brabantje
18-06-2010 om 18:36
Entreetoets in 1 week!
Hallo mede-forummers;
Mijn dochter (groep 7) heeft afgelopen week de entreetoets gemaakt. Wat me zeer verbaasde, is dat de hele entreetoets in 1 week is gemaakt, vanaf dinsdagochtend tot en met vandaag! Het waren 16 toetsen (de optionele toetsen hebben ze niet gemaakt)en het kwam er op neer, dat ze dinsdag 3 toetsen hebben gemaakt, woensdagochtend 4, donderdag 5 (!) en vandaag 4 toetsen hebben gemaakt. Dus 4 dagen de hele dag toetsen; de gymles is er zelfs bij ingeschoten!
Het lijkt mij erg veel, alles in 1 week; ik las op de site van Cito dat er zelfs 4 weken over gedaan mag worden. In ieder geval minimaal 2 weken lijkt me beter dan alles in 4 dagen!
Zijn er meer scholen die de entreetoets in 1 week hebben gemaakt?
Ik wacht met spanning de reacties af!
Groetjes van brabantje
martine
18-06-2010 om 19:31
Nee
Hier werd het verdeeld over drie weken (wat me eerlijk gezegd veel te lang was : zijn ze nou nóg niet klaar met toetsen, wanneer wordt het rooster weer gewoon ? Maar zoon vond het heerlijk, elke dag iets om naar uit te zien). Ik heb het eerder gehoord, in één week alle toetsen, het klinkt inderdaad vrij druk...
Martine
Caro
18-06-2010 om 20:14
Hier ook hoor.
Alle toetsen vorige week in 4 dagen. Keurig van te voren schema meegekregen met tijden en toetsen erop. Zoon vond het niet echt bijzonder zwaar ofzo.
Gr
Inge M
18-06-2010 om 20:18
Verschil cito en entreetoets
Voor zover ik weet is de citotoets drie dagdelen en de entreetoets 6 dagdelen.
De entreetoets kan dus wel in één week, maar wordt meestal over twee weken verdeeld (6 ochtenden).
Over meer weken verdelen kan misschien praktisch zijn voor de school maar lijkt me voor de meeste leerlingen niet handig.
ijsvogeltje
18-06-2010 om 21:35
Hier ook
Hier ook de entreetoets in 1 week. Vijf ochtenden wat toetsen doen, 's middags beetje relaxed programma. Niets mis mee volgens mij. Kinderen zijn gewoon lekker de hele ochtend aan het werk, en dat doen ze anders ook (maar dan heet het geen toets).
Puck
18-06-2010 om 21:44
Eindcito
De eindcito is 4 ochtenden in 1 week. Lijkt me prima om de entreetoets ook in 1 week te doen, kunnen ze alvast proeven.
janneke2421
18-06-2010 om 23:18
Puck
Puck;
De eindcito bevat 200 vragen en de entreetoets groep 7 420 vragen, dus dubbel zoveel.
En het was deze week vanaf dinsdag tot en met vandaag, vrijdag, en hele dagen. Er was dus geen tijd voor andere dingen.
En vandaag zou er ook nog een topografietoets plaatsvinden, maar daar is van afgezien wegens gebrek aan tijd. Die topotoets krijgen ze nu a.s. maandag en daarnaast krijgen ze aankomende week ook nog eens alle andere Citotoetsen die altijd in februari en juni plaatsvinden.
Ik vind het nogal wat.
Groetjes van brabantje
Marjoleine64
19-06-2010 om 15:29
Hier 8 ochtenden
in 3 weken (van donderdag tot dinsdag). Redelijk relaxed dus, en tijd om ook nog wat gewone lessen en gewoon dictee te doen volgens schema. De toetsen worden ook gelijk in de klas nagekeken door de juf zodat ze direct weten hoe goed ze het ongeveer gedaan hebben. Ze hebben nog 2 dagen te gaan komende week, ik weet niet of de officiele uitslag dan nog voor de vakantie komt?
Marjoleine
Mash
19-06-2010 om 18:05
Hier ook van woensdag tot en met donderdag
22 toetsen.
Ik vond het van te voren nogal heftig klinken, dochter was nerveus voor de eerste dag maar daarna ging het allemaal goed.
brabantje
19-06-2010 om 18:06
Marjoleine
Hallo Marjoleine;
Dat is beter ja, in 3 weken, lekker relaxed in plaats van in 4 dagen zoals bij mijn dochter afgelopen week.
Ik heb nog nooit gehoord dat de leerkracht het zelf al nakijkt.
De uitslag komt binnen 3 weken, volgens de site van Cito. Ik weet niet wanneer bij jullie de zomervakantie begint?
Wij wonen in het zuiden, dus we zijn als laatsten aan de beurt wat betreft vakantie, dus bij ons is de uitslag wel binnen voor de vakantie, neem ik aan.
Groetjes van brabantje
brabantje
19-06-2010 om 22:07
Pelle
Kijk maar op de site van Cito, daar staat bij:"primair onderwijs" "entreetoets",dat de uitslag binnen 3 weken komt; de verwerkingstermijn is 3 weken.
Dus ik ga ervan uit dat dat dan ook zo is.
Groetjes van brabantje
brabantje
19-06-2010 om 23:52
Pelle
Pelle, wanneer is bij jullie de entreetoets afgenomen?
Wanneer hebben jullie zomervakantie? Ik heb net nog eens een paar draadjes gelezen over de entreetoets en ik las inderdaad dat het bij veel scholen langer duurt dan 3 weken. Bij ons was gisteren (vrijdag) de laatste dag van de entreetoets en we hebben over 5 weken vakantie.
Dus ik hoop dat bij ons de uitslag in ieder geval vóór de zomervakantie binnen is.
Groetjes van brabantje