Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

En wéér een werkstuk...

Dochter zit in groep 8 en heeft al menig werkstuk gemaakt. Dit jaar moet ze twee grote onderwerpen bespreken. Het eerste, een geschiedenisonderwerp, zit er inmiddels op. Het laatste werkstuk in haar basisschoolcarriere moet gaan over een "groot maatschappelijk onderwerp", zoals racisme, puberteit, abortus, enz. De onderwerpen die ik heb genoemd zijn natuurlijk al meerdere keren door andere groep achters behandeld. Dochter moet dus wat anders bedenken. Ze vroeg of "de kinderen van die ouders op dat forum van je" misschien briljante ideeën hebben. Het moet een beetje te behappen zijn qua omvang, dus niet zoals een klasgenoot van dochter voor zijn geschiedeniswerkstuk De Tweede Wereldoorlog als onderwerp nam, waarin hij vervolgens bijna verdronk.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Misschien

een beetje flauw maar ik dacht aan " De problemen in het basisonderwijs."
Of gevaren van internet. Of voor en nadelen van MSN oid

reina

reina

06-12-2009 om 18:45

Loverboys?

maan.

maan.

06-12-2009 om 19:24

Of..

Geinspireerd door elders op ouders online:
vleeseters / vegetariers?

heel veel succes gewenst aan je dochter.

Eenzaamheid?

..evt. gespecificeerd, bij ouderen bijvoorbeeld.

kinderen van gedetineerden (recent in de publiciteit geweest, er is nieuw beleid dat ze meteen als een moeder of vader wordt aangehouden bij de politie al moeten kijken hoe het met de kinderen is gesteld)

persoonsgegevens, bijvoorbeeld nav de actie met de tatoeage van het BSN

enz.. enz...

Ja reina

en dan wel meteen even met dochter naar de jeugdmusical gaan he?

Annet

Annet

06-12-2009 om 19:48

Gebruik haar eigen voorgeschiedenis

Mijn dochter deed in groep 8 een spreekbeurt over Indonesie in de 2e wereldoorlog. Aanleiding: Oma heeft in een kamp gezeten daar. Dit onderwerp heeft haar veel gebracht wat betreft erkenning voor Oma en meer kennis over een deel van haar eigen voorgeschiedenis. Daarnaast had ze al veel interesse voor de tweede wereldoorlog.
Misschien heeft jouw familie ook een speciale geschiedenis, een oud familieverhaal?
Oja, dochter deed in groep 7 een werkstuk over de voedselbank ter plaatse. Ik vind dit soort dicht-bij-huis-onderwerpen zeer geschikt.

Hij was ineens weg

ik wilde er nog tussen typen, dat ik hetzelfde dacht als reina!

Ja annet

Het is inderdaad het leukst om een deeltje van de eigen familiegeschiedenis of iets in de omgeving "levend" te maken door het met zo'n werkstuk in een bredere context te plaatsen.

Pennetje

Pennetje

06-12-2009 om 21:40 Topicstarter

Wel al gedaan

Ze had de Watersnoodramp gedaan voor haar geschiedenisonderwerp, mijn vaders familie komt uit Zeeland. Mijn opa en oma woonden in '53 niet meer in Zeeland, maar kregen een deel van de geëvacueerde familie in huis. Een neef was toen net zo oud als dochter nu en heeft haar het hele verhaal vanuit kinderperspectief verteld, net een spannend jongensboek.
Mijn ex heeft een tijdje in de bak gezeten, maar of ze dat nou graag kwijt wil in een werkstuk?
Ik zal alle onderwerpen aan haar voorleggen, ik zag al een paar geschikte, maar dochter moet natuurlijk zelf kiezen.

Armoede in nl?

gezien de eerdere suggestie van de voedselbank, kun je het ook nog breder trekken en kijken naar armoede/rijkdom in NL. Bij onze woonplaats zijn er behoorlijke verschillen in inkomens en dat zorgt soms best voor scheve gezichten in deze periode (sint/kerst). Wellicht is dat bij je dochter op school ook het geval...

groetjes,
Jons

Tja

'Pesten'was nog niet langsgekomen. Maar ik kan me voorstellen dat je dochter daar nou niet echt op zit te wachten, gezien de voorgeschiedenis.

Iets over privacy, zou ik denken. Ook nuttig voor haar eigen kritische vermogens.

Groeten,

Temet (die denkt: och hemel, krijgen we dat ook nog allemaal...)

rosa

rosa

07-12-2009 om 11:10

comazuipen?
gevangenissen (helpt dat nou, mensen opsluiten)
orgaandonaties
kinderarbeid
loverboys
hooligans

rosa

Pennetje

Pennetje

07-12-2009 om 12:45 Topicstarter

Wauw

Wat een hoop onderwerpen! Pesten had ik ook al geopperd, maar daar voelde dochter inderdaad niks voor. Ik vind zelf Loverboys wel een goede, leert ze meteen hoe ze zich kan wapenen. Maar nogmaals, dochter moet zelf kiezen.
En ja, dames met jongere kinderen, de bovenbouw is één groot festijn van werkstukken, spreekbeurten, boekbesprekingen en andere zaken waarbij je een oogje in het zeil moet houden. Hier kan dochter eigenlijk alles zelf, als ze maar even op gang wordt geholpen. Dus even samen onderwerp bepalen, hoofdstukindeling maken en naar de bieb, de rest komt dan wel goed.
Dank voor jullie inbreng! Trouwens, wie nog meer weet is natuurlijk van harte welkom het in de groep te gooien.

Tirza G.

Tirza G.

07-12-2009 om 19:45

Lacht in vuistje (lit ot)

Wacht maar wacht maar wacht maar.......tot het VO. Daar presenteren ze zich suf aan alle mogelijke flauwekul. Ik dacht dat ik alles gehad had, totdat dochter (tegenwoordig studerend) vertelde dat ze een presentatie voor wiskunde moest doen. Nou, je kon me opvegen. Wat kun je daaaaaar nou aan presenteren. Lieve dames, u zult er versteld van staan

Tirza

Ha, maar tirza

... ik heb goede hoop dat tegen de tijd dat mijn bloedjes op het VO zitten die werkstukken- en presentatiegekte weer is bedaard. Weer nieuwe onderwijstheorietjes enzo...

Ik bedoel maar: de staartdeling komt zo zoetjesaan ook weer terug, dus met een beetje mazzel kan ik zoon straks zonodig helpen met rekenen. Tegen de tijd dat beide kinderen op het VO zitten is alles bijna net weer zoals vroeger

Groeten,

Temet

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.