tantesaartje
11-06-2010 om 15:11
Ervaring met meer dan één leerkracht in groep 3
Na de zomervakantie gaat mijn dochter van 6 naar groep 3. Deze week kreeg ze een overzicht mee van welke leerkracht in welke klas komt te staan.
Tot nu toe heeft ze steeds bij dezelfde lerares in de klas gezeten (combiklas groep 1/2), wat verder goed beviel. Echter in groep 3 krijgt ze voortaan les van twee verschillende leerkrachten, twee dagen van de een, en drie dagen van de andere.
De precieze reden hiervoor weet ik niet (ik vermoed deeltijdbanen), en ik vraag me af of dit nu juist goed of minder goed zal uitpakken.
Heeft iemand van jullie hier ervaring mee, en wat zijn jullie positieve of juist negatieve ervaringen?
Alvast bedankt!
Fatima
11-06-2010 om 15:19
Ik denk dat het veel vaker voorkomt dat je meerdere leerkrachten hebt voor een groep dan 1. De meeste leerkrachten zijn vrouw en hebben inderdaad een deeltijdbaan. Wat een geluk heb je gehad dat dat nog niet eerder is voorgekomen, maar aan de andere kant, als het minder klikt is het fijn dat er ook een andere leerkracht is.
rodebeuk
11-06-2010 om 15:27
Sluit me bij fatima aan
..op onze school is er welgeteld één witte raaf die vijf dagen voor een klas staat.
Alle andere klassen hebben een 4 om 1 of 3 om 2 verdeling.
Nog een kleine extra overweging: Ik zou me er geen seconde druk over maken. Als je kind naar school gaat komt het niet in een perfecte omgeving waar het acht jaar lang iedere dag bakkenvol lol gaat hebben en alles leert wat het later nodig heeft.
Het komt op een gewone school en doet daar gewone ervaringen op ... soms leuk, soms minder leuk. En heel vaak geen van beide, dus gewoon, het is zoals het is.
Anneque
11-06-2010 om 17:09
Niet anders gewend
Zoon heeft nooit bij 1 leerkracht in de klas gezeten. In groep 1 had hij zelfs 3 juffen. Ik heb er nooit een nadeel van ondervonden, maar verder sluit ik me bij Rodebeuk aan: het is zoals het is. Alles wat je dochter meemaakt, alle ervaringen helpen haar vormen. En dan gaat het vaak niet eens zozeer om de ervaringen an sich, maar veeleer om de manier waarop ze (en haar directe omgeving) ermee omgaat.
Don't worry!
maan.
11-06-2010 om 17:15
Hier ook
Hier ook voornamelijk deeltijdleerkrachten (ook de mannelijke). De kinderen zijn er enthousiast over, twee leerkrachten werkt prima, vooral als ze al langer als tweetal samenwerken.
Wat ik wel een drama vind is als je met drie leerkrachten te maken krijgt. Dat heeft eentje hier een jaar gehad maar drie is gewoon echt teveel.
jons
11-06-2010 om 21:08
Prima
Mijn dochters (tweeling) zitten nu in groep 3 en zitten al 3,5 jaar - toevallig - bij dezelfde 2 juffen. Dit zijn kleuterjuffen maar omdat de samenstelling van de school verandert, zijn zij dit jaar groep 3 gaan doen. Met de kinderen mee dus. Ik vind ze geweldig. Ze zijn een echt team, weten echt alles van elkaar en van de kinderen en ze vullen elkaar aan. Bij oudergesprekken zijn ze er eigenlijk altijd allebei, en als 1 niet kan, neemt de ander het over.
Volgend jaar weten we nog niet hoe of wat voor hen, maar zoon krijgt een groep 6/7 combi, ook met 2 leerkrachten.
Jons
tantesaartje
13-06-2010 om 09:53
We zien het wel.
Bedankt voor de reacties.
Ik denk ook wel dat het goed komt, ben wel benieuwd want de leerkrachten zijn twee tegenpolen. De ene is een zg. oude rot in het vak, een leraar die al jaren les geeft, en de andere is een piepjonge lerares die nog maar net begonnen is.
We zien het wel, de kinderen zijn wat dat betreft meestal flexibel genoeg. (nu de ouders nog, haha)
rodebeuk
13-06-2010 om 11:44
Dat is juist het idee saartje
...door tegenpolen samen een klas te laten draaien haal je bij beiden de scherpe kantjes eraf.
Zie je veel vaker hoor.