Ilva
24-05-2012 om 15:03
Entree groep 6
Zijn hier ook mensen die kinderen hebben in groep 6 die een entree toets hebben gedaan. Mijn zoon heeft het wel gedaan. Uitslag percentiel 95. Grappig is dat mijn oudste een percentiel van 94 had in groep 6 maar wel meer vragen goed. Dit jaar is het dus minder goed gemaakt.

lisetje
24-05-2012 om 15:13
Liva
De entreetoets voor groep 6 is dit jaar vernieuwd dus je zoon heeft dit jaar een andere toets gemaakt dan je andere zoon.
De scores worden niet vergeleken met hoe de rest van de groep 6 kinderen hem dit jaar hebben gemaakt, want er zijn nog kinderen bezig, maar met een controlegroep die deze toets verleden jaar al gemaakt heeft. De kinderen die volgend jaar de entreetoets maken krijgen ook dezelfde toets als dit jaar. Jouw zoon krijgt volgend jaar in groep 7 ook dezelfde toets die de kinderen dit jaar hebben gemaakt. Alleen de citoeindtoets is elk jaar anders.
Lisetje

Vic
25-05-2012 om 09:32
Groep 6
Ik sta er een beetje van te kijken dat je ook een entreetoets hebt voor groep 6. Op onze school wordt hij helemaal niet gedaan, ook niet in groep 7, omdat men vindt dat ze nu ook een goed beeld hebben van wat de kinderen kunnen. Wat voegt zo'n extra entreetoets toe aan de reguliere LVS-cito's?

Annet
25-05-2012 om 09:47
Vic
Als ouder vind ik de entreetoets prettiger dan de reguliere cito's. Je kunt de precieze scores beter zien (niet alleen A t/m E of I t/m V) en er zijn meer subonderdelen. Bijvoorbeeld niet alleen een score voor rekenen maar uitgesplitst in getallen en bewerkingen, verhoudingen, breuken en procenten, meten en meetkundige vraagstukken, tijd en geld. (voorbeeld van entreetoets groep 7).
Mijn jongste varieert in deze scores behoorlijk. Zo weet hij (en de leerkracht) op welke onderdelen meer aandacht nodig is.
Bij spelling is de score op werkwoorden of niet-werkwoorden ook verschillend.
Bij studievaardigheden blijkt ook één onderdeel (kaartlezen) veel lager te zijn dan de rest. Blijkbaar doet hij daar iets fout.

Vic
25-05-2012 om 09:58
Onderdelen
Die onderdelen staan bij ons afzonderlijk op het rapport vermeld. Ik weet niet waar de leerkrachten die cijfers vandaan halen, ik neem aan uit de reguliere toetsen. Mijn ervaring is dat zelfs ik als ouder in groep 7 wel wist waar de zwakke punten van mijn kind lagen. Wat dat betreft kan ik ook wel leven met het schoolbeleid.

Annet
25-05-2012 om 12:10
Hier niet
Ik ken nu twee basisscholen. Eerste school gaf wel cijfers voor enkele subonderdelen maar niet zoveel onderdelen. Tweede school geeft helemaal geen cijfers maar beoordelingen in tekst. Concrete cijfers zijn de cito's.
Het lijkt me ook veel werk voor een leerkracht om de gemengde hoofdstuktoetsen te splitsen in de verschillende onderdelen t.b.v. de resultaten.
Daarnaast vind ik het objectieve meten van de cito ook een groot voordeel.