Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Enige die nog niet kan "lezen"?

Mijn zoon is net 4 en zit sinds 5 weken op de basisschool. Nou viel het de juf op dat hij nog geen cijfers en letters kan lezen????? 4 jaar???? Hij herkent de b (van ben) en de m (van macdonalds(!)) Verder nog de i. Ik vind dat al heel knap.

Dat is toch niet raar lijkt mij? Hij is veel meer bezig met sport dingen en auto's enzo.

liefs lisa

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Linda99

Linda99

02-02-2010 om 16:38

Huh?

Letters lezen met net 4 is echt niet gangbaar. Apart van de juf om te zeggen. Hier worden misschien ook met goed geluk 3 letters herkend (maar oefen het nooit).

Cijfers gaan hier tot 10 wel goed maar dat komt door alle boekjes die we lezen met cijfers erin.

Belachelijk

sorry hoor, maar dit vind ik echt te gek voor woorden...... in groep 3 gaan ze leren lezen en alles wat ze daarvoor oppikken is knap!! Wat een gezeur toch, laat die kinderen toch eens gewoon lekker kind zijn!

100%mama

100%mama

02-02-2010 om 22:29

Lekker belangrijk

het kind is 4! Nee hoor, ik denk dat het dood normaal is dat hij nog niet kan lezen. Hier zoon van 5,5 en sinds een half jaar begrijpt hij wat hij ziet. Kan alle cijfers opnoemen en behoorlijk wat letters, maar lezen, eehhhh, nee dus, ja heel af en toe lukt het hem maar meer met de "bekende" woorden zoals politie en boek. Heb net 10 minuten gesprek achter de rug en hij loopt precies zoals het moet gaan. Maak je niet druk hoor, leren moeten ze nog zo vreselijk lang!

vlinder72

vlinder72

02-02-2010 om 22:41

Groep 1 en 2

Volgens mij is het lespakket voor kleuters het afgelopen jaar aangepast. Ik heb een kind in groep 4, groep 2 en groep 1. Mijn oudste had voordat hij naar groep 3 ging nog nooit letters geleerd. Hij herkende ze ook niet en cijfers had hij (volgens mij) ook nog geen weet van. Maakte niets uit. Halverwege groep 3 viel het kwartje en inmiddels behoort hij in zijn klas tot de betere lezers en rekenaars. Dan mijn guppie in groep 2. Hij moet 14 letters kennen aan het eind van het jaar en alle cijfers t/m 12 (geloof ik). Nou is dat voor hem geen probleem. Hij kon al aardig lezen in groep 1 maar hij is wel een uitzondering. De juf vindt het ook belachelijk maar het schijnen "eisen" te zijn. Ook moeten ze leren om krullen en zo te schrijven. Leren komt nu dus al in groep 2 ipv groep 3. Voor mijn tweede fantastisch want hij verveelde zich te pletter in groep 1 maar mijn oudste had echt geen idee gehad wat de bedoeling was. De meeste kinderen snappen er niets van vertelde de juf. Ze doen maar wat en vergeten de letters nadat de juf ze heeft laten zien. Zelf in groep 1 zijn ze bezig met letters want mijn dochtertje begon ook opeens letters aan te wijzen en te benoemen.

lukke

lukke

02-02-2010 om 23:05

Tot 100 tellen

Mijn dochter zit in groep 1, en de kinderen daar kunnen allemaal wel tot 100 tellen. Zij kent alle letters, dat kent niet iedereen, maar ze kunnen wel allemaal de eigen naam schrijven.
Maar volgens mij hoeft het nog niet daar (lijkt me ook raar).

Misschien bedoelde de juf dat hij helemaal nog geen idee heeft van letters of cijfers?

Jesse_1

Jesse_1

03-02-2010 om 10:08

Groep 2

Hier op school leren kinderen in groep 2 een aantal letters. Aan het eind van groep 2 moeten ze hun eigen naam kunnen schrijven (mag ook in spiegelbeeld enzo) en een stuk of 15 letters kennen.
Het verschilt overigens heel erg per schooljaar hoeveel kinderen er al kunnen lezen voor groep 3.
Jesse

Lezen of letters herkennen?

Dat is nogal een verschil. Mijn zoon herkende al voor zijn 3e alle getallen en alle letters van het alfabet en weet ook de letters in zijn naam. Hij is er erg vroeg mee. Maar dat v-i-s vis spelt snapt ie nog niet.

Op het kdv wordt er trouwens al aan letters gewerkt spelenderwijs dus ik denk dat men hier inderdaad wel een beetje verbaasd zou zijn als een 4-jarige helemaal nog geen letters kent.

Maar volgens mij maakt het niet veel uit, je kind pikt dat heus snel op.

100%mama

100%mama

03-02-2010 om 15:48

Ja petal

daar zal de klink in de kabel liggen denk ik. Tussen lezen en herkennen zit idd een heel groot verschil. Letters herkennen (en cijfers) doen ze hier vanaf groep 1. De naam "moeten" ze kunnen schrijven in groep 2 en ook in groep 2 moeten ze de letters gaan lezen. Zoonlief herkend alle letters en cijfers, gaat ze steeds meer koppelen, maar "echt" lezen? Nee dus, lijkt mij iets voor groep 3. Overigens, een kind van 5 moet tot 52 kunnen tellen volgens school, mwah, denk dat het gemiddelde kind echt wel tot 100 komt of verder.

vlinder72

vlinder72

03-02-2010 om 16:46

Truukje

En vergis je niet. De meeste kinderen kunnen best tellen maar als je getallen in een andere volgorde zet hebben ze geen idee wat je doet. Zo moeten kinderen bij ons op school getallen kunnen lezen. Zet de juf ze op een rij dan doet iedereen dat foutloos. Er zijn er echt maar een paar dit het getal 14 kunnen herkennen als een los getal. Hetzelfde geldt voor letters. De juf toetst kinderen door letters achter elkaar te zeggen bijvoorbeeld t a s en dan te vragen welk woord is dat. Bijna niemand kan dat. Niet vreemd want dat hoeven ze ook pas in groep 3. Ik neem het lezen en begaafde kinderen in groep 1 en 2 inmiddels met een flinke korrel zout. Van de juf heb ik gegrepen dat maar een enkeling echt beseft wat hij/zij aan het doen is. De rest doet vrolijk mee en vergeet het vrijwel direct weer.

3 kids mam

3 kids mam

03-02-2010 om 19:53

Onze dochter

van 4,5 kan tellen tot 39, herkent de cijfers tot 10, met net 4 wist ze er een paar en ze kent een aantal letters (de letters uit haar naam, die van haar broertje en zusje en de letters uit papa en mama), bij elkaar ongeveer 12 denk ik.
Bij haar op school besteden ze al wel aandacht aan letters en cijfers in groep 1. Zo had ze gisteren een papier met de letter R in het groot daarop en allemaal zelf geschreven R-en erbij. Maar ik geloof niet dat er al dingen verwacht worden of dat er dingen zijn die ze 'moeten' kunnen. Daar heb ik in elk geval niks van gehoord.
Ik ken overigens ook behoorlijk wat kinderen van 4 die nog nauwelijks letters of cijfers kennen en die ook bijv. hun naam niet kunnen schrijven. Dit is echt niet raar.

3 kids mam

3 kids mam

03-02-2010 om 20:35

Waar haal je die info vandaan

Waar kan je dat vinden? wat kleuters allemaal moeten kunnen?

ayla

ayla

04-02-2010 om 11:04

Hier

Bij ons wordt ervan uitgegaan dat de kleuters aan het einde van groep 2 zo’n 15 letters kunnen herkennen, 10 is ook goed, zijn het er maar 2 of 3 dan moet je je zorgen gaan maken volgens school. Ze moeten ze dus wel de letters met precies de goede klank kunnen aanwijzen op een letterbord dus een K is geen kah maar een kuh. Daar ging dochter de mist in, ze kon wel veel letters maar gebruikte niet de goede klank.
Hier moeten ze kunnen tellen tot ongeveer 15 (al kunnen de meeste verder maar zeker niet tot 100), cijfers herkennen hoeven ze helemaal nog niet.

Salie

Salie

04-02-2010 om 11:13

Grappig

Ik vind het wel grappig dat eerst bijna iedereen gaat vertellen wat zijn of haar kind al kan in groep 1 en dan zegt, maarja dat hoeft allemaal nog niet hoor.

Ik weet in ieder geval dat ze in half of eind groep 1 tot vijf moeten kunnen tellen en iets van 3 primaire kleuren moeten kunnen herkennen. In groep 2 wordt er al een begin gemaakt met het herkennen van letters en dat is geloof ik dat ze aan het eind van groep 2 14 letters moeten kunnen herkennen. Dit is hoe het bij ons op school gaat.
Lisa, weet niet hoe ze het bij jou op school gaat, maar het klinkt totaal niet logisch. Het "gemiddelde kind" kan dat gewoon nog niet. Ik zou het eens navragen hoor.
Oja, Lisa, wij hebben nog samen geschreven in het maart 2006 draadje. (ik was toen lin75). Die van mij begint 1 mrt.
Gr. Salie

Lean1

Lean1

04-02-2010 om 18:24

En ik maar denken

dat ze naar school gaan om dat soort dingen te leren.... in groep 3 wel te verstaan!,

Maar goed ik ben dan ook 42 en dus van het oude stempel!

Als mijn dochter het zelf wil oke, maar verder, lekker spelen, leren kan ze nog lang genoeg!

Lean

Jaymza

Jaymza

04-02-2010 om 20:07

Vroeger

Vroeger..........toen speelde je alleen in de kleuterklassen en leerde je lezen en zo op de basisschool. Vrijwel niemand kon lezen voor zijn 6e. En gek genoeg hebben we het allemaal probleemloos geleerd. In het algemeen schijnen de vaardigheden als begrijpend lezen in groep 8 juist lager te zijn als vroeger. Misschien is het wel heel onverstandig om kinderen te jong te pushen.

Jaymza

Lisa76

Lisa76

04-02-2010 om 22:02 Topicstarter

Moeten

bedankt voor jullie reacties. het is ook niet zo dat het moet maar het viel haar op dat hij het niet kan. Ook puzzelen kan hij niet goed en kleuren en tekenen ook niet. Vandaar.

Ik ben naar haar toe gegaan en haar verteld dat hij op zijn 3e wel al: zonder zijwieltjes kon fietsen, naar de bodem duikt in het zwembad, met rekenen bezig is en redelijk engels verstaat en spreekt.

Zijn intresses liggen op het moment gewoon anders. Mij lijkt school inderdaad het moment om ook andere dingen te leren.

Hij zit net een maandje op school en hij had nu voor het eerst in zijn leven een iets van een gezicht getekend. Probeer hem thuis ook wel andere dingen te laten doen.

nogmaals bedankt!

liefs lisa

Lisa76

Lisa76

04-02-2010 om 22:04 Topicstarter

Salie

Grappig! Ja lin75 ken ik wel!

Nou hij vindt het helemaal leuk op school! dus dat zit wel goed!

liefs lisa

Siena

Siena

05-02-2010 om 09:17

Net zo

Hier net zo'n ervaring als Tops. Oudste had tijdens de kleuterperiode nog helemaal geen interesse in letters of cijfers. Hij herkende de letter van zijn eigen naam en van een paar andere namen en dat was het wel ongeveer. Maar eenmaal in groep 3 ging het als een speer, met kerst las hij eenvoudige boekjes en aan het eind van het jaar las hij zelf Sjakie en de chocoladefabriek. Hij was by far de beste lezer van zijn klas.
Ik vraag me echt af of gepush in de kleutertijd meer had opgeleverd. En ik vraag me ook af of dat bij andere kinderen wel iets oplevert, als ik het onderwijs zo ken is dat vooral een idee maar is er helemaal niet echt gekeken of dat idee wel klopt.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.