Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Ervaringen 'gratis' schoolboeken

Ben benieuwd hoe het op andere scholen is gegaan met de invoering van de gratis schoolboeken.
Bij mijn middelste zoon is er voor duits geen boek maar een verzameling aan elkaar geniette papieren.
Voor engels is het werkboek van school, wat nog jaren mee moet dus het is verboden om in te schrijven, wat bij werkboeken eigenlijk wel de bedoeling is. Wel mag hij het boek kopen voor 15 euro.
Ik heb meer berichten gehoord over scholen waar met papieren gewerkt wordt ipv een boek.
Vind het niet vreemd, snap dat de school voor de gemiddelde 360 euro per leerling niet uitkomt, heb de vooraf gaande jaren altijd ruim boven dit bedrag gezeten met schoolboeken.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Jade

Jade

03-10-2009 om 21:19

Hier...

...zijn de boeken in uitstekende kwaliteit, niks geen verzameling aan elkaar geniette papieren.

Ik mijn zoon nog niet gehoord dat hij niet in zijn werkboeken mag schrijven.

Ik heb net mijn zoon gevraagd of hij ook in zijn werkboeken mag schrijven. Zijn antwoord: "Ja natuurlijk, waar zijn werkboeken anders voor?"

Annet

Annet

03-10-2009 om 21:22

Onzin hoor, als ze niet uitkomen

Hier een school met een boekenfonds dat al jaren draait. Het jaarlijkse bedrag kwam nooit boven de 360 euro uit. Dus ook dit jaar niet. Dit gaat om een gymnasium, dus nog extra vakken die in het fonds vallen (grieks en latijn in het eerste jaar)
In de meeste werkboeken mag geschreven worden.
School moet leren de juiste keuzes te maken. Niet elk jaar van versie veranderen vanwege een aantal wijzigingen en zo. Dochter heeft boeken die al door 5-6 anderen gebruikt zijn. En ze zien er niet eens slecht uit. (de slechte zijn denk ik vervangen)

Kaaskopje

Kaaskopje

03-10-2009 om 22:11

Dit tot groot verdriet van de scholen zelf (misschien)

Bij ons op school moeten ze ook hun toevlucht zoeken tot gekopieerde boeken. Niet omdat dat boeken uitspaart maar omdat de leverancier er een potje van maakt. Verder totaal geen klachten. We hebben nergens extra voor moeten betalen.

Tirza G.

Tirza G.

03-10-2009 om 22:19

Nou nelly3

Ook hier een gymnasium-scholier met een zeer breed profiel die toch echt niet boven de 360 eu uitkomt en in alle werkboeken mag schrijven. Ik zou, als ik jou was, wel eens een specificatie van de factuur willen zien. Scholen vegen vaak alles bij elkaar. Ik kreeg rustig facturen van honderden euro's, waarvan maar 2-300 euro voor de boeken bestemd was. De rest was tralala. En suf trouwens van die scholen: kopieren kost ook klauwen met geld. Een kopietje is toch wel gauw 4-5 ct per stuk, om nog maar te zwijgen van het arbeidsloon van degene die het moet doen.

Tirza

Bastet

Bastet

04-10-2009 om 08:39

En hier.....

Prima boeken,en sommige vakken schrijven geen boeken voor,maar geven zelf lesmateriaal,geniete stencils inderdaad,maar wel stevig.Die vakken deden dat al voor de invoering van de gratis boeken,overigens.
In werkboeken mag geschreven worden.
Bastet

nelly3

nelly3

04-10-2009 om 14:02 Topicstarter

Bedankt

Bedankt voor jullie reactie's, begrijp dus dat het bij de meeste allemaal prima gaat.
Het paket bevatte trouwens keurige boeken net als andere jaren niet allemaal nieuw, maar prima boeken nog.
Uit de factuur wordt ik niet wijzer, omdat bij de tweedehands boeken alleen de nieuwprijs vermeldt staat, kan dus niet zien wat de school voor het totale pakket kwijt was. Het is verder geen probleem dat hij Duits moet leren via een stapel papieren, blijft een lastige taal
Mijn oudste op vwo 5 had trouwens wel alle boeken terwijl die idd vaak duuder zijn.

Rampzalig

Het is op dit moment rampzalig door allerlei omstandigheden. Bij ons op school (ben docent) kunnen sommige boeken pas eind mei (!) geleverd worden door de leverancier.
Collega's staan te zuchten en te kreunen bij het kopieerapparaat om weer een hoofdstuk te kopieren. We hadden allemaal verwacht dat tegen de herfstvakantie alle leerlingen de meeste boeken wel zouden hebben. Maar nee, sommige leerlingen hebben pas 2 of 3 boeken. De boeken worden bij ons verdeeld per naam, dus met een achternaam met een z heb je echt een probleem. Het komt niet door school. Wij willen wel, maar hebben de boeken gewoon nog niet geleverd gekregen.

Minet

Minet

04-10-2009 om 17:10

Hoe kan dat nou lies?

Andere jaren kregen de leerlingen hun boeken wel gewoon optijd? Wat is er misgegaan tussen school en leverancier? Want ik kan me niet voorstellen dat de leverancier hier de enige schuldige is, dan zou de school nl. de opdracht geheel hebben kunnen annuleren wegens wanprestatie, en de boeken via een andere leverancier alsnog kunnen bestellen.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

04-10-2009 om 20:56

Hier prima

Hier alles prima. School werkt al jaren met Iddink, enige verschil dit jaar is dat de rekening naar school gaat en niet naar de ouders.
Mijn zoon kreeg via Iddink een compleet pakket, bestaande uit 'koopbeken' (nieuwe werkboeken) en 'huurboeken' (gewone boeken, vaak al gebruikt). Het is dus volstrekt duidelijk welke boeken je mag houden (en dus ook in mag schrijven) en wat straks weer terug moet.

Kaaskopje

Kaaskopje

04-10-2009 om 23:17

Minet

"Want ik kan me niet voorstellen dat de leverancier hier de enige schuldige is, dan zou de school nl. de opdracht geheel hebben kunnen annuleren wegens wanprestatie, en de boeken via een andere leverancier alsnog kunnen bestellen."
Ik stel me zo voor dat als de school merkt dat het mis gaat het al te laat is om naar een andere leverancier op zoek te gaan. Als het niet in de lijn der verwachtingen ligt dat een leverancier er een potje van zal maken wordt een school zelf ook overvallen door het probleem.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.