Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Engels in groep 6

Onze dochter is 8 en zit in groep 6. Ze hoeft spelling niet meer mee te doen en maar een deel van taal. Dus houdt ze tijd over. We willen graag dat ze engels gaat leren, en dat ziet ze zelf ook wel zitten. Onze argumenten:
- ze wil het graag
- materiaal is er op school: de lessen engels van groep 7 en 8. Ze zal hier redelijk zelfstandig mee kunnen werken.
- ze heeft er wat aan m.b.t. internet waar ze ook steeds meer mee gaat doen
- het is uitdagend maar wel in les-vorm, werkstukken e.d. doet ze al in de plusklas
- wij kunnen haar hiermee helpen

de IB-er en de onderwijsbegeleidingsdienst raden het af omdat ze dan volgend jaar niet gewoon met de klas mee kan doen. Ons tegenargument: de klas zal ook in engels te langzaam voor haar gaan.
Wat vinden jullie? Zijn er meer argumenten om nu niet met engels te beginnen?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
MvrKoekepeer

MvrKoekepeer

10-09-2010 om 10:40

Doen!

Ik kan geen argumenten bedenken om niet nu al met Engels te beginnen. Sterker nog: ik vind het argument van school (dat ze niet met de klas mee kan doen) uitermate zwak.

Bij ons op school beginnen ze in groep 3 of 4 (misschien soms nog net groep 5) met Engels (mede afhankelijk van hoe ver een kind is met NL). Mijn kinderen zijn in groep 3 begonnen. Ze kunnen zelfstandig werken vanuit de werkboeken, dus het is niet relevant hoe ver de andere kinderen zijn.

Naast Engels op school gaan mijn kinderen privé trouwens ook nog naar een native speaker voor hun spreekvaardigheid (vanaf hun 7e ongeveer). Dit omdat wij Engels niet zien als leuk en extra (zoals ze bijvoorbeeld ook Spaans hebben), maar als echt noodzakelijk. En dan kan je het maar beter zo jong en zo goed mogelijk leren!

In het algemeen

wordt er afgeraden om als extra-werk de stof van het jaar erna te gaan doen. Tenzij er een versnelling nakende is.

Ik kan me jullie positie wel heel goed voorstellen. Ze pikken ook tussendoor al zoveel engels op.

Het lastige is denk ik dat je met zo'n klaargebakken plannetje bent aangekomen (als dat tenminste zo gelopen is). In mijn ervaring heb ik alleen maar dingen gedaan gekregen voor zoon (ook 8 in groep 6) als ik een probleem neerleg. Niet als ik met een oplossing kom. Die moet dan uit het gesprek voortkomen. Daardoor voorkom je wellesnietes omdat je samen de mogelijkheden verkent. Dan kan het goed zijn dat de alternatieven afvallen en dat je school toch nog krijgt waar je ze hebben wilt.

Nu kun je alleen maar vragen wat voor alternatieven zijn zien, en dat is een beetje de verkeerde volgorde. Het is een beetje rigide wat ze zeggen, maar het is wel de standaard-lijn in hb-land in het reguliere onderwijs. Wij zitten ook vaak te zoeken naar ruimte, naar wat dan wel zou kunnen.

Hillary

Hillary

10-09-2010 om 10:46

Spaans

Bij ons op school doen ze ook Spaans omdat ze anders op de middelbare school weer wat anders moeten verzinnen. De keus is ga je voor versnellen (nu alvast Engels oa) zodat je kind straks met 15 op de universiteit zit of ga je voor verrijken (iets erbij leren dat ze anders niet leren zoals Spaans, Chinees)

Bastet

Bastet

10-09-2010 om 11:51

Van alles

Mijn dochter is net begonnen in groep 7,en bleek vlak voor groep 6 begon al heel goed engels te spreken.Aangezien zij kwa taal ook al ver voor lag,heb ik haar een engels kinderboek meegegeven.Daar leest ze,ook nu in groep 7, in als de andere kinderen taal hebben.Ik bestel afentoe een nieuwe bij bol.com.
Mijn dochter mokte ook dat ze nu in groep 7 engels te makkelijk vindt,maar aangezien veel aandacht wordt besteed aan het spreken (!!) ervan,valt dat nu al met al wel mee.Al blijft de schriftelijke lesstof een eitje voor haar.
Bastet

egberdien

egberdien

10-09-2010 om 13:39 Topicstarter

Spaans of een andere taal..

Ik ben ook bang dat dat niet zoveel wordt. Vooral omdat ze er dan alleen in die les mee bezig is. Wij hebben zelf niets met Spaans en Spanje, en zullen dat ook niet echt stimuleren en niet kunnen begeleiden. Bovendien moeten de materialen er voor aangeschaft worden. Natuurlijk is spaans (of een andere taal) leuk, en heb je er in de toekomst misschien wat aan, maar dat is gewoon niet direct zichtbaar en bij Engels wel. Want dan kun je opeens dingen op tv verstaan, en boeken lezen. Ik denk dat onze dochter deze stimulans nodig heeft.
Straks in groep 7 en 8 kan ze gewoon meedoen met de uitspraak van engels en voor de rest verder met "advanced" engels of engelse boeken lezen.
Rodebeuk, we zijn zelf wel met het voorstel gekomen, maar niet als klaargebakken plannetje. De IB-er is er voorzichtig mee, ik krijg de indruk dat het geen groot probleem voor haar en school zou zijn als we toch doorzetten hiermee. Andersom, als zij goede argumenten hebben waardoor het niet kan, gaan wij daar ook mee accoord. De IB-er is trouwens ook nog zoekende in haar rol als begeleidster van HB-kinderen.

Goede methode

Ja die Spaanse methode die Pelle beschrijft is wel goed, en vooral erg leuk om met z'n tweeen te doen! Er is vast wel een kind in groep 6 of 7 of 8 die dat ook erbij kan doen, dan kunnen ze het samen doen. Dan is het veel leuker en zinvoller.
Ik zou zeker op Spaans mikken en de naam van de methode die Pelle aangaf, doorgeven. Juan y Rosa!

Starry Night

Starry Night

10-09-2010 om 18:00

Mijn zevende groeper ook spaans

En ook in een soort 'sneltrein'-traject (wat me verbaasde, want hij had helemaal niet zo'n sneltreinerig rapport; heel gemiddeld eigenlijk).
Maar dat Spaans, daar heeft hij het de hele vakantie over gehad. Hij vindt het geweldig en ik vind het leuk om met hem mee te doen.
Het is dezelfde methode als die Pelle noemt, en juf schijnt zelf ook Spaanse lessen te volgen. Anyway: ik vind het leuk dat hij dit kan doen. Spaans is toch wereldtaal nummer 2.

egberdien

egberdien

10-09-2010 om 19:10 Topicstarter

Ja maar...

Spaans is leuk om te leren, maar Engels heeft ze nu op dit moment zoveel meer aan. Niet alleen als "iets om te leren" maar als bagage die ze meeneemt! Er gaat toch een (internet-)wereld voor je open als je wat beter Engels kent? Spaans is wereldtaal nr 2 inderdaad, maar wij komen hier toch nauwelijks met Spaans in aanraking?
Die methode die je noemt ziet er overigens wel erg leuk uit, Pelle. Ik denk dat onze dochter dat ook wel leuk zou vinden. Maar ze kan toch ook Spaans gaan leren als ze eerst het Engels een beetje onder de knie heeft?
Hoe snel gaat het Engels eigenlijk op de basisschool? Is dat gauw vervelend voor snelle kinderen?

MvrKoekepeer

MvrKoekepeer

10-09-2010 om 21:55

Pelle.. echt?

Ik vind juist dat het heel snel gaat met Engels! Mijn jongste (9, iets meer dan 2 jaar Engels) kan het prima lezen, schrijven, spreken en verstaan. Toen hij dit voorjaar in het Engels een gesprek aanknoopte met iemand stond ik echt met mijn oren te klapperen!

Mijn oudste (11) leest nu Harry Potter in het Engels, maar ook computerbladen, websites. Alles! Sinds hij Engels doet is er echt een wereld voor hem open gegaan (grappig: het eerste berichtje dat ik van hem teruggevonden heb op een Engelstalig forum is van toen hij 6 jaar en 2 maanden was!).

Overigens is de methode die ze bij ons op school voor Engels gebruiken prima geschikt om in je eigen tempo te doen.

Bastet

Bastet

11-09-2010 om 07:59

Methode

Dat hangt van de methode af,mijn dochter (groep 7) heeft engels op een manier waarop heel veel gesprekken plaatsvinden.Die methode is dus niet geschikt om alleen te doen,anders had ze dat allang in groep 6 kunnen doen.
Ik zou het leuk vinden als mijn dochter met spaans zou mogen beginnen,waarom niet?Beter dan maar weer een boek lezen tijdens de les,alsof ze al niet genoeg leest.
Bastet

Bastet

Bastet

11-09-2010 om 09:40

Mvr koekepeer

Mijn dochter van 10 is een ware taalvirtuoos,zeker wat betreft engels.Maar dat heeft ze niet geleerd op school,aangezien ze nog maar net begonnen is met engels op school.
Bastet

MvrKoekepeer

MvrKoekepeer

11-09-2010 om 10:25

Maar daar...

..ging het hier toch ook om? Een kind dat graag Engels wil leren omdat ze daar iets aan heeft! Zij zal het dus opzoeken. Op dit moment veel zinvoller dan Spaans imho.

En nee, mijn kinderen hebben vast niet al hun Engels op school geleerd, maar ook niet al hun NL woorden. Zo werkt dat nu eenmaal: school legt een basis en het kind doet daarmee wat het wil. Niks, of opbouwen. Soms langzaam, soms snel. Geen argument om dan toch maar geen Engels aan te bieden.

Mijn oudste is toevallig snel en leert makkelijk nieuwe talen (maar alleen als hij het ook in de praktijk kan brengen!), de jongste is echt geen uitzondering. Er zijn meer kinderen die op school heel aardig meekomen met Engels en daarna ook kiezen voor TTO.

Ik weet niet welke methode ze bij Egberdien hebben, maar wel dat er dus zeker methodes zijn die je in je eentje of met 'n klein groepje kan doen. En woordjes thuis leren? Dat hebben ze hier dus nooit gedaan...

Sera

Sera

11-09-2010 om 14:44

Niveau valt tegen

Mijn dochter had zich heel wat voorgesteld bij de engelse les op school maar dat viel haar eigenlijk heel erg tegen. Toen ik juf zelf een keer Engels hoorde spreken begreep ik ook waarom. Niets ten nadele van juf maar Engels kan ze dus gewoon zelf nauwelijks. Logisch dat ze het de kinderen ook niet kan leren. Het tempo ligt hier ook erg laag. Het is ook lastig want het niveau tussen de kinderen is zo verschillend. Er zitten kinderen in de klas die in het buitenland hebben gewoond en echt vloeiend Engels spreken en er zijn er die nog geen twee woorden spreken. Lastig voor een juf die zelf al niet zo goed Engels spreekt om dan een les te verzinnen die voor iedereen boeiend en leerzaam is.

Mijn eigen dochter is heel taalvaardig en heeft zichzelf Engels geleerd door veel te lezen, dvd's te kijken in het Engels en door onze vakanties naar Engeland. We hebben ook veel internationale vrienden en mijn dochter speelt veel met hun kinderen en dan spreken ze dus ook Engels onderling. In groep 7 heeft ze dus niets aan de Engelse lessen gehad.

Ze zit nu in groep 8 en deze juf doet wat meer aan grammatica en theorie dan de juf van groep 7 dus ik hoop dat ze dit jaar wel iets gaat leren.

Zelf zou ik jullie geval ook eerder voor Spaans of een andere taal kiezen. Mijn dochter heeft in groep 6 en 7 ook Spaans gedaan met nog een paar andere kinderen. Hoewel de juf helemaal geen Spaans spreekt was dat echt geen probleem. Mijn dochter vond het heel leuk hoewel het voor haar makkelijker was omdat haar vader half Italiaans is en ze die taal dus al spreekt. Ook voor de andere kinderen was het prima te doen. De kinderen hielpen elkaar ook met Spaanse les.

Sera

Sera

11-09-2010 om 21:01

Pelle

er is wel een methode maar omdat het niveau van de kinderen zo uiteenloopt is het heel lastig om het voor alle kinderen boeiend te houden. Er zitten kinderen in de klas die near native speakers zijn en kinderen die nog geen een woord engels spreken. De methode is meer op de laatste groep gericht natuurlijk. Echter voor de kinderen die al wel Engels spreken en voor de kinderen die al een beetje Engels spreken is dat natuurlijk helemaal niet interessant. Omdat de juf zelf slecht Engels spreekt kan ze kinderen die de taal al (wat) beheersen eigenlijk niks bieden dus die hangen er maar bij. Dat is het verschil met rekenen want dan beheerst de juf wel dus ze kan makkelijker verschillende niveaus aanbrengen. Bovendien heeft de school ook methodes voor taal en rekenen die rekening houden met differentiatie. Voor Engels is er maar 1 methode zonder verschillende niveaus.

De juf die ze dit jaar hebben spreekt beter Engels en de methode voor groep 8 hier is meer gericht op grammatica. Dat is saaier misschien maar wel een onderdeel dat de meesten iets minder goed beheersen dus misschien dat er nog wat te leren valt. Deze juf heeft ook gewaarschuwd dat haar Engels zeker niet perfect is. Dat vind ik ook heel begrijpelijk maar het is wel lastiger als er dan kinderen in de klas zitten die beter Engels spreken dan de juf. Bij de vorige juf kon dat ook al gauw want ze sprak echt nauwelijks Engels. Er waren zeker 7 kinderen in de klas die beter Engels dan de juf spraken. 2 omdat ze in het buitenland hebben gewoond en de overige kinderen omdat ze via de tv/games/boeken/familie al heel veel hadden geleerd.

Juf kon die kinderen echter niks extras bieden op Engels gebied wat jammer is want voor die kinderen was het dus verloren tijd.

Annet

Annet

11-09-2010 om 21:59

Precies pelle....

En daarom wil Egberdien liever dat haar kind nu al Engels leert. Want wachten op groep 7 gaat niet helpen, want tegen die tijd kan kind meer dan het aanbod.
Dus daarom kan kind net zo goed nu al goed Engels leren, fijn als dat via school kan.

Vic

Vic

11-09-2010 om 22:16

Dat wordt leuk op het v.o.

Volgens mij beginnen ze op het v.o. met Engels weer bij 0, omdat alle basisscholen een verschillend eindniveau hebben in hun methode. Dat lijkt me dan behoorlijk afzien voor al die leerlingen die wel al goed Engels spreken/lezen/schrijven. Mijn dochter spreekt behoorlijk Engels (uitspraak is beter dan de mijne) en leest boeken van de Brontë zusjes. Ik denk dat ze alleen qua grammatica en spelling nog wat te leren heeft, maar dat wordt dan wel na de brugklas vrees ik.

MvrKoekepeer

MvrKoekepeer

11-09-2010 om 22:53

En toch...

..is het bij ons op school niet zo zeldzaam als je zou denken. Vergeet niet dat mijn oudste (groep 8, niet groep 7) inmiddels al VIJF jaar Engels heeft, net als sommige andere kinderen in groep 8. Het is dus niet gek dat hij beter Engels leest dan iemand in 1 VWO.

Het is ook zeker niet het doel van school om kinderen op dit niveau af te leveren, maar ze remmen ze (gelukkig!) ook niet af.

Bastet

Bastet

12-09-2010 om 08:13

Vic

Het verschil is dat je op het VO zelfstandig vooruit kunt werken met engels tijdens de les.En als je flink voorloopt,mag je tijdens de les engelse boeken lezen.
Bastet

Annet

Annet

12-09-2010 om 20:22

Triest (pelle)

Ik vind het triest dat jouw oudste al vanaf groep 5 Engels heeft gehad en nog geen gesprek kan voeren. Ik neem aan dat je dan een eenvoudig gesprekje bedoelt.
Dit is echt niet afhankelijk van de gevolgde methode maar van de kwaliteit van het onderwijs.
Dat niveau is in ieder geval geen reden om te wachten met engelstalig onderwijs omdat de basisschool daarvoor gaat zorgen.
Mijn gevoel zegt: laat die kinderen dat leren waar hun interesse ligt. Slimme kinderen moeten al zo vaak jaren wachten totdat het leuker wordt. Helaas is dan de motivatie al weg. Ik kan me voorstellen dat een kind van 8-9 jaar liever Engels leert dan SPaans. Gewoon doen dus!
Dan hebben ze er nog wat aan, al is het maar bij de ds-spellen.

egberdien

egberdien

12-09-2010 om 20:40 Topicstarter

Bedankt

allemaal voor de reacties. We gaan binnenkort met de IB-er praten, en dan zien we wel. Ik ben zelf nog steeds voor Engels, maar heb minder weerstand voor Spaans door jullie antwoorden.

Wat ook kan egberdien

Wat je ook kunt voorstellen als Engels er niet in zit, en je Spaans toch niet wilt of als dat ook niet kan, dat ze tijdens het "stillezen" wat ze in elke school doen, elke dag als het goed is, Engels mag lezen. Met een eigen woordenboek in het laatje. Scheelt toch!!
En school heeft er geen werk aan. In het verleden hebben wij dat wel eens gedaan (vanaf groep 5), met als enige eis dat ze op AVI-9 (oude AVI) moesten zitten.

Bastet

Bastet

13-09-2010 om 07:04

Pelle

Op zich verbaasd met dat ook wel,mijn dochter is net in groep 7 begonnen,en het begint na een week al met kleine gesprekjes,de methode die zij hanteren!
Bastet

Bastet

Bastet

13-09-2010 om 16:57

Pelle

Mijn dochter heeft nu twee keer engels gehad,en heeft geleerd bijvoorbeeld: Where are you from,This shirt is green,It's bathingtime,What is your name,dat werk.
Bastet

Annet

Annet

13-09-2010 om 20:56

Geen idee pelle

Oudste was als kleuter tweetalig dankzij internationale school. Wij hebben het ENgels actief bijgehouden dus haar niveau in groep 8 was ruim bovengemiddeld.
Jongste zit nu in groep 5, Leonardoklas. Hij heeft nu 4 weken Engels gehad. Hij moet elke week 10 woorden opzoeken die hij nog niet kent en zelf in schriftje schrijven. Hij kwam met een invuloefening thuis waar ik zeer verbaasd over was. Best al moeilijk namelijk....

Als ik dan toch een poging waag, dan moeten kinderen toch een Engelstalig gesprekje kunnen voeren over wie ze zijn, waar ze wonen, wat ze leuk vinden, wat hun favoriete vakken zijn op school. En dergelijke vragen ook aan die ander kunnen stellen. Verder een eenvoudig verhaal lezen in het Engels?

Sancy

Sancy

14-09-2010 om 09:21

Overzichtje

hier is een link met een overzicht van de meest gebruikte lesmethodes Engels in het basisonderwijs:
http://www.talenopdebasisschool.nl/index.php?var_content=content&contentid=106
Pelle, de meest gebruikte methode schijnt die van Malmberg te zijn. Misschien kun je als je de volgende link gebruikt een idee krijgen van het niveau van gesprekjes:
http://www.malmberg.nl/bao/methodes/Methodes/Hello-World/HWgespreksvaardigheden.aspx#0

MvrKoekepeer

MvrKoekepeer

14-09-2010 om 11:35

Volgens mij..

..hebben ze bij ons op school de methode van Thieme Meulenhoff, maar dat zou ik aan mijn kinderen moeten vragen.

En na iets meer dan 2 jaar Engels op school is mijn jongste (9) in staat om gewoon een eenvoudig spontaan gesprekje te voeren. Zoals dit gesprekje afgelopen voorjaar met een Engels sprekende Duitse kunstenaar: Kunstenaar: I need ten empty glass bottles to sample some sound effects. Do you know where I can find these? Zoon: I live here. I can ask my mum. K: That would be great! If you can bring the bottles, I'll meet you at the glass bin. Z: Ok. I'll go to my house and get the bottles. Bye.

Na 5 jaar Engels kan mijn oudste (11) gewoon een volwaardig gesprekspartner zijn in het Engels (komt soms in z'n enthousiasme wat moeilijk uit z'n woorden, maar dat heeft hij in het NL ook ).

rosa

rosa

15-09-2010 om 09:15

Engels/spaans

Ik heb niet het hele draadje gelezen, dus misschien breng ik niets nieuws in, maar toch.
Mijn dochters hebben aan Engels nauwelijks iets geleerd op de basisschool - het meeste hadden ze al opgepikt van tv, computerspelletjes en thuis eens wat Engels praten. Op school ging het heel langzaam vonden ze.
Spaans hebben ze ook gehad (Juan y Rosa) en dat heeft meerwaarde. Ik denk wel dat het handig is als de leerlingen begeleid worden door iemand die Spaans kent. Verder had ik het zelf achteraf (mijn kinderen zitten nu op de middelbare school) prettig gevonden als ze er ook huiswerk voor hadden gekregen. Het woordjes Spaans leren en de vervoegingen is best lastig en helpt bij later Frans en Duits leren.

MvrKoekepeer

MvrKoekepeer

16-09-2010 om 11:24

Pelle?

Ben wel benieuwd naar welke methode ze bij jullie op school gebruiken en wat jij een eenvoudig gesprekje vindt.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.