Egel
23-08-2012 om 14:16
Entreetoets groep (6/) 7, uitslag?
In juni heb ik ook een vraag gesteld omdat mijn dochter van 10 misschien groep 7 en 8 in EEn jaar zou mogen gaan doen. Dat idee kwam pas eind groep 6 op (afgelopen mei). De juffen vonden het een goed plan en een en ander zou afhangen van het doortoetsen.
Dochter werd vervolgens getest op spelling (heel goed) en begrijpend lezen (een cito midden groep 8 op A-niveau), maar niet op rekenen. Daarna mocht ze in juni onverwacht met de entreetoets mee gaan doen, vaak in de klas van groep 7.
Dochter is inmiddels voorlopig naar groep 7 (omdat pas later wordt besloten). Mijn man belde me net, de uitslag entreetoets is binnen. Ik weet nog vrijwel geen details maar 1 ding is minder: studievaardigheden. Verder kennelijk behoorlijk goed gescoord en een score van 87,5 procent.
Ik zocht net op wat dat nu betekent maar dat is volgens mij nog niet te zeggen nu nog niet in het hele land de score binnen is. Ik heb uiteindelijk dit gevonden (over 2011),dat vond ik wel informatief:
http://beterbijles.wordpress.com/2011/06/05/entreetoets-uitslag-2011/
Maar wat denken jullie? Zou dit wel een VWO-score kunnen zijn? Anders Havo, of Havo/VWO?
Haar vorige leerkracht (die het aan man vertelde) was erg enthousiast over haar score. Zij vond dat ze nu echt het beste naar groep 8 kon (dat is in dezelfde klas want 7/8 zit bij elkaar). Maar ik denk dat de nieuwe leerkracht erover gaat en de schoolleiding.
Ik ben benieuwd wat jullie ervan denken.
Groeten, Egel

elissa
23-08-2012 om 17:04
Toets zo belangrijk?
Ik vind dat je wel heel veel nadruk legt op de entreetoets. Dat is een momentopname waarop ze het zo te zien prima heeft gedaan, maar moet de beslissing van doorstromen puur op basis van die toets worden genomen? De hamvraag is: in hoeverre beheerst ze de stof van groep 7? Dat weten jullie en de leerkracht waarschijnlijk beter dan de entreetoets. Die is er niet voor bedoeld om dat te achterhalen. Om te kijken of er nog ergens hiaten zitten, is het waarschijnlijk zinvoller om de gewone toetsen van het leerlingvolgsysteem van groep 7 af te nemen (doortoetsen) en kijken hoe ze die maakt. Niet alleen de totaalscore bekijken maar ook welke opgaven ze fout doet. Grote kans dat haar algemene niveau hoog is, maar er wel ergens wat aan haar kennis ontbreekt. Je kunt dat dan gericht bijspijkeren.
Dat ze in een combinatieklas zit, is natuurlijk ideaal. Ze hoeft dan niet in de ene of andere klas te zitten. Je zou een combinatiepakket kunnen maken waarbij ze de vakken die ze nog wat minder beheerst, meedoet met groep 7 en de rest met groep 8. Of voor bijvoorbeeld geschiedenis en aardrijkskunde bij beide groepen meedoen. Waarschijnlijk kijkt ze toch al wel met een schuin oog mee.

Annet
23-08-2012 om 20:57
Ja, vwo score
Om het percentiel van de entreetoets om te zetten naar de eindcito, is er de volgende info uit een andere discussie:
Als je in deze link het bovenste zoekresultaat aanklikt, krijg je een verslag. In dat verslag staat op bladzijde 5 een tabel. In deze tabel staat het verband tussen de percentiel scores van de eindtoets en de citoscore.
http://www.cito.nl/nl/zoekresultaten.aspx?q=terug+blik&cx=001030224019127005489%3arlc8qekywtw&cof=FORID%3a9
Je zou kunnen stellen dat je kind bij de eindtoets een soortgelijk percentiel zou scoren en dan kun je dus ongeveer bedenken wat haar citoscore zou kunnen zijn. Maar het is natuurlijk koffiedik kijken. Het geeft wel een indicatie.
Ik ben het niet eens met Elissa. De entreetoets is geen momentopname. Het gaat om 6 dagdelen, meestal verdeeld over 2 weken. Het duurt dus twee keer langer dan de eindcito.
De gewone toetsen van het leerlingvolgsysteem zijn de citotoetsen van het leerjaar. Daaruit haal je niet zo goed wat er per onderdeel gescoord wordt, bij de entreetoets wordt binnen taal of rekenen ook onderscheid gemaakt in subonderdelen. Dat is met de gewone cito's niet zo.
Met deze score is een vwo-eindtoets te verwachten (hoewel geen zekerheid). Studievaardigheden wordent niet getoetst via het leerlingvolgsysteem. Waarschijnlijk zal je dochter dit onderdeel voldoende oppakken in groep 8.
In de uitleg die wij op school krijgen, is de entreetoets juist wel bedoeld om te kijken waar er nog hiaten zijn en welke onderdelen lager scoren dan verwacht wordt of niet passen bij de rest.
Aangezien de score nu al vwo-niveau is terwijl je aangeeft dat studievaardigheden minder gemaakt is, verwacht ik niet dat er kennis ontbreekt. In ieder geval niets dat groep 8 vanzelf goedmaakt.
Succes met de overleggen op school!

Egel
24-08-2012 om 11:03
Elissa
Bedankt voor de reactie Elissa!
De beslissing gaat door de school genomen op basis van eerdere citotoetsen (LVS), die waren altijd A maar ik weet niet hoe laag/hoog in de A. En op het doortoetsen (dit is eind afgelopen schooljaar gebeurd, maar volgens mij niet bij rekenen, ten minste niet als citotoets. En op de entreetoets die ze onverwachts ging maken. Op dit moment speelt het laatste even een rol, ook voor ons als ouders, omdat de score net binnen is. Bovendien heeft ze een nieuwe leerkracht, die vast over het mogelijk versnellen is geïnformeerd maar haar zelf nog niet kent. Ik hoorde dinsdag dat er pas zou worden besloten nadat de score van de entreetoets bekend zou worden, dus vandaar dat ik het nu ook belangrijk vind (gewoon omdat school het belangrijk vindt).
Het is een goed idee om er achter zien te komen hoe goed ze de stof van groep 7 beheerst. Ik weet dat niet, ik weet namelijk niet wat ze gaan krijgen. Het is ook een goed idee van je om te kijken wat ze nog niet goed deed in die toets, zodat die kennis bijgespijkerd kan worden.
Ik ben wel het met Annet eens dat het geen momentopname is, ze heeft een paar weken over die uitgebreide toets gedaan.
Ik ben benieuwd wat eruit gaan komen, want ik heb er wel enigszins gemengde gevoelens over. Meestal ben ik heel positief over versnellen (zij heeft er ook zin in!), maar soms zie ik die grote kinderen uit groep 8 en kan ik me niet voorstellen dat mijn meisje daartussen gaat. Groeten, Egel

Egel
24-08-2012 om 11:04
Annet
Bedankt voor de uitgebreide reactie Annet!
Fijn ook die link. Ik begreep van de leerkrachten dat ze telkens dachten aan gymnasium voor haar, en dat ze niet willen versnellen als er vervolgens een Havo-advies uit zou volgen. Kortom, ze moeten ook met een jaar minder er nog van overtuigd zijn dat ze VWO-advies willen geven.
Als wij wat meer in detail weten wat die studievaardigheden inhouden (opzoeken in woordenboeken? Tabellen begrijpen?) dan kunnen we het haar volgens mij gauw aanleren. Daar hebben we ook best tijd voor.
Ik heb trouwens geen uitleg over die entreetoets gekregen op school. Misschien omdat het onverwacht was dat ze deze ging doen (ze vertelde thuis dat ze begonnen was). Ik ben benieuwd of ze ook zo'n uitgebreid blad mee naar huis krijgen met die exacte scores, en dan het liefst vandaag nog!
Heel eerlijk gezegd, vind ik 87,5 procent wel best hoog, maar ook weer niet briljant natuurlijk. Tegelijkertijd heeft ze die toets wel gemaakt zonder groep 7 te doen, dus toch wel knap.
Ik ben benieuwd wat er binnenkort besloten wordt! Groeten, Egel

Odile
24-08-2012 om 19:18
Studievaardigheden
Op www.kids4cito.nl kun je zien wat studievaardigheid inhoudt.
Odile

Egel
28-08-2012 om 22:52
Door naar 8!
Het gesprek is vandaag geweest. Juf en IB-er stelden voor om haar direct in groep 8 te plaatsen (nou ja, ze blijft dan gewoon in dezelfde klas: groep 7/8 zit bij elkaar). En met een bijna-garantie op een VWO-advies.
Ik weet niet precies waar die eerdere uitslag van de entreetoets van 87,5 procent vandaan kwam, maar het percentiel is nu bekend en dat is 94 procent. Vooral taal was erg goed (99 procent) en inderdaad de studievaardigheden duidelijk minder, op VMBO-niveau. Maar kennelijk tellen die niet net zo hard mee voor de eindscore.
Gezien de andere gegevens vonden ze nu direct officieel naar groep 8 gaan (en in de praktijk wat meepikken van beide groepen) het beste. Spannend! Nu een vervolgschool. Met het gedoe van uitloten e.d.. Nou, ja, dat komt wel in een ander draadje!
Bedankt ook P, voor de tips hoe we bijvoorbeeld studievaardigheden kunnen toetsen. Daar gaan we zeker gebruik van maken. Dan leert ze ook al een beetje wat huiswerk is want daar doen ze op deze school niet aan en anders valt dat misschien tegen in de brugklas....
groeten, Egel