Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Corien

Corien

10-06-2012 om 12:01

Entree toets 2012

Deze week uitslag gehad van de entree toets, schrikbarend laag!!! Ik met de uitslag onder mijn arm naar school voor uitleg, wat blijkt? Het was niet helemaal goed gegaan, onze zoon is dyslectisch en heeft met een groepje in het computerlokaal gezeten onder toeziend oog van de congerge. Alleen de congerge nam zijn taak niet zo nauw en ging tussendoor klusjes doen! Ondertussen gingen drie van de 5 kinderen computerspelletjes doen en kletsen, onze zoon werd daar zo door afgeleid dat hij het ook maar afraffelde en ook spelletjes ging doen want hij kon zijn gedachten er toch niet bijhouden zei hij!. Overigens hebben maar twee kinderen van deze 5 een dyslectie verklaring en de overige niet! Onze zoon en nog een jongetje hebben deze verklaring. Hoe nu verder?.Heeft iemand een idee? Corien

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Entreetoets

gelukkig is de entreetoets niet ontzettend belangrijk, in vergelijking met het advies van de school en de citotoets. Neemt niet weg dat ik er met de juf (en directeur) over zou spreken en flink wat trammelant maken zodat het tijdens de citotoets volgend jaar niet kan gebeuren! En daarnaast afspreken dat ze het schooladvies ook niet baseren op deze entreetoets.

Als beide dingen goed afgesproken kan worden dan is er naar mijn idee geen groot probleem.

Annet

Annet

10-06-2012 om 16:02

Ik zou vragen of die opnieuw kan

School zal de formulieren waarschijnlijk niet meer kunnen inleveren bij cito. Maar ze kunnen wel de toets opnieuw afnemen en zelf nakijken.
Natuurlijk zullen ze zeggen dat het niet mag, 2x achter elkaar. Maar wat nu gebeurd is, mag ook niet.......

Of de entreetoets belangrijk is, hangt af van de basisschool en de school waar je kind heengaat.

Tango

Tango

10-06-2012 om 21:13

Hier ook lage score

Bij Tangodochter. Ze heeft VMBO Kader gescoord, percentiel 21, terwijl ze naar ons idee makkelijk HAVO kan. Deels zat het hier in slechte voorbereiding, een aantal delen uit studievaardigheden heeft de juf een paar dagen tevoren even vlug uitgelegd. Meerdere kinderen scoorden slecht.
Wat bij jullie is gebeurd kan natuurlijk helemaal niet. Wat nog het ergste is, is dat je dit nu pas hoort. Als je het eerder gehoord had (in de week van afname) had je zoon het nog opnieuw kunnen doen. Ik vind dat ze deze toets absoluut niet mee mogen laten tellen voor het advies. Of het opnieuw kan weet ik niet. Ik hoorde laatst wel dat je zelf bij je kind een entreetoets kan laten afnemen, maar dat kost je dan een hoop geld.

Corien

Corien

13-06-2012 om 18:37

Over doen van cito

het is volgens de directie geen optie om de toets over te doen, en als niet gemaakt beschouwen is ook niet mogelijk! Volgens de directie is het een zwakke klas en kan school er niets aan doen. Om het allemaal nog een beetje erger te maken willen ze direct na de zomervakantie de kinderen klassikaal een NIO test laten doen! Van uit mijn oogpunt willen ze kost wat kost zelf uit de wind blijven!, maar wat moet je? wij staan met de rug tegen de muur!

Corien

Corien

13-06-2012 om 18:39

Nio

ze reageren heel laconiek, er komt een NIO test aan om te bewijzen dat het niet aan hun ligt. Ik heb mijn vraagtekens bij de kwaliteit van het onderwijs op deze school in groep 7

Annet

Annet

13-06-2012 om 21:54

Als school denkt dat het aan de klas ligt

dan zijn ze blij met een lage Nio voor de hele klas.
Het wordt pas leuk als de klas met de Nio veel hoger scoort dan met de entreetoets. Dat betekent dat school er niet uithaalt wat er in zit.

Annet

Annet

13-06-2012 om 21:55

Corien, ik zou zelf hulp zoeken

Vertrouw niet op school. Zoek zelf hulp bij de dyslectie en bij de citotraining.

Corien

Corien

17-06-2012 om 15:48

Entree toets

Dat is hier ook het geval, dus moet ik zelf maar met hem aan de slag. Ik vind het wel schandalig dat dit gebeurd en heb het gevoel dat ik met m'n rug tegen de muur sta. Je gaat er als ouder toch van uit dat de leerkracht in belang van het kind werkt! Niet dus

Corien

Corien

17-06-2012 om 15:53

Entree toets

Ik wil de toets nietig laten verklaren, maar ik weet niet of dat kan, daar moet ik nog achter zien te komen. School zegt dat de toets onder in de la komt en nergens voor gebruikt wordt, wat moeten ze er dan nog mee? Ze stellen nu voor om een klassikale NIO af te nemen. Met een ernstig dyslectisch kind lijkt me dit niet aan de orde, dus daar geef ik geen toestemming voor!

Sporty

Sporty

22-06-2012 om 12:35

Vertaling naar cito

Is er ergens een tabel die de entreetoets vertaalt naar de verwachte Cito score?

Nee

volgens mij niet. wat ik kan vinden:
CITO
515 VMBO basisberoepsgerichte leerweg
525 VMBO kaderberoepsgerichte leerweg
528 VMBO gemengde leerweg
530 VMBO theoretische leerweg
535 HAVO
542 VWO Atheneum
545 VWO Gymnasium

Entreetoets
score advies
1-20 % praktijkonderwijs
20-50% vmbo - Basis
50 - 65% vmbo - Kader
65-70% vmbo - tl
70 - 75% havo
75 - 80% havo/vwo
80+ vwo/gymnasium

dan kun je het enigszins inschatten.

Kobalt

Kobalt

22-06-2012 om 13:24

Ongeveer

Als je in deze link het bovenste zoekresultaat aanklikt, krijg je een verslag. In dat verslag staat op bladzijde 5 een tabel. In deze tabel staat het verband tussen de percentiel scores van de eindtoets en de citoscore.

http://www.cito.nl/nl/zoekresultaten.aspx?q=terug+blik&cx=001030224019127005489%3arlc8qekywtw&cof=FORID%3a9

Je zou kunnen stellen dat je kind bij de eindtoets een soortgelijk percentiel zou scoren en dan kun je dus ongeveer bedenken wat haar citoscore zou kunnen zijn. Maar het is natuurlijk koffiedik kijken. Het geeft wel een indicatie.

De lijstjes die Gruffalo geeft, die worden hier op de middelbare school niet toegepast. Voor vwo moet je hier echt een cito van boven de 545 hebben.

Jesse_1

Jesse_1

22-06-2012 om 20:49

Scores voor scholen verschillen

Voor een VWO 1e klas moest je hier 545 hebben. Voor de 1e klas van 'het' Gymnasium 543. Daar werd uiteindelijk zelfs iemand met een tegenvallende cito van 541 aangenomen.

Eva

Eva

24-06-2012 om 21:38

Zelf nio laten afnemen...

Corien€, vervelende situatia.

Als school besluit een NIO test te laten afnemen, dan zal ze dat (denk ik) gewoon doen. Ik weet niet of je als ouder kan weigeren dat je kind meedoet. Ik weet ook niet of ze van plan zijn bij jullie EN een NIO EN een Cito Eindtoets te doen?

In elk geval: bij ons op school is NIO (in plaats van Cito Eindtoets) gebruikelijk. Ons kind heeft het dit schooljaar gedaan.

Er waren behoorlijk veel kinderen waarvan de ouders het kind de NIO toets los van school hebben laten afnemen om verschillende redenen: concentratieprobleem, faalangstig (dus ze wilden de toets laten afnemen zonder dat kind het van tevoren wist - wat bij een schoolNIO wel bekend is - want dan zou het kind van tevoren van de stress niet goed slapen en dus slechter scoren) en dyslexieproblemen.

Volgens mij hebben diverse kinderen voordat ze die NIO toets apart hebben laten afnemen, ook eerst nog NIO-training gevolgd. Zeker bij een dyslexiekind misschien geen gek idee, omdat die het met een NIO toets (die binnen een bepaalde tijd moet!) extra moeilijk hebben.

Mijn advies is: ALS er ook een CITO Eindtoets is, zoek uit of je kunt weigeren dat je kind met de NIO meedoet (een toets is voldoende).
Als je kind niet onder de schoolNIO uitkan, zoek dan uit of je die elders kan laten maken (als het kan voor de schoolNIO), evt. na NIO training, zodat je kind hopelijk dan beter scoort dan op school. Kost wel geld...
Overigens: sowieso zou ik je kind de NIO laten oefenen, zodat het een beetje snapt hoe dat werkt. Er wordt wel eens gezegd dat je dat niet moet doen (dan zou je kind hoger scoren dan het eigenlijk aankan en geeft dat een vertekend beeld), maar ik geloof daar niet in. En met dyslexie heeft je kind al genoeg hobbels te nemen. Lekker oefenen om een beetje zelfvertrouwen bij je kind te kweken, zodat hij de NIO hopelijk op niveau maakt.

Succes.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.