Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Ervaring met particuliere havo/overstap naar MBO??

Onze zoon zit in 4 Havo en ik ben bang dat hij het niet gaat redden.
De 2 opties zijn: naar het MBO of naar particulier onderwijs.
Voor beide zie ik nadelen.

Graag krijg ik tips/reakties van ouders die vergelijkbaar hebben meegemaakt!
Hoe is het op het MBO voor je kind?
Of:
Hoe bevalt particulier onderwijs?
Iemand ervaring met Infinity College Diemen?

vriend van mijn zoon heeft de overstap 4havo -mbo gedaan terwijl hij er goed voor stond maar geen zin meer had en is nu zielsgelukkig en gemotiveerd bij zijn zorgopleiding. Heeft interesse in de vakken die hij heeft, vindt zijn stages interessant en motiverend en heeft zijn draai gevonden.
Enige nadeel is de belabberde organisatie van de opleiding maar dat lijkt een kenmerk van het mbo te zijn want mijn zoon op een andere opleiding bij een andere scholen organisatie heeft daar ook last van.

Het is geen optie dat hij 4Havo een keer over doet?

en waarom niet doubleren een keertje?

Toevallig zat ik met drie collega’s in hetzelfde schuitje voor wat betreft de kinderen in vier havo. Twee zijn er naar het regulier mbo gegaan. Eentje is gestopt en wacht nu tot hij 18 is voor het vavo, een is hard hollend terug naar zijn oude school waar hij gelukkig mocht instromen, een is helemaal blij op een particulier mbo (horeca) en mijn eigen kuiken heeft gekozen voor doubleren op dezelfde school.
Geen regulier mbo-succesverhaal dus in mijn omgeving.

Hadrie

Hadrie

07-12-2022 om 12:36 Topicstarter

Netherfield schreef op 07-12-2022 om 10:12:

Het is geen optie dat hij 4Havo een keer over doet?

Hij is vorig jaar al blijven zitten, dus dat mag niet meer

Dochter van een vriendin is dit schooljaar overgestapt van Havo-4 naar MBO. Ze vindt het fantastisch, praktijkvakken en stage in de richting die ze na de Havo anders ook zou gaan doen. 

Zoon vindt het heerlijk op het MBO na twee jaar Havo4 en een te belabberd PTA om te kunnen slagen.

Die trotse blik in zijn ogen toen hij met zijn eerste laswerkstuk thuis kwam, dáár doe je het voor.

School is nog steeds een dingetje, maar hij vindt zijn stages heerlijk om te doen

Als hij twee keer vier havo niet haalt, is de havo misschien te hoog gegrepen.
Op een particuliere school betaal je veel meer dan op een reguliere school, maar de eisen voor het eindexamen zijn hetzelfde. En het geeft geen garantie op succes op het hbo. 
De vraag is ook waar het mis gaat op de havo. Is het te veel/moeilijk? Doet hij te weinig? In het eerste geval lijkt het me voor hem fijn om naar het mbo te gaan, iets te leren wat hij leuk vindt en hem interesseert en daar succeservaringen in op te doen na twee jaar slechte cijfers op de havo.
In het laatste geval lijkt mbo me ook beter omdat iets wat hij interessant vindt misschien wel voor motivatie zorgt. 

Het belangrijkste is dat hij een bepaalde richting kiest op het MBO, waarin hij verder wil gaan. Er is geen algemeen MBO, het is echt beroepsgericht. Er zijn wel richtingen die een breder perspectief bieden.

Tsjor

Hier een hele goede ervaring. Een richting die hij leuk vindt, eindelijk weer goede punten en inmiddels dus een vrolijke jongen in huis. Wij ervaren de MBO instelling (grote MBO in de regio Brabant) als enorm behulpzaam en goed georganiseerd. Het is dus echt niet zo dat alle MBO instellingen en belabberde organisatie hebben.

Hier ook een dochter die na 1x blijven zitten en 2e keer weer weinig deed nu op het MBO zit. Gaat heel goed, ze vindt het leuk, vertelt enthousiast over opdrachten en haalt goede cijfers. Ze kwam vandaag thuis met verhaal dat ze tijdens mentorgesprek had gehoord dat ze hoogste aanwezigheidspercentage had en goede resultaten haalt. Ook wel weer leuk voor haar na 2 jaar gezeur (in haar ogen). Bijkomend voordeel we hebben nooit meer huiswerkdiscussies, want alle opdrachten worden op school gemaakt.
Vooralsnog heeft ze het idee na het MBO naar het HBO te gaan.

Weet hij ongeveer wat hij wil gaan doen op 't MBO?

Want ik gok dat een beetje motivatie en niet "ik doe maar wat omdat ik nu éénmaal tot mijn 18 naar school moet" wel handig is.

Ik heb alleen ervaring met Luzac, zit een behoorlijk prijskaartje aan, maar super onderwijs

Hadrie

Hadrie

14-12-2022 om 10:37 Topicstarter

Bank voor al jullie reacties - best divers...
Zoon gaat het nog proberen op zijn huidige school. Hij zegt hoe weet ik dat het ergens anders beter is? Maar hij wil natuurlijk vooral niet bij zijn vrienden weg...
Als hij hier weg moet, dan neem ik jullie input mee in de overwegingen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.