Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
X

X

04-04-2019 om 23:11

Ervaring Arabisch VO

Onze kinderen volgen Arabische les buiten schooltijd, en zijn al bezig (door oudere vriendjes e.d.) met de vraag naar welke school ze willen. Een zit nu in groep 7.

Er is hier een school die Arabisch aanbiedt als vak. Maar ik vind het lastig om in te schatten of de leerlingen hier dan echt wat leren (zeker als ze al in het verleden Arabische les hebben gehad) en wat het niveau is van de eindexamens.

Is er iemand die ervaring heeft met Arabisch in het VO?

Niveau.

Dat lijkt mij afhankelijk van het niveau qua middelbare school. Vmbo, Havo of Vwo.
Net zoals bij de andere talen en overige vakken.

Floria

Floria

05-04-2019 om 07:27

Google

Bij 'examenbundel" en 'arabisch' krijg je gewoon hits op google.

Maar ik vind het wel een beetje een rare vraag. Je kunt nu toch helemaal nog niet weten in welke vakken je kind eindexamen wil gaan doen? Zeker bij groep 7 en lager.

vlinder72

vlinder72

05-04-2019 om 08:22

Examenniveau

Hier vind je examens terug op mavo/havo en vwo niveau. Kan je zelf kijken wat het niveau is.

https://www.examenblad.nl/vak/arabisch/2019

Als je wil dat je kind Arabisch krijgt op het VO dan zou ik op zoek gaan naar een school dat Arabisch als eindexamenvak aanbiedt.

Je schoolkeuze zal dan wel behoorlijk beperkt zijn want Arabisch wordt niet standaard op scholen aangeboden.

Bo

Bo

05-04-2019 om 10:40

spreken ze het nu al goed?

Als je kinderen nu al goed Arabisch spreken dan heeft een examenvak Arabisch niet zo veel toegevoegde waarde. Toevallig ken ik een meisje dat half Frans is en VMBO kader doet. Ze zit nu in de 2e maar ze heeft de VWO examens Frans gemakkelijk gehaald.

Zij spreekt thuis Frans en dan is het niveau helemaal niet zo hoog. Datzelfde geldt dan ook voor Arabisch lijkt me.

Misschien is het wel beter voor ze om de Arabische lessen buiten schooltijd te blijven volgen, mits het niveau goed is natuurlijk.

NL

NL

07-04-2019 om 20:51

Europese indeling

Er is voor iedere vaardigheid een aanduiding waar A1 de laagste is en C2 de hoogste.
Volgens mij is Frans op het vwo bij de meeste vaardigheden C1.
Hoe het met andere vakken zit weet ik niet maar als het geen "elementair" is zal het vergelijkbaar moeten zijn met het niveau van andere vakken op hetzelfde niveau.

NL

NL

07-04-2019 om 20:56

Prima keuze

Arabisch is overigens een prima keus voor vwo-leerlingen, als ze de taal al heel goed spreken.
Op het vwo moet behalve Nederlands en Engels nog een taal worden gekozen, en als je een taal kan kiezen die je al goed spreekt scheelt dat enorm veel tijd die aan andere vakken kan worden besteedt en haal je waarschijnlijk voor die taal een heel hoog cijfer.

Ik vind de vraag van TO dus zeker niet gek.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.