Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
ayla

ayla

24-10-2011 om 10:56

Elisa, ervaringen 2 keer versnellen

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Fransien

Fransien

23-11-2011 om 10:57

En toch is het moeilijk

Want je hebt een kind wat je dolgraag gelukkig wil zien en wat overduidelijk niet gelukkig is, zich eenzaam voelt en niet leert wat ze op school hoort te leren (nl leren, doorzetten, uitglijden en weer opkrabbelen). Ik ben blij dat je begeleiding hebt gevonden en ik hoop van harte dat dat ook op de langere tijd helpt.

Toch maar

Ik wilde eigenlijk niks schrijven maar als je zegt: “Echter, en dan kunnen jullie me geloven of niet, hun behoeftes zijn anders dan die van ayladochter. Zij hebben voldoende aan de B-teksten voor lezen, die zijn uitdagend genoeg. het gewone pluswerk wat er ligt is voor hun voldoende.” Nou, dat kan jij helemaal niet weten. Het is niet omdat een kind niet bokkig doet in de klas, dat het kind een voldoende uitdagend aanbod krijgt of dat het kind niet meer aankan, zeker als je spreekt over meisjes die vaak en eerder hun ongenoegen thuis laten blijken (en daar spreek ik uit ervaring en niet eens alleen voor eigen kind). Ik weet niet waarom jij blijft volhouden dat in heinde en verre geen enkel kind kan tippen aan jouw kind. Er zijn echt nog andere “heel hb” kinderen in het zuiden van NL hoor en kinderen die een andere belevingswereld hebben (al dan niet hb). Ik heb sterk de indruk dat je andere kinderen zwaar onderschat.
Trouwens, ga je soms wel eens naar een bijeenkomst voor hb kinderen en heeft ze daar aansluiting?

Ivm. een 2e versnelling: als je dochter haar belevingswereld zo anders is, wat gaat het dan uitmaken dat ze nog eens versnelt, sluit die belevingswereld dan plots wel aan? Je kan wel als argument nemen dat ze dan sneller klaar is met de basisschool maar eenzaam zou ze alsnog blijven, één jaar oudere kinderen leven niet ineens in een andere wereld.

Verder: ik ken een paar kinderen met IQ’s waar je dochter nog niet van in de buurt komt (ja, er zijn landen waar ze een stuk verder dan 150 kunnen meten) en die kinderen draaien inderdaad grotendeels op een eigen programma, waar ze dan nog zelf voor instaan omdat hun programma zo sterk naar boven afwijkt dat er zelfs geen hb materiaal beschikbaar is voor het basisonderwijs. En dat programma draaien ze in hun gewone klas tussen gewone kinderen. Wat doen zij: fysica-economie-chemie-wiskunde die normaal maar ver op het VWO aan bod komt, en waar de juf al lang niks meer van begrijpt. Zij hebben zelfs op regelmatige basis een afspraak met een professor (heeft moeder geregeld). Deze kinderen steken zo met kop en schouder uit en toch hebben ze vriendjes (al is dat niet vanzelf gegaan), ze zijn ook maar 1 keer versneld. Ze doen volop buitenschoolse sporten waar ze ook nog eens behendig in zijn. Ook daar hebben deze kinderen vriendjes. Een tip: leer je dochter om soorten vriendjes te hebben, met het ene vriendje praat je over sterrenkunde, met het andere vriendje praat je over een tv programma en met het andere doe je paardrijden of knutselen. Niet alles in een vriendschap hoeft op cognitief niveau te zijn.

En verder zou ik ook willen zeggen over de geboden uitdaging dat m.i. Chippie en Elisa daar een mooie opsomming hebben gemaakt.

Annet

Annet

23-11-2011 om 11:56

Over nieuwsbegrip

Ik vind het erg vreemd dat school de teksten van nieuwsbegrip gebruikt voor technisch lezen.
Zoon in Leonardoklas (groep 6/7) krijgt nieuwsbegrip voor begrijpend lezen, waarvoor het bedoeld is. De hele klas is avi-uit en ik ga ervan uit dat het niveau van de klas hoger is dan de groep 5 waar je dochter in zit. Toch doen veel kinderen in de klas de B-teksten. De indeling wordt gemaakt op basis van het niveau van tussentijdse toetsen (van nieuwsbegrip zelf), dus hoe goed het kind de vragen over de tekst gemaakt heeft.
Het belangrijkste verschil dat ik zie tussen B en C zijn de type vragen die gesteld worden en de eisen die gesteld worden aan de lengte en diepgang van de antwoorden. Daar zit de uitdaging in, niet in het niveau van de tekst.

Fiorucci

Fiorucci

23-11-2011 om 12:07

Ayla

"Zij hebben voldoende aan de B-teksten voor lezen, die zijn uitdagend genoeg. Het gewone pluswerk wat er ligt is voor hun voldoende." Dat weet je niet. Mijn dochter zou er zo een kunnen zijn in jouw ogen. De werkelijkheid is veel weerbarstiger,geloof me.

MoederVan3

MoederVan3

23-11-2011 om 13:21

Bokkig

Ik heb soms het idee dat Ayla zelf een bokkig kind is. Volgens mij is alles zo langzamerhand wel gezegd in dit draadje en kan Ayla er uit pikken wat nuttig is, of ze kan dit niet doen. Aan haar de keuze.
Ik zou zeggen: negeren verder.

Thursday Next

Thursday Next

23-11-2011 om 14:14

Dagplanning

".. er ligt een dagplanning die duidelijk moet maken voor dochter wanneer ze wat moet doen."

Dus dat was er nog niet? Dat vroeg ik eerder in dit draadje al. Duidelijkheid kan echt een hoop schelen. Hier was er wel pluswerk voor dochter, maar omdat het voor haar niet duidelijk genoeg was wat ze moest doen (ja: moest en niet mocht) deed ze maar weinig. Goed dat de planning er nu eindelijk komt, hopelijk wordt er ook op gelet dat de opdrachten worden uitgevoerd.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

23-11-2011 om 15:02

Ayla

Die planning is idd heel belangrijk. Vooral voor mijn zoon was dat een must omdat hij ook ADHD heeft. Hij had dus en een dagplanning en een weekplanning. Kwam hij er niet uit, dan mocht/moest hij de lerares om hulp vragen. Vooral dat om hulp vragen vond hij lastig in het begin "ik ben toch zo slim, dan moet ik het ook alleen kunnen". Niet dus. Dat hebben we hem heel duidelijk gemaakt.
Nog steeds merk ik dat hij, hoewel hij assertief en mondig is, schroom heeft om om hulp te vragen op school. Gelukkig heeft hij een geweldige mentor die er echt voor hem is en die continu duidelijk maakt dat ze er is om hem te helpen op welk gebied dan ook.
Ayla, ik hoop dat er snel duidelijkheid en hulp komt. Ik begrijp echt heel goed dat je je zorgen maakt en je dochter gelukkig wilt zien. Alleen zie je soms door de bomen het bos niet meer en wordt het een grote brei.
En mocht school uiteindelijk toch niet je dochter kunnen bieden wat ze nodig heeft, overweeg dan desnoods een Leo. Persoonlijk ben ik niet zo van de Leo maar in sommige gevallen kan het wel de beste oplossing zijn.
Maak je verder niet al te druk over de toekomst. Het gaat om het hier en nu en wat later is, is van later zorg.
Ik weet trouwens heel goed hoe het is als je je echt verveelt. Ik ben net zo hb als je dochter en ik kreeg geen extra werk, geen versnelling. Mijn basisschooltijd was een grote nachtmerrie. Iedere dag ging ik misselijk naar school; ik werd gepest, zat me rot te vervelen en ik kwam iedere dag huilend uit school. Mijn enige geluk bestond uit thuis op mijn kamer boeken lezen (vreten). Dan kon ik in mijn eigen wereld zitten. Alleen lezen hield me staande want voor de rest was ik knetterdepressief en ongelukkig.
De middelbare school was al niet veel beter maar daar kon ik tenminste nog wat uitdaging vinden en docenten die me stimuleerden.
Pas op de universiteit bloeide ik op. Helaas had ik zo een knauw gekregen van mijn schooltijd dat ik geen enkele studie af heb kunnen maken. Het heeft me jaren van therapie gekost om mezelf te vinden en erachter te komen wat ik nu wel en niet wilde, wel en niet kon.
Dus ja, als mijn zoon roept dat hij zich verveelt heb ik aan de ene kant zoiets van: "stel je niet aan, dat is geen vervelen" en aan de andere kant gaan de alarmbellen rinkelen.
Niets zo dodelijk als oprechte verveling. Maar er is een verschil tussen je vervelen en verveling. Er is niets mis met je een keer vervelen. Dat kan, mag en moet.
School moet gewoon en je moet uitdaging genoeg hebben. Maar sommige dingen moeten gewoon ook gedaan worden ook al vind je ze "saai". Leren behelst veel meer dan alleen maar cognitieve zaken. Leren samenwerken, leren doorzetten, leren fouten mogen maken, leren dat je niet alles op een presenteerblaadje aangeboden kan krijgen. Leren dat iedereen anders en toch uniek is. Leren je staande te houden, leren assertief te zijn.
Deze zaken zijn mi nog belangrijker dan die cognitieve vermogens en vaardigheden.

liora

liora

23-11-2011 om 20:19

Ayla

Zoek eens uit welke reis Anne heeft gemaakt? Nou dat verklaart waarom deze opdracht is gekozen: noch jij, noch de school heeft enig benul van Anne Frank.
Ze maakte geen 'reis', ze is op transport gezegd, opgesloten in een kamp waar ze is overleden, verraden tijdens de onderduik.
Ze stierf in Bergen Belsen, wat bedoel je met Polen?

Liora

Succes ayla

Ik hoop dat het bureau jullie kan helpen. En dat tot die tijd ayla dochter het toch naar haar zin heeft op school. Uit ervaring kan ik je zeggen dat de levelboxen echt erg leuk zijn. Onze zoon werkt hier zelfstandig mee. Maar een keer per week is er ook speciale uitleg voor level werk kinderen. Mijn zoon wil dat alleen niet want hij vindt het veel te leuk in de klas en wil niet iets op de gang doen (zelfs niet met een klein groepje). Nou ja, dan niet.

Ik hoop alleen wel dat je project Anne Frank stopzet. Het was geen vakantiereis en uitrekenen hoe lang je nu over zou doen is belachelijk. Als alternatief zou je ook de Voc kunnen doen. Op weg naar Batavia hoe land deden ze erover, welke route namen ze etc. Daarna kan ze kijken hoe je nu zou kunnen reizen (boot, trein, bus of vliegtuig). Maar hou haar wel weg van het verhaal over Batavia .

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Batavia

Lastig typen zo'n i pod. Ik bedoel natuurlijk het schip de Batavia. Fascinerende geschiedenis maar totaal ongeschikt voor kinderen.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Chippie

Chippie

23-11-2011 om 22:59

Jij zegt "en zit maar als de directeur zelf zegt: "... dat ayladochter haar belevingswereld totaal anders is, de snelheid waarop ze info oppakt veel hoger. Voor hun is zij ook een uitzondering tussen de HB kinderen die ze al gehad hebben en nog hebben. We zijn dus allemaal zoekende.' maakt het wel duidelijk dat er ergens een verschil zit."

Daar ben ik niet van overtuigd. Allereerst, die directeur doet maar wat in mijn ogen en heeft volgens mij ergens een belletje horen rinkelen maar geen grondige kennis van HB. Anders was dat Anne Frank project er niet gekomen en was er ook echt pluswerk.

Ten tweede, zo eentje die qua cognitieve capaciteiten en verwerkingssneldheid ook op de 'gewone' HB kinderen nog mijlenver voorloopt, loopt hier ook rond. In de klas is dat geen enkel probleem; hij is absoluut niet eenzaam, dat hij voor ruim 50% andere dingen doet is ook niet gek want er is geen standaardtaakbrief, elk kind werkt op zijn of haar niveau.

Maar cognitieve capaciteiten en verwerkingssnelheid zijn geen 'belevingswereld'. En ik weet dat Ayla daar vrolijk mee rondstrooit, maar wat is dat dan 'belevingswereld'? Voor een deel is er inderdaad geen aansluiting. Van die dingen die je eerder van een achttienjarige verwacht dan van een zevenjarige. Maar er zijn genoeg aanknopingspunten voor vriendschappen: Lego, voetballen, buiten spelen, moppen vertellen, computeren, etc.
En ja, hij heeft wat vriendjes die 2 jaar ouder zijn maar speelt ook graag met jongetjes van zijn eigen leeftijd die geen hoogvliegers zijn. En ook Ayla heeft interesses die ze kan delen met vriendinnetjes. Ze rijdt paard, bakt pepernootjes en kijkt weleens een filmpje; goh dat zijn dingen die prima in de belevingswereld van tig 7-8jarige meisjes passen.

Ik ben er wel van overtuigd als ik steeds roep dat hij 'zo veel slimmer is dan de rest van de wereld en dat al die andere kinderen lang niet zo slim zijn etc' (en je hoeft dingen niet hardop te roepen om een kind het toch te laten voelen) je vanzelf een andere belevingswereld creëert en het heel moeilijk wordt om vriendinnetjes te maken.

Tirza G.

Tirza G.

26-11-2011 om 16:52

Belevingswereld

Ik heb een HB-zoon. Ernstig HB. Zo'n kind wat in de brugklas juichend wordt binnengehaald om het gemiddelde IQ van de hele schoolpopulatie te verhogen en waar ze aan het eind van de 6 jaar (hij zit in de eindexamenklas) de vlag uithangen als-tie opbobbert. Zijn beste vriend, zijn allerbeste vriend al vanaf dat-ie een jaar of 8 is, heeft een MLK gedaan, daarna vmbo-basis en doet nu iets praktisch.
Mijn zoon heeft geen belevingswereld. Denk ik. Hij heeft gewoon de hele wereld.

Tirza

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.