Het forum van Ouders.nl is een online community waar iedereen respectvol met elkaar omgaat. Het forum is er voor ouders met vragen over opvoeding, ouderschap, ontwikkeling, gezondheid, school en alle andere dingen die je als ouder tegenkomt in het leven.
16-01-2012 om 22:16
Vorig jaar en het jaar daarvoor heb ik al veelvuldig hier geschreven over Tangozoon die 2 jaar groep 2 heeft gedaan, waar wij eigenlijk niet geheel achter stonden.
Uiteindelijk is Tangozoon met een lichte voorsprong aan groep 3 begonnen dit schooljaar. Met rekenen liep hij iets voor (hoeveel is ons nooit duidelijk geworden) en hij kon spellend lezen. Inmiddels zijn we dus een half jaar verder en leest hij nog steeds spellend, doet hij eigenlijk al een jaar. Hij herkent de au, ou en eu nog niet goed. Daarnaast rekent hij sommen tot de 10 nog steeds op zijn vingers uit.
Omdat ik me toch wel zorgen ga maken, stuurde ik vandaag een mailtje naar de juf. Zij ziet precies hetzelfde. Ze gaan het nader bekijken en een handelingsplan opstellen, op het 10-minuten gesprek, over een maand horen we meer. Fijn natuurlijk dat ze onze zorgen delen, maar het neemt de zorgen niet weg.
Ik ga me steeds meer afvragen of er niet meer aan de hand is. Tangozoon is naar ons idee een normaal intelligent,gevoelig jongetje. Hij is slim in klokkijken en met geld rekenen kan hij eigenlijk ook best goed. Maar het lezen en rekenen lijkt hij niet te kunnen automatiseren. Een verhaal terug vertellen lukt hem vaak niet en iets vertellen over wat hij ergens heeft gedaan vindt hij ook lastig. Verder is hij motorisch ook zwak, schrijven is heel lastig voor hem. Zwemmen kost ook veel moeite. Fietsen was, dankzij de loopfiets, weer geen probleem.
Het is een jongetje dat wel veel vriendjes heeft en meisjes vinden hem ook leuk omdat hij op school heel rustig en lief is. Sinds dit schooljaar is hij pas echt zelf gaan spelen thuis: fantasiespel met meestal poppetjes uit films (Toy Story, smurfen). Films kan hij tientallen malen kijken, steeds dezelfde luister cd luisteren vindt hij ook prima.
Zou er een achterliggend probleem kunnen zijn voor zijn leerproblemen op school? Is het het schooltype (montessori)? Ik weet het gewoon niet.
Dat het zo niet goed gaat weet ik wel. Thuis oefenen wil ik best, maar inmiddels moeten we dus schrijven, lezen en rekenen oefenen en gaat dat Tangozoon alleen maar meer tegenstaan. Zowieso is hij thuis momenteel erg dwars, grote mond, zijn zin doordrijven. Deed hij eigenlijk nooit zo erg als nu.
Hoe nu verder? Laten onderzoeken, maar op wat dan en waar? Of wachten op dat 10-minutengesprek maar dan zijn we een maand verder. Wie denkt mee?
19-01-2012 om 09:46
Je hoeft niet te wachten
Tango, de werkwijze is al verplicht sinds 1 augustus. Ik zou daarom als ik jou was dit gewoon nu al met de leerkracht bespreken.
Het is mogelijk dat de school nog niet zo ver is met de aanpassingen, maar dat zal dan toch wel 1 augustus 2012 worden, of ergens in de loop van volgend jaar.
Het maakt niet zo heel veel uit of je zoon dan of nu al geconfronteerd wordt met die compleet andere beoordeling. Voor hulp (dyslexieverklaring en behandeling), maakt het wel uit. Hoe eerder je bent, hoe groter de kans op vergoeding (verzekering) en behandeling die resultaat geeft.
Groet,
Miriam Lavell
24-01-2012 om 18:18
Dorle
Net gesprek gehad op school over zoon die in groep 6/7 zit, qua leeftijd in 6, maar cito van 7 gedaan heeft (al enkele jaren van een groep hoger). Behalve de gewone cito-overzichten (in stijl van groeiindex consultatieburo) hebben ze ook een overzicht uitgedraaid waarin hij juist beoordeeld werd als een groep 7 kind. Daarin was duidelijk te zien dat hij als een groep 7 kind functioneert, ondanks zijn relatief jonge leeftijd.