Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
mamalien

mamalien

04-03-2009 om 21:08

Enige meisje in groep 3

Mijn dochter (5) zit nu in groep 1/2 en zal zoals het er nu uit ziet als enig meisje in een klas met zo'n 12 jongens doorstromen naar groep 3.

Mijn dochter speelt het liefst met meisjes (jongens zijn stom) maar ze heeft het wel naar haar zin op school (nu zitten er nog 5 meisjes bij haar in de klas).

Zijn er ouders met ervaring?
Zou dit een reden zijn om je kind over te plaatsen naar een andere school?

Gr.
Mamalien

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
gescheiden moeder

gescheiden moeder

04-03-2009 om 21:14

Hier...

Mijn dochter, inmiddels groep 6, zit in een klas met 18 jongens en 3 meisjes. Met de andere 2 meisjes heeft ze geen klik, met jongens heeft ze ook weinig... Twee jaar geleden heb ik op het punt gestaan om haar naar een andere school te doen. Omdat de school waar ze op zit hier heel dramatisch over deed (ze zouden dan slechte naam in dorp krijgen, sneu voor de andere meisjes enz), heb ik het uiteindelijk niet gedaan. Ik heb er reuze spijt van! De klas waar een kind inzit heeft toch heel veel invloed op hoe je kind school ervaart. Ik vind het een ontzettend gemis als een meisje geen andere meisjes heeft om mee te spelen. Tot groep 3/4 spelen jongens en meisjes nog wel door elkaar maar daarna wordt dat echt gescheiden. Dus...dan kan het zijn dat je dochter dan straks in de speelpauze alleen op het plein staat... Ik zou sowieso informeren bij een andere school, als die tenminste in de buurt zit. Zitter er daar wel meer meisjes in de klas dan?

Groetjes Fardau

Wikken en wegen

Wat iig fijn is, is dat de groep 3 zo`n kleine klas wordt. Wat een luxe. Hier bestond groep 3 uit bijna 30 kinderen, wat een verschil.
Als enig meisje naar groep 3, dat is misschien niet ideaal. Maar in een klas met andere meisjes waar geen klik mee is, of door wie je gepest wordt is nog vervelender. Ik zou eens met de huidige juf overleggen. Denkt zij dat je dochter zich gaat handhaven tussen de 12 jongens? Verwacht zij problemen?
Zijn er goede andere scholen in de buurt? Heeft een andere school verder nog voordelen? Het zou voor mij wikken en wegen zijn. Eerlijk gezegd kan je dochter misschien beter het enige meisje in groep 3 zijn als een doorstroming van 3 meisjes. Dan ben je nog eerder het 5e wiel aan de wagen.

Ilva

Ilva

05-03-2009 om 14:31

Altair

Je hebt het over dat jongens en meisje van groep 4 haast niet meer met elkaar spelen. Nou, bij mijn kinderen op school is dat echt geen issue hoor. Mijn zoon zit in groep 5 en jongens en meisje spelen gewoon samen. Mijn zoon's beste vriend op school is zelfs een meisje. En op het schoolplein zie je zelden groepjes van alleen maar meisjes of alleen maar jongens. Nee, hier speelt dat absoluut niet. Als ik mamalien was zou ik kijken hoe haar dochter het kan vinden met de jongens uit haar klas en 12 kinderen in een klas, wow, dat is geweldig. Dan kan je kind echt induviduele aandacht krijgen. Ook dat is heel belangrijk. Mijn andere zoon heeft trouwens meer jongens dan meisjes in de klas maar speelt maar heel weinig de kinderen in z'n klas. Af en toe wat voetballen maar een echte klik heeft hij met geen van de kinderen. Maar toch vind het het leuk op school.

Maylise

Maylise

05-03-2009 om 15:45

Lastig

Een goeie school vinden is moeilijk dus als deze school verder bevalt lijkt me wisselen ook niet persé wenselijk. De kleine klassen klinken mij erg aantrekkelijk toe. Ik heb zelf op de basisschool ook altijd in kleine klassen gezeten en mijn oudste kinderen zaten ook op een hele kleine lagere school met veel combi groepen. In mijn herinnering speelden de klassen onderling in de pauze ook veel met elkaar. Oudere kinderen speelden veel met jongere kinderen en vice versa, ook meisjes en jongens speelden veel met elkaar. Je hebt gewoon minder keuze wat vriendjes en vriendinnetjes betreft dus kijkt dan denk ik minder naar leeftijd en sexe.
Ik vind zelf kleine klassen echt prettiger dan grotere klassen.

Het enige meisje zijn kan een nadeel zijn. Echter in de pauze zal ze met haar oude vriendinnetjes uit de kleuterklas kunnen spelen of zijn er andere tijden van pauze houden?

Je kan ook kijken naar of er klasoverschrijdende activiteiten zijn waardoor ze vaker met de andere klassen in contact komt. Ik heb het idee dat kleine scholen vaak veel hechter zijn omdat iedereen elkaar kent. Mijn zoonje die nu op een middelgrote school zit kent eigenlijk alleen kinderen uit zijn eigen groep en de groep boven en onder hem. Ik kende op de lagere school alle kinderen.

Op de school van mijn zoontje spelen jongens en meisjes ook wel met elkaar. Mijn zoon heeft ook veel vriendinnetjes (groep 5) naast allerlei vriendjes. Hij speelt ook graag met meisjes terwijl het echt zo'n stereotype drukke jongen is.

Overigens in het eerste jaar van de middelbare school zat ik in het bijgebouw met een deel van de brugklassen. Ze hadden alle wat jongere kinderen en zorgenkinderen met elkaar in een gebouw gezet. Dat ging om 50 leerlingen waar drie brugklassen van gevormd werden. Ik zat met twee andere meisjes in de klas en verder zaten in beide andere brugklassen nog één meisje per klas. Ik had dus nog wel twee meisjes in de klas. Echter die twee meisjes gingen vooral samen om en sloten mij wat buiten. Ik was dus op de jongens aangewezen en had gelukkig al vlug een paar vrienden in de klas met wie ik dat jaar leuk ben opgetrokken. Het een andere meisje was een loner en ging eigenlijk met niemand om. Het vijfde meisje sloot zich in de pauzes aan bij de twee meisjes bij mij in de klas.

Ik kijk absoluut niet negatief terug op dat jaar en heb veel lol gehad met de mannelijke klasgenoten. Na dat jaar gingen we naar het hoofdgebouw en toen zaten we in grotere klassen en ook veel meer meisjes.

In jullie geval zou ik het denk ik gewoon proberen en als je dochter het echt niet leuk vindt of buitengesloten wordt door haar klasgenootjes dan zou ik haar laten wisselen van school.

Maylise

Ik zou wel gaan

als mijn dochter de enige was.
Ik zie dat in de hogere klassen er niet echt meer samen gespeeld wordt, zeker in 7/8 hier niet.
Zoon heeft nu ook een klas met maar 1 meisje en die speelt weinig met de jongens, af en toe een keer en dat is groep 6.

Ilva

Ilva

06-03-2009 om 11:33

Jongens/meisjes

Maar stel dat ze in groep 7 of 8 niet meer met jongens wil spelen. Wie zegt dat er tegen die tijd geen meisjes bij zijn gekomen. Hier zie ik dat er elkaar jaar wel een kindje bij en/of af gaat. Verhuizen komt toch overal voor. Dus wie weet komt er volgend jaar of het jaar daarna wel een meisje bij. Dat kan je nu nog niet zeggen.

Niet overplaatsen

Ik zou haar niet bij voorbaat overplaatsen naar een andere school. Eerst eens kijken hoe het gaat en hoe ze het vindt. Overplaatsen kan dan altijd nog! Als je nu overplaatst weet je nooit wat je er voor terug krijgt, een klas met meer meisjes is geen garantie dat je dochter het daar beter naar haar zin zal hebben, al helemaal niet omdat ze het nu op deze school gewoon naar haar zin heeft.

kola

kola

07-03-2009 om 11:43

Veranderen

bij ons was dochter zelfs de enige in haar klas, na 2 jaar hebben we haar van school laten veranderen, wat een opluchting. Ondanks dat ze dus wel contact had met andere meiden van de hogere en lagere klassen, was hety niet werkzaam. Nu zit ze op een hele grote school, ze heeft het geweldig naar haar zin. Er is altijd wel iemand om mee te spelen. Maar wat vooral belangrijk was dat ze zich kon spiegelen aan de anderen.Dit lijkt me voor jouw dochter ook lastig als ze het enigste meisje is. Maar is deze situatie voor 1 jaar of voor de rest van de jaren?

De voordelen van een kleine school t.o een grote school;

een kleine school lijkt soms meer aandacht te kunnen geven aan de leerlingen vanwege kleine klassen, vergeet niet dat de kleine scholen ook veel minder middelen hebben, budget dus ook eerder op is en vaak minder mensen in dienst hebben waardoor dingen soms niet kunnen.
bv bij ons geen ib er, dus geen mogelijkheid voor extra lesondersteuning of andere hulp.
Geef mij maar een grote school.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.