Sinilind
18-07-2011 om 16:13
Evangelische "reclame" op obs
Ik haalde mijn zoon (groep 5 op een openbare school) vanmiddag op en hij kwam naar buuten met een stickervel van de Evangelische genootschap in Nederland, met allerlei teksten zoals Elk dag is een wonder.. Toen ik, lichtelijk verbaasd, vroeg hoe hij eraan was gekomen verteld hij dat de juf ze uitgedeeld had tijdens een spreekbeurt over het Evangelisch geloof. Hij vertelde ook dat leerling X zelf lid was, en juf ook, en dat ze allebei erover verteld hadden. Ik werd nogal boos, we hebben niets voor niets een openbare school gekozen, en we vinden laïciteit een groot goed. Ik ging even bij juf langs om even uitleg te vragen, maar juf deed alsof ik om niets boos werd en dat het gewoon om een leuk velletje met stickers ging. Ik ben ook even langs de directeur van de school gegaan, die bexoek had dus het werd kort. Ik ben van plan om het verder mirgen te bespreken maar wik graag een paar Nederlandse meningen horen.
Ik ben dus en geschokken over het uitdelen van stickers die gemaakt zijn in opdracht van een religieuse groep op een openbare school, en ik ben geschokken over het feit dat een juf openlijk over haar geloof verteld in de klas. Ik vind het niet kunnen eigenlijk. Oprnbaar en laïciteit moeten volgens mij hand in hand gaan, en ik was net zo verbolgen geweest over een katholiek, joods of islamitsch getint spreekbeur met ditto stickervellen. Nog erger vind ik dat het om de juf gaat, als het alleen een kind was geweest had het me minder boos gemaakt.
sini
Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

dc
22-07-2011 om 16:09
Fianna
De rooms katolieken zijn christenen hoor, dus geloven in Jezus. Paul was de eerste paus!

dc
22-07-2011 om 16:15
Joyeux
Ik geloof zelf niet, kom uit een atheistisch nest. Maar wat ik heel irritant vond was dat mijn familie een hoop loze uitspraken deed over het geloof, zonder er ook maar wat dan ook van af te weten. Ik weet niet heel erg veel, maar heb wel bijbelklassen gevolgd en een cursus over de grote religies gedaan. Het heeft zo'n impact gehad op onze cultuur (en eigenlijk nog steeds), dat je een hoop niet kunt volgen als je niet wat van de achtergrond weet. Daarom ben ik er echt voor om mijn kinderen bijbellessen te laten volgen. Dan zien ze later zelf maar wat ze er van vinden. Mijn man is katholiek (maar niet heel erg belijdend), dus ze kunnen alle kanten op.
Ik geloof niet dat het oude testament door 1 schrijver is verzonnen. Dat lijkt me een beetje te simplistisch eerlijk gezegd. Wat ik wel geloof is dat de samenstelling erg politiek was, net als de samenstelling van het nieuwe testament.

Fianna
22-07-2011 om 19:02
Dat is niet wat ik bedoel.
Je schrijft:
' Je hebt het enkel over het oude testament. Wat denk je van het nieuwe testament? Het gedeelte waar het christendom in feite op gebaseerd is? (anders waren we joden?) '
Hieruit maak ik op dat je bedoelt dat het christendom gebaseerd is op het nieuwe testament. Ik dacht dat het katholicisme alleen op het oude testament was gebaseerd. Waarmee ik dus wil zeggen dat niet alle christenen zich op het nieuwe testament hebben gebaseerd. Of snap ik iets niet?

Maylise
22-07-2011 om 19:22
Fianna
Het Christendom is gebaseerd op het Nieuwe testament en het oude Testament waarbij mochten de twee elkaar tegen spreken het Nieuwe Testament de doorslagevende waarde heeft.
Dat geldt uiteraard ook voor het katholicisme want dat is immers samen met de orthodoxisme het oorspronkelijke Christendom.
Zover ik weet baseren alle Christenen zich op het NT maar je hebt wel bepaalde groeperingen die extra veel waarde hechten aan het OT zoals bijvoorbeeld de zevende dag adventisten.

Fianna
22-07-2011 om 19:38
Maylise
Ik heb even opgezocht en idd baseren ook de katholieken zich op het nieuwe testament. Ik zat er dus naast. Toch staat me bij dat er iets was met het nieuwe testament en katholieken, ook iets met Maria verering, mar ik haal vast van alles door elkaar

dc
22-07-2011 om 20:27
Fianna
Even in het kort, de katholieken voordat ze werden opgesplits in oost en west (waarbij het oosten de orthodoxen zijn), hebben de bijbel samengesteld. Ze hebben het oude testament overgenomen van de joden (want Jezus was een jood) en daar het nieuwe testament aan toegevoegd.
Pas veel later zijn er andere christelijke groeperingen bijgekomen met de reformatie. Protestanten bestonden in de middeleeuwen niet! Dus voor de reformatie waren alle christenen in west europa rooms katholiek.

Fianna
22-07-2011 om 20:52
ja dat is ook zo, logisch idd. Toch staat me bij dat er iets was met de katholieken en een boek. Ik weet het de deutercanonieke boeken, wel door katholieken erkend niet door protestanten, zoiets. Ik ga weer even googlen, want het stoort me dat ik het niet meer weet

tonny
22-07-2011 om 21:46
En daarom is het zo plezierig als er godsdienstonderwijs bestaat
tjongejonge ik verbaas me. Allerlei meningen baseren op zomaar wat - en dan een beetje googlen om het te onderbouwen. Kom kom mensen, dat heeft toch geen kwaliteit.
Koop een zinnig boek. Cobi geeft een goed advies, en het is vakantie
Prima als iedereen van alles roept over (christelijk) geloof, maar als ik als voetbalverslaggever praat over de eerste set die tegenviel of over de bal die op het nippertje door de korf ging, neemt niemand me serieus. En terecht.
Jammer dat godsdienstleerkrachten worden/zijn wegbezuinigd. Geen geloofsoverdracht op een openbare school, helemaal mee eens, maar ik onderschrijf Cobi's mening als het om kennis gaat. Sneu als onze kinderen daar zo ongelooflijk weinig over meekrijgen, op school niet, maar ook niet van hun ouders.

tonny
22-07-2011 om 21:50
Individuele belevenissen
@Sini: 'Ik blijf vinden dat individuele belevenissen rondom godsdienst niet op een openbare school horen.'
Waarom mag je wel praten over je toneelles, de degradatie van je team, het overlijden van je oma maar niet over je geloof?
Is het de bedoeling dat de juf in het kringgesprek zegt: 'kom Marieke, daar hebben we het hier niet over' als het meisje vertelt over het communiefeest van haar nichtje?

Fianna
22-07-2011 om 22:13
Tonny
Ik ben geen mening op van alles aan het baseren om vervolgens wat de googlen!
Ik vind het ten eerste nl prima, godsdienstonderwijs op een openbare school, dat schreef ik ook. Wat ik ging googlen had niks te maken met een mening, lees maar terug. Ik roep dus ook niks over het christelijke geloof, voreg me alleen wat af over hoe het zat.

Fianna
22-07-2011 om 22:15
Oja tonny
en dan heel grappig is het natuurlijk wel dat ik wel godsdienstonderwijs heb gehad, maar dus niet meer weet hoe het ook al weer zat

dc
22-07-2011 om 22:21
Fianna
http://en.wikipedia.org/wiki/Books_of_the_Bible
Je kunt hier zien dat de protestanten een paar boeken minder hebben in het oude testament.

dc
22-07-2011 om 22:23
Tonny
Sorry, ik kan dus echt niet zonder google voor alle boeken. Ja, anders moet ik een paar bijbels erbij halen en het uitpluizen, maar daar ben ik veeeel te lui voor

Fianna
22-07-2011 om 22:26
Niks mis met google
om dingen op te zoeken. Juist goed als mensen dingen op willen zoeken en fijn dat het zo makkelijk kan. Niet veel anders dan een encyclopedie
dc, dank voor je link, Ik vind het toch wel weer interessant, godsdienst, ook al geloof ik zelf niet.

Fianna
22-07-2011 om 22:29
Nogmaals dc
dank voor de site. Is duidelijk en overzichtelijk, ik zat idd van alles door elkaar te gooien

FayW
23-07-2011 om 08:12
Hoezo sneu, tonny?
Ik vind het helemaal niet sneu als kinderen weinig van "het" geloof meekrijgen via ouders of via godsdienstles. Je kunt prima zonder.
Voor het begrijpen van de geschiedenis en politiek komt het onderwerp voldoende aan de orde tijdens de lessen geschiedenis en maatschappijleer.
En over de persoonlijke geloofsbeleving op school: ik neem aan dat Sini het over de leerkrachten heeft en niet over de leerlingen. Hoewel dochter in groep 8 verzuchtte: X moest alweer vertellen waar het suikerfeest over gaat... (X was het zelf ook wel zat, dat verplicht uitleggen dus).

dc
23-07-2011 om 08:56
Meen je dat nou?
"Ik vind het helemaal niet sneu als kinderen weinig van "het" geloof meekrijgen via ouders of via godsdienstles. Je kunt prima zonder."
Dat vind ik dus echt niet. Je leest de krant, je leest een boek, je leest een gedicht, en zonder kennis over het geloof begrijp je de helft niet of mis je van alles. Ik vind dat echt met oogkleppen op door je maatschappij heen leven hoor.

FayW
23-07-2011 om 09:57
De samenleving verander dc
Zoals ik al zij de algemene informatie over de oorsprong van bepaalde zaken in ons land leer je wel bij geschiedenis en maatschappijleer.
Mijn kinderen zijn van manskant al de derde generatie die zonder geloof opgroeien. Het Christelijke geloof speelt niet meer zo'n grote rol in onze samenleving als drie generaties geleden. Daarbij zijn er ook andere geloven in onze maatschappelij gekomen.
Ik begrijp niet over welke oogkleppen jij het hebt en ik geloof er niets van dat iemand die niets van het geloof van zijn ouders meekrijgt en geen godsdienstles heeft gehad op school van de wereld om zich heen de helft niet begrijpt en van alles mist.

FayW
23-07-2011 om 09:58
Oh sorry voor de fouten
zij in plaats van zei is wel heel heel erg. En dan heb ik nog wel godsdienstles gehad op school, dus daar kan het niet aan liggen .

dc
23-07-2011 om 12:20
Fayw
Ik spreek uit eigen ervaring. Ik ben namelijk 4e generatie atheist, zo niet langer, en wist van huisuit echt helemaal NIETS. En ik raakte zo gefrustreerd daarover, dat ik zelf het heft in handen heb genomen en een paar cursussen heb gevolgd. De godsdienstlessen op school waren echt niet afdoende. Ook niet wat er verder bij geschiedenis en maatschappijleer bijkwam.
Ik vind dus ook dat je een minimaal iets over Islam, Judaisme en buddhisme moet weten. Niet alleen over het christendom hoor.
Ik vind om dezelfde reden dat je ook iets moet weten over de algemene geschiedenis van ons land, en de pilaren waar het op gebaseerd is: de germanen, de romeinen en de grieken.
Mensen hoeven echt geen expert te zijn, maar niet te weten waarom we met kerst en pasen vrij hebben, waarom klasgenootjes aan rammadan doen en hoe dat precies werkt, tja, dat vind ik toch echt wel een essentieel punt van onze algemene ontwikkeling. Juist in een multiculturele samenleving is het handig je eigen cultuur en die van je medelanders te begrijpen.

Maylise
23-07-2011 om 13:06
Godsdienst
Ik vind godsdienst lessen op een openbare basisschool niet noodzakelijk. Als het gegeven wordt dan inderdaad op een niet belijdende manier. Ik vind wel dat kinderen inderdaad iets van godsdienst moeten weten maar ik vind niet dat die taak nu bij de basisschool hoort.
Natuurlijk is het belangrijk om met name het Christendom goed te begrijpen. Het Christendom heeft een zeer grote rol gespeeld in de ontwikkeling van de maatschappij en speelt op de achtergrond nog steeds een grote rol. Daarnaast is het ook handig om iets van andere godsdiensten te weten.
Ik heb mijn kinderen ook verteld over andere godsdiensten dan de mijne en die van mijn man. Ik wil dat ze ook dingen weten over andere geloven. Misschien dat bijvoorbeeld het hindoeïsme in Europa weinig invloed heeft gehad maar in een ander deel van de wereld is het wel zeer belangrijk. Ik wil niet dat mijn kinderen een koker visie ontwikkelen waarin ze alles alleen als Europeaan kunnen zien. Ik wil ook niet dat ze alles alleen vanuit een Christelijk of Islamitisch standpunt kunnen zien. Je merkt dat die twee sowieso vaak erg overeenkomen dus dan is het fijn om soms juist een hele andere levensvisie er bij te halen zodat je wat meer je eigen visie kan relativeren.
Kennis over Godsdient is ook niet te vergelijken met de sprookjes van Grimm. Niemand heeft tenslotte zijn cultuur en samenleving op Grimm gebaseerd.
Niettemin vind ik daarnaast ook dat kinderen de bekende sprookjes moeten kennen. Toch is dat anders dan godsdienst. Godsdienst kan je dan beter vergelijken met de Griekse en Germaanse mythen. Omdat ook deze godsdiensten vroeger grote invloed hebben gehad en bepaalde aspecten daar nog steeds op terug te voeren zijn.
Wat dat betreft heb ik er ook geen probleem mee dat een openbare school er aandacht aan besteed maar ik vind dit eerder een taak van de ouders dan van de school.

Maylise
23-07-2011 om 13:19
Overigens
Ik had mijn kinderen op een openbare school gedaan omdat ik de plaatselijke katholieke school niet katholiek genoeg vond. In plaats van mij te constant te moeten ergeren aan een school die zijn eigen geloof niet serieus neemt heb ik dus gekozen voor een openbare school zodat mijn kinderen ook geen foutieve informatie en ideeën over het katholieke geloof zouden krijgen. Mijn idee van een openbare school is dat ze zich ver houden van normen en waarden die te maken hebben met levensbeschouwing en dat ze deze taak volledig bij de ouders laten.
Natuurlijk is het prima als Mo in de kring verteld over het suikerfeest en Maria verteld hoe leuk haar communie was. Dat is wat anders want dat gaat van de leerlingen uit en niet van de school.
Tegelijk vind ik dat neutraal opstellen tegenover godsdienst iets anders is dan een seculiere agenda doorvoeren. Zo was er op de basisschool van mijn kinderen een conflict over seksuele voorlichting. De school wilde dit in groep 8 invoeren. Een aantal religieuze ouders maakten hier bezwaar tegen omdat de lessen opgesteld waren vanuit een perspectief van seksuele vrijheid. Ik was het met deze ouders eens. Niet eens inhoudelijk want zo schokkend vond ik de lessen niet maar wel principieel, namelijk dat een openbare basisschool zich verre moet houden van het doorgeven van levensbeschouwelijke normen en waarden. De school mag feiten onderwijzen maar het is aan de ouders om het levensbeschouwelijke kader in te vullen. Uiteindelijk is overigens dit plan vanwege de controverse niet door gegaan.

FayW
23-07-2011 om 15:58
Maar dc
Ik weet niet wat jij voor geschiedenisles je hebt gehad, maar de Romeinen, Grieken en het Christendom worden toch uitgebreid behandeld? Over andere geloven leer je vanzelf via de media en mensen om je heen.
Toevallig vindt jij het weten wat Pasen inhoud en hoe de Ramadan precies werkt een essentieel punt in de algemene ontwikkeling. Ik vind het minder essentieel. En ik vind het zeker niet sneu als mensen wat minder op de hoogte zijn van het geloof.

dc
23-07-2011 om 16:12
Fay
Lag misschien aan mijn school hoor, maar er werd veel meer aandacht besteed aan de romeinen en grieken dan aan religies (ik heb het dus niet enkel over het christendom), en dat vind ik raar.
Natuurlijk kun je boeken en de wereld oppervlakkig begrijpen zonder deze kennis. Maar ik wil graag een wat minder oppervlakkige kennis van wat er om me heen gebeurt, en wens dat ook mijn kinderen toe. We zijn het hier dus prinipieel gewoon niet over eens

dc
23-07-2011 om 16:15
Izar
Mijn punt is dus dat er op school over alle grote religies les gegeven wordt, en dan kun je dus ook een boek met een moslimachtergrond beter begrijpen.

tonny
23-07-2011 om 17:19
@fay - en verder
'Ik vind het helemaal niet sneu als kinderen weinig van "het" geloof meekrijgen via ouders of via godsdienstles. Je kunt prima zonder. Voor het begrijpen van de geschiedenis en politiek komt het onderwerp voldoende aan de orde tijdens de lessen geschiedenis en maatschappijleer.'
Ten eerste: het gaat mij niet om 'het' geloof, maar om de grote religies die in ons deel van de wereld een rol spelen/gespeeld hebben.
Ten tweede: maatschappijleer komt pas op het VO. Geschiedenis gaat op de basisschool niet zo diep. Ik vind daarom apart godsdienstonderwijs op een basisschool van belang. Niet belijdend, natuurlijk niet, het is openbaar onderwijs. Maar wel informatief. Feitenkennis.
Ten derde - je kunt op school zonder van alles, zonder muziek, zonder handvaardigheid, zonder tekenen, zonder gym. Daar wordt het lesprogramma wel erg plat van.
Het is maar net hoe je perspectief ligt. Om medemensen te begrijpen en in te zien hoe de wereld is geworden zoals deze nu is, en hoe alles in ontwikkeling is - daar hebben diverse geloofsovertuigingen een grote rol in (gehad) en het is goed daar wat van te leren op school.

tonny
23-07-2011 om 17:22
@joyeux o.t.
misschien is een driejarige cursus Theologische Vorming van de PKN iets voor je? Een avond per week van september tot mei, alle schoolvakanties vrij.
Het is beslist niet alleen voor kerkbezoekers (ook al doet de naam anders vermoeden), er komen ook mensen naar de cursus die weinig met een kerk hebben.
Desnoods volg je alleen de vakken die je aanspreken.
De ene cursusplaats is wat moderner dan de andere, daarnaar zou je kunnen informeren.

tonny
23-07-2011 om 17:25
Sprookjes
@ Maylise: ' Kennis over Godsdient is ook niet te vergelijken met de sprookjes van Grimm. Niemand heeft tenslotte zijn cultuur en samenleving op Grimm gebaseerd.'
Dat is een duidelijk verschil.
Toch is het wel leuk veel sprookjes te kennen, anders is er niks aan in het sprookjesbos van de Efteling.
Op de Vrije School doen ze trouwens veel met sprookjes, heb ik wel eens begrepen. Van een buurmeisje hoorde ik vroeger eens dat elk kind een sprookje 'krijgt' dat bij hem/ haar past. Dat hebben de gebroeders Grimm vast niet gedacht toen ze al deze verhalen te boek stelden.

tonny
23-07-2011 om 17:29
Literatuur
@Izar 'En zeker de boeken van Wolkers of t Hart zijn voor gereformeerden beter te volgen dan voor atheisten. Maar ook voor katholieken, moslims of joden zal de wereld van die schrijvers onbekend zijn. Dan heb je aan kennis van Het geloof alleen maar wat als dat toevallig hetzelfde geloof is dat in het boek, gedicht of schilderij wordt tentoongesteld.'
Daar heb je een punt. Ik denk dat die boeken misschien ook minder waardering zullen vinden naarmate mensen minder herkenning voelen bij de religieuze wereld die in die boeken speelt.
Onlangs verscheen het boek 'zwarte dauw', geschreven door een jonge antropologe. Ze schreef over bevindelijke gereformeerden in een plaats waar haar familie vandaan komt. Dat deed ze met zulke knullige fouten en rare karakteristieken, dat het voor mensen die weten waar het over gaat heel onwaarschijnlijk overkomt!
Dan is 'Dorsvloer vol confetti' van Franca Treur heel wat anders - die weet waarover ze schrijft.

FayW
23-07-2011 om 19:27
Tja tonny
Ik blijf van mening dat je ook de medemens en de wereld kan begrijpen zonder godsdienstlessen op de basisschool. Heb bijv altijd sterk de indruk gehad dat mijn kinderen het jeugdjournaal prima konden volgen.
Tekenen en muziek werden ook niet echt gegeven. Er werd wel geknutseld en gekleid. Oh, en er waren vakken als ICT en Engels. Vlak onderwijs bestaat denk ik niet (meer).
Begrijp het best dat jij godsdienstles belangrijk vindt, maar het gaat mij te ver om het sneu te noemen als kinderen het niet krijgen.