Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Pollewop

Pollewop

15-09-2008 om 12:11

Er mag alleen nog maar fruit mee naar school!

Onze kinderen krijgen al vanaf dat ze naar school gaan een boterham mee voor de kleine pauze om 10.00. Vorige week week kwamen ze thuis met het verhaal dat er alleen nog maar fruit mee mag, geen koekjes geen snoepjes maar ook geen brood!! Man en ik vonden dat raar en dachten dat het verbod alleen maar gold voor koekjes en snoepjes(wat ik wel logisch vind) en dus heb ik ze vanochtend gewoon weer een boterham mee gedaan. Tussen de middag komen ze thuis dat ook de boterham verboden is. Ik ben nu des duivels want school gaat nu voor mij beslissen wat goed is voor mijn kinderen!! Wat zouden jullie doen, brood mee blijven geven en erop wachten tot er gebeld wordt of gelijk naar school stappen en om uitleg vragen?


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Mamasan

Mamasan

15-09-2008 om 12:17

Brood

Volgens mij willen sommige scholen geen brood mee voor het 10-uurtje omdat ze dan bang zijn dat kinderen dan zonder ontbijt op school komen. Zelf zou ik wel even naar de juf toe stappen om om opheldering te vragen. Misschien hebben ze een heel andere reden op jullie school.

Merla

Merla

15-09-2008 om 12:39

Overleg

Ik zou gewoon even naar de juf toestappen en uitleggen dat je het er niet mee eens bent en je kind gewoon brood mee blijft geven. Dat je wel begrijpt dat er een gezond tussendoortje meegegeven moet worden, maar dat in jouw beleving brood ook gezond is. En beter dan snoep of koek.
Ik zou er geen stennis van maken, maar wel even overleggen. Niet gaan afwachten tot school zelf naar je toekomt.

Pollewop

Pollewop

15-09-2008 om 16:26

Inmiddels op school geweest

De directeur wilde niet toegeven, hij wilde 1 lijn trekken. Gelukkig stond er een juf bij die weet dat wij altijd brood meegeven en ook met de trakties iets gezonds doen. Zij heeft ervoor gepleit dat de jongens toch brood mee mochten nemen. Binnenkort is er nog een vergadering van de OV waarbij iemand van de GGD aanwezig zal zijn om het belang van gezond eten te benadrukken. Ik ga er zeer zeker naar toe.

1 lijn

hoi

op onze vorige school was er een fruit-beleid. tijdens 10-uurtje werd er fruit gegeten stond er in de gids. Helaas trok deze school geen lijn, met het gevolg dat de helft van de klas toch (chocolade)koeken, cheesedippers, weet ik veel wat voor lekkers mee nam.

de huidige school trekt een duidelijke lijn. Alleen fruit, niets anders. En daar werkt het. Er mag echt alleen maar fruit worden meegenomen, iets anders wordt in de tas mee naar huis terug gegeven en dan delen ze met elkaar zodat dat betreffende kindje nog wel wat te eten heeft.

Voor jouw school lijkt me dat ze erg strikt bezig zijn om een lijn te trekken. Moeilijk, maar het is noodzakelijk om iedereen zover te krijgen om fruit te eten. Want waar trekken ze met brood de grens? Je noemt het gewoon 'brood' maar ik kan me zo voorstellen dat ze gaan sputteren als iedereen fruit eet en jouw kind een broodje dat dik belegd is met chocolade vlokken. snap je wat ik bedoel? Of mag dan alleen brood zonder beleg? of met alleen hartig beleg? en valt pindakaas er ook onder? alleen bruin brood of toch ook wit brood? suikerbrood?zo krijg je weer veel extra discussies.

Ze moeten een lijn trekken en ik kan me heel goed voorstellen dat ze die zo strikt en duidelijk mogelijk houden. dat is de enige manier waarop het gaat werken.

Gruffalo

*Sophie*

*Sophie*

15-09-2008 om 16:45

O ja, hier ook, maar.....

dan ken je mij nog niet! hahaha! Ik geef de kinderen mee wat ik wil en let er natuurlijk op dat het fatsoenlijk spul is. Nooit fruit 's ochtends, terwijl de school dat wel wil. Maar ik niet. Wij hebben een ander ritme daarin. Als ze er problemen mee hebben dan komen ze maar naar ons toe. Hebben ze nooit gedaan, dus zal het zo erg niet zijn geweest
Ik hoorde wel af en toe onze dochter er over, dat de juf er iets over had gezegd, maar dan zei ik altijd tegen haar dat ze zich er niet druk over hoefde te maken, dat het goed was zoals we het deden, juist omdat ze wel iets gezonds mee krijgt. En dat ik als moeder bepaal wat ze eet en drinkt. Nooit meer wat van gehoord daarna. En zo hoort het ook.

groetjes, Sophie.
Het moet idd niet gekker worden!

Jolijt

Jolijt

15-09-2008 om 17:02

Dan zouden mijn koters

dus niets eten. Die eten toch al met moeite fruit en dan alleen onder het dwingend oog van mama en als het supervers is en met bijna het mes er nog in. Gezond eten is leuk, maar ze moeten die superbetutteling maar eens inslikken.
Wij kregen alweer een datum voor het schoolontbijt; dan ontbijten de kinderen tenminste eens (pardon? dat doen ze iedere morgen...). Heb direkt gevraagd of het dan weer zo'n semi-gezond reclame ontbijt wordt, ja dus.
Er worden weer wat merknamen gepromoot, gelukkig heb ik dan weer een jaar om NEE te zeggen

Wat is er zo gezond dan aan fruit?

waarom moet het per se om 10.00 uur fruit zijn??? ik zie het gezonde er niet van in.......volgens mij is 'gezond' gevariëerd eten en alles met mate. en juist fruit is iets wat mijn kinderen al in grote mate eten! ´t is dat ze het dan om 10.00 uur niet bij zich hebben...maar anders zouden ze het wel weten!
buiten dat is fruit ook nog ´s hardstikke slecht voor het glazuur van de tanden (zuur).......dus om daar propoganda voor te voeren snap ik ook niet zo goed. hier krijgen ze gewoon volkorenkrackertjes (zonder suiker) mee naar school....en ´s ochtends ontbijten ze ook nog! en tussen de middag mogen ze fruit (na ´t eten) en als de school uit is........dat lijkt me méér dan genoeg.
belachelijk dat een school zich bemoeit met ´t eten. laat ze zich druk maken om ´t leren....
zeker een groenteboer of fruitmerk als sponsor`....
groeten albana

Ik bepaal wat ik mijn kind mee geef

Als de school perse fruit wil geven regelen ze dat zelf maar. Ik geef het niet mee.

dynastie

dynastie

15-09-2008 om 19:54

Dan zou ik het wel weten, gruffalo

"Er mag echt alleen maar fruit worden meegenomen, iets anders wordt in de tas mee naar huis terug gegeven en dan delen ze met elkaar zodat dat betreffende kindje nog wel wat te eten heeft. "

Dan zou ik als ouders collectief alleen maar brood mee geven. Eens zien wat ze delen als er niks te delen valt, gaan ze dan zelf appeltjes kopen? Zo ja, prima, zo niet, bemoei je met je eigen zaken als school.

Maylise

Maylise

15-09-2008 om 21:24

Wie voorziet, beslist

Prima als de school fruit verplicht wil stellen maar dan mogen ze het fijn zelf leveren. Zolang de ouders zelf tussendoortjes en lunches mee moeten geven vind ik ook dat ik zelf mag beslissen, binnen het redelijke, wat ik meegeef.

Maylise

Nasha the first

Nasha the first

15-09-2008 om 21:29

Even een vraag....

hoe moet je dat fruit dan meegeven? Geschild??? Een appel ziet er dan niet meer uit, evenals een peer .... Ik zie niet hoe ik dat moet doen....Ik geef gewoon een koek mee, liga of anderszins....het is een tussendoortje....geen maaltijd

Minnie

Minnie

15-09-2008 om 22:21

Mijn..

..kont zou tegen de kribbe gaan. Ik geef mijn kinderen mee wat ik wil, en als dat gezond is dan heeft de school zich daar verder niet mee te bemoeien. Zo simpel is het. De eerste juf die mijn kind zegt dat hij zijn boterhammetje om 10 uur niet mag eten omdat het geen fruit is, die heeft een groot probleem met mij

De oplossing die onze school heeft bedacht: kinderen nemen heel fruit mee. Hele appels, trosje druiven, 'n mango, meloen. Dat gaat op een schaal en wordt om 10 uur door twee kinderen gewassen, gesneden en gedeeld (vanaf groep 3). Ouders die geen zin/tijd hebben om fruit mee te nemen kunnen geld in de pot doen (niet verplicht!) en daarmee gaat een groepje kinderen + hulpjuf eens per week naar de markt om vers fruit te halen.

Prima oplossing, geen betutteling. Repen en koeken worden bij ons op school ontmoedigd, en snoeptraktaties ook. Maar zolang een meester als afscheid lollies trakteert en sinterklaas nog steeds meer chocolade en pepernoten meeneemt dan mandarijntjes, trek ik me ook van die regel niet heel veel aan.

Minnie.

Hanne.

Hanne.

15-09-2008 om 22:45

Wat is ongezond

Hoewel ik het fijn vindt als een school gezonde snacks eist/veracht/stimuleert is het probleem dat het niet zo makkelijk is om aan te geven wat gezond is.

Een blikje cola met een mars zijn we het denk ik snel over eens,

Maar een boterham met kaas en een beker melk(veel foute vetten)?
Een sultana met een pakje yoghurtdrank (veel suiker)?
Een appel met een beker sinaasappelsap(zuur voor de tanden?)

Gezond eten bestaat eigenlijk niet. Het is de combinatie van factoren die eten ongezond maakt....waarmee dit probleem volgens mij vrijwel onoplosbaar wordt.

ps tops: een tienuurtje vind ik wel prettig, anders wordt er tussen 7 en 12.15 (ruim 5 uur!) niets gegeten, daarvan gaan mijn kinderen (en ikzelf) van onderuit.

ps Nashaak een appel van de fruitschaal en dump 'm in de schooltas...Klaar. Net zo veel (weinig) werk als een voorverpakte koek in de tas stoppen, en minder werk dan zelf een koek inpakken.

Nasha the first

Nasha the first

15-09-2008 om 23:01

Tja...

>>ps Nashaak een appel van de fruitschaal en dump 'm in de schooltas...Klaar. Net zo veel (weinig) werk als een voorverpakte koek in de tas stoppen, en minder werk dan zelf een koek inpakken. < <

ik vrees dat de juffen van de jongste 2 dan op hun knieeen smeken of ik weer een koek mee wil geven, aangezien ze uuuuuuuuuuuuuuuuuuuren over zo'n appel doen.....

Janna

Janna

15-09-2008 om 23:40

Geen tienuurtje

Bij mijn kinderen op school gaat het nog net als toen ik nog op de lagere school zat (jaren 70): kleine pauze om 11.15-11.30 en grote pauze om 13.00-13.30. Vanaf 10 minuten voor de pauzes mogen de kinderen gezamelijk in de klas uit hun broodtrommels eten en iets drinken. Brood mag in beide pauzes niet mee naar buiten, 'handzaam' fruit wel. Wie iets langer nodig heeft blijft dus wat langer binnen, maar aangezien dat van de tijd buiten afgaat wordt er over het algemeen wel goed doorgegeten.

School bemoeit zich verder niet met de inhoud van de broodtrommels. Juf let er wel op dat de kinderen echt eten en drinken en er geen volle trommels en bekers mee terug naar huis gaan.
Geen flauwvallende kinderen meegemaakt, het is gewoon het vaste ritme. Ik heb mijn kinderen er nooit over horen klagen.

Hanne.

Hanne.

16-09-2008 om 08:22

Tienuurtje nodig

Ver van school wonen we niet, maar wel verschillende kinderen die naar verschillende locaties moeten.

En inderdaad, 7 uur is meer de tijd dat we op staan, maar 12.15 is ook de tijd dat de school uit gaat, bij beide komt er dus minimaal 20 minuten bij.

Maar ik heb toch echt honger zo ergens halverwege tussen ontbijt en lunch, en dat geldt voor m'n kids ook. Bij ons is het tienuurtje dus echt nodig.

Was vroeger niet anders, en ook wij hadden op school 's ochtends een tienuurtje (incl de bij ons IJSkoud, bijna bevroren melk)

Lady Grey

Lady Grey

16-09-2008 om 09:07

Leuke discussie

hier is de school niet zo betuttelend, op de eerste schooldag deelden ze tassen uit van de school met drinken, chocoladekoek en een zakje snoep (waar dus 12!! gewone snoepjes inzitten). Ik pak dat dan direct af van mijn kinderen, met die snoepjes kunnen ze een tijd vooruit.

Mijn oudste krijgt overigens wel zo vaak mogelijk fruit mee als ik het smorgens nog in huis heb, want dat wil hij thuis niet eten.

Nummer twee zou van de dietiste juist een boterham (met boter en kaas) mee moeten krijgen in plaats van een appeltje, want anders krijgt hij te weinig calorieen binnen.... Hoe leg je dat uit aan een school waar je alleen fruit mag eten?

Nog een punt, wij eten biologisch fruit, zou het dus niet echt leuk vinden als het fruit verdeeld werd over de klas zodat :a) mijn kinderen ook niet-biologisch fruit zouden krijgen en bmijn duur gekochte fruit door anderen zou worden opgegeten....

bertje1

bertje1

16-09-2008 om 12:49

Dietiste

laat eens een dietiste op de school iets vertellen over voeding!! (en niet iedere ggd-er weet er alles van, 'iedereen' weet namelijk iets over voeding; ga naar een deskundige)

(ff beroep promoten hoor).

overigens vind ik het belachelijk dat ze geen brood mee mogen nemen. ik zou bij mijn standpunt blijven!

Pollewop

Pollewop

16-09-2008 om 12:58

Vraagje voor bertje

Ik blijf bij mijn standpunt mede omdat de middelste een hele slechte eter is en graatmager. Ik ben daarom ook van mening dat hij juist die boterham nodig heeft om 10 uur. En om geen lange gezichten te krijgen krijgen ze hier allemaal een boterham mee.
Bertje, ik heb geen idee of het een dieëtiste is of "gewoon" een GGD-er. Zal eens navraag doen. Misschien heb je nog leuke vragen voor me die ik kan stellen? (Waar iedereen wat aan heeft)

Pollewop

Pollewop

16-09-2008 om 13:03

Nog wat

Ik was niet de 1ste die "klaagde", er waren er al heel wat voor gegaan. En geen van allen ouders die "verkeerd" eten mee geven, want die hoor je uiteraard niet. Verwacht ook niet dat die op die ouderavond zullen komen. Ik snap sommige ouders ook niet, hoorde van de middelste dat 1 klasgenoot laatst 3 bounty's bij zich had!! Komt dat nu alleen in bepaalde gezinnen/kringen voor? Deze jongen komt uit een gebroken gezin, woont bij zijn vader, uit een niet zo heel erg lekker milieu. Als ik toevallig geen brood meer heb haal ik het gauw, supermarkt is immers al vanf 8.00 geopend of ze krijgen een evergreen mee.

Ik vond deze

Pollewop:"of ze krijgen een evergreen mee"
Foei Pollewop, helemaal fout!
Ik vond een GGD folder voor Amsterdam
www.proeftuin.amsterdam.nl/aspx/download.aspx?file=/contents/pages/100532/ggdadviesgezondetenopschool.pdf
Veel leesplezier.
Oh, en een vraag van mij: Wat is de school van plan te doen met ouders/leerlingen die zich niet aan 'de regels' willen houden? Aantekening in het leerlingdossier? Van school sturen? Melden bij het AMK?
Groet,
Miriam Lavell

Lady Grey

Lady Grey

16-09-2008 om 14:43

Owww

wat krijg ik de kriebels van zo´n folder. Dan maar het beleid van onze school, en dat teveel aan snoep pak ik wel af! Gelukkig laten ze niet altijd alle traktaties al op school opeten en gaat het van huis uit meegekregen hapje voor. Laatst was een jongetje heel trots op zijn stukje bramentaart van zijn moeder. Prachtig toch?

Pollewop

Pollewop

16-09-2008 om 14:49

Miriam

School wil proberen voet bij stuk te houden maar legt de eindverantwoording uiteindelijk wel bij de ouders neer zoals ik het begrepen heb.
Als ik de folder zo lees heeft het schoolforum hier n.a.v. deze folder een discussieavond annex vergadering gehad en hebben aan de hand daarvan een advies uitgebracht richting het team, wat wel en wat niet tolereren.

Hoe dan?

Dat zou 'm kunnen zijn, maar ook andere GGD's in andere regio's zijn actief. En zoals zo vaak over voeding zijn er ook nog andere websites en folders met weer een ander toontje.
Zou je willen vragen wat precies de consequenties zijn op jullie school? En valt er nog te discussieren? Deze folder is niet tegen een boterham om tien uur (al wordt het wel geassocieerd met niet eten 's morgens, wat flauwekul is), deze folder is wel tegen een evergreen (bij voorkeur niet) en danoontjes (zeker niet).
Is er eigenlijk nog schoolmelk op jullie school, of is dat afgeschaft? In deze folder is het een bij voorkeur niet.
Groet,
Miriam Lavell

Lol! ongezoet sinaasappelsap?

uit die GGD folder van Miriam...ongezoet sinaasappelsap? Wat is dat in hemelsnaam? En is dat gezonder dan een beker Karvan Cevitam? Qua suiker? of qua vitamines?

En wat zijn in hemelsnaam ongezoete yoghurtdrankjes? Zijn dat fristi-achtige dingen die stijf staan van de kunstmatige zoetstoffen??

Vreselijk dit

ingrid (hier een school met wel een bounty-etc verbod voor de pauze, maar voor de rest zoekt iedereen het maar fijn uit. Gelukkig!!)

Pollewop

Pollewop

16-09-2008 om 16:28

Schoolmelk?

Dat hebben mijn kinderen hier nog nooit gehad, we komen hier vanaf 1999. Geen idee of het voor die tijd wel zo was.
Ik ga zeer zeker vragen wat de consequenties zijn als men zich er niet aan houdt. Men is volgens mij gewoon iets aan het uitproberen n.a.v. een thema-avond/ vergadering/discussie van het schoolforum. Als de directeur weer eens een folder of ander materiaal krijgt gaat hij met deze "denktank" om tafel zitten om eens te horen wat zij ervan denken. Daarna wordt het in een teamvergadering besproken als hij het nodig acht. En ik denk dat de leerkracht die bij de OV-vergaderingen zit heeft voorgesteld om iemand van de GGD te laten komen n.a.v voorgaand verhaal ;0)

Wie weet het?

Wat is ongezoet sinaasappelsap? Over welke producten hebben we het dan? En wat is ongezoete yoghurtdrank?
Ik had het trouwens verkeerd gelezen maar dat komt omdat ik het niet begrijp. Zuivel moet, maar ook weer niet.
"Pauzehap [wat een woord]/tienuurtje bestaat minimaal uit [staat er bevelend] Drinken:water, thee zonder suiker, halvolle of magere melk, karnemelk, ongezoete yoghurtdrankjes, ongezoet sinaasappelsap."
Dan volgt er nog een heleboel [ik hoop niet dat ze het allemaal moeten eten/drinken] en dan volgt de lijst van bij voorkeur niet waarin: "Zuivel, zoals halfvolle chocomelk, light melk- of yoghurtdrankjes."
Wie begrijpt het nog?
Uit de GGD folder van Rotterdam de tekst: "Zoete drankjes. Over het algemeen zitten in zoete drankjes veel (toegevoegde suikers. Deze suikers maken dik en remmen de eetlust af. In de lightdranken is de suiker vervangen door zoetstoffen. Deze leveren geen calorieën, maar omdat het hier om kunstmatige toevoegingen gaat, raden we ruim gebruik bij kinderen af. Je kunt er buikpijn van krijgen."
Eh.. nou, je kunt er vooral ook dik van worden omdat die namaak suikers de vervelende gewoonte hebben om extra eetlust op te wekken. Tinus had er laatst nog een leuke link over.
Hoe dan ook: Heb ik het goed dat hier de producten Innocent of Chiqita fruitdrank (u vindt ze in het koelvak) gepromoot worden? Dure drankjes! Ik ben nog niet uit de yoghurtdrank. Of zouden ze ayran (dat is Turks) bedoelen?
Groet,
Miriam Lavell

*Sophie*

*Sophie*

16-09-2008 om 22:29

Ongezoet sinaasappelsap

Dit geef ik al heel lang aan de kinderen mee. Is van Appelsientje (die ik heus echt niet wil promoten, alleen kan ik anders niet uitleggen welke het is). Het heet 'Appelsientje Fris fruit, sappige sinaasappels met frisse guanabana'. En er zit in: "vruchtensap uit geconcentreerd vruchtensap 60% (witte druif, sinaasappel 22%, guanabana 3%), water, vitamine C, natuurlijk aroma."
Verder staat erop dat de vitamine C die in 100 ml zit ca. 30 mg is, wat 50% van de ADH zou zijn, volgens het pak. 32 kcal per 100 ml.....
"100% natuurlijke dorstlesser" staat er ook nog op. Vraag ik me wel af waar die vitamine C dan vandaan komt, maar goed...

Ze hebben ze ook nog in 2 andere versies, maar wij hebben eigenlijk altijd deze. Kost 1,10 euro per liter. Er zitten allemaal vezels in...willen ze toch ook alsmaar? hahaha! Nou, meer weet ik er niet van te maken.

Het is vreselijk hoe ik dit spul zit te verkopen, is absoluut niet de bedoeling, maar volgens mij is dit best gezond om mee te geven, en "ongezoet sinaasappelsap", zoals de GGD zou willen, als ik bovenstaande links goed begrijp. Gatver, nou stop ik hoor

groetjes, Sophie.

bibi63

bibi63

16-09-2008 om 22:31

Even een andere kant

Wij komen allemaal uit het tijdperk '3 maaltijden' per dag en hooguit een koekje/snoepje halverwege de middag. Maar wie zegt dat dat het beste is? Wie zegt dat een kind dat 's ochtends 1 boterham eet daar genoeg aan heeft tot de lunch? Persoonlijk vind ik iets eten halverwege de ochtend zo slecht nog niet. Want WAAR staat dat 3 x per dag een maaltijd nuttigen het beste voor ons lijf is? Nergens, het is gewoon een gewoonte die past in ons leefpatroon.
Een ander punt is uiteraard: WAT eet je dan? Op zich lijkt mij dat vrij simpel: iets wat een redelijke voedingswaarde heeft en niet teveel 'slechts'. Maar goed, als we als ontbijt een volkoren boterham met hagelslag OK vinden, wat is dan mis met een sultana om 10 uur?
Wil je echt gezond doen, dan eet je je boterhammen met tomaat o.i.d., want kaas en worst hebben slechte vetten en zoet beleg zit bomvol suiker.
Kortom, mijn hele simpele mening is dat er niets mis is met een 10-uurtje, maar de vraag 'WAT' niet alleen over het 10-uurtje gaat, maar over het eten over de hele dag in het algemeen. Een volkoren boterham is op zich een gezond product, maar er 'moet' altijd wat op. En dat 'erop' is in de regel niet iets wat echt gezond is. En daarom zie ik ook niet zo in waarom er alijd discussie is over dat 10-uurtje. Het 10-uurtje is een middel om de energiebehoeft te verdelen over de dag, lijkt me niks mis mee. Probleem is meer dat op welk moment op de dag dan ook het gewoon is om daarbij ook minder gezonde toevoegingen te nuttigen, welke dat ook zijn. Ouders die denken dat een boterham met kaas per definitie gezonder is dan een ligakoek o.i.d. slaan de plank toch een beetje mis. Op allebei valt van alles aan te merken. En dat fruit slecht voor je tanden is, tja, wat moeten we dan eten?
Bibi

*Sophie*

*Sophie*

16-09-2008 om 22:39

"kunstmatige zoetstoffen...je kunt er buikpijn van krijgen"

Ja, dat is omdat het laxerend werkt.
1 x hadden wij laxeermiddel nodig voor dochterlief, 'Microlax', heette dat spul. Weet je dat het per 1 ml 625 mg sorbitol bevat!!!!! Nou, toen ik dat las wist ik genoeg! Dat spul is gewoon megalaxerend! Die sorbitol dan. Want ze doen die sorbitol echt niet voor het zoete smaakje in een klysma!!! Hahahahahaha! GATVER!

btw: ik zit hier nu tussen een pak Appelsientje (toch weer he!) en een pak Microlax.....

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.