Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
even anoniem

even anoniem

22-07-2009 om 09:57

Er wordt gepest op school en niet zo'n beetje ook!

Er wordt gepest op school en niet zo'n beetje ook.
Het gaat om kinderen van 8-9 jaar (groep 5).
Mijn kind zit in deze klas en het feit dat de school over een week of 3-4 weer begint, geeft bij mij en mijn kind weer buikpijn.
We wonen op een dorp, met één basisschool en per leerjaar één groep, 8 groepen in totaal, het komende jaar komt er een extra kleuterklas. Kleine school dus.
Het is begonnen met 4 meiden, ze stralen een air uit van: wij zijn ok, jij bent een loser. Ze zijn lekker stoer, doen stoere dingen en langzaam aan is dat stoer doen veranderd in regelrecht pestgedrag. Kinderen worden uitgelachen, voor schut gezet, vaak is er ook fysiek geweld, kinderen worden tegen elkaar opgestookt en de groep bepaalt wie met wie mag spelen. Inmiddels hebben zich ook een aantal jongens bij deze groep aangesloten en deze dienen als beschermers van de meiden. Het pestgedrag gaat door op de nso en buiten op straat. In de klas worden briefjes doorgegeven met dingen over andere kinderen waarvan je haren overeind gaan staan. Een jongen uit deze klas heeft adhd en op een briefje stond: X moet dood! Of een briefje met: zullen we na school Y gaan pakken? En dan 'per ongeluk' dit briefje bij Y terecht laten komen.
Mijn kind wil niet meer naar school en komt vaak huilend thuis. Mijn kind heeft nog niet te maken gehad met fysiek geweld, maar soms zou ik willen dat 't wel zo was: dan ga ik meteen aangifte doen, misschien gebeurt er dan wat. Een groepje verontruste ouders heeft al gesprekken gehad met de leiding van de school en er is een heel traject ingezet om dit gedrag om te draaien, tot op heden zonder resultaat. De leiding van de school heeft met de ouders van de pesters gesproken en sommige ouders zijn erg geschrokken en doen er alles aan om hun kind duidelijk te maken dat dit niet kan. Maar het ouderpaar van de grootste pester, haalt de schouders op: ach, het zijn kinderen en die van mij doet zoiets echt niet. Wij zien olifanten op de weg. Nou, die olifanten zijn er ook: hun kind is er een van! De schoolleiding zit met de handen in het haar: ze kunnen ouders niet dwingen er iets aan te doen. De school zegt dat ze verder geen mogelijkheden heeft, heel misschien kan er externe hulp ingeschakeld worden, maar dan moeten alle ouders mee willen werken en daar zit dus een probleem. En daar is ook geen potje voor, een deel van dit geld zal dan ook door de ouders betaald moeten worden.
Wij hebben overwogen om ons kind naar een andere school te doen, maar dat valt nog niet mee. In de aangrenzende dorpen zitten zwaar christelijke scholen en dat heeft niet onze voorkeur, het alternatief is een school, ruim 15 km verderop. Speelafspraakjes worden dan erg moeilijk.
Ik heb ook een poging gedaan om samen met een paar andere ouders het bewuste ouderpaar op te zoeken om te praten; ook hun kind is slachtoffer, de pester moet ook hulp krijgen. Dat hebben we geweten, onze kinderen zijn nu voortdurend het mikpunt van pestgedrag.
Wat moeten we doen?
Wij willen ons kind hetliefst op de dorpsschool houden, maar dan moet er wel een veilige schoolomgeving kunnen zijn.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Mmmm moeilijk maar

kunnen ze het bewuste kind wat duidelijk de anderen opstookt niet schorsen??
Oke eerst een aantal waarschuwingen en een gele kaart en dan de rode??
Gebeurt niet vaak op een basisschool maar ken het wel.
Misschien dat zo die ouders door hebben wat er gebeurt??

Eerlijk gezegd zou ik het anders niet weten maar je kind op een andere school doen alleen vanwege 1 kind no way!!

School is verplicht voor een veilige school omgeving, en anders speel je dit door naar de schoolinspectie. En staat de school alleen?? vast niet zal wel onderdeel zijn van een vereniging?? Misschien dat die kunnen helpen??

Vervelend voor je kind dat het nu al buikpijn heeft maar zelf is hij/zij nog niet gepest?? Speelt er misschien nog iets anders mee??

Hillary

Hillary

22-07-2009 om 12:12

Toch weg

Ik zou dan toch maar voor 1 van die zwaar christelijke gaan denk ik. Het gaat er toch om dat ze een veilige omgeving hebben en goed onderwijs krijgen. Hier in de buurt is ook een zwaar christelijke school, juffen in lange rokken etc. Ik ken een paar kinderen die daarnaartoe zijn gegaan die niet zwaar christelijk zijn. Het onderwijs is heel goed daar en ze vangen kinderen die afwijken qua leren of gedrag zeer goed op. Daar hebben ze gedegen plannen voor. Tuurlijk kun je zeggen, ik laat hem niet wegjagen door 1 kind, maar wat schiet je kind daarmee op, dat jij zo graag je gelijk wilt krijgen. Hij is nu doodongelukkig. Zelfs zijn vakantie wordt erdoor verpest. Dan inderdaad maar laten wegpesten door 1 kind. Het gaat erom dat je kind gelukkig is en zich veilig voelt en dat gaat hij op deze school niet worden.

School

Hoi,
ik vind de school erg zwak hierin. Ze kunnen echt wel meer doen hoor. Als meerdere ouders klachten hebben over hetzelfde kind, zullen ze iets moeten doen.
hoezo ze willen geen problemen? zijn het mensen die de boel aanvallen dan ofzo?

ze moeten de ouders verplichten het op te nemen met hun kind. zo niet, zal het kind geschorst moeten worden.

let wel, er moeten meerdere klagers zijn.

succes

even anoniem

even anoniem

22-07-2009 om 20:51

Ik heb vragen!

Dank jullie wel voor jullie berichten. Ik bljf met een aantal vragen zitten.
Diverse ouders hebben geklaagd bij de school en gevraagd of er niet strenger kan worden opgetreden. Dat mag de school niet? Schorsen zou wellicht een optie kunnen zijn, maar dan moeten er bewijzen zijn EN DIE ZIJN ER NIET! Dat klinkt raar, maar het is waar. het is het ene verhaal tegen het andere, dat is geen bewijs, zegt de school. De school erkent het probleem wel en weet dat er van alles speelt, maar kan niet meer doen dan praten, praten, praten en nog eens praten: over wat toelaatbaar gedrag is en wat niet. Er is met het Kanjer-project gewerkt; nul komma nul resultaat. Er is surveillance in de klas geweest, alle kinderen waren poeslief, zodra deze de klas verlaten heeft: bingo! Ik heb gevraagd of er cameratoezicht mag komen om bewijs te verzamelen: mag niet ivm privacy.
Wanneer kan een school een leerling schorsen? Of zelfs van school sturen?
Mag cameratoezicht in de klas, alleen te gebruiken door de interne begeleider of zo?
Kun je ouders dwingen een traject in te gaan om hen in te laten zien dat het gedrag van hun kind niet toelaatbaar is?
De school zegt dat vanwege het openbare karakter een optie als wegsturen niet kan: openbaar onderwijs moet elk kind accepteren.
Kun je als ouder zomaar de schoolinspectie inschakelen? Loop je daarmee de school niet voor de voeten en maak je het dan niet nog erger door misschien de school ook tegen je te krijgen?
Het enige wat ik wil is dat alle kinderen een fijne basisschooltijd doormaken en dat school een veilige omgeving is waarin het fijn is te leren, te spelen en groot te worden. Is dat te veel gevraagd? Ik ben werkelijk ten einde raad! En los ik het op door weg te gaan? Wie zegt dat de andere school pestvrij is? Mijn kind komt op een vreemde school, kent er niemand, moet nieuwe vriendjes maken enz enz. Ik zou willen dat er een oplossing was...

even zo

even zo

22-07-2009 om 21:21

Geen antwoorden

Ik heb geen antwoorden, maar ik ken een school/klas die ook soortgelijke problemen had en via de No Blame methode het tij heeft kunnen keren.

Ik zou zelf de voorkeur geven aan een andere school, ook al zou die 15 km verderop zijn. Mijn dochter zit op een school waar ook kinderen uit de regio komen. Speelafspraken met de verder weg wonende kinderen zijn iets lastiger, maar lukken wel.

Zelf ben ik zwaar gepest tijdens mijn basisschooltijd. Op een structurele manier en over het algemeen niet zichtbaar voor de docenten. Dit beschadigt je heel erg.

Klas in beweging traject

Kijk eens op www.esencocoaching.nl, daar vind je onder andere een klas-in-beweging traject (ik heb geen aandelen hoor). Als je de school zover krijgt om dat te doen heb je goede kans dat het tij nog te keren is. Ik heb die man aan het werk gezien met kinderen en hij is echt fantastisch!

Geen antwoord

Hoi,
ik heb geen antwoorden of het wel kan of niet en of het wel mag.
ik weet alleen van onze school...twee jongens altijd aan het pesten, meerdere klachten.
Gepraat met de ouders. of het kind moest "normaal" gaan doen of hij kon gaan. Het gaat nu een stuk beter, de jongen lijkt rustiger en pest niet meer. Het is duidelijk voor hem. nog een fout en hij moet weg.

openbaar betekent niet dat ze alles hoeven te pikken lijkt mij. en bewijzen? in dit soort gevallen is er geen sprake van bewijzen,maar is het genoeg dat de kinderen het vertellen.

maar hoe het officieel geregeld is kan ik je niet zeggen

Kun je daarop wachten?

"Diverse ouders hebben geklaagd bij de school en gevraagd of er niet strenger kan worden opgetreden. Dat mag de school niet? Schorsen zou wellicht een optie kunnen zijn, maar dan moeten er bewijzen zijn EN DIE ZIJN ER NIET!"
Hier stelt de school zich te formalistisch op. Om kinderen op te voeden en met elkaar in het gareel te houden, heb je geen bewijzen nodig. Ze zijn ook niet strafbaar volgens de wet, maar dat betekent niet dat ze geen straf mogen krijgen van de schoolmeester of hun ouders.
Dat de school zich zo opstelt is het werkelijke probleem. Er zijn legio programma's die de school kan helpen om wel wat te doen aan pesten in de klas, maar kennelijk wil de school niet. Misschien komt die wil wel een keer, maar het is de vraag of je daarop kunt wachten.
Een andere school lijkt me een optie. Ik zou niet kiezen voor een zwaar christelijke variant. Als je kind al wordt toegelaten, dan is het daar opnieuw een buitenbeentje. Is er in het dorp verderop niet een wat minder christelijke variant?
Alternatief voor overplaatsen is heel veel stampij maken met alle ouders. Desnoods staken (kinderen niet naar school sturen) totdat de school een van de programma's tegen pesten heeft overgenomen.
De pestkoppen de deur uitzetten, zal niet zo eenvoudig zijn. Dat is ook geen oplossinge, want op een school die zich opstelt als deze, hebben nieuwe pestkoppen weer eenvoudig een nieuwe kans.
Groet,
Miriam Lavell

Angela de Boer

Angela de Boer

23-07-2009 om 10:31

Slappe hap

Nou, dat is gemakkelijk van de school, verschuilen achter het feit dat get een openbare school is en dus geen maatregelen kan nemen. Ik denk dat ze al veel eerder in actie had moeten komen door in de klas dit gedrag aan te pakken oa door te praten hoe je met elkaar om moet gaan, straffen voor briefjes met de tekasten die jij beschreef. Het gedrag is nu geescaleerd.
Ik denk niet dat je veek heil van school kunt verwachten en ik zou eieren voor mijn geld kiezen, dan maar naar een christelijke school, maar ongestraft pesten, dat kan niet. Of zoals Miriam beschrijft, met gelijkgestemden hard schreeuwen. Dat schijnt tegenwoordig in NL vrij gebruikelijk te zijn en daar kun je mee winnen.

Hillary

Hillary

23-07-2009 om 10:43

Weet niet

Ken alle regels niet, dus kan je vragen helaas niet beantwoorden. Behalve eentje: "Kun je als ouder zomaar de schoolinspectie inschakelen? Loop je daarmee de school niet voor de voeten en maak je het dan niet nog erger door misschien de school ook tegen je te krijgen?" Ja dan krijg je absoluut de school tegen je. In het onderwijs is men niet gewend aan kritiek. Men is er heilig van overtuigd de wijsheid in pacht te hebben en men gelooft werkelijk dat ze er alles aan doen om een probleem aan te pakken. Men is niet gewend elkaar de waarheid te zeggen, alles gebeurt met fluwelen handschoentjes. Komt er forse kritiek dan valt dit al niet goed maar als iemand de vuile was buitenhangt heb je helemaal de poppen aan het dansen. Daarnaast zit een school met wettelijke regels waardoor optreden vaak langer zal duren. Mijn dochter heeft een jongetje in de klas en die was op de creche al een verschrikking en op school (inmiddels groep 6) nog steeds. Dat er iets aan de hand is is duidelijk. De vader weigert echter met hem de onderzoeksmolen in te gaan. Tja volgens mij kun je dan als school heel weinig. Hoe jammer ook voor het kind zelf en de kinderen om hem heen.
Heb je de pech in een lastige klas terecht te komen is de enige optie wegwezen, wacht niet tot de school het heeft opgelost, daar gaan in het gunstigste geval toch wat jaren overheen en een jaar is erg lang op 8 jaar basisschool. Pesten maakt je kapot, elke dag is er een teveel. Jij hebt als ouder de morele plicht je kind te beschermen, hoe moeilijk dit soms ook is omdat de wet je overruled (bijv. leerplichtwet, omgangsrecht etc).

Weggaan?

hoi,
is weggaan een goed optie? op elke school is wel wat. misschien op de volgende ook wel. en wat dan? 15 km elke dag heen en weer, daar wordt je ook niet vrolijk van.

ik zou met de ouders bij elkaar gaan zitten en met elkaar een brief sturen aan school en actie ondernemen.

Dees 68

Dees 68

23-07-2009 om 15:59

Vechten tegen de bierkaai?

Ik krijg toch echt het idee dat het van school uit niet een kwestie van niet kunnen maar vooral van niet willen is. Er is veel meer mogelijk dan school jou doet geloven. Om dit echter tot een succes te maken is het echter wel nodig dat de school volledig achter de aanpak staat. Je zou best kunnen proberen om de inspectie in te schakelen, te staken, speciale projecten te laten opstarten maar zolang er door school cq. directie niet echt doorgepakt wordt zal het probleem (dat toch al lastig is om aan te pakken) blijven sluimeren. Mijn advies zou toch echt zijn: inpakken en wegwezen daar; zwaar christelijk, 15 km reizen, alles lijkt mij beter dan je kind dag in dag uit te moeten achter laten in zo'n onveilige omgeving. En dan de nieuwe school vooral ook selecteren op pestbeleid en protocollen. Vooraf gesprek aangaan en goed doorvragen dus. Als blijft het inderdaad een gok, dat klopt. Maar wat heb je te verliezen?

Miriam, hoe zat het ook weer met die arbowet?

Miriam Lavell heeft ooit eens uitgelegd dat de arbowet ook op leerlingen van toepassing is (maar de verwijzingen heb ik dus niet meer paraat). Vziw verplicht de arbowet de werkgever om de werknemer naar vermogen te beschermen tegen agressie en geweld.
Als de arbowet op leerlingen van toepassing is zoals deze op werknemers van toepassing is, dan is de school dus op grond van die wet verplicht zijn best te doen om het pesten te stoppen.

Koppen bij elkaar steken en de school op zijn verantwoordelijkheden wijzen, dat lijkt me toch de minst beroerde oplossing. een school 15 km verderop is inderdaad ook niet alles.

Sterkte ermee

Temet

An

An

23-07-2009 om 23:44

Kijken?

Hoi,

Als je kind er echt ziek van is en jij geen vooruitgang verwacht dan zou ik toch eens op de andere scholen gaan kijken. Een christelijke school staat al snel bekend als zwaar christelijk terwijl dat misschien reuze meevalt. Of misschien bevalt de school 15 km verderop wel erg goed. Een kind kan door pesterijen voor het leven getekend worden. Succes hoor!

An

Saartje

Saartje

24-07-2009 om 00:36

Schoolmaatschappelijk werker?

Kijk eens even na in de schoolgids of de school een 'eigen' schoolmaatschappelijk werker heeft (hebben volgens mij alle basisscholen?)
Meld je daar dan massaal(dus alle kinderen van ouders die de gang van zaken niet zien zitten)
Dan kan een schoolmaatschappelijk werker niet anders dan er daadwerkelijk werk van maken, heb je dus meteen iemand van buitenaf erop egzet, wat meestal wel helpt in het aktief aktie ondernemen van een school.
Naar een andere school sturen die 15 km verderop is zou ik nu nog niet doen, niet voordat alle mogelijkheden benut zijn. En ik denk dat die er zeker zullen zijn als je als ouders gaat samenwerken. Dat idee van staken en dit melden bij de leerplichtambtenaar (maar dan ook met meerderen) heeft misschien ook een kans van slagen. of melden bij schoolinspectie?

Samen

Temet:"Als de arbowet op leerlingen van toepassing is zoals deze op werknemers van toepassing is, dan is de school dus op grond van die wet verplicht zijn best te doen om het pesten te stoppen."
Ja. Maar ook op basis van de zorgplicht die scholen hebben. Het punt is dat het te lang duurt voordat je toezichthoudende partijen aan de gang hebt. Zelf actie ondernemen, alle ouders samen dus, werkt sneller.
Een stappenplan staat hier http://www.pesten.net/ouders/plan.html
Zorg dat je niet alleen bent. Dat zoveel mogelijk ouders dit plan volgen.
Groet,
Miriam Lavell

En pas op!

Ik heb op de oude school van dochter ook het voortouw genomen. Toen puntje bij paaltje kwam stond ik er helemaal alleen voor en was ik die onruststoker. De mensen met de grootste monden achter de schermen waren het ineens roerend met de directeur eens en lieten me vallen als een baksteen. Dus je moet wel zeker weten dat de andere ouders je blijven steunen. Mijn kind is inmiddels van die school af.

School kan meer doen

lijkt mij. Het is toch niet de eerste keer dat je in een groep het verschijnsel van de bijenkoningin hebt? hoezo denkt iedereen dat ouders die invloed op een kind kunnen uitoefenen op school, als de leerkrachten die op die school zijn dat niet zouden kunnen? En dat 'een goed gesprek' zou helpen? Dat vraagt toch net iets teveel aan zelfinzicht bij een kind en aan capaciteiten om gedrag te veranderen puur op basis van inzicht. Zelfs bij volwassenen werkt dat nauwelijks.
De school kan aangeven dat er gepest wordt en dat men op basis van de verhalen en eigen inzichten in de kinderen het vermoeden heeft dat X een spilfunctie heeft hierin, hoewel zij niet degene is die alles alleen doet (meestal zijn daar de werkbijen voor). Om het ongewenste effect te voorkomen is het belangrijk dat school X even nadrukkelijk isoleert in de klas, dat wil zeggen dat de leerkracht voorkomt dat het kind briefjes gaat schrijven door het kind op een plaats te zetten waar je als leerkracht de mogelijkheid hebt om constant toezicht te houden, niet in een groepje met werkbijen dus. In de pauze binnen houden, zodat het kind niet haar werkbijen aan het werk kan zetten, zorgen dat het kind vóór en na school onder begeleiding staat: dus bij aankomst melden in de lerarenkamer en bij vertrek wachten in het lokaal tot iedereen weg is en dan pas nar huis gaan.
Na korte tijd zal er dan verandering optreden: het kind vindt het zelf vervelend, de werkbijen gaan wat anders doen en de darren merken dat het kind onder bescherming van de leerkracht staat, dus zij hoeven ook niet meer zoveel te doen.
Een bijenkoningin zonder volk is ten dode opgeschreven.

Mijn pleegdochter was een notoire onruststookster. Alle volwassenen die niet meer deden dan praten hebben meer schade aangericht dan goed gedaan: het versterkte haar uitzonderlijke positie alleen maar, ze kreeg volop aandacht, haar gedrag was dus lonend.

Wat echt hielp was een moeder wier dochter tot de slachtoffers behoorden. Zij had een brief gevonden en is op zoek gegaan bij iedereen om te kijken wie die brief geschreven had. Zo waren veel kinderen ervan op de hoogte dat het niet meer kon, zulke brieven schrijven, omdat er een boze moeder rond liep. Zo kwam ze bij mijn pleegdochter. Ik herkende het handschrift direkt. Dochter ontkende, tot de moeder begon over dat het een echt probleem was voor haar en dat ze hulp nodig had. Dochter stapte gretig in op die aangeboden slachtofferrol en gaf toe dat zij het gedaan heeft. Ze heeft daarna van mij een lijstje moeten maken met alle namen van kinderen die erbij betrokken waren en ze heeft al die kinderen telefonisch moeten benaderen waar ik bij was, om te vertellen dat zij de brief geschreven had, dat het niet klopte wat erin stond en dat het slachtoffer daardoor schade had opgelopen. Dat maakte har positie in 'het volk' plotseling veel minder sterk en ze heeft zulke acties daarna niet meer kunnen uitvoeren (zolang ze bij mij woonde).

Maar dan moet je als ouder wel een duidelijk punt hebben, dus een briefje waarvan echt duidelijk is dat het door X geschreven is en niet door een van de werkbijen.

Tsjor

Proefdraaien op andere school

Ik zou een uiterlijke datum in mijn hoofd houden waarop de problemen opgelost moeten zijn. Laten we zeggen MAXIMAAL kerst 2009. Dat vind ik een lange tijd. Misschien moet je het wel inkorten dat hangt af hoe lang je kind het trekt. Je zet onmiddelijk een traject in na de vakantie. Dreig niet met weggaan want dat heeft vaak geen zin. Dan gaan ze er naar mijn ervaring niet optimaal voor, dus houd dat liever voor je. Ondertussen ga je scholen bezoeken in de omgeving en kies je alvast er eentje uit. Christelijk is volgens mij niet zo'n probleem. Daar kan het heel gezellig zijn voor je kind. Laat je kind vervolgens een week proefdraaien. Dan kunnen zowel jij als je kind gericht een beslissing nemen. Ik praat uit ervaring met zowel mijn eigen kind als ikzelf vroeger. Mijn ervaring is dat de school het uiteindelijk niet voor elkaar kreeg en dat ikzelf doodongelukkig was totdat ik naar die zwaar katholieke school (met nonnen) mocht en ikzelf kwam uit een totaal atheistisch milieu kwam. Nooit een probleem geweest. Mijn eigen dochter had het ook vreselijk op school. Ik zelf had als ultimatum dat het in groep 3 goed moest gaan. De school heeft er van alles aan gedaan maar het lukte gewoon niet. We zijn weg gegaan en het kind bloeide helemaal op. Nooit spijt gehad. Laat ons nog eens weten wat je uiteindelijk gedaan hebt. Succes!

even anoniem

even anoniem

03-08-2009 om 12:14

Dank jullie wel voor alle berichten

Zodra de school weer begint staat deze moeder vooraan! Dank jullie wel voor jullie steun en support, dat had ik even nodig.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.