Home » Forum » Ergenis over rapport

ergenis over rapport

61 berichten / 0 nieuw
Nieuwste reactie
Cin
ergenis over rapport

Ik heb een dochter in groep 7 en deze week hebben we het rapport gekregen. Dochter is een zeer goede leerling. Haalt op alle Cito's een A+ en ook op de methodetoetsen meestal >9.

Nu erger ik me ontzettend aan het rapport. Op alles heeft juf een kruisje gezet bij Goed i.p.v. Zeer goed. Dit klopt toch niet? Vooral op rekengebied doet ze het echt zeer goed. Op de methodetoetsen 10en en op de M7 cito een zeer hoge A score. Nu er nog maar 3 rapporten in de basisschooltijd komen vind ik het erg sneu dat ze geen zeer goed heeft gekregen voor rekenen terwijl ze het al jaren zo goed doet. Nu heb ik het rapport gezien van een andere leerling en deze heeft ook op alles een goed. Dit terwijl deze leerling beduidend lagere cijfers haalt. Normaal zou ik dit van me af laten glijden maar nu we het einde van de basisschooltijd naderen begin ik me af te vragen wat ze nou van dochter vinden? Ook vind ik het niet kloppen dat juf aan zowel gemiddelde leerlingen als zeer goede leerlingen een goed geeft. Ik heb niet het idee dat ze mijn dochter echt ziet.

Hiernaast erger ik me aan het feit dat ze niks loslaten over het schooladvies. En gezien de kruisjes op het rapport begin ik nu te twijfelen of ze wel een VWO leerling in haar zien.

Ik wil hier met juf over in gesprek gaan maar ik wil niet dat ze zich aangevallen voelt. Juf is erg sensitief en voelt zich echt heel snel aangevallen. Zo heb ik een keer gezegd dat het misschien te makkelijk is voor mijn dochter. Ze rolde met haar ogen en zei resoluut: "nee het is niet makkelijk in groep 7!" Ik vond dit echt onbeleefd maar heb daarna niks meer gezegd en het zo gelaten. Hoe dit aan te pakken? Het laatste wat ik wil is een conflict. Echter vraag ik me af wat een leerling op deze school moet halen om een ZG te krijgen op het rapport. Een 11 bestaat toch niet?? Echt belachelijk en terwijl ik dit intik begin ik me weer te ergeren :-(

Dendy Pearson
zoiets

Hier worden er smileys achter cijfers gezet. Dit gaat over inzet. Mijn dochter leert erg makkelijk. Een 9 betekend voor haar niet automatisch een smiley. Buurmeisje heeft achter haar 6-jes wel altijd een smiley.

Kan het bij jullie ook zoiets zijn?

Cin
Dendy

Op het rapport kan een kind voor de diverse onderdelen van taal en rekenen (het is een A4 vol met onderdelen) een onvoldoende, zwak, voldoende, goed of zeer goed halen. Op alles heeft de juf een goed aangekruist.

Melle
Meer kunnen?

Misschien heeft ze het idee dat er bij je dochter meer in zou zitten? Of zit het in iets anders dan puur de cijfers (bijvoorbeeld de werkhouding, of hoe snel ze dingen snapt die worden uitgelegd?). Hier beoordelen ze alles relatief aan de kunnen van het kind, zodat ook (beneden)gemiddelde kinderen een heel mooi rapport kunnen halen.

De juf zou ik me trouwens ook wel aan ergeren, geloof ik. Je zou toch niet op je tenen moeten lopen om haar te ontzien en een normaal gesprek te kunnen hebben?

Cin
Melle

Mijn dochter volgt een compact programma op school. Toch blijven haar cijfers hoog. Maar wellicht snap ik niet wat je precies bedoelt??

lentebloem
Cin

Stop nou even met speculeren, met je zorgen te maken en met je ergeeren. Gewoon even naar de leerkracht stappen. "Juf, ik wil je iets vragen. Dochter scoort A+ op haar cito's, veel tienen op de gewone toetsen en ze heeft een compact programma. Toch valt mij op dat ze geen 'zeer goed' op haar rapport-onderdelen heeft gekregen, maar overal 'goed'. Ook prachtig hoor. Maar ik vraag mij toch af: wanneer krijgt een kind wél een zeer goed op zijn rapport?"

Dalarna
Lentebloem

Precies, die tekst, hoe moeilijk kun je het maken?

Cin
juf doet moeilijk.

Ik doe niet moeilijk, juf doet moeilijk.
Als ik met die tekst naar haar stap dan zal ze ten eerste met haar grote ogen draaien, ten tweede mij cynisch aankijken en tenslotte een sarcastische opmerking geven dat er geen schooladviezen in groep 7 worden gegeven en hoe ik het in mijn hoofd haal om haar werk over te nemen, immers zij is juf en beoordeelt de leerlingen, zeer zeker niet ik. Ondertussen kijkt ze me neerbuigend aan. Letterlijk (ze is erg lang) en figuurlijk.

Cin
Ze

zal me nog net geen draai om mijn oren geven. LOL

Angela67
dan ga je meteen naar de directeur

of je stuurt een mailtje naar juf + directeur tegelijk en stelt die vraag.
gr Angela

Dalarna
Cin

Lentebloem vraagt in haar voorbeeld NIET naar VO adviezen en verder vind ik het heel nederig en een vorm van om duidelijkheid vragen. Wat heb je te verliezen, je bent nu toch al boos.

lentebloem
Cin

Je stelt dat je je ergert aan het net ontvangen rapport (is de kop van je bericht). Je vraagt tips hoe je met de juf in gesprek kunt gaan. Die geef ik, maar je meent nu al precies te weten hoe ze (blijkbaar hoe dan ook) zal reageren. Weet je, vraag dan geen tips, want je zit er blijkbaar niet op te wachten. Schrijf dan je gewoon even wil klagen. Of leg uit wat nu je werkelijke probleem of vraag is. De manier waarop je nu namelijk op de tips reageert, nodigt niet bepaald uit om een volgende keer weer met je mee te denken.

Cin
lentebloem

Integendeel lentebloem. Ik waardeer je bijdrage zeer. Dat je de moeite neemt om mee te denken, waardeer ik zeer. Juf is echter een taaie tante. Het is niet voor niks dat er al talloze ouders naar de directie zijn gestapt. En dat is nou juist iets wat ik niet wil. Dan wordt het weer zo groot. Ik was eigenlijk op zoek naar tips hoe haar te benaderen maar wellicht is jouw idee het beste om te proberen.

Suze
Vragen

Cin, ik snap je aarzeling. Misschien heb je gelijk en reageert ze zoals jij verwacht.

Mijn advies is: probeer het. Als ze vervolgens reageert zoals jij verwacht, zou ik vasthoudend zijn en zeggen: ik vraag niet naar het schooladvies. Wat moet iemand in de klas doen om een zeer goed te krijgen?

Dus terug naar de vraag, en vragen om een antwoord.

Aagje Helderder
Basisschoolrapporten

Ik zou maar proberen me er vooral niet aan te ergeren, wat ik geleerd heb van basisschoolrapporten is dat ze een stuk minder objectief zijn dan ze doen vermoeden. De citoscores en de gewone cijfers zijn maar een deel van het verhaal, voor de rest is het grotendeels persoonlijke invulling.
En uiteindelijk bij de aanname op het vo zijn het weer vooral de citogegevens die belangrijk zijn. Vanaf volgend jaar is dat vooral het Lvs. En stel dat de school bv een havo-advies geeft, dan zal de ontvangende school hoogstwaarschijnlijk daar niet mee akkoord gaan als je kind consequent hoge A's haalt. Hier pas nog meegemaakt dat ouders een kind liever in de havo-vwo brugklas geplaatst zagen en daar de aanmelding voor deden. Maar de school besloot op basis van Lvs en eindcito kind te plaatsen in de vwo-plusklas.

Maar ik snap trouwens wel dat het voor je dochter niet leuk is om met haar resultaten niet een rapport te hebben met allemaal 'zeer goeds'. In die zin vind ik er wat voor te zeggen om de juf te vragen wat de criteria zijn voor een 'zeer goed'. Want bijzonder is het wel.

Aagje

bibi63
Cin

Denk je nou echt dat je dochter geen vwo /gym advies krijgt? Doe niet zo naief! Natuurlijk krijgt ze dat ( er vauitgaande dat de cito score dat volgend jaar ook uitwijst). Ik denk dat jouw dochter een allure, of werkhouding, of mentaliteit heeft ( dat telt ook mee...) dat een ZG niet op zn plaats is. Dat vwo advies lijkt mij een volkomen feit, maar een ZG moet je met meer verdienen dan alleen een 9, 10 of A.
Bibi

Rafelkap
Cin

Wat een stress allemaal ;-)
Sommige juffen hebben nu eenmaal het idee dat een kind moet groeien in het jaar, dus dan beginnen ze met goed en aan het einde van het jaar een zeer goed. Dat kan het ook zijn.
Of ze geeft alleen een 'zeer goed' als er nooit fouten worden gemaakt.

Ik zou het lekker laten zitten, je kind zal heus wel naar het vwo gaan als ze zo doorgaat.

Hombre
Wat doet het er toe?

Wat doen 'cijfers' op een rapport er eigenlijk toe op de basisschool. Het feit dat het geen echte cijfers meer zijn geeft al aan dat het een beetje vaag is geworden. Mijn zoon haalde alleen A+ in groep 3/4 maar zijn rapport was echt niet zo positief. Dat gaat ook over andere dingen.

Ik zou als ouder niet snel om hogere cijfers gaan vragen. Ga je dat straks op het voortgezet onderwijs ook doen? Op de universiteit?

Wiske71
Hier

Op het rapport van mijn jongens staan ook van die bolletjes met matig/voldoende/goed/zeer goed. Die duiden de houding van je kind in de klas aan. Dus werkhouding en sociale houding. Ze zeggen niets over de leerresultaten. Oudste zoon heeft bijna uitstuitend zeer goed bolletjes. Maar hij heeft een licht verstandelijke beperking, scoort op cito's IV/V (D/E) en heeft geen cijfer boven de 7 op zijn rapport. Maar hij heeft een fantastische werkhouding en is zeer sociaal.
Zijn broertje heeft een klas overgeslagen, zijn leerstof wordt verrijkt en gecompacteerd. Hij heeft uitsluitend I (A) op cito's en geen cijfer onder de 9 op het rapport. Maar de bolletjes zijn nooit zeer goed. Hij is soms onrustig in de klas, kan zijn aandacht er niet bijhouden, leidt andere kinderen af en wil niet mee doen als hij niet leuk vindt wat ze gaan doen.

Kan de bolletjes beoordeling bij jullie ook niet gaan over iets anders als de leerresultaten?

Jippox
och

Mijn oudste 2 kinderen hebben echt nog nooit een zeer goed op hun rapport gehad. De oudste zit inmiddels in gymnasium 2 en de tweede gaat na de zomer naar het gymnasium. Beide scoorden altijd A/I op cito's. De tweede haalt ook vrijwel altijd negens en tienen voor toetsen.
Ik heb er nooit zo bij stil gestaan. Tot ik laatst het rapport van kind 3 (groep 4) kreeg en voor het eerste de beoordeling "ZG" tegenkwam. Hé, dacht ik, kan dat ook?
Kortom, ik zou me er gewoon niet druk om maken. Met zulke scores krijgt ze hoe dan ook haar VWO advies wel.

wil40
Wiske71

Alleen maar A`s en toch een matig bolletjes rapport. Dat was hier ook vaak zo. De bolletjes vlogen soms per jaar, per leerkracht van links naar rechts. De ene leerkracht kon blijkbaar veel beter omgaan met zoon`s onrust en werkhouding dan de ander. Op het VO geen bolletjes meer en weinig persoonlijke opmerkingen. Heerlijk rustig, een velletje met de cijfers en een goed gedaan smiley, klaar.

Hadewich
Verbazing

Ik krijg van 3 basisscholen rapporten te zien ( van neefjes en nichtjes enzo) en op al die rapporten zijn er per vak twee bolletjes in te vullen: één voor resultaat, één voor inzet. Maar blijkbaar is dat op veel basisscholen dus niet gesplitst...

Gelatine
wanneer dan wel zeer goed?

Vraag gewoon bij welke resultaten het bolletje 'zeer goed' dan wél wordt ingevuld. Dat lijkt me al een behoorlijk moeilijke vraag voor de juf. Je kan op haar antwoorden reageren en misschien ook ook antwoord krijgen op je andere vragen en zorgen. Ik zou dit niet per mail doen maar in een gesprek, omdat je dan kan doorvragen. En tussendoor steeds haar woorden samenvatten "dus begrijp ik het goed dat u vindt dat....". Indien nodig kan je per mail een samenvatting van dat gesprek naar de school sturen en je zorgen uiten, zodat er ook wat van is vastgelegd, mocht je volgend jaar voor verrassingen komen te staan rond het schooladvies.

krin
Zo'n rapport

is blijkbaar hoe dan ook op tien manieren te lezen. Als werkhouding en algemene indruk al verwerkt zijn in de verdeling van goedjes en matigs, waarom dan nog drie pagina's met aparte beoordelingen voor al die sociale meuk? Als een Goed alleen zegt dat je goed hebt gewerkt, ongeacht je score op een toets, waarom dan dat niet apart op het rapport gezet? Goed gewerkt: +, of ++, of +-, of --.
Vijf vellen, en het enige dat ik er met zekerheid uit kan destilleren is dat hij zijn Cito's uitstekend maakt en in de klas een bij vlagen hardwerkend, gezellig maar ongeleid projectiel is. Meer hoef ik niet te weten. Past op 1 A4'tje.
Ik verlang naar feitelijke rapporten, maar besef dat het geen enkele zin heeft school daarnaar te vragen. Daarvoor zijn ze te veel gericht op het hele kind (waar natuurlijk ook iets voor te zeggen valt). Dus haal ik uit het vage rapport wat ik wil weten, en neem de rest met een schep zout.

Cin
bedankt

voor alle reacties.
Een aantal geven aan dat dochter wellicht een matige werkhouding of allure heeft waardoor ze geen ZG krijgt. Dit klopt niet omdat er op het rapport een aparte A4 vol staat met werkhouding en gedrag t.o.v. leerlingen en leraar. Het sociaal emotionele staat dus duidelijk los van de cognitieve vaardigheden. En ja hoor, ook op werkhouding en huiswerk heeft ze een Goed ;-)
Ik denk nu dat ze zomaar iets heeft ingevuld. Kan dat? Kan het zo zijn dat die leraren echt geen zin hebben om al die cijfers door te kijken en maar wat invullen? 30 leerlingen is best veel natuurlijk.

Ik heb de cito dle's bekeken van dochter en die staan allemaal op midden groep 8. Dat is toch wel goed of niet? Ik weet niet hoe haar klasgenoten het doen natuurlijk.

Ik heb na veel wikken en wegen een email gestuurd waarin ik de resultaten opvraag van de methodetoetsen.

Rafelkap
Ik ben zo blij

dat ik geen juf ben. Dat er moeders zijn die op hoge poten in de mail klimmen omdat een Goed niet Goed Genoeg is en ze bang zijn zijn dat hun poppedijntje anders niet naar het vwo gaat.

Moest er even uit!

Cin
Rafelkap

Jeetje, mag je tegenwoordig niet eens meer vragen hoe iets zit aan de juf? Dit is de eerste keer in 7,5 jaar tijd dat ik email naar een leerkracht op school. Ook heb ik nog nooit een conflict gehad of een naar gesprek op school. Dit is de allereerste keer dat ik eindelijk iets vraag. Ik heb na veel wikken en wegen een zeer vriendelijke email gestuurd met de vraag naar de methodetoetsen. Als je tegenwoordig dat niet eens mag?? Ik zie ouders hier bijna dagelijks bij de directie langsgaan.

*bella*
tuurlijk mag dat

maar accepteer dan ook dat je vraag de leerkracht kan irriteren. Je kunt niet alles hebben.
Hier zelfs vaak ruim voldoende terwijl ik toch echt vind dat het goed moet zijn! Maar die mening houd ik lekker voor mezelf.

Cin
Rafelkap

Ik vind je reactie echt naar. Ik heb even in jouw topics gekeken en jij maakt je druk om ook dingen die wellicht in mijn ogen onbelangrijk zijn. Maar ik ben dan niet zo lullig om daar een reactie op te geven.

OT; morgen mag ik de resultaten vd methodetoetsen inzien en kan ik mijn vragen aan de juf stellen. Het loont dus wel degelijk om het inderdaad gewoon te vragen :-)Bedankt voor het meedenken allemaal!

Rafelkap
Cin

Mag je vinden. Ik vond het zelf ook heel onaardig maar ik heb niet altijd zin om aardig te zijn :-)
Ik hoop dat je morgen gerustgesteld word (al vind ik nog steeds een olifant van een mug :-) )

lentebloem
Cin

Cin, goed dat je de juf even hebt gemaild. Wat ik alleen niet helemaal snap: waarom heb je gevraagd naar de methodetoetsen? Je weet toch al dat ze daar tienen op heeft gehaald? Waarom heb je niet de vraag gesteld dat jou bezighoudt, namelijk wat een leerling moet doen om 'zeer goed' te krijgen op het rapport? Wat ik verder niet helemaal begrijp: je schrijft nu dat dit de allereerste keer is dat je iets vraagt. Uit jouw eerdere postings kreeg ik de indruk dat je al veel vaker vragen had gesteld. Je wist namelijk precies te beschrijven hoe ze bij vragen altijd reageert.
Maar goed, volgens mij ligt de oplossing, zoals in de meeste situaties, bij een goede communicatie. Gewoon de vragen stellen die je wilt stellen. Niet van te voren alles invullen en inkleuren, je zeker niet op voorhand ergeren, maar gewoon het gesprek aan gaan. En als ik afga op al jouw ergernissen, dan had je dit dus gewoon veel eerder moeten doen.

Pagina's