ayladochter kan echt wel rekenen, haar niveau is zelfs ver bovengemiddeld. Het enige wat ze niet kan is automatiseren bij de tafels en de eenvoudige + en – sommen maar verder rekent ze op een hoog niveau. Bij taal idem, ze heeft een zeer hoog woordbegrip, leest avi uit, begrijpend lezen op minimaal groep 8 niveau maar het automatiseren van de spellingsregels kost haar moeite. Het klopt dat ze bij de rekenen cito uitvalt, school weet nog niet waarom maar vermoedt dat het te maken heeft met de andere vraagstelling van de cito, want echt moeilijk vindt ze hem niet. Het schijnt er vaker voor te komen dat slimme kinderen de vraagstelling van de citotoets niet snappen. Maar mocht zich dit niet vanzelf oplossen dan zit ook hier een bureau die citotraining geeft aan groep 8 leerlingen.
Ze had een harmonisch profiel, scoort zowel bij verbaal als perfomaal zeer hoog, bij perfomaal het hoogste. Haar verwerkingssnelheid was ook zeer hoog. Ze is toen ook sociaal-emotioneel getest en ze had toen een voorspong van 3 tot 4 jaar. Vraag me niet waar ze dat op baseren, geen idee, dat kwam er in ieder geval uit.
Ja ik ben op zoek naar ervaringen, naar iemand die luistert. Ik bedoel 1 versnelling is voor de meeste mensen wel te verkroppen, 2 wordt toch al een stuk lastiger. Ik heb wel ouders van HB kinderen in mijn buurt maar ayladochter is weer verder dan zij. Ze haalt de oudere HB kinderen in. Ik worstel ook met al die vragen, is ze niet te jong om het dagboek van Anne Frank te lezen, moet ik haar nu alles over oorlogen en moorden vertellen. Maar ergens moet ik ook erop vertrouwen dat ze zelf kan aanvoelen wat ze aankan. Als ze het niet meer wil legt ze het wel weg. Toen we school wisselde hoopte ik ook een rustpunt te vinden maar dat lukt gewoon niet. Ik denk dat je bij haar nooit helemaal rust zult vinden omdat ze altijd zal vragen voor meer.
Het is hoe Wil het zegt, ik wil graag een oplossing, ik bedoel, ik heb deze week met mijn 7 jarige dochter over zelfmoord gesproken, hoe diep kun je zinken. Ik wil niet horen dat het ooit wel vanzelf goed komt, wat koop ik daar nu voor. En dit komt echt niet door mij, als ze gelukkig zou worden door de hele dag met haar barbies te spelen, nooit meer iets te doen, een lagere opleiding en een makkelijke baan dan tekende ik daar meteen voor. Ik heb liever een gelukkig kind op het VMBO dan en ongelukkig kind op het gym. Mijn jongste is heel anders, daar maak ik me ook geen zorgen over. Die loopt flierefluitend door alles heen, wel heel slim, loopt ook voor op diverse vlakken maar het boeit hem allemaal verder niet. Geen pluswerk, wel pluswerk, maakt hem allemaal niet zolang hij maar buiten op de stoep kan voetballen, Mario kan spelen op de nintendo en af en toe een robbertje kan stoeien met papa is hij helemaal gelukkig. In hem zie ik een gewoon heel slim kind, zoals andere slimme kinderen zijn.

MoederVan3
11-11-2011 om 10:33
Ayla
Ik twijfel geen moment aan je goede bedoelingen. Ik voel met je mee dat het niet lekker loopt. Een verdrietig kind is een loden last.
Er zijn op deze lijst allerlei suggesties gedaan en er is steeds ook een dikke maar bijgeplaatst: je kan dit soort problemen nooit helemaal oplossen.
Naar mijn idee is de consequentie daarvan dat als je kind zo ongelukkig is, je hulp moet zoeken.
En even terug naar het schoolwerk, sommige dingen leer je alleen door te oefenen, zie ook het draadje over het gecompacte rekenwerk. Zo ben ik zwak in talen, maar scoorde ik toen ik in 3 VWO werd getest, helemaal bovenaan de schaal met mijn taalkundig begripsvermogen, helaas scoorde ik helemaal onderaan met mijn woorbeeld. Het netto effect was dat ik veel harder voor de talen moest leren dan mijn klasgenoten, ondanks dat ik minder woorden hoefde te kennen dan mijn klasgenoten om een tekst te begrijpen. En ja, ik vond dat geploeter ook enorm saai. Dus ben ik net zoals Primavera met slechts één vreemde taal voor het VWO geslaagd.
En ik vrees voor je dochter dat, ondanks dat ze het berensaai is om sommetjes en spellingsoefeningen te maken, die ze wel snapt, ze het toch zal moeten doen om ze in te slijten.
Ik vond de suggestie van Elisa om A. naar een RT-er te sturen om haar te leren hoe ze CITO's moet maken een goede. CITO's dienen ten slotte om vast te stellen waar de gaten in de kennis zijn en dat lukt op deze manier niet.

billie
11-11-2011 om 12:24
Luisteren
Volgens mij reageren hier mensen met ervaring. Tenzij je er iid vanuit gaat dat je dochter een zeer uniek kind is dat qua iq ver boven iedereen uitsteekt. Ook heb ik het idee dat er hier naar je geluisterd wordt. Ik vraag me dan ook af hoe het komt dat je zelf het idee hebt dat dat niet zo is.
Dit-´Ik denk dat je bij haar nooit helemaal rust zult vinden omdat ze altijd zal vragen voor meer. ´is iets dat deels natuurlijk wel klopt, ook bij middelbaar etc zul je tegen issues aanlopen. (maar je bent niet de enige) Van de andere kant lijkt het me zinvol te kijken hoe je dit bij haar kunt gaan leggen. Leer haar hoe ze zelf dat ´meer´ kan gaan regelen. Jij hoeft alleen te steunen.

Thursday Next
11-11-2011 om 13:27
Ayla
heeft je dochter een duidelijk dag/weekprogramma? Bij onze dochter was er we aardig wat pluswerk maar het was vaak te vrijblijvend en onduidelijk. Pas toen ze een weektaak kreeg ging het beter, toen wist ze precies wat er van haar verwacht werd.

Mina Bakgraag
11-11-2011 om 13:32
Ayla
Ik snap je maar al te goed. Ik waarschuw je alleen voor bepaalde valkuilen. In sommige zijn wij ook gevallen. Ik probeer je steeds duidelijk te maken dat sommige dingen te groot zijn en dat je niet zelf het wiel uit hoeft te vinden. Daarom hamer ik er steeds op hulp te zoeken bij een professional, bij iemand die meer expertise heeft op het gebied van hb. Daarom vraag ik steeds of je contact hebt gehad met zo'n bureau of met de Leonardoschool, omdat de nood zo hoog is, dat proef ik uit je woorden. Maar ik geloof niet dat je dat zo ziet zitten, anders zat jeer wel meer achteraan en zat je wel geregeld aan de telefoon.
Met mijn dochter gaat het inmiddels goed, leerwerk interesseert haar niet want hevig aan het puberen maar de dingen die jij beschrijft, herken ik heel erg van toen zij nog op de basisschool zat.