Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Entree opleiding en 15 jaar oud

Vandaag te horen gekregen dat mijn zoon van 15 niet over gaat naar 3 vmbo maar zij zien ook geen mogelijkheid hem 2 vmbo over te laten doen. Het is een lang verhaal maar ik kan me vinden in de visie van school en kan meegaan in hun advies om hem over te hevelen naar een entree opleiding op het mbo.
Hij is echter nog geen 16 en voldoet dus niet aan de toelatingseisen. We hebben volgende week nader overleg over dit gegeven met het vmbo (ik kreeg de mededeling net telefonisch) en zij hadden het over òf ontheffing van de leeftijd aanvragen bij leerplicht òf hun zorgplicht vervullen tot januari, dan wordt hij 15 en dan overstappen naar de entree opleiding.
Halverwege het jaar overstappen zie ik niet zitten. Hij moet dan, als het al mogelijk is, instromen in een bestaande groep. Gezien zijn "bagage" geen goede optie. Ik opteer dus voor de eerste optie.
Ik kan ergens nergens online informatie vinden of het überhaupt mogelijk is om ontheffing te krijgen zodat hij op zijn 15e wel kan starten met een entree opleiding. Wie kan mij hier meer over vertellen? Ik ga maandag proberen het bij de gemeente en bij het mbo na te vragen maar ik zou er erg blij van worden mocht iemand hier het toevallig weten.

Triva

Triva

06-07-2018 om 18:02

14 of 15?

Hoe oud is hij nu? Waarom kan een 15jarige wel op niveau 2 beginnen en niet op niveau 1?

Triva

Triva

06-07-2018 om 18:04

aha

Je moet dus 16 zijn ja dat is dan wel lastig. Doet hij nu basis of kader?

Triva

Triva

06-07-2018 om 18:07

oja

Ik weet niet wat de reden is dat je nu niets anders meer wil maar je weet ook niet in wat voor klas je zoon terecht komt daar ook al is er iets mogelijk met die leeftijd. Pas daar ook voor op. Een andere school wellicht?

Tango

Tango

06-07-2018 om 20:22

Dochter hier is 17 maar heeft een vriendin die in oktober 16 wordt maar wel mag starten op MBO(4). Het lijkt me dan toch dat MBO1 ook moet kunnen?!
Verder weet ik ook niet of en hoe ontheffing moet worden aangevraagd. Ik zou dat op de huidige school navragen. Die hebben inderdaad zorgplicht, dus zullen ervoor moeten zorgen dat dit op een goede manier geregeld wordt.
Is Praktijkschool nog een optie? Van daaruit kan je ook naar MBO-1 doorstromen.

V@@s

V@@s

06-07-2018 om 20:30

detacheren

Kan zijn huidige school hem niet detacheren bij het MBO-1? Dus dat hij formeel bij hun blijft ingeschreven?

Volgens artikel 10b8 van de wet op het voorgezet onderwijs kan dat gewoon.

http://wetten.overheid.nl/BWBR0002399/2018-02-01#TiteldeelII_AfdelingI_HoofdstukI_Paragraaf1_Artikel10b8

1 Het bevoegd gezag kan bij de school ingeschreven leerlingen die daarbij naar zijn oordeel gebaat zijn, in de gelegenheid stellen om geheel of gedeeltelijk in plaats van de basisberoepsgerichte leerweg, bedoeld in artikel 10b, eerste lid, een entreeopleiding te volgen als bedoeld in artikel 7.2.2, eerste lid, onder a, van de Wet educatie en beroepsonderwijs, met inachtneming van de artikelen 7.2.7 en 8.1.1, vijfde lid, van laatstgenoemde wet.

2 De entreeopleiding stemt overeen met het programma-aanbod van de beroepsgerichte programma’s van de basisberoepsgerichte leerweg die aan de school wordt verzorgd.

3 Het bevoegd gezag is niet gehouden, leerlingen die een entreeopleiding volgen als bedoeld in het eerste lid, gelegenheid te geven om aan de school een eindexamen in de basisberoepsgerichte leerweg af te leggen als bedoeld in artikel 29, eerste lid.

4 Leerlingen die een entreeopleiding volgen als bedoeld in het eerste lid, worden aangemerkt als leerlingen van de basisberoepsgerichte leerweg waarvoor de entreeopleiding geheel of gedeeltelijk in de plaats treedt.

5 Ten aanzien van bij de school ingeschreven leerlingen jonger dan 16 jaar wordt de entreeopleiding verzorgd met inachtneming van de volgende vereisten:

a. de beroepspraktijkvorming, bedoeld in de artikelen 7.2.8 en 7.2.9 van de Wet educatie en beroepsonderwijs, omvat uitsluitend het verrichten van lichte arbeid van geschikte aard,

b. in plaats van de basisberoepsgerichte leerweg wordt geheel of gedeeltelijk zowel binnenschools als buitenschools onderricht in de praktijk van het beroep verzorgd,

c. een gekwalificeerde mentor of docentbegeleider bewaakt de voortgang van het onderricht in de praktijk van het beroep, en

d. het binnenschools en buitenschools onderricht in de praktijk van het beroep worden geïntegreerd verzorgd.

V@@s

V@@s

06-07-2018 om 20:32

in elk geval

Geen ontheffing vragen van de leerplicht, school moet gewoon zorgen voor onderwijs, en de wet voorziet daar prima in. Schakel anders een onderwijsconsulent in.

V@@s.

Geen ontheffing van de leerplicht, maar van de leeftijd.
Je moet 16 jaar zijn voor een entreeopleiding, zoon van ts is 15 jaar.
School geeft dit juist aan als optie, ook vervullen ze hun zorgplicht, indien nodig, tot de jongen 16 jaar is.

Vakmanschapsroute.

Misschien is dat een idee voor je zoon?
Daar loopt het Vmbo door naar mbo2 in een rechte leerlijn.

Ook is er tussentijds de mogelijkheid een Vmbo diploma te halen.
De school kan kijken in welk leerjaar je zoon kan beginnen.
Misschien toch in het 3e leerjaar op lager niveau instromen?

Jammer dat school zo laat is met dit bericht, maar goed, ook dat kan een reden hebben.

sabje

sabje

06-07-2018 om 23:53 Topicstarter

Dank jullie wel!

Super bedankt voor jullie reacties.
Even voor de duidelijkheid, ik ga zeker niet voor ontheffing van de leerplicht. Hij wil naar school en moet ook gewoon naar school wat mij betreft. De ontheffing waar ik het over heb is puur ontheffing van de leeftijds-eis van 16 jaar.
Uit de reactie van V@@s maak ik op dat school hem zou kunnen detacheren bij de entree opleiding en dat dat ook mogelijk is voor kinderen jonger dan 16 jaar (hij wordt in januari 16).
Ik ga me eens verder in die wettekst verdiepen zodat ik donderdag bij dat gesprek op school in elk geval goed beslagen ten ijs kom.

Nogmaals ontzettend bedankt allemaal voor het meedenken!

En, misschien

Heeft de entree opleiding ook februari instroom?

Triva

Triva

07-07-2018 om 02:59

Bbl

Kijk eens of er een Installatiewerk nederland in de buurt zit, wellicht is bbl iets voor hem. Hier kun je ook met entree beginnen. Minder de klas in is denk ik wel beter?

V@@s

V@@s

07-07-2018 om 09:14

precies Wil

Je hoeft dus helemaal geen 16 te zijn. Je moet 16 zijn voordat zijn huidige school echt van hem af kan. Nu kan zijn huidige school hem alleen maar detacheren.

Daar willen ze dus onderuit, daar moet je dus nooit mee instemmen. Bij ontheffing van de leerplicht verlies je in Nederland ook het recht op onderwijs.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.