Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Ervaringen delen eindexamen


Jippox, MMcGonagall, Haaknaald, Jacobien, Jesse_1, Biebel, mamaonbekend, Jester4, Zussie en voor het geval ze meeleest ook Maxima allemaal gefeliciteerd met de behaalde diploma's en/of losse vakken. 

Haaknaald: Ik duim dat je dochter dat laatste vak óók nog haalt bij de herkansing. Echt zuur, zo'n klein verschil, maar wel dus heel haalbaar! 

Schemerlampje: succes met wachten op de uitslag! 

Slofje, vervelend, nog een maandje nagelbijten, ook voor jullie duim ik!

Ik hoop dat ik niemand ben vergeten. In dat geval: jij ook gefeliciteerd!

We hebben hier een kleine discussie over wel of niet herkansen, of eigenlijk heb ik me er al bij neergelegd Dochter heeft het gehaald volgens de ‘normale’ regels, dus zonder weg schrappen van cijfers e.d. Er prijken echter wel twee vijven op haar cijferlijst, waarvan ze er minstens een vrij makkelijk zou moeten kunnen ophalen. Dochter is er echter wel klaar mee en ziet er het nut niet van in. Maar ja, twee herkansingen kost je 6 uurtjes dan zou haar gemiddelde toch mooi richting de 7 kunnen gaan. Ze doet het niet hoor, maar zouden jullie daar een issue van maken?

MMcGonagall schreef op 11-06-2021 om 11:43:

We hebben hier een kleine discussie over wel of niet herkansen, of eigenlijk heb ik me er al bij neergelegd Dochter heeft het gehaald volgens de ‘normale’ regels, dus zonder weg schrappen van cijfers e.d. Er prijken echter wel twee vijven op haar cijferlijst, waarvan ze er minstens een vrij makkelijk zou moeten kunnen ophalen. Dochter is er echter wel klaar mee en ziet er het nut niet van in. Maar ja, twee herkansingen kost je 6 uurtjes dan zou haar gemiddelde toch mooi richting de 7 kunnen gaan. Ze doet het niet hoor, maar zouden jullie daar een issue van maken?

Zonde hè, van zo'n mooie lijst. Maar ik zou de keuze bij haar laten, wel het gesprek aangaan uiteraard, zeker als ze een van de cijfers vrij makkelijk zou kunnen verbeteren.

MMcGonagall schreef op 11-06-2021 om 11:43:

We hebben hier een kleine discussie over wel of niet herkansen, of eigenlijk heb ik me er al bij neergelegd Dochter heeft het gehaald volgens de ‘normale’ regels, dus zonder weg schrappen van cijfers e.d. Er prijken echter wel twee vijven op haar cijferlijst, waarvan ze er minstens een vrij makkelijk zou moeten kunnen ophalen. Dochter is er echter wel klaar mee en ziet er het nut niet van in. Maar ja, twee herkansingen kost je 6 uurtjes dan zou haar gemiddelde toch mooi richting de 7 kunnen gaan. Ze doet het niet hoor, maar zouden jullie daar een issue van maken?

Mijn dochter is vorig jaar geslaagd met één onvoldoende op haar cijferlijst. Die had ze met een beetje extra inzet misschien nog wel kunnen ophalen. Zelf twijfelde ze van wel of niet doen, kon ze de knoop niet doorhakken. Ik heb toen eerlijk gezegd tegen haar gezegd dat ik het niet zou doen als ik haar was... tenslotte kijkt/vraagt niemand ooit meer naar de cijferlijst én ze was met die ene onvoldoende evengoed geslaagd.

Nee ik benieuwd mij daar niet mee. Geslaagd is geslaagd en die cijferlijst is helemaal niet zo belangrijk. 

Groot gelijk dat ze dan niet weer aan de bak gaan! 

MMcGonagall schreef op 11-06-2021 om 11:43:

We hebben hier een kleine discussie over wel of niet herkansen, of eigenlijk heb ik me er al bij neergelegd Ze doet het niet hoor, maar zouden jullie daar een issue van maken?

nee. Absoluut niet. En dat jij het wel doet vind ik sneu voor je dochter. Niemand kijkt ooit nog naar die cijferlijst. Bovendien; het is meer dan alleen ‘die paar uur leren’ en ‘even examen doen’. Het is ook je mindset weer terugdraaien naar er moet nog iets, weer in spanning afwachten. In plaats van zorgeloos aan je 11 weken vakantie beginnen want je bent klaar. 
Mijn advies? Ben gewoon trots en blij op en voor haar in plaats van mekkeren over die ene vijf. Dat verdient ze en geeft haar bovendien het gevoel dat ze echt onderweg is naar een volwassen leven waar ze zelf aan het stuur staat.  

Ik zou het alleen gedaan hebben als mijn zoons droom om naar de Havo te gaan met die 5 in gevaar zou komen.  Hij heeft nu net aan het goede gemiddelde dus das mooi.  Zijn cijfer voor Nask 1 had hoger kunnen zijn als ze niet halverwege het examen hadden moeten verhuizen naar een andere zaal waardoor hij de focus volledig kwijt was, helaas is dat nu een 7 in plaats van de 8 die hij gemiddeld stond voor het cse begon. 

Nee, ik zou er niet over beginnen. Totaal onbelangrijk en als je het mij vraagt is het ook niet zo oké om na zo'n lastig jaar de lat na de finish nog even wat hoger te leggen. 

Ik zou je kind sowieso niet dwingen tot een herkansing die niet per se nodig is. Als kind niet gemotiveerd is, niet meer bereid is nog in de boeken te duiken of iets van oefenopgaven te maken is de kans klein dat het dan wonderbaarlijk beter gaat.
Er gaat later echt niemand meer naar je cijferlijst vragen. Als ze niet wil, wil ze niet. Laat haar lekker genieten van haar vakantie en vieren dat ze ondanks alles gewoon geslaagd is.

Gaat er echt niemand meer naar die cijferlijst kijken? Ik herinner me dat mij bij sollicitaties nog wel naar dat ding is gevraagd, en dat ging dan om banen waar een afgeronde WO opleiding voor nodig was. Maar ze vroegen dus niet alleen naar de cijferlijst van de studie, maar ook naar die van het vwo.

Maar goed, dat was bijna 30 jaar geleden. En het was knokken op de arbeidsmarkt in die tijd.

Groeten,

Temet

Temet schreef op 11-06-2021 om 20:29:

Gaat er echt niemand meer naar die cijferlijst kijken? Ik herinner me dat mij bij sollicitaties nog wel naar dat ding is gevraagd, en dat ging dan om banen waar een afgeronde WO opleiding voor nodig was. Maar ze vroegen dus niet alleen naar de cijferlijst van de studie, maar ook naar die van het vwo.

Maar goed, dat was bijna 30 jaar geleden. En het was knokken op de arbeidsmarkt in die tijd.

Groeten,

Temet

Toevallig wel die van mijn oudste dochter inderdaad. Zij heeft twee jaar geleden examen gedaan en wilde nu iets speciaals voor haar studie erbij doen. Ze moest daarvoor haar cijferlijst aanleveren. Ze had mooie cijfers gelukkig . 

MMcGonagall schreef op 11-06-2021 om 11:43:

We hebben hier een kleine discussie over wel of niet herkansen, of eigenlijk heb ik me er al bij neergelegd Dochter heeft het gehaald volgens de ‘normale’ regels, dus zonder weg schrappen van cijfers e.d. Er prijken echter wel twee vijven op haar cijferlijst, waarvan ze er minstens een vrij makkelijk zou moeten kunnen ophalen. Dochter is er echter wel klaar mee en ziet er het nut niet van in. Maar ja, twee herkansingen kost je 6 uurtjes dan zou haar gemiddelde toch mooi richting de 7 kunnen gaan. Ze doet het niet hoor, maar zouden jullie daar een issue van maken?

Ik zou daar geen issue van maken als ze geen motivatie meer ervoor kan opbrengen. Zonde van iedereens moeite.

Mij is bij sollicitaties nooit gevraagd naar mijn cijferlijst van de middelbare school. Vind 'je had op de middelbare een vijf voor vak x' terwijl je in heel je studie en werk niks met vak x hebt gedaan of hoeft te doen ook wel een hele slechte reden om iemand af te wijzen. Ze kijken meestal naar je meest recente en/of hoogst behaalde opleiding. En dat is voor de meeste mensen niet de middelbare school.
Voor sommige vervolgopleidingen wordt er wel naar gevraagd, maar als de betreffende dochter een dergelijke opleiding had willen doen waarbij dat belangrijk wordt gevonden was ze waarschijnlijk wel gemotiveerd geweest om er een zes van te gaan maken.

Tsja. Die ene recruiter die dacht dat ze een kritische vraag kon stellen over mijn 5 voor Engels (‘dan is dat nu vast een probleem voor je’) werd door mij fijntjes bijgepraat over wat je ná de middelbare school leert, in de praktijk en op het hbo/uni aan kennis. Zij werkte dan ook voor de big four accountancy bedrijven en dacht dat ik me liet imponeren door dat soort vragen. 
Ofwel; misschien zijn ze er wel, de hele kritische werkgevers die echt naar die lijst kijken, maar de meesten niet. En als ze zo’n bedrijf treft is een verhaal over Corona, afzetten tegen de dwingelandij van je moeder en 25 graden meestal een goede uitleg


Hoge cijfers zeggen natuurlijk lang niet alles over de geschiktheid voor een functie. Het kan zomaar zijn dat iemand uit een kansarme omgeving, met veel doorzettingsvermogen en lagere cijfers veel geschikter is dan iemand met hoog opgeleide ouders die aan alle kanten gefaciliteerd wordt en cum laude geslaagd is.


Gelukkig wordt er steeds meer naar competenties gekeken ipv naar diploma’s en cijfers. Maar zo te lezen is er nog een lange weg te gaan. Overigens heeft niemand mij ooit naar een diploma of cijferlijst gevraagd. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.