Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Maxim

Maxim

24-06-2017 om 21:47

Ervaring Luzac

Ons kind is zeer waarschijnlijk gezakt voor de havo.
Nu ziet ze het helemaal niet zitten om alles over te doen, omdat ze maar voor 1 vak onvoldoende staat.
Helaas wordt dat vak hier niet gegeven op de reguliere vavo.
Daarom willen/moeten iets anders verzinnen. Ons oog is gevallen op Luzac, waar wel alle vakken worden gegeven. Daar zou ze dan voor de zekerheid 2 vakken gaan volgen.
We hebben helemaal geen ervaring met Luzac en kennen ook niemand die dat heeft gedaan.
We weten dat het wat kost. Dat is op te brengen. Ze beloven echt veel: kleine klas, persoonlijke begeleiding, alles op school, controle van huiswerk, goede resultaten.
Wie heeft ervaring? Zijn ze echt zo goed als het lijkt?

Vraagje

Vraagje om jouw vraag beter te begrijpen: blijven de vakken waarvoor je een voldoende haalt staan en hoef je dan alleen die vakken met een onvoldoende te doen, en dat je daarna een diploma hebt? Vroeger deed je dan deelcertificaten, of is dat nog steeds zo?

Maxim

Maxim

24-06-2017 om 23:10

Carlito

Ja, alle vakken blijven staan. Behalve de vakken die je opnieuw doet. Als ze terug zou gaan naar haar oude schoo zou ze gewoon alle schoolexamens en centrale examens van alle vakken opnieuw moeten doen.
Bij Luzac ( of op het vavo) kan ze 1 of 2 ( of evt meer, maar dat is niet nodig) vakken doen.
Ze doet dan van die 2 vakken de schoolexamens op luzac en dan CE in mei.

Franka

Franka

24-06-2017 om 23:25

diploma?

Maar krijg je dan ook een diploma? Dat is nl ook het probleem op SO of VAVO, dat kinderen alleen staatsexamen kunnen doen en certificaten krijgen maar geen echt diploma.

Maxim

Maxim

24-06-2017 om 23:53

Je krijgt gewoon diploma hoor

Bij vavo en bij luzac krijg je gewoon een diploma. Je doet geen staatsexamen. Ook op vavo niet.
Je kan hier door je eigen VO school ook naar vavo verwezen worden. Dan blijf je officieel ingeschreven bij je oude school. Probleem bij mijn kind is dat die vavo het vak niet geeft dat zij moet verbeteten

Kort antwoord

"Zijn ze echt zo goed als het lijkt?" Ja.

skik

goed

Als je ziet wat je ervoor betaalt, zou ik niet anders verwachten dan dat ze zo goed zijn als ze beloven.

Maxim

Maxim

25-06-2017 om 09:23

Skik

Kijk, dit wil ik graag horen! Is inderdaad duur. Maar we hebben weinig keus. Of alles overdoen op oude VO of naar Luzac. Ik vind het trouwens heel raar dat reguliere vavo hier niet alle volstrekt normale havo examenvakken aaanbiedt. Maar goed, dat is nou eenmaal de realiteit.

Zomer

Zomer

25-06-2017 om 10:14

Wees blij

Dat je een keus hebt. Ik denk dat er voor de meeste kinderen niks anders op zit dan het jaar overdoen. Mocht de vavo geen uitkomst bieden. En ja, voor dat geld moet het wel goed zijn. Is het geen Nietgoedgeldteruggarantie?

Andere vavo?

Is er geen andere vavo in de buurt die wel dit vak geeft? Die bereisbaar is zeg maar.
Luzac heeft wel een goede naam zegt mijn broer die decaan is.

Een wat uitgebreidere reactie

De klassen zijn inderdaad maximaal twaalf leerlingen. Dat is dan voornamelijk zo bij vakken die iedereen moet doen, Engels of Nederlands bijvoorbeeld. Bij wat minder gangbare vakken kan het ook zo zijn dat ze maar met zijn zessen zitten. Werkelijk alles wat de leerlingen opgedragen wordt, wordt gecontroleerd. Dus geen huiswerk maken is er niet bij. Te laat komen ook niet. Drie kruisjes en je moet op zaterdag terugkomen. Moeite met een vak of onderdeel? Dan krijg je net zo lang steunlessen of individuele extra uitleg tot je het snapt. Omdat je dik moet betalen zorgen ze er echt wel voor dat je niks te klagen kan hebben. En ze hebben hun naam hoog te houden om die astronomische tarieven te verantwoorden. Dus ja, het kost een paar centen, maar dan heb je ook wat.

skik

Phryne Fisher

Phryne Fisher

25-06-2017 om 13:02

Goh

Mijn ex heeft een jaar of 28 geleden op het Luzac gezeten, maar toen was het echt niet zo streng. Er zaten vooral kinderen uit rijkere families en ex heeft met een groepje jongens vooral lol getrapt en bier gedronken. Hij heeft er dus ook geen diploma gehaald, ondanks het hoge lesgeld.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

25-06-2017 om 13:18

Franka, klopt niet

"Dat is nl ook het probleem op SO of VAVO, dat kinderen alleen staatsexamen kunnen doen en certificaten krijgen maar geen echt diploma."

Dat klopt niet hoor.
Op VAVO doe je gewoon mee aan het CE. En je cijfers worden toegevoegd aan de lijst met de vakken waar je al eerder voor geslaagd was. De regels zijn verder gewoon gelijk, dus je moet nog steeds (over het totaal) een compensatiepunt hebben voor een onvoldoende etc. Op het diploma staat de naam van de laatste school (VAVO dus).

Maxim

Maxim

26-06-2017 om 09:35

Verder niemand?

Met persoonlijke ervaring?

Ja, 2/3

Ja hoor. Mijn beide kinderen hebben hun examen niet in het regulier onderwijs gedaan maar op het Luzac. Zij hadden voor het examenjaar al geen zin meer in school
De zoon van een vriendin van mij ook.

Het is een simpel concept dus houdt men zich er makkelijk aan.

De lessen altijd in kleine klassen (Mijn zoon kreeg privé les Latijn).
Huiswerk/werk groepen zijn wel altijd groter maar met toezicht.

Het richt zich in een bijzonder duidelijke vorm (zeg u, kom op tijd, doe je werk) op het resultaat. Dat wordt gemeten met diagnostische toetsen. Wie een onvoldoende haalt krijgt extra les (zaterdag).
Wie te laat is, zijn boek niet mee heeft, verzuimd heeft (ook bij ziekte) krijgt ook extra les om het 'gemiste' in te halen.

Er zijn leerlingen die hierdoor heel braaf alles doen en volgen (dan zijn ze zaterdag vrij). Er zijn er ook die de hele week niks doen, behalve zaterdag ochtend. Niet iedereen slaagt.

Hl

Hl

26-06-2017 om 19:09

Wel diploma

Je krijgt wel gewoon een diploma dat in principe hetzelfde waard is als een ander. Ik weet wel dat er op de universiteit waar ik heb gewerkt door hoogleraren nogal werd neergekeken op studenten die van het Luzac kwamen, 'die hebben hun diploma gekocht en kunnen de zelfstandigheid die bij een universitaire studie niet aan', zo'n houding. Maar dat geldt natuurlijk niet voor elke hoogleraar!

Wel naar vavo

@Maxim, is het niet mogelijk om wel naar de vavo te gaan en dan te focussen op het opkrikken van twee andere vakken. Dan blijft die onvoldoende staan maar werkt je kind aan compensatie verdeeld over twee vakken. Of is dat niet mogelijk?
Je mag toch wel een onvoldoende op je lijst hebben...

M Lavell,

Waarom koos je voor Luzac terwijl je kinderen ook naar een vavo konden? Heeft dat met de kwaliteit van de docenten te maken of met de geöliede begeleiding ( waar je dan ook voor betaalt)?

ijsvogeltje

ijsvogeltje

26-06-2017 om 19:50

goed idee van Flanagan

"@Maxim, is het niet mogelijk om wel naar de vavo te gaan en dan te focussen op het opkrikken van twee andere vakken. Dan blijft die onvoldoende staan maar werkt je kind aan compensatie verdeeld over twee vakken. Of is dat niet mogelijk?"

Ja, dat is wel mogelijk. En een goed idee! Mijn zoon heeft zijn 5 op Latijn ook gelaten voor wat het was (wordt op meeste VAVO's niet gegeven). Als deeltijdleerling mag je trouwens max. 4 vakken volgen. Zoveel vakken hoefde mijn zoon niet te doen, maar heeft het wel gedaan. Gewoon als extra vak. Vakken als aardrijkskunde en geschiedenis kun je, ook als je ze een paar jaar niet hebt gehad, op VAVO nog oppakken voor je examen. Zo had zoon toch nog een beetje een gevulde agenda. En een extra vak op zijn diploma

Maxim

Maxim

26-06-2017 om 20:05

Flanagan

We zijn heel erg aan het puzzelen. Ze is gezakt op de 5,5 gemiddeld van het CE. En daarvan waren twee CE cijfers een 3 en een 4. Met daar tegenover een schoolexamen van een 8,1 en 7,2 heeft ze op die vakken zelfs nog een voldoende gemiddeld! Maar geen 5,5 gemiddeld op CE. Ze heeft bij het herexamen de 3 geprobeerd te verhogen naar een 6,6. Of dat gelukt is weten we niet. Dat zou net voldoende zijn voor de 5,5 gemiddeld. We hopen het maar ze vreest het ergste. De 4 herkansen in de herkansing zou betekenen dat ze een 7,6 zou moeten halen voor die 5,5 gemiddeld. Dat is veel lastiger.
Ik had het in de openingspost niet helemaal goed uitgelegd, omdat het nogal ingewikkeld is met die 5,5 voor CE.
Ze staat dus ook nu voor geen enkel vak onvoldoende. Maar heeft om een onverklaarbare reden een vreselijk slechte CE week gehad.

O maxim ik duim

Zo is dochter vorig jaar ook gezakt. Zo balen. Dr zijn mensen met veel slechtere lijsten die geslaagd zijn.Ik hoop echt dat ze t gehaald heeft.

Mag niet

Zestienjarigen mogen niet op eigen initiatief naar de Vavo.
Ben je weer afhankelijk van een school die mee wil werken.

Bovendien was er geen vavo die een dubbelprofiel gymnasium 2 jaar in 1 aanbood.

Vandaar.

Maxim,

We zitten in hetzelfde schuitje behalve dat die drie wel heel zwaar drukt. We wachten de 30ste af.
Stel dat de herkansing van je dochter niet voldoende is om te slagen maar toch weer zo goed, dat ze in het komende jaar zich alsnog kan focussen op die ene vier en een tweede vak. En wat als een vavo die vakken wel biedt? De kosten tussen die scholen zijn zo verschillend.

Je bent aan het voorinformeren. Alleen weet je niet welke puzzelstukjes straks in je hand liggen.

Maxim

Maxim

26-06-2017 om 22:06

Flanagan

Die 3 is vast verbeterd. Ze rekent op minstens een 5 met nakijken. Maar goed das geen 6,6. Maaar wie weet......
Het vak met de 4 op CE dus het vak dat niet op vavo is. En het hangt van dat cijfer van het herexamen af hoeveel er dan nog bij die 4 moet om die 5,5 gemiddeld te halen. Een 4 kan je makkelijker verhogen dan een 5 of 6.
Je hebt gelijk dat ze het best 2 vakken kan doen. Maar nadeel is dat je natuurlijk op dat tweede vak ook lager kan scoren dan dit jaar ls je het overdoet. En het laatste cijfer telt dan.
Nou ik voel me even wat minder alleen Flanagan nu we samen de 30e kunnen afwachten!

Uh Maxim,

Jonger dan 18...
Uit vosabb.nl pag 33 van 36. Vraag Rutte regeling: Leerlingen van 16 jaar of ouder die gezakt zijn voor hun eindexamen, kunnen eventueel een diploma via het volwassenenonderwijs (vavo) halen. Ze hoeven dan alleen de examenvakken te volgen waar ze een onvoldoende voor hebben behaald, om toch nog tot een volwaardig diploma te komen.
Het volwassenenonderwijs is eigenlijk bedoeld voor leerlingen vanaf 18 jaar of ouder. Een middelbare school kan 16- en 17-jarigen uitbesteden aan het vavo volgens de zogenoemde ‘Rutte-regeling’.
Op die manier kunnen zij alsnog een vmbo-t-, havo- of een vwo-diploma halen. Leerlingen worden doorgaans alleen uitbesteed als de kans om een diploma te behalen via die weg groter is. Uitbestede leerlingen blijven ingeschreven op hun eigen middelbare school, maar volgen hun opleiding op het vavo. De middelbare school blijft daardoor verantwoordelijk voor de leerling. De vavo-instelling neemt het eindexamen af en reikt het diploma uit. Het diploma heeft dezelfde waarde als het diploma van de middelbare school. Uitbesteding is geen recht van de leerling; het gebeurt in overleg tussen school, ouders, leerling en vavo.

https://www.vosabb.nl/wp-content//uploads/2017/06/Naar-School-9-2017.pdf...

16 of 17 jaar: 'Dus doorgaans alleen als de kans via de vavo groter is.'
Dus dat bedoelde M. Lavell met mag niet.

.

Annson

Annson

28-05-2018 om 22:39

Luzac ZEER SLECHT

Mijn ervaring is zeer slecht met luzac zeer veel geld en echt niet zo n goede begeleiding en leerkrachten als ze beloven. De enige beloofde die ze nakomen zijn kleine klassen.
Ze kunnen niet met pubers overweg om ze te motiveren en stimuleren.

Is mij zeer tegengevallen. Ga op zoek naar een andere priveschool is mijn advies.

Niet doen. Dure school die zijn naam niet waar maakt. Leraren komen niet opdagen met als resultaat een 2x gezakte leerling, jawel 2022 en 2021!

Riemers schreef op 02-07-2022 om 20:22:

Niet doen. Dure school die zijn naam niet waar maakt. Leraren komen niet opdagen met als resultaat een 2x gezakte leerling, jawel 2022 en 2021!

Kind zal inmiddels wel geslaagd zijn én klaar met vervolgonderwijs

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.