Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Ervaringen met pdo onderzoek?

Naar aanleiding van draadje in basisschoolleeftijd start ik hier even een nieuwe met bovenstaande vraag.

Achtergrond info: zoonlief in groep 3 loopt al vanaf begin van het jaar achter met rekenen. Op eerste rapport een D en onvoldoende. Juf en thuis geven hem extra ondersteuning, die tot nu toe geen verbetering laat zien.

Juf stelde een PDO te doen, een Pedagogisch Didactisch Onderzoek, zodat heel specifiek onderzocht kan worden waar het hem aan schort en wat er specifiek extra ondersteund moet worden.

We hebben dyslexi in de famillie, lezen en schrijven gaat overigens heel goed.

In het draadje bij basisschoolleeftijd attendeerden een aantal dames me op de 'gevaren' van een onderzoek door school te laten doen.

Ik (we) heb in principe al ingestemd met het onderzoek, maar begin n beetje nerveus te worden van de negatieve ervarinen. Vandaar hier nog maar even doorvragen: wie heeft goede/slechte ervaringen met een PDO onderzoek gedaan door school en kan uitleggen hoe ver het reikt?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Tango

Tango

18-04-2012 om 18:59

Het lijkt mij

Dat als het echt alleen om rekenen gaat waar problemen zijn, dat je dit dan wel via school kan laten onderzoeken. Als het je daarna nog vragen oplevert kun je altijd nog verder onderzoek aanvragen.
Wat is er precies aan de hand met het rekenen? Begrijpt hij het niet, is het niet geautomatiseerd? Als er dyslexie in de familie zit is er misschien sprake van dyscalculie. Zou dit dan uit de test naarvoren komen? Misschien kun je dat nog navragen.

jopi

jopi

18-04-2012 om 21:40 Topicstarter

Het gaat inderdaad alleen om rekenen. Rest gaat goed, ook geen gedragsproblemen. Concentratie was aan de lage kant, maar ook alleen met rekenen.
Wat er precies aan de hand is met rekenen is exact de reden van het onderzoek Dat gaan ze onderzoeken. Juf kan er de vinger niet opleggen. Wel heeft hij moeite met automatiseren. We zijn inderdaad alert op dyscalculi, en zal ook nog even navragen of dat ook als zodanig getest wordt. Maar ik weet niet of dat na nog geen 1 jaar rekenonderwijs al kan worden aangetoond.

De test gaat niet over gedrag en iq.
Ik was benieuwd of mensen dit wel eens aan de orde hebben gehad maar het loopt net echt storm .

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.