Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Guidala

Guidala

17-11-2019 om 18:25

Engels, Duits én Spaans in vakkenpakket op vo?

Vraag: bestaan er in Nederland scholen in het vo (havo/vwo) waar het mogelijk is om tegelijkertijd Engels, Duits en Spaans te doen? Zo ja, waar? Of heeft er iemand tips waar ik dit soort informatie kan vinden? Wij wonen in het buitenland en een van onze kinderen zou graag een schoojaar in Nederland willen doen, maar ik zoek zo veel mogelijk aansluiting qua vakkenpakket.(Geen van de genoemde talen is hier overigens de eerste taal.) Alvast bedankt voor reacties!

Marina

Marina

17-11-2019 om 18:35

Het

hangt er vermoedelijk van af om welk jaar het gaat hoe makkelijk of moeilijk dat te verwezenlijken is. De meeste scholen bieden sowieso Engels en Duits aan (en Frans) in de eerste drie jaar van het VWO (en de havo). Spaans kun je op de school van mijn jongste kiezen vanaf de vierde.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

17-11-2019 om 18:38

Mijn dochter

Mijn dochter zit in 6vwo en doet dit jaar centraal examen in Engels, duits èn Spaans. Voorheen kon je op deze school alleen schoolexamen Spaans doen, maar sinds dit jaar is het dus zo.
Zij doet N/G met als extra vak Spaans.

School is Lek en Linge Culemborg. Zij hebben ook ervaring met leerlingen uit andere landen. En wij zijn erg tevreden over deze school. Het heeft ook het predikaat Excellent gekregen.

Miep

Miep

17-11-2019 om 19:08

Ja hoor

Mijn dochter heeft op college Hageveld in Heemstede examen gedaan in Engels, Duits en Spaans. Is dat zo bijzonder?

Amersfoort

Amersfoort

17-11-2019 om 19:11

VWO

Op het Farel college in Amersfoort, maar alleen als je TTO doet. Dan krijg je Spaans vanaf de eerste klas. Of het mogelijk is om specifiek één jaar hier op school te gaan weet ik niet.

Amersfoort

Amersfoort

17-11-2019 om 19:12

Waar

Waar wil je gaan wonen? Op de school van mijn kinderen is dat mogelijk als je TTO doet.

Als je al een idee hebt van een woonplaats of regio dan krijg misschien ook wat zinvolle schoolnamen

Amersfoort 2

Amersfoort 2

17-11-2019 om 19:13

Dat is grappig. Amersfoort en amersfoort reageren tegelijk met dezelfde school in gedachte 😃

Dendy Pearson

Dendy Pearson

17-11-2019 om 19:22

Miep

Ik had begrepen dat de meeste scholen het aanbieden met als afsluiting het schoolexamen. En dat het CE niet overal kan.

Evenzo

Evenzo

17-11-2019 om 19:39

Hier moet je in de 2e twee van de drie talen kiezen: frans of Duits of spaans.
Hier heeft kind Engels, Duits en Spaans. 2 havo. Idem voor 2 vwo en verder... .regio Utrecht.

Miep

Miep

17-11-2019 om 19:41

Dendy

Oh, wat apart. Ik had nooit begrepen dat het iets bijzonders was. Op die school wordt ook bijna geen Frans meer gekozen, omdat veel leerlingen Spaans kiezen.

Marina

Marina

17-11-2019 om 19:45

Nijmegen

In ieder geval Stedelijk Gymnasium en NSG Groenewoud.

Amersfoort

Amersfoort

17-11-2019 om 20:41

Amersfoort 2

GMTA

Sterker nog….

Op de school waar ik werk krijg je in de brugklas Nederlands, Engels, Duits, Frans, Spaans en Chinees. En in elk van die vakken kan je eindexamen doen als je wil.

skik

Guidala

Guidala

18-11-2019 om 07:49

Mooi!

Dank voor alle reacties! Fijn om te weten dat deze vakkencombinatie mogelijk is. In "mijn" tijd was Spaans een taal die maar op weinig scholen werd geboden maar er is dus het e.e.a. veranderd in de tussentijd. De plannen hier zijn nog in een vroeg stadium, dus in welke regio kind terecht gaat komen moet nog duidelijk worden. Gebieden die een lichte voorkeur hebben zijn Leiden en Noord-Limburg. Maar we moeten (ook) nog op zoek naar een gastgezin (btw, als iemand nog tips heeft over organisaties die gasgezinnen bieden, dan houd ik me aanbevolen!).

Houten

Houten

18-11-2019 om 09:43

College de Heemlanden

Nog een mogelijkheid:
op de school van mijn zoon, College de Heemlanden in Houten (ook weer regio Utrecht dus), kan je ook Spaans, en de gewonere moderne vreemde talen kiezen. Hij doet VWO, en wil Spaans als eindexamenvak doen. En dat kan ook.

Eindhoven

Eindhoven

19-11-2019 om 11:28

Stedelijk college

Twee vakken kiezen uit Frans, Duits en Spaans vanaf de tweede. En Engels is natuurlijk verplicht.

Tilburg

Tilburg

19-11-2019 om 17:53

DELE-examen

Op het theresialyceum in Tilburg kun je Spaans als extra module volgen. Dit kun je doen tot het voor-examenjaar op havo en vwo, en dit dan afsluiten met een DELE examen, niveau A2 in de 4e klas en A2-B1 in de 5e klas. Ik vermoed dat dit een wat lager niveau is dan wanneer je eindexamen doet, maar ik heb me er verder niet in verdiept.

Hsp

Hsp

20-11-2019 om 12:23

Spaans, Engels , Duits en Frsns

Hier krijgen ze in de brugklas, naast Engels, Frans , Duits en Spaans (En voor gymnasium ook Grieks en Latijn) en volgens mij is het ook mogelijk om in al deze talen examen te doen.
Het betreft hier een Unesco school boven Utrecht.

anoniem

anoniem

20-11-2019 om 18:56

zou niet de school voor mijn kinderen zijn

Een school met al zo veel talen in de brugklas zou mijn kinderen behoorlijk afgeschrikt hebben...
Hier alleen eng en frans en de tweede helft van het jaar krijgen alle VWO klassen ook latijn.

Guidala

Guidala

20-11-2019 om 19:31

Keuze

In ons geval gaat het om een bewuste keuze, dus dat zit wel goed. We willen graag dat kind tijdens één schooljaar in NL (want daar gaat het om) zo veel mogelijk vakken blijft doen die het op de eigen school ook doet. Maar uit de reacties begrijp ik dat er redelijk wat mogelijkheden zijn. We gaan verder met plannen maken. Dank voor jullie input!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.