bertje1
24-11-2011 om 23:08
Entreetoets---citotoets?
hoe vergelijk je de scores van de entreetoets met de citotoets eigenlijk??

akka
25-11-2011 om 07:09
Niet
tot vorig jaar stond er op de site van CITO een tabel waarin je kon zien welke entreescore overeen kwam met welke citoscore. Volgens mij is die tabel niet meer zichtbaar.
Wat ik me kan herinneren is dat een entreescore van 56 percentiel ongeveer overeen kwam met 536 cito score.

IngridT
25-11-2011 om 13:29
Simpel.
De entreetoets geeft toch een percentielscore??
Mooi. Er si vast wel ergens te vinden hoeveel % van de basisschoolleerlingen naar welk soort VO gaat.
grove schatting uit de losse pols...
15 % VWO
25 % Havo
25 % VMBO TL
en daaronder durf ik het niet helemaal te zeggen.
Dan neem je de uitslagen natuurlijk een beetje 'ruim' en schat je grofweg in dat een percentiel van boven de 90 % een dikke VWO score is, tussen de 80-90 HAVO/VWO, alles boven de 65 a 70 % minimaal HAVO, alles tussen de 40-65 % rond het TL niveau. etcetera.
natuurlijk is die entreetoets maar een momentopname, en ook bedoeld om hiaten op te sporen, en spelen dingen als werkhouding, doorzettingsvermogen, interesse etc ook een behoorlijke rol. en als het goed is worden die allemaal meegenomen in het advies van de basisschool. Maar wat ik hierboven roep kun je gebruiken als grove richtlijn puur gebaseerd op de entree-uitslag.
Overigens krijgen wij hier in oct van gr 8 (dus maaaanden na de entreetoets) via school van CITO ook nog een leuk uitdraaiteje wat aangeeft in wat voor soort brugklas je kind op basis van deze score het beste zou passen. Op een hele summiere manier en met een grote bandbreesdte. En dat lijkt me heel terecht.

Jesse_1
25-11-2011 om 14:37
Uitslag
In de folder staat hoe je de uitslag moet lezen:
http://www.cito.nl/nl/onderwijs/primair%20onderwijs/alle_producten/f7a09a727d7e4a7ea7fca7e513f5e077.aspx
Maar die krijg je er als het goed is bij?
De CITO geeft een heel ander soort uitkomst, de entreetoets is in eerste instantie bedoeld om hiaten op te sporen.
Jesse

ijsvogeltje
25-11-2011 om 15:45
'ander soort uitkomst'?
"De CITO geeft een heel ander soort uitkomst"
Nou... ik vond het juist erg op elkaar lijken. Zelfde opzet, zelfde soort uitkomsten. En ja, prima door te rekenen, en dat doet CITO zelf ook. Wij kregen op basis van uitkomst van de entreetoets een 'voorspelling' van CITO voor de uitkomst van de eindtoets. Leerlingenrapport, werd dat geloof ik genoemd, weet het niet meer precies.

Jesse_1
25-11-2011 om 15:59
@ ijsvogeltje
De entree geeft een uitslag in percentiel.
De CITOtoets geeft een cijfer van 501-550. Percentiel 50 is CITOscore 535.
Je kunt het dus niet 1-op-1 overzetten, dat bedoelde ik met een ander soort uitkomst.