lisetje
13-11-2011 om 14:11
Engels?
Dochter 2 gym heeft heel veel moeite met engels, ze staat nu gemiddeld een 4 op haar rapport, het rare is alleen dat ze voor de andere talen ( ned, frans, duits, spaans, grieks, latijn) wel ruim voldoende staat een 8 of een 9. Ze werkt voor alle vakken even hard dus daar ligt het niet aan. Wie heeft tips of herkent dit. volgende week hebben we een gesprek met docent hierover.
Lisetje
Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Fiorucci
13-11-2011 om 14:29
Wat jammer
Dat is vervelend. Zijn er klasgenoten met hetzelfde probleem? Ik heb een vergelijkbare ervaring met handenarbeid, wat betreft mijn zoon. Hij kwam steeds met tweeen en drieen thuis. Uiteindelijk bleek de halve klas zulke cijfers te krijgen, er werd bijzonder streng gerekend. Dit jaar heeft hij een nieuwe docnet en haalt gewoon zevens. Dus probeer dat eens na te gaan, de vraag is namelijk of het probleem louter bij je dochter ligt.

Annet
13-11-2011 om 19:48
Heb je toetsen kunnen bekijken?
Als maar één taal verkeerd gaat, vind ik het vreemd dat het om Engels gaat. Heb je de toetsen kunnen bekijken, neemt je dochter die mee naar huis? Heeft de methode een soort hoofdstuktoets die ze zelf kunnen doen?
Het is handig om erachter te komen op welke punten het mis gaat.
Hier een dochter in 3 Gym die moeite heeft met de talen. Die blijken vooral te liggen bij het woordjes leren. Ondanks hard werken, blijven ze maar moeilijk hangen. Lees en luistertoetsen gaan wel goed, vertalen bij Grieks en Latijn gaat ook prima. Het taalgevoel is er dus wel, maar woorden zonder betekenis (voor haar dan) automatiseert ze met grote moeite. Gek genoeg gaat topo wel goed.

Tirza G.
13-11-2011 om 20:46
Juist niet gek
Dat het Engels is, vind ik nou juist weer niet zo gek. Engels is door pubers (en veel andere Nederlanders) de meest onderschatte taal. We denken allemaal dat we het wel weten en wel kunnen en wel zo ongeveer goed doen allemaal. School-Engels valt dan ontzettend tegen. Aan de uitspraak is de schrijfwijze niet af te leiden. Aan de schrijfwijze de uitspraak trouwens ook niet. De grammatica is behoorlijk ingewikkeld, veel gecompliceerder dan je als brugger in eerste instantie denkt. Je kunt een beetje babbelen in het Engels, je kunt een TV-serie aardig volgen - maar o wee o wee als je het dan echt zelf op moet gaan schrijven. Dan is er véél wat er mis kan gaan. Wat gáát er precies mis bij je dochter? Lezen, schrijven, praten, luisteren?
Tirza

Marjolein
13-11-2011 om 21:56
Juist engels
is de nachtmerrie van elke dyslect of mensen met dyslectische kenmerken. Alle klinkers kun je op verschillende manieren uitspreken, en alle klanken kun je op verschillende manieren schrijven.
Zie ook deze link:
http://www.say-it-in-english.com/SpellHome.html

BernadetB
14-11-2011 om 07:38
Niveau van engels is hoger
hier had zoon ook veel moeite met Engels. Eigenlijk met alle talen maar vooral Engels omdat het niveau veel hoger is dan bij Duits of Frans. Zo moest hij halverwege de eerste klas al een eenvoudig Engels boekje kunnen lezen. Met Duits kwam zoiets pas in de derde klas aan de orde. Het advies dat wij destijds kregen: Veel, heel veel lezen in het Engels. Vooral wat ze zelf leuk vinden, misschien een Engels tijdschrift of een boek uit de bibliotheek in het Engels dat ze al kent. Maar ook bijvoorbeeld naar de BBC kijken en dan de Engels ondertiteling aanzetten. Succes voor je dochter!

Fiorucci
14-11-2011 om 08:44
Maar
Dat het niveau hoger zou zijn heeft misschien ook te maken met het feit dat kinderen in groep 7 en 8 al engels krijgen? Hier lezen ze in groep 8 al engelse zinnen.

lisetje
14-11-2011 om 15:55
Reactie
Dochter heeft op de basisschool echt minimaal engels gehad, beetje leren tellen de kleuren en I am..... Maar vriendinnetje zelfde basisschool doet het veel beter (bij engels)
Ze is vooral slecht in tekst, gramatica gaat wel als ze de regels snapt, en woordjes leren gaat goed meestal een 10 maar deze periode geen woordjestoets gehad, boekoverhoring gaat ook wel omdat elk woord wat ze niet snapt opzoekt in het woordenboek. Bij de proefwerken zit altijd een stukje tekst of invuloefeningen en die begrijpt ze niet.
Ik las net de overgangsnormen en ze moet voor engels minstens een 5 staan anders gaat ze niet over maar bliven zitten met 8 en 9 en een 5 lijkt me ook raar.
Lisetje

lisetje
14-11-2011 om 15:55
Reactie
Dochter heeft op de basisschool echt minimaal engels gehad, beetje leren tellen de kleuren en I am..... Maar vriendinnetje zelfde basisschool doet het veel beter (bij engels)
Ze is vooral slecht in tekst, gramatica gaat wel als ze de regels snapt, en woordjes leren gaat goed meestal een 10 maar deze periode geen woordjestoets gehad, boekoverhoring gaat ook wel omdat elk woord wat ze niet snapt opzoekt in het woordenboek. Bij de proefwerken zit altijd een stukje tekst of invuloefeningen en die begrijpt ze niet.
Ik las net de overgangsnormen en ze moet voor engels minstens een 5 staan anders gaat ze niet over maar bliven zitten met 8 en 9 en een 5 lijkt me ook raar.
Lisetje

Fiorucci
14-11-2011 om 18:27
Lisetje
Uit eigen ervaring, waar je dus geen rechten aan kunt ontlenen..weet ik dat als een kind heel goed scoort maar een vier haalt voor slechts een vak, er vaak wel over gepraat wordt en er of een uitzondering gemaakt wordt, of er een extra opdracht meegegeven wordt voor in de zomervakantie.

Chippie
14-11-2011 om 19:18
Engels is moeilijker...
Engels is moeilijker omdat het minder klankzuiver is. Dyslectische kinderen gaan vaak helemaal de mist in met Engels omdat de klank-tekenkoppeling vaak onduidelijk. Een klank heeft meerdere tekens, dat is niet te doen voor dyslecten. Vergelijk het met het Nederlandse woord ' snelwegen'. Er staat drie keer een 'e' in maar daar horen 3 verschillende klanken bij (eh, eee, uh) In het Engels is dat nog dramatischer. Voor Frans en Duits geldt dit veel minder.
Ik zeg niet dat je dochter dyslectisch is, het kan wel zijn dat ze toch last heeft van bovenstaande. Maar ik weet natuurlijk ook niet precies waar het misgaat bij Engels: spelling, begrijpend lezen, etc.