Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

En wat doet jullie school (niet)?


De zorg heeft het absoluut heel zwaar. En de mensen met horecaondernemingen, winkels, kapperszaken etc. ook. 
Dat wil niet zeggen dat het leraren het niet zwaar hebben. Mijn man zegt dat het op zich prima te doen is, maar het is vooral het constant schakelen en het steeds wisselen van aanpak en planning dat veel energie vergt. Het geeft veel onrust, niet alleen onder personeel, ook onder leerlingen. En dat komt de concentratie en motivatie niet ten goede. Dan op school les, dan weer thuis, dan weer half/half, dan die klas in quarantaine, dan de andere klas. Eerst geen versoepelingen voor eindexamens, nu weer wel. Eerst moesten scholen open blijven, nu plotseling toch dicht of online. Een proefwerkweek afblazen twee dagen voor aanvang is gewoon vervelend, leerlingen hebben er al hard voor gewerkt en nu wordt het weer weken uitgesteld. Dat geeft frustraties, bij iedereen. En dat neemt niet weg dat de mensen in de zorg helemaal op hun tandvlees lopen en ondernemers op het randje van faillissement in alle staten en compleet radeloos zijn.

CuddlyReindeer95

CuddlyReindeer95

20-12-2021 om 12:40

MamaE schreef op 20-12-2021 om 12:28:

En dat neemt niet weg dat de mensen in de zorg helemaal op hun tandvlees lopen en ondernemers op het randje van faillissement in alle staten en compleet radeloos zijn.

Maar als zij zich eens wagen te melden, krijgen ze meteen een klaagzang om de oren. Dat is toch raar?

De opleiding van mijn zoon heeft nog steeds niet laten weten hoe de rest van de week eruit ziet. Vandaag vervalt alles, zodat ze een plan kunnen maken voor de rest van de week. Ik begrijp niet hoe dat zo moeilijk kan zijn, na anderhalf jaar af en aan lockdowns en online onderwijs. 

Wednesday schreef op 20-12-2021 om 12:40:

[..]

Maar als zij zich eens wagen te melden, krijgen ze meteen een klaagzang om de oren. Dat is toch raar?

Van wie dan? Volgens mij snapt iedereen toch wel dat ze het zwaar hebben.
Behalve de mensen die niet in corona geloven dan.

Ik houd niet zo van vingertje wijzen en een wedloop wie het het zwaarst heeft.
Het is gewoon geen fijne situatie. Als iemand - in welke situatie dan ook - even stoom moet afblazen, dan is dat zo. Mijn man heeft zaterdag na de persco ook even gevloekt en gezucht, maar daarna ook weer de schouders eronder gezet. Hij bereidt zich nu voor op volledig online les na de kerstvakantie.

CuddlyReindeer95

CuddlyReindeer95

20-12-2021 om 13:54

MamaE schreef op 20-12-2021 om 13:25:

[..]


Ik houd niet zo van vingertje wijzen en een wedloop wie het het zwaarst heeft.
Het is gewoon geen fijne situatie.



De situatie is voor iedereen inderdaad verre van fijn. Neemt niet weg dat veel groepen er makkelijk vanaf komen in vergelijking met anderen. Juist die groepen hoor je klagen over de kerstboodschappen en vakanties en restricties aan het aantal met de kerst uit te nodigen bezoekers. Dan denk ik ook weleens: oh, to have your problems.

Vind jij dat dan echt zo raar?

Wednesday schreef op 20-12-2021 om 12:13:

[..]


Dat klopt, maar het niet mogen vergelijken van situaties omdat iedereen het zwaar zou hebben, hangt me inmiddels ook enorm de keel uit. Reken maar dat er mensen zijn die extra zwaar worden getroffen door de pandemie. Zij hebben de sores die iedereen heeft na bijna twee jaar pandemie PLUS extra sores. Waarom wordt dat hier toch steeds de mond gesnoerd? Je zegt toch ook niet tegen een kankerpatiënt dat hij zich niet mag storen aan het geklaag van iemand met een ingegroeide teennagel?

Ik schrijf niemand iets voor en snoer niemand de mond.  Maar mijn advies om niet te oordelen over het leed van anderen, geldt voor iedereen. Dus ja, dat zou ik ook aan iemand met kanker vertellen. Je schiet er namelijk helemaal niks mee op. 

Mija schreef op 20-12-2021 om 00:32:

[..]

Eerlijk gezegd hadden ze dat van mij hier ook wel mogen doen; gewoon vrij geven. Het klinkt allemaal heel ijverig, online les maar het is weer een giga-aanpassing die gevraagd wordt. Online les betekent bij mijn kinderen volgens mij vooral het niet kunnen volgen, verveeld uit het raam kijken of tegelijkertijd andere dingen doen. Dochter is de vorige lockdown dan ook maar naar school gegaan om daar de online lessen te volgen. Zoon heeft al gezegd dat hij dat nu ook gaat doen, als de lockdown na de vakantie nog niet voorbij is. School kent z’n pappenheimers en staat daar gelukkig voor open. Maar ik hoop enorm dat het niet hoeft. Het is zo anders, vraagt zoveel energie en veroorzaakt een heleboel stress. Ik wil er gewoon nog niet aan dat het ook na de kerstvakantie nog nodig zou kunnen zijn dus ik weiger dat gewoon te geloven 😂. Het is maar een week!

Het is vooral de vraag hoeveel output die week voor de kerstvakantie online zal hebben. Hoe effectief zijn ze nog? 

Hier op school waren hele goede sociale activiteiten gepland en dat was juist wat die kinderen nodig hadden. Juist jammer dat dit soort activiteiten in het honderd vallen. Maar ja, wat gebeurt gebeurt. 

Wednesday schreef op 20-12-2021 om 13:54:

[..]



De situatie is voor iedereen inderdaad verre van fijn. Neemt niet weg dat veel groepen er makkelijk vanaf komen in vergelijking met anderen. Juist die groepen hoor je klagen over de kerstboodschappen en vakanties en restricties aan het aantal met de kerst uit te nodigen bezoekers. Dan denk ik ook weleens: oh, to have your problems.

Vind jij dat dan echt zo raar?

Ja, als kerstboodschappen en vakanties je grootste probleem in het leven zijn op het moment, dan ben je een gezegend mens.

Ik had het meer over dat zorgmedewerkers het zwaar hebben, maar ook docenten, horecaondernemers, kappers, winkeliers, mensen/kinderen in onveilige thuissituaties, mensen die eenzaam zijn. Het leed is voor iedereen anders, maar daarmee niet minder legitiem. En dan kun je gaan wijzen van 'ja maar de zorg' en 'ja maar de horeca'. Maar dat vind ik dus niet fair. Klagen over dat kerst niet met de hele familie kan valt daarbij in het niet.

Siobhan schreef op 20-12-2021 om 11:52:

Ik ben de vermoeide leraren zat. Zal wel aan mijn werk in het ziekenhuis liggen...wij hebben geen vrij, wij moeten extra diensten draaien, wij worden continue gebeld om toch de cohort afdeling in de lucht te kunnen houden. Mijn vakantie is ingetrokken....en ja we staan er. WIJ zijn moe. Het zou zo fijn zijn als de leraren die vermoeidheidskaart niet iedere keer trekken. Geef eens energie af en laat de mensen waar het echt om eens moe zijn...horeca, winkeliers, zorg. Ondersteun ze door de energie te geven en de schouders er onder te gooien. Gooi die positiviteitsvlag eens uit.

Jeetje, je hebt echt geen idee wat leraren allemaal doen hè. Ik heb eerst als verpleegkundige gewerkt dus ken beide werkvelden. Jij zal ongetwijfeld moe zijn maar dat geldt voor meer beroepsgroepen. We werken met kinderen die al twee jaar in onzekerheden leven. Die vandaag niet weten waar ze morgen aantoe zijn. Dit brengt heel veel onrust mee. Je hebt nu een klas met 30 kinderen en al hun emoties. Het volgende uur weer 30 nieuwe kinderen en al hun emoties. Mensen vallen niet voor niets uit, dat is echt niet om een dwars scheetje. 

CuddlyReindeer95

CuddlyReindeer95

20-12-2021 om 14:42

MamaE schreef op 20-12-2021 om 14:38:

[..]

Ja, als kerstboodschappen en vakanties je grootste probleem in het leven zijn op het moment, dan ben je een gezegend mens.

Ik had het meer over dat zorgmedewerkers het zwaar hebben, maar ook docenten, horecaondernemers, kappers, winkeliers, mensen/kinderen in onveilige thuissituaties, mensen die eenzaam zijn. Het leed is voor iedereen anders, maar daarmee niet minder legitiem. En dan kun je gaan wijzen van 'ja maar de zorg' en 'ja maar de horeca'. Maar dat vind ik dus niet fair. Klagen over dat kerst niet met de hele familie kan valt daarbij in het niet.


Dan denk ik dat wij het grotendeels eens zijn. Ik wilde het ook niet verengen tot de groep ondernemers en de zorg. Ik denk dat dat onvoldoende duidelijk was in mijn vorige berichten. 

Siobhan schreef op 20-12-2021 om 11:52:

Ik ben de vermoeide leraren zat. Zal wel aan mijn werk in het ziekenhuis liggen...wij hebben geen vrij, wij moeten extra diensten draaien, wij worden continue gebeld om toch de cohort afdeling in de lucht te kunnen houden. Mijn vakantie is ingetrokken....en ja we staan er. WIJ zijn moe. Het zou zo fijn zijn als de leraren die vermoeidheidskaart niet iedere keer trekken. Geef eens energie af en laat de mensen waar het echt om eens moe zijn...horeca, winkeliers, zorg. Ondersteun ze door de energie te geven en de schouders er onder te gooien. Gooi die positiviteitsvlag eens uit.

Hé, halloooo, 

Er is hier 1 leraar die op jouw dochters uitroep ‘ja’ zegt. Meer niet hoor. Misschien gewoon eens stoppen met klagen over klagende leerkrachten, want die zijn er gewoon niet zo. Die schouders worden gewoon eronder gestoken en energie wordt lekker in allerlei positiviteit richting de leerlingen gegooid. 

Daarnaast, dit to gaat over school, niet over jouw zorgbaan. 

CuddlyReindeer95

CuddlyReindeer95

20-12-2021 om 14:53

Mevrouw75 schreef op 20-12-2021 om 14:46:

[..]

Hé, halloooo,

Er is hier 1 leraar die op jouw dochters uitroep ‘ja’ zegt. Meer niet hoor. Misschien gewoon eens stoppen met klagen over klagende leerkrachten, want die zijn er gewoon niet zo. Die schouders worden gewoon eronder gestoken en energie wordt lekker in allerlei positiviteit richting de leerlingen gegooid.

De leraren die ik ken (oké, een beperkte groep) vinden het in ieder geval allemaal verschrikkelijk dat de scholen dichtgaan. Ook in alle communicatie van de middelbare scholen van mijn kinderen de afgelopen weken (en in eerdere lockdowns) is dat heel duidelijk te lezen. Ik vraag me dan af waarom zo’n club als LIA met totaal andere verhalen komt. Zijn het dan al de “zeikerige” docenten die daar lid van worden?

Wednesday schreef op 20-12-2021 om 14:53:

[..]

De leraren die ik ken (oké, een beperkte groep) vinden het in ieder geval allemaal verschrikkelijk dat de scholen dichtgaan. Ook in alle communicatie van de middelbare scholen van mijn kinderen de afgelopen weken (en in eerdere lockdowns) is dat heel duidelijk te lezen. Ik vraag me dan af waarom zo’n club als LIA met totaal andere verhalen komt. Zijn het dan al de “zeikerige” docenten die daar lid van worden?

Dat denk ik. De LIA is ook een redelijk kleine club. En zelfs dan, ook als lid kan je het weleens niet eens zijn met een uitroep van jouw club. 

Ik kan me zo voorstellen dat het voor iedereen lastig is. Ik heb voor mijn jongste noodopvang geregeld, maar die wordt verkouden (hoesten), dus dikke kans dat ik toch moet zien hoe ik het zonder opvang redt (en opa en oma zijn dan ook geen optie). Vandaag heb ik geregeld, en morgen zien we weer, dat brengt ook een hoop onzekerheid en onrust met zich mee en hangt niet vast aan het soort werk of de branche. Je moet flexibel meehuppelen, een andere keuze is er niet.

Dochter 10, Groep 7: Thuis naar vermogen lekker zelf aan de slag met Snappet. Dochter is zeer gemotiveerd om eindelijk haar 'achterstand' in te halen. Maar concentratie is laag dus een uurtje per dag is prima. Meester had overigens ook niets klaargezet vandaag. Ze had nog wel wat staan wat ze kon doen. 

Stiefdochters 9 en 12, groep 6 en 8 andere basisschool: niets, week vakantie

Dochter 11, klas 1 vwo: Vandaag naar school om Chromebook op te halen, vanaf morgen tm donderdag online les tot 13:00. 

Dochter 13, klas 2 TL: Vandaag niets, morgen evt spullen ophalen. En elke dag werkplanning opsturen naar de coach. Wel elke dag om 9u dagopening online. Ze werken met kunskapskolan dus ze werken altijd al online. Alleen nu geen les van de docent. 

Stiefzoon 15, klas 3 kader: Hele week vakantie 

Dochter 20, MBO examenjaar: had al online les dus dat blijft en stage gaat wel door (ziekenhuis). 

Zoon 21, is gestopt met de opleiding. Het hele online is niets voor hem. 

School waar ik werk: Leerlingen klas 4 die stage lopen blijven dat doen indien dat kan, anders moeten ze woensdag naar school om opdrachten te doen. Klas 1 tm 3 di, woe en do online les tot 12u. Om 12u feestelijke jaarafsluiting online. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.