Sinilind
14-05-2010 om 16:41
Enquete aob: docent wilt vooral kleinere klassen
Dag allemaal,
Ik ben zoals 70% van de respondenten van onderstaande enquete (voor het geheel van de tekst kijken op http://www.aob.nl/i.aspx?p=nws&a=7900) voor kleinere klassen. Op de school waar ik werk moet ik Frans doceren in klassen van 27 tot 31 leerlingen. Het is werkelijk niet goed te doen, vooral als de leerlingen maar 2 uurtjes Frans per week hebben (in de derde klas). Behalve de zeer gemotiveerde leerlingen die ook nog een band hebben met Frankrijk omdat ze er vaak naar toe gaan of omdat hun ouders persoonlijke banden hebben met het land en de taal, leren ze niet veel van ons. Juist het werken aan luister- en spreekwaardigheid is essentieel maar is eigenlijk niet goed te doen met klassen van zoveel leerlingen. Hoe kan iedereen een keer aan het woord komen in een klas met zoveel lerlingen.
Sini
"De lerarenbeurs en de aanpak van zwakke scholen zijn de grootste successen van het vorige kabinet. De gratis schoolboeken en de educatieve minor zijn missers. Dat blijkt uit een onderzoek van het ITS van de Radboud Universiteit onder bijna 5000 leraren, leidinggevenden en ondersteuners voor het Onderwijsblad."
"Driekwart van de respondenten wil kleinere klassen. 70% vindt dat er nu teveel geld aan de strijkstok blijft hangen en wil dat dit geld rechtstreeks naar de klas gaat. Verder willen de deelnemers op elke basisschool een conciërge, leerlingen de mogelijkheid geven om intensievere leerroutes te volgen en de lestaak verkleinen om meer tijd te hebben voor een goede lesvoorbereiding en meer individuele aandacht voor leerlingen."
Tirza G.
14-05-2010 om 19:53
Ennnnnnn
je beloont ze met een Frans snoepje. Songteksten laten vertalen, van Engels naar Frans. Als de hele klas een voldoende scoort, krijgen ze een Marce. Dat is vast Frans voor Mars
Offffff als beloning vertel je ze een Frans scheldwoord, altijd fijn. Aansluiten bij de belevingswereld, za'k maar zeggen.
Tirza
Hermiena
14-05-2010 om 22:24
Snoepje!
Da's een goeie. Carambar! en dan ieder de mop die binnenin staat laten voorlezen!
Ohhh, ik verlang naar carambar (de originele)
reina
15-05-2010 om 09:09
Sini
Je hebt gelijk, zeker voor een taal leren, waarbij een leerling juist veel zou moeten praten is het eigenlijk onmogelijk. je schrijft dat ze 2 lesuren p.w. hebben, dat is 90 minuten? Als je dat deelt door 30 zou iedere leerling 3 minuten kunnen spreken, maar daaraan kom je natuurlijk lang niet, want van die 90 minuten moet jouw instructie etc nog af en de 'ruis-momenten'. Zeker voor de zwakkere leerlingen is dat hartstikke weinig om het spreken van een taal onder de knie te krijgen.
Vraagje beetje ot: Wij hadden vroeger zo'n talenpracticumlokaal, waarin ieder voor zichzelf werkte en de leerkracht per persoon iets kon vragen via een koptelefoon, eigenlijk werkte dat best goed, bestaat dat nog (in modernrere vorm dan, via pc bijv)?
Bastet
15-05-2010 om 12:30
Reisjes
De reisjes die mijn brugger maakt,zijn wel degelijk gerelateerd aan een vak,en bomvol opdrachten.Overigens werkt men hier met regelmatige taaldorpen,waar bijv. een marktpleintje met kramen en een terras wordt gemaakt,waar native speakers en bovenbouwleerlingen de boel runnen,en waar de bruggers allerlei dingen moeten doen,zoals koffie bestellen,vis kopen,noem maar op in hun beste engels,duits of frans.Ik hoorde laatst ook van een scholengemeenschap in Aalsmeer,waar kinderen niet beginnen met boeken en grammatica,meer waarbij het goed leren spreken van de taal voorop staat,vanf de allereerste minuut op school.Dus in het taaldomein spreek je alleen de taal die je daar leert dat uur.
Bastet
Bastet
15-05-2010 om 17:49
Sini en pelle
Dan zal het wel Hoofddorp zijn,geen idee,de desbetreffende jongen woont in Aalsmeer.Sini,klopt,zo heet die methode inderdaad.
Bastet
Bastet
15-05-2010 om 19:19
Vast wel pelle,maar...
Het is een kleinzoon van de vriendin van mijn pa,maar pa zit in Turkije,dus nu even niet..
Bastet
reina
15-05-2010 om 20:45
Sini (ot)
Weet je misschien een site waarop op heel simpel niveau Franse woordjes geoefend kunnen worden ( echt heel simpel dus
)?
reina
16-05-2010 om 07:59
Sini
Ik ga de 2e link die je gaf eens proberen. Het is voor een groepje 12 - 14 jarigen, die moeilijk kunnen leren, geen Frans op school krijgen, maar het wel leuk vinden een paar Franse woordjs te kennen als ze in Frankrijk op vakantie zijn. Dus ik zoek manieren om veel te oefenen op weinig woordjes zonder dat het saal wordt en daar is de pc ook altijd handig bij![]()