Mare
15-07-2011 om 16:24
Even delen... zo trots op mijn dochter!
Ik ben zo vervuld van een enorme trots op mijn jongste dochter, dat ik dat even wil delen
Ik heb hier wel over gepost, en meegepraat, de laatste paar maanden. Dochter was altijd erg makkelijke leerlinge, type 'met 2 vingers in haar neus' zeg maar. Haalde met grootste gemak negens en tienen. Advies basisschool was dan ook 'stevig VWO advies'. Op haar eigen keuze wilde ze het tweetalig VWO doen waarvoor ze ook werd aangenomen. Na een moeizame 4 jaar met onze oudste (erg dyslectisch en ook niet enorm ambitieus zeg maar) vonden we het nu eigenlijk wel erg fijn, zo'n kind dat zo makkelijk door school rolde. Tot dus dit (2e) jaar. Bij haar 2e rapport bleek ze 4 vijven te hebben, en kreeg ze bij de determinatie een HAVO advies 'met uitzicht op atheneum'. Bij het gesprek op school bleek mentor alle vertrouwen opgezegd te hebben, en heeft dat de rest van het jaar ook uitgestraald. Toen dochter bij het eerstvolgende (3e) rapport alle vijven had weggewerkt kreeg ze niet 1 complimentje maar te horen dat er nog wel veel zesjes stonden. Toen we dat bij een eerstvolgend gesprek ter sprake brachten kregen we verongelijkt te horen dat kinderen niet altijd de hemel ingeprezen hoefden te worden. Heel, heel demotiverend. Dochter was en bleef echter overtuigd; ze kon het wel en zou dat laten zien ook! Ondertussen hebben we onderzoek laten doen naar de vermoeidheids- en andere fysieke klachten; ze bleek Pfeiffer te hebben (gehad) begin van 't jaar.
Er werd een NIO-test afgenomen waar uit kwam dat ze op rekenkundig gebied op VWO niveau zat maar taalkundig op VMBO-T! We zijn nog bezig, maar diagnose lijkt te zijn dat dochter beelddenkster is. Met gerichte beheleiding (ze leert ahw leren) gaat leren makkelijker en levert betere cijfers. School wilde weer een gesprek; dochter zou echt beter af zijn op HAVO. Na veel aandringen van onze kant werd bevestigd dat als ze voldeed aan overgangsnormen ze wel gewoon over zou gaan naar 3e tweetalig VWO maarrr... ze mocht dan niet blijven zitten want dan moest ze van school. Mentor bleef maar negatief naar dochter toe, 'dat ze er nog lang niet was' als dochter kwam melden dat ze goede cijfers had etc. Geen medewerking van school voor advies bijles of iets dergelijks, dat hebben we vervolgens zelf geregeld. En dochter; die werkte stug door. En door. Maakte mooie planningen waar ze zich stipt aan hield. En kwam met steeds mooiere cijfers thuis. Ze heeft nergens de overtuiging verloren dat ze het gewoon wel kon zelfs toen wij lang met haar hebben gepraat dat HAVO toch ook prima was als de VWO een trapje te hoog was, dat ze altijd die doorstart nog kon maken etc. Maar nee, ze bleef heel rustig en zelfverzekerd; ik kan het gewoon mam! En eerlijk gezegd hebben wij daar ook in geloofd; ze deed het al die jaren (en ook 1e jaar VO) zo enorm goed en ze heeft juiste instelling en werkhouding.
En vandaag mocht ze haar rapport halen; ze heeft nog 1 5 (eigenlijk een 5.4 dus bijna een zes) maar verder maar 2 zessen, en allemaal zevens en achten. Zowel van mentor als teamleidster dikke complimenten voor haar doorzettingsvermogen. En ik ben ZO trots! Dochter is ook nog eens een jonge leerlinge (ze is nog 13 als ze dus in september haar 3e jaar ingaat) maar heeft dit jaar laten zien dat ze weet wat ze wil, en daar ook veel moeite voor wil doen. Ze heeft geleerd dat ze kan vertrouwen op haar eigen gevoel hierin. En (zei ze vanmiddag toen ik zei dat ik zo enorm trots op haar was) ze heeft zich door ons erg gesteund gevoeld.
En na een jaar dat best heftig was, met conflicten met school, soms een verdrietig kind maar ondertussen ook puberend dus soms pittige ruzies zijn we nu gewoon supertrots. En gaan we lekker vakantie vieren.
Heerlijk!
Dat wou ik toch even melden hier....
Mare

Leen13
15-07-2011 om 18:33
Gefeliciteerd
Mare. Vooral dat kalme doorzettingsvermogen daar zal ze nog veel plezier van hebben in haar leven!

Elisa2
15-07-2011 om 20:14
Wat stoer!
En wat een wereldmeid!
Gefeliciteerd Maredochter, met je prachtige rapport!

jons
15-07-2011 om 20:25
Wow!
Gefeliciteerd, je mag echt met recht heel trots zijn op je dochter. Ik vind het knap dat ze op haar leeftijd zo'n zelfkennis en zo'n doorzettingsvermogen laat zien. Ik wou dat mijn oudste daar wat meer van had...
Goed gedaan, Mare-dochter! Wees maar heel blij met jezelf!
groetjes,
jons

Valkyre
16-07-2011 om 17:10
Oh mare
Wat geweldig! En inderdaad, dat zelfvertrouwen, die werkhouding, dat doorzettingsvermogen... Dat gaat haar nog heel, heel ver brengen!
Vraagje: gebruikt je dochter ook associatieplaten bij het leren? Ik geloof dat er eigenlijk een andere term voor bestaat, maar ik bedoel aantekeningen icm tekeningen, die dus de logica visueel maakt. Kan heel fijn zijn voor een beelddenker. (Het is dan dus de bedoeling dat ze die zelf maakt, dan onthoudt ze de informatie sneller,) Met talen leren kun je zgn "word webs" of "word spiders" per thema maken, met bijvoorbeeld in het midden "baking" en dan aan de pootjes van de spin de bijbehorende woorden (butter, sugar, flour, spatula, oven, etc). Misschien heeft ze dit allang geleerd hoor, maar ik wilde het voor de zekerheid even noemen...
Ik moet echt even googlen hoe zo'n manier van aantekeningen maken nou toch heet, zo stom dat ik er niet op kan komen...
Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Valkyre
16-07-2011 om 18:57
Ja!
Een mind map inderdaad. Suf zeg...
Ik weet niet of ze daar tegenwoordig les in geven, maar het is heel handig als studiemethode - doordat je dingen categoriseert en groepeert, kun je ze beter onthouden.
Er staan geweldige tips een pagina's op het internet over het verbeteren van studiemethoden. Google maar eens op "how to take notes for college" of "mind mapping" of "visual learning style." Aangezien je dochter tweetalig onderwijs volgt, zal ze daar zelf al een heel eind mee komen. Ook even bij google images en video results kijken - heel leerzaam!

Mare
16-07-2011 om 21:16
Lief zeg
jullie reacties!
Niet alleen bergen met steun en relevante tips, maar ook dit even delen voelt superfijn!
Ja Valkyre, ze heeft sinds medio april studiebegeleiding met idd 'mindmapping'. Het gekke was nl. dat haar cijfers zo enorm fluctueerden. Dus een 9.2 - 2.7 - 8.7 - 3.4 etc. Dat viel ons op, en we zijn eens gaan kijken waar dat aan kon liggen, en toen bleek dat het erg lag aan WIE les gaf (bv de goede cijfers bij de stagiaire, de slechte bij vaste docent). Zelfde stof; anders aangeleverd/verteld/uitgelegd. Ook bleken mn lappen tekst (die er nu eenmaal zijn bij geography, history etc.) problemen op te leveren. Ze kon feilloos zeggen exact waar het stond (rechts boven in, ongeveer 2,5 zin mam) maar kon niet reproduceren wat er nou precies stond. Of; kon dat bv voor het eten wel, echt tot op de komma perfect, en na het eten ineens niet meer. 'Ik kan het niet meer vinden'. Enfin, er was nog meer maar voor ons een signaal dat er ergens een leerprobleem was, en dat het niet 'gewoon' een kwestie was van een kind dat per ongeluk (na een heel jaar goed functioneren??) niet op het juiste niveau zat. De zo vreemde uitslag van de NIO-toets bevestigde dat alleen maar. School vond overduidelijk dat we excuses zochten en wilde niets weten van een mogelijk leerprobleem, en dus ook niet meedenken over wat de oorzaak zou kunnen zijn.
We zijn dus zelf gaan zoeken en - zeker ook! - gaan posten op OOL. Daar kwamen we, toevallig?, een posting tegen van een vader die over beelddenken sprak. En dat was een enorme herkenning. We zijn verder gaan zoeken en herkenden steeds meer. Ondertussen hadden we al studiebegeleiding opgestart, en wat schetst onze verbazing; de 1e les kregen we al te horen dat ze dochter zo'n typische beelddenkster vonden. En de les erna zijn ze gestart met mindmapping wat enorm aansloeg bij dochter. Ze leert daar nu anders met lesstof omgaan, en ook anders samenvattingen te maken idd volgens dat systeem wat jij omschrijft.En dat begon met een paar weken echt resultaat op te leveren haar cijfers voor met name die 'talige' vakken gingen echt (flink) omhoog.
Grappig dus dat jij dat (ook) aankaart, je slaat de spijker op z'n kop. Voor haar was het een enorme opluchting, want ze heeft in het verleden wel ontzettend gehuild omdat ze niet begreep waarom ze nou weer zo'n 'blackout' had terwijl ze het zo goed geleerd had.
Enerzijds snap ik het wel, al die leerlingen met al die leerproblemen, dat school niet overal rekening mee kan houden. Maar anderzijds is het als ouder en leerling wel heel vervelend als je geen gehoor krijgt... We hopen dan ook op een frisse start komend jaar, ze heeft nu wel het nodige krediet uitstaan bij de meeste leerkrachten die hebben gezien hoe hard ze werkte en hoe haar cijfers zijn verbeterd de laatste weken. Al met al zien we het 3e jaar vol vertrouwen tegemoet, al realiseren we ons dat de rest van het schooltraject waarschijnlijk minder makkelijk/vanzelfsprekend zal zijn dan we t/m vorig jaar dachten.
Maakt niet uit, net als wat jullie zeggen; zij komt er wel. Linksom of rechtsom, op haar eigen manier
Mare

skik
16-07-2011 om 21:45
Wat fijn mare
Maar wat raar dat de school al zo snel afstromen adviseert. Eén tussenrapport met vier vijven... Geef een kind even de tijd om het bij het eindrapport op te halen voordat je dat gaat roepen. Zeker als een kind ook nog ziek is geweest. Wat knap van je dochter dat ze het ondanks de negatieve houding van school zelf gehaald heeft!
skik

Valkyre
16-07-2011 om 23:55
Oh haha
Een beetje mosterd na de maaltijd dus, mijn verhaal.. Maar ik ben blij dat het helpt bij je dochter.
Ik geef zelf Engels aan volwassenen. Sommige mensen hebben heel veel baat bij die word webs - vooral mensen met een (visueel) creatief beroep. Vaak maken ze er ook kleine schetsjes bij, heel leuk om te zien, en leerzaam voor mij als docent. Daarvan leer ik dan weer de stof op verschillende manieren aan te bieden (visueel, geschreven woord, auditief). Herkenbaar ook, dat van "het staat rechtsboven op die pagina," dat heb ik zelf ook
Ik weet niet wat voor woordenboeken je dochter gebruikt, maar misschien heeft ze baat bij een zgn "Learner's Dictionary," van Oxford ofzo. Daarin staan heel veel plaatjes met daarbij het vocabulaire, veel op thema gegroepeerd. Dat kan veel beter werken dan een NL-E en E-NL woordenboek met alleen maar woordjes. Je kunt eens samen een universiteitsbibliotheek induiken en op alle taalafdelingen neuzen in die Learner's Dictionaries om er een te vinden die haar aanspreekt.
Goh, ik merk dat ik me heel betrokken voel bij je dochter.. Wat een stoere meid, zeg!